• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För tung Rimor

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Det finns som sagt flera trådar i ämnet och där HBK:are bedyrar att det nog inte finns några särskilda problem med maxvikten 3.500 kg resp flera fördelar. Det är alltså inte bara "branschen" som bör skärpa sig.

Se t ex tråden "Letar ny husbil" startad 2013-0422 av signaturen Ixeofors.

Vet inte riktigt vad du har emot husbilar på 3500kg som trots allt får lasta en del, är du avundsjuk ?
Läs mitt inlägg #16, räcker det inte med dom pinalerna ?
Hade dessutom dubbla uppsättningar sängkläder, radiostyrda helikoptrar, batterier och laddare till dom, barnen hade varsina backar med leksaker a' 10kg. Massa saker som inte användes och således inte packas nästa gång.
Självklart hade vi bord, solstolar/stol, matta under markis etc också med oss.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Det finns som sagt flera trådar i ämnet och där HBK:are bedyrar att det nog inte finns några särskilda problem med maxvikten 3.500 kg resp flera fördelar. Det är alltså inte bara "branschen" som bör skärpa sig.

Förstår inte vad du menar. Skall jag som har en 3,5-tonnare skärpa mig och köpa en tyngre bil? Skärp dig själv Flat Mates och angrip inte andra som har full koll på sina lastvikter/bruttovikter. Jag har gjort ett medvetet val och har inga broblem med vikterna och du har gjort ditt val, So What?
Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För tung Rimor

Stadig fler produsenter har funnet måter å bygge husbiler med totalvekt 3500 kg som har mer enn 500 kg reell lastvikt. Det dreier seg da om valg av materialer og konstruksjoner som sparer kg. At mange også her 2-trinns vatntank er en annen sak - 30 liter for kjøring og 100+ for å stå. Vegger i GFK sandwich med lett hardskum og poppelply innside kan fort spare mange hundre kilo i forhold til en alu-iso-alu sandwich med en tyngre kjerne.

Valg av byggemateriale for møbler kan og gi mange kilo innspart vekt, selv om det er få som benytter helved og tung plywood i dag så finnes det bikake konstruksjoner med meget tynne overflater som veier nesten ingen ting - og de brukes!

Teoretisk så skulle det være mulig å lage to nesten identiske husbiler i 7 m klassen med en forskjell i kjøreklar vekt på over ett tonn. De færreste skulle kunne se forskjellen annet enn på vekten og prisen - ekstrem lettkonstruksjon koster ekstra, men det gjør og utstrakt bruk av helved i møblene. En billigvariant ville vektmessig havne et sted mellom de to ekstreme.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: För tung Rimor

Glöm inte skillnader i val av tillbehör och drivlina, 3-litersmotor och automat kostar 50-100Kg, i jämförelse med 2,3 manuell, en lång markis kanske 20 kg, många eltillbehör som kräver stor inverter och extra batteri kanske 40 kg förutom tillbehören, extra solceller som kan vara onödiga utan alla eltillbehören 10-15kg per styck o.s.v.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Glöm inte skillnader i val av tillbehör och drivlina, 3-litersmotor och automat kostar 50-100Kg, i jämförelse med 2,3 manuell, en lång markis kanske 20 kg, många eltillbehör som kräver stor inverter och extra batteri kanske 40 kg förutom tillbehören, extra solceller som kan vara onödiga utan alla eltillbehören 10-15kg per styck o.s.v.

Ja det är ju så, man får utrusta bilen efter de behov man har och för många av oss så blir det tillräcklig lastvikt kvar efter utrustning. För vår del har vi gjort det valet att välja en lättare bil för vi värdesätter andra saker. Precis som Knut säger så finns det ett utbud med bilar med lastvikter som är tillräckliga och som uppfyller våra behov.
Ha de gött i sommarvärmen!
Bertil
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: För tung Rimor

Tänk lite nu. Varför väger polisen en husbil tror du. Om någon stiger ur eller man lastar av något så stämmer det ju inte. Det säger sig själv att fordonet ska vägas så som det stoppades. Det förstår du säkert om du tänker efter. Ring polisen där du bor och fråga så kan du tala om vad dom sa sedan. Det är nog självklart för de flesta tror jag. Ren logik

Undrar vad som händer om jag öppnar och tömmer färskvattentanken, beräknar dom den vikten då eller vad kan hända?

/pelle
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Undrar vad som händer om jag öppnar och tömmer färskvattentanken, beräknar dom den vikten då eller vad kan hända?

/pelle
Gissningsvis kan de ta ärendet till åklagren.
Polisen kan sedan inleda en förundersökning osv.

