• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kallt för värmepump?

F

F.d. 22252

Guest
I mitt radhus värmer jag i stort sett hela huset men en panasonic värmepump som jag monterade 2007 och som halverade värmekostnaderna. har bara lite stödvärme i bad rummet och sovrummet ingen cirkulaionspump på bara självcirkulation.
Märkte att när det blev kallt ute avfrostade den ofta och det blev is inne i pumpen, det visade sej att min pump var den enda i sortimentet som inte hade värmekabel som standard den skulle monteras av installatören dvs. jag, köpte 2 meter värmekabel på Bauhaus och satt dit det löste isproblemet sen någon vinter senare blev det minus 20 och då avfrostade den flera gånger i timmen så det blev svårt att hålla värmen inne.
Jag vet ju att det finns en gräns för gasen att förgasas.
Jag provade med en gammal till bilen elkamin på 600w och det blev en enorm skillnad när den blåste varmluft mot pumpen varmt i hela huset och avfrostade sällan och bara kort stund. En del sa då att det skulle bli varmare om jag hade kaminen inne, men det har jag provat och det gör knappt någon skillnad. Tyckte det var lite dyrt med 600w så för många år sedan köpte jag en frostvakt utan fläkt på 400w och den har fungerat bra hade minus 13 grader en natt nyligen och värmepumpen fungerade bra.
Det står att pumpen inte ska klara mer än minus 16gr och då ska man stänga av den men sen har man hört att det inte är bra för när den startar igen ligger oljan i pumpen i botten och smörjer inte förrän den cirkulerat. Med en kamin har jag ju löst det problemet också stänger nästan aldrig av annat än för att återställa temperaturen, det är ju en enkel regleringsfunktion och när man ändrar tempen på fjärr kontrollen fram och tillbaka och ute tempen ändrar sej får man ett sk kvarstående fel som avhjälps genom att man resettar den genom att stänga av den en kort stund och startar om den. Antar att man har en PI reglering för att undvika kvarstående fel behövs en PID reglering.
Numera står det att värmepumparna klarar minus 25gr, kanske det är så att man satt dit ett element som värmer pumpen. I en pump avsett för husbilar och husvagnar kunde man använda den både för värme och kyla, när man använde värmeläget kopplades en värmeslinga in på 500w.
Någon sån deklaration har jag inte sett till på vanliga värmepumpar men det kanske finns borde ju finnas. Coop värdet beräknas vid en utetemp på +7grader så det säjer ju inget vad som händer vid minus 20 med verkningsgraden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en värmepump med markslinga. Laddar slingan genom att låta frånluften från huset värma returen via en värmeväxlare.
Detta borde vara möjligt även i en bergvärmeanläggning.
Ja det borde gå och det är ju en miljövinst också.
Hej
Inget fel på tråden, men trådskaparen borde kanske startat tråden under ett annan ämne.
Ja jag visste inte vilket ämne ser detta forum som det närmaste. Finns det intresse av att skapa begränsningar så stänger jag den direkt och ber admin radera den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dagens värmepumpar ser i princip lika ut som de som kom för 20år sedan.
Det som mest har förändrats är styrningen.
I början hade alla lvp vanliga kolv kompressorer som inte kunde varvtalsstyras och dessa var tvungna att gå hela tiden på max.
Dessa dimensionerades då till ca 60% av husets värmebehov för att få så effektiv drift som möjligt.
Men för ca 20 år sedan så började man förse pumparna med scroll och rotations kompressorer.
Men eftersom scrollarna är betydligt dyrare än rotation så blev det vanligast med rotation.
Fördelen med dessa två typer är att de går att varvtalsstyra och därmed effektregleras.
Den så kallade sverigepumpen var (för drift i nordiskt klimat) försedda med en värmeslinga under batteriet och i skålen på utedelen.
I början gick dessa kontinuerligt under sommar som vinter och eftersom effekten låg på 150W så slösade man ju lite på energin.
Efter några år försågs dessa med en enkel bimetall termostat som slog på vid +8.
Enligt vår tekniska konsult på Panasonic så behövdes egentligen inte värmeslingan för effektiviteten, så när jag installerade min pump hemma så monterade jag aldrig slingan.
