• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För tung Rimor

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Varför tillverkas det och säljs bilar på 3500 kg? Ingen tycks ju kunna ha någon packning i eller plocka på tillbehör utan att det blir övervikt.



Jag är glad för att vi valde en 3,5-tonnare igen. Barnen får köra den, vi kan välja vilken väg vi vill i Österrike utan extrakostnader, inga extra hastighetsregleringar i DE, mm. Dessutom så kommer säkert andrahandsvärdet att öka när dessa efterfrågas mer o mer. Alltfler nya husbilsturister har körkort som är tagna efter 1996 och för dessa är det enklare med en lättare bil. Jag har en lastvikt på 600 kg och har hittills haft bra marginal. För mig och många andra passar det alltså utmärkt och efterfrågan är god på dessa bilar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Du vet nog inte hur detta går till. Blir du stoppad av polis för vägning får INGEN lämna fordonet. Det är ju hela iden med vägningen. Varför ska de annars väga tror du

Passagerarna ska ju inte kontrolleras och kan inte ens anses som medhjälpare till ev. brott. Frågan är ju om polisen kan tvinga passagerare att sitta kvar? Denna fråga har ännu inte besvarats på ett trovärdigt sätt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Passagerarna ska ju inte kontrolleras och kan inte ens anses som medhjälpare till ev. brott. Frågan är ju om polisen kan tvinga passagerare att sitta kvar? Denna fråga har ännu inte besvarats på ett trovärdigt sätt.

Det är ju ingen annan än föraren som ansvarar för vikten och skall se till att totalvikten hålls. Bilen vägs med den last som den stoppas och passagerarna får snällt sitta kvar i fordonet liksom övrig last. Nu tror jag inte att risken är så stor, har inte hört att någon straffats för övervikt på husbil. Om det skett så kan säkert den föraren lämna uppgifter om vad som vägs.
 
F

F.d. 12721

Guest
Sv: För tung Rimor

Vid vägning kontrolleras fordonets bruttovikt, det vill säga vikten som fordonet har för stunden inräknat last och passagerare. All vikt över 3 500 kg räknas som överlast. Inga rabatter lämnas på överlast. Överlasten beräknas i procent av maxlasten enligt registreringsbevis.

http://www.strömsholmsbilen.se/text1_19.html
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Vi är helt nöjda med 3500kg och tycker vi får med tillräckligt samt att det är så smidigt utan go box etc, lätt att sälja vidare till yngre som inte har möjlihet att köra tyngre (ofrivilligt rim ;):D).
Ska vi ha tyngre då ska vi ha så vi får med två vespor etc > Dethleffs 7871-2, Bürstner 747-2, Eura 770 etc =5t, 3850kg känns inte som om det är värt besväret.

Peter :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Det är ju ingen annan än föraren som ansvarar för vikten och skall se till att totalvikten hålls. Bilen vägs med den last som den stoppas och passagerarna får snällt sitta kvar i fordonet liksom övrig last. Nu tror jag inte att risken är så stor, har inte hört att någon straffats för övervikt på husbil. Om det skett så kan säkert den föraren lämna uppgifter om vad som vägs.

Har läst om flera medlemmar som fått böta för överlast. Någon fick böta 4000 kr. Är du utomlands kan det ju bli problem med färden hem. Inte så kul- men vill man ta risken så....
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Vid vägning kontrolleras fordonets bruttovikt, det vill säga vikten som fordonet har för stunden inräknat last och passagerare. All vikt över 3 500 kg räknas som överlast. Inga rabatter lämnas på överlast. Överlasten beräknas i procent av maxlasten enligt registreringsbevis.

http://www.strömsholmsbilen.se/text1_19.html

3500 kg ??? Det beror på vilken totalvikt fordonet har - eller hur :twitcy:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Passagerarna ska ju inte kontrolleras och kan inte ens anses som medhjälpare till ev. brott. Frågan är ju om polisen kan tvinga passagerare att sitta kvar? Denna fråga har ännu inte besvarats på ett trovärdigt sätt.

Har inte besvarats på ett trovärdigt sätt ????? Vid en vägning ska fordonet vägas i det skick som det stoppades. Det är väl ganska självklart. Endast föraren är ansvarig för att totalvikt och axellaster inte överskrids. Ingen får lämna fordonet - också självklart. Det är ju hela vitsen med att väga. Tror du att polisen väger bilar för skoj skull.Det finns ju en anledning till att olika bilar har olika totalvikter och axellaster och det är detta som kontrolleras vid en vägning. Tycker att man borde kolla detta mycket bättre. Alltför många husbilar rullar med överlast många ggr utan att föraren är medveten om det. Att vara omedveten om något man har ansvaret för är inte så bra. Om man väger bilen med full semesterpackning och alla resande i bilen ser man ju hur det ligger till med vikten och behöver inte chansa. Att detta ska vara så svårt att förstå. All fordonstrafik omfattas av regler som föraren är skyldig att känna till och rätta sig efter. Du får läsa på lite eller ring till polisen och fråga helt enkelt
 
Senast redigerad av en moderator:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

När vi köpte vår nya HB, hade vi tydligen tur med en ärlig säljare. Han föreslog att han skulle registrera bilen till 4250kg, ifall jag/vi hade rätt körkortsklass.