Men blir ju svårt att dumpa mer än 100Kg...

Blir väl lite som eftersupning. Svårt att bevisa utgångsläget.
 
F

F.d. 50350

Guest
Sv: För tung Rimor

Du vet nog inte hur detta går till. Blir du stoppad av polis för vägning får INGEN lämna fordonet. Det är ju hela iden med vägningen. Varför ska de annars väga tror du

Behövs bättre argument för att övertyga mig. Tror inte någon kan tvinga en person som inte misstänkt för något brott att återinträda i husbilen. Svårgooglat men borde finnas något fall där detta prövats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: För tung Rimor

Vilken sorts passagerare har du, springa ifrån en polis för att undvika böter för överlast..? :rolleyes:
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: För tung Rimor

Som några redan har skrivit: En polisman kan inte tvinga någon som inte är misstänkt för brott att sitta kvar i ett fordon. Då gör han sig skyldig till olaga frihetberövande! Så passageraren kan lugnt gå ut. :) Sen är det ju märkligt hur vissa debattörer i den här tråden skall ta till överord och idiotförklaringar...
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Hej! Jag har varit med om exakt detta och blivit beordrat av polisman att sitta kvar, tror Ni man vågar sticka från fru o HB då?

Sanddammaren
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Som några redan har skrivit: En polisman kan inte tvinga någon som inte är misstänkt för brott att sitta kvar i ett fordon. Då gör han sig skyldig till olaga frihetberövande! Så passageraren kan lugnt gå ut. :) Sen är det ju märkligt hur vissa debattörer i den här tråden skall ta till överord och idiotförklaringar...

Är inte pasageraren ett bevismatrial och kan kallas in till förhör senare och vägas och läggas till på vikten.Bara en tanke som kanske är fel.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Man får väl inte hindra en polis i sin myndighetsutövning eller hindra en pågående utredning.
Det är nog bäst att sita kvar till tjänstemannen gjort sitt. Övervikt är ju som bekant ett brott som behöver utredas och bevisas.

Frihetsberövande? Knappast, är du dessutom uppkäftig o störande kan de plocka in dig i x antal timmar utan ett uns av brottsmisstanke.

Ganska larvigt resonemang. Ser framför mig ungar o tanter springa från en överlastad husbil!!!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

När vi köpte vår nya HB, hade vi tydligen tur med en ärlig säljare. Han föreslog att han skulle registrera bilen till 4250kg, ifall jag/vi hade rätt körkortsklass.

Håller med om att lura en köpare på det beskrivna sättet absolut borde vara straffbart. Det är absolut bedrägeri.

Idag passerade jag Nyköping, och körde av till vågen.
Det visade sig att jag gjorde rätt att följa säljarens rekommendation.
Nästan full tank, full vattentank, mat, campingutrustning samt hustru och två små hundar.
Det blev 3710 kg. Främre och bakre axeltryck låg också under tillåten vikt.

Då jag har HB:n på 4250 kg, kändes detta mycket bra.
Skönt att veta att det i alla fall finns seriösa säljare.

Glad fricampare i närheten av Söderköping.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Behövs bättre argument för att övertyga mig. Tror inte någon kan tvinga en person som inte misstänkt för något brott att återinträda i husbilen. Svårgooglat men borde finnas något fall där detta prövats.

Kolla med polisen då så kan du återkomma med svaret
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: För tung Rimor

Som några redan har skrivit: En polisman kan inte tvinga någon som inte är misstänkt för brott att sitta kvar i ett fordon. Då gör han sig skyldig till olaga frihetberövande! Så passageraren kan lugnt gå ut. :) Sen är det ju märkligt hur vissa debattörer i den här tråden skall ta till överord och idiotförklaringar...

Ta och kolla detta hos polisen och återkom med svaret
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: För tung Rimor

Det finns som sagt flera trådar i ämnet och där HBK:are bedyrar att det nog inte finns några särskilda problem med maxvikten 3.500 kg resp flera fördelar. Det är alltså inte bara "branschen" som bör skärpa sig.

Se t ex tråden "Letar ny husbil" startad 2013-0422 av signaturen Ixeofors.

Hej
Jag menar inte att det är något fel på 3500kg bilar, tvärt om. Det är bara att vissa tillverkare pressar in nakna bilar som är för stora i klassen och när man sedan utrustar realistiskt och lastar normalt slår fällan igen. Det går givetvis att bygga lätta bilar men idag ser du ganska stora bilar med bra utrustning pressas in och då går det åt skogen:mad:
 
Toppen