Det enda som händer är att när det är riktigt kallt (under -10) en längre period är att man behöver avfrosta manuellt var annan till var fjärde dag.
Det räcker med 10liter varmvatten över batteriet och lite handgemäng på isen och detta sparar då några hundra per år.
Om man tycker att man vill ställa av sin pump när det är för kallt är det viktigt att värma kompressorn innan start.
Få anläggningar idag på vanliga konsumentmarknaden har oljevärmare på kompressorn men det finns.
Det som händer när kompressorn är avstängd är att köldmediet ställer sig i kompressorn och kondenserar (blir vätska på kallaste delen) när man sedan startar kompressorn är det vätska som går runt i kompressorn och kan lätt knäcka ventilerna och då är kompressorn paj.
Bättre är att alltid ha maskinen igång för som sämst kommer den att på en kW tillförd effekt ge en kW värme (lätt uttryckt).
Dock är ju många pumpar på kanske 4-600w kompressor effekt och då blir det inte mer värme än så under -15.
Jag har aldrig stängt av min pump på vintern sedan jag installerade den 2002 och den går fortfarande.
Dock är det egentligen ingenting mot den jag har i garaget.
Tyvärr är den vanlig kolvkompressor på.
Den installerades i mina föräldrars hus 1980 och gick till jag konverterade det huset till vattenburen värme 2008 sedan flyttade jag in den i mitt garage där den fortfarande går....
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag hällde också på med varmvatten i början men eftersom det är lite svåråtkomligt så fick jag dit en värmekabel ska ta 200 watt .
Jag har en stickkontakt som jag sätter i när jag märker att det behövs oftast runt 0 med mycket fuktig luft.
Så det är alltså kompressortypen det beror på hur stor verkningsgraden är?
Jag har varit rädd för att vatten ska komma in i elektroniken. Finns ju spray att köpa för att göra rent den jag har använt en sån där liten ångblåsare blir ju ganska rent utan kemiska tillsatser. Men det var länge sen måste ju få in en liten pall och vika ihop kroppen för att komma åt.
Har fundrat på att sätta dit en luft -vatten pump med bara en ute del nackdelen är att jag måste leja en rörkrökare som kopplar in den på samma slinga som jag har till vattnet och elementen. Min bror har gjort så han har fixat allt själv men sånt kan han, och det fungerar bra och han kan stötta lite med vedeldning. Eftersom han bor på gotland så är inte vintern så jobbig med mycket minusgrader, själv hade jag minus 17,3 gr framåt morgonsidan det är ju för kallt enligt manualen men med tillsatsvärmen går den ett antal timmar utan att frosta av. Undrar ibland om det är fel i programvaran när den verkar frosta av helt obefogat.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hällde också på med varmvatten i början men eftersom det är lite svåråtkomligt så fick jag dit en värmekabel ska ta 200 watt .
Jag har en stickkontakt som jag sätter i när jag märker att det behövs oftast runt 0 med mycket fuktig luft.
Så det är alltså kompressortypen det beror på hur stor verkningsgraden är?
Jag har varit rädd för att vatten ska komma in i elektroniken. Finns ju spray att köpa för att göra rent den jag har använt en sån där liten ångblåsare blir ju ganska rent utan kemiska tillsatser. Men det var länge sen måste ju få in en liten pall och vika ihop kroppen för att komma åt.
Har fundrat på att sätta dit en luft -vatten pump med bara en ute del nackdelen är att jag måste leja en rörkrökare som kopplar in den på samma slinga som jag har till vattnet och elementen. Min bror har gjort så han har fixat allt själv men sånt kan han, och det fungerar bra och han kan stötta lite med vedeldning. Eftersom han bor på gotland så är inte vintern så jobbig med mycket minusgrader, själv hade jag minus 17,3 gr framåt morgonsidan det är ju för kallt enligt manualen men med tillsatsvärmen går den ett antal timmar utan att frosta av. Undrar ibland om det är fel i programvaran när den verkar frosta av helt obefogat.
Avfrostningen styrs av temperaturen på batteriet. Ju mindre luft som passerar ju kallare blir batteriet och då startar avfrostningen.
Förr hade enklare (läs billigare) pumpar avfrostning på tid, var 6e timme var vanligt.