Håller med om att lura en köpare på det beskrivna sättet absolut borde vara straffbart. Det är absolut bedrägeri.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Har inte besvarats på ett trovärdigt sätt ????? Vid en vägning ska fordonet vägas i det skick som det stoppades. Det är väl ganska självklart. Endast föraren är ansvarig för att totalvikt och axellaster inte överskrids. Ingen får lämna fordonet - också självklart. Det är ju hela vitsen med att väga. Tror du att polisen väger bilar för skoj skull.Det finns ju en anledning till att olika bilar har olika totalvikter och axellaster och det är detta som kontrolleras vid en vägning. Tycker att man borde kolla detta mycket bättre. Alltför många husbilar rullar med överlast många ggr utan att föraren är medveten om det. Att vara omedveten om något man har ansvaret för är inte så bra. Om man väger bilen med full semesterpackning och alla resande i bilen ser man ju hur det ligger till med vikten och behöver inte chansa. Att detta ska vara så svårt att förstå. All fordonstrafik omfattas av regler som föraren är skyldig att känna till och rätta sig efter. Du får läsa på lite eller ring till polisen och fråga helt enkelt

Ett långt inlägg som inte gav något svar på frågan som ställdes!

Jag är givetvis medveten om mina skyldigheter som förare och försöker följa lagar samt köra med stora säkerhetsmarginaler. Men jag som förare kan inte bestämma över om en passagerare vill lämna bilen. Inte heller polisen kan enligt min bedömning hindra en passagerare att lämna fordonet eftersom passageraren inte är misstänkt för något brott. Det enda jag kan komma på är försvårande av brottsutredning men dels görs det innan ev. brott fastställts samt av ett brott som inte kan ge fängelse så kan jag inte tänka mig att det kan bli ett gripande och tvångsplacering tillbaka i bilen.
Men hoppas att någon mer juridiskt kunnig kan komma till vår räddning och hänvisa till vilka lagrum som gäller.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Ett långt inlägg som inte gav något svar på frågan som ställdes!

Jag är givetvis medveten om mina skyldigheter som förare och försöker följa lagar samt köra med stora säkerhetsmarginaler. Men jag som förare kan inte bestämma över om en passagerare vill lämna bilen. Inte heller polisen kan enligt min bedömning hindra en passagerare att lämna fordonet eftersom passageraren inte är misstänkt för något brott. Det enda jag kan komma på är försvårande av brottsutredning men dels görs det innan ev. brott fastställts samt av ett brott som inte kan ge fängelse så kan jag inte tänka mig att det kan bli ett gripande och tvångsplacering tillbaka i bilen.
Men hoppas att någon mer juridiskt kunnig kan komma till vår räddning och hänvisa till vilka lagrum som gäller.

Tänk lite nu. Varför väger polisen en husbil tror du. Om någon stiger ur eller man lastar av något så stämmer det ju inte. Det säger sig själv att fordonet ska vägas så som det stoppades. Det förstår du säkert om du tänker efter. Ring polisen där du bor och fråga så kan du tala om vad dom sa sedan. Det är nog självklart för de flesta tror jag. Ren logik
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Varför tillverkas det och säljs bilar på 3500 kg? Ingen tycks ju kunna ha någon packning i eller plocka på tillbehör utan att det blir övervikt.

Därför att husbilar under 6 m inte är så tunga och att alla inte måste ha med sig hela bohaget på semestern så är 3500 kg fullt tillräckligt. Vi har vägt oss flera tillfällen och aldrig varit över 2880 kg.

Det finns ju många fördelar med att inte ha en totalvikt på över 3500 kg.

/Håkan
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: För tung Rimor

Trodde jeg hadde hørt alt når det gjelder overvekt, men tydligvis ikke. Selvsagt kan ikke passasjerer forlate husbilen ved veiing, men føreren kan. Derfor er det lurt og la den tyngste kjøre :)
Lasteevnen er nettovekt + fører 75kg. Lastevekt er totalevekt-nettovekt og fører på 75kg=lasteevne. Så om føreren veier 100kg vil ikke de gå av lasteevnen på husbilen fordi staten ihvertfall i Norge har bestemt at jeg skal veie 75kg. Så husbilen kan veies uten fører og man legger til 75kg og får totalvekten på kjøretøyet. Dessverre kan en ikke gjøre det samme med passasjerene for de er ikke nevt i registreringsbeviste, bare fører.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: För tung Rimor

Jag har en Fiat Classic FFB Tabbert som har tjänstevikt 2400kg men väger tom 2840kg total vikt 3100kg.En exakt lika dan husbil men ett år yngre väger 2800kg totalvikt 3500kg.
Det jobbiga i kråksången är att jag tydligen inte kan väga upp min då den är för gammal.Helium i däcken kanske hjälper
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: För tung Rimor

Ja nu är vi där igen. Detta är ett tydligt exempel på det bedrägeri som tyvärr ibland visar sitt fula tryne i husbilbranchen. En stackars köpare står med en i princip oanvändbar bil och har att försöka lura någon ny eller skrota missfostrest och förlora allt.
Det finns redan ett stort antal trådar i ämnet på detta forum och husbilshallarna är fulla av obrukbara och värdelösa bilar. Att sälja en i praktiken obrukbar bil borde vara bedrägeri och vara straffbart. Jag tycker uppriktigt synd om de som blir offer i denna syniska handel:(


Det finns som sagt flera trådar i ämnet och där HBK:are bedyrar att det nog inte finns några särskilda problem med maxvikten 3.500 kg resp flera fördelar. Det är alltså inte bara "branschen" som bör skärpa sig.

Se t ex tråden "Letar ny husbil" startad 2013-0422 av signaturen Ixeofors.
 
Toppen