Elektroniken sitter ganska skyddat, betänk att den ska tåla både regn och blåst. Så det är ingen fara att spola med slangen på batteriet ute.

Verkningsgraden påverkas inte enormt mycket av kompressor typen. Fördelen ligger i att du kan styra effekten efter värme behovet.
Dock är en scroll betydligt mer energieffektiv mot en kolv men även lite bättre än en rotation.
Men även köldmediet har påverkan på effektiviteten eftersom vissa medier ger mer värme(högre tryck) vid lägre temperatur.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns väl knappast några pumpar kvar med r12 det är väl r134 i min tror jag men det har ju kommit nyare sorter men jag har ingen aning om de är blandbara eller om det går att ha nya i en gammal.
I vilket fall så fungerar biltemas kylspray av den nya sorten kanon på min personbil men problemet är ju att efter 6 veckor är det tomt eftersom den läcker förmodligen axeltätningen. Finns ju saker att fylla med som ska täta men har ingen aning om det hjälper man skulle behöva det ibland eftersom man drar in snö i bilen och det blir ganska svårt att fåbort imman på rutorna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr så startar inte A/C i bilen vid utetemp. lägre än ca. +5-7 grader, man får köra med överhettad luft i stort flöde istället.

R12 har jag alltid fått tag på till mina gammelbilar från kylkillar, de flesta plockade nog undan de som gick när det förbjöds på marknaden, jänkarna smugglar in sin R12 från Mexico, där den flödar fritt, sist jag hörde så kostade R12 1000sek/kg
 
F

F.d. 22252

Guest
Tyvärr så startar inte A/C i bilen vid utetemp. lägre än ca. +5-7 grader, man får köra med överhettad luft i stort flöde istället.

R12 har jag alltid fått tag på till mina gammelbilar från kylkillar, de flesta plockade nog undan de som gick när det förbjöds på marknaden, jänkarna smugglar in sin R12 från Mexico, där den flödar fritt, sist jag hörde så kostade R12 1000sek/kg
Men om man har recirkulation lurar man inte ac att gå igång? De små tre cylindriga motorerna toyota verkar inte avge så mycket värme, Husbilen är bättre trots dieselmotor.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tyvärr så startar inte A/C i bilen vid utetemp. lägre än ca. +5-7 grader, man får köra med överhettad luft i stort flöde istället.

R12 har jag alltid fått tag på till mina gammelbilar från kylkillar, de flesta plockade nog undan de som gick när det förbjöds på marknaden, jänkarna smugglar in sin R12 från Mexico, där den flödar fritt, sist jag hörde så kostade R12 1000sek/kg
R12 är dåligt på alla sätt och vis. Jag sparade 50kg när det förbjöds och fyllde gammelbilar friskt.
Sedan konverterade vi gamla R12 aggregat där vissa kunder ville ha det billigt utan oljebyte.
R12 vill ha mineralolja och R134a vill ha esterolja.
De vi konverterade utan oljebyte gick lika bra som de som byttes olja på.
Därför slutade jag fylla R12 i gammelbilar och fyllde istället 134 direkt, vilket fungerar bra.

Gamla anläggningar med R12 går till nöds att köra på R22 vilket jag också sparade när det förbjöds.
R22 var det vanligaste i värmepumpar och byttes rakt av mot R417 med följden att man tappade ca 30% av effekten.
Så under några år sålde vi R417 pumpar som vi sedan, mot sidobetalning, fyllde med R22 :cool:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men om man har recirkulation lurar man inte ac att gå igång? De små tre cylindriga motorerna toyota verkar inte avge så mycket värme, Husbilen är bättre trots dieselmotor.
Nä. Den mäter på utetemperatur. Det är byggt så för att inte få ovan nämnda vätska i kompressorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men om man har recirkulation lurar man inte ac att gå igång? De små tre cylindriga motorerna toyota verkar inte avge så mycket värme, Husbilen är bättre trots dieselmotor.

Recirkulerar du luften tar den upp ännu mindre vatten, kör full luftväxling samt överhetta den så tar den med vattnet ut :)

Har du problem med dålig värme, kolla/byt termostaten.
 
F

F.d. 22252

Guest
De där små bränslesnåla bilarna är nog lite som en diesel avger inte så mycket värme, men det är inte så illa som de första toyota som aldrig fick högre temp en 10grader i kupen när det var kallt. Har bytt termostater i onödan utan att det hjälpt och ju nyare bil ju svårare att byta. Clio var luriga man var tvungen att köpa den jättedyra eftersom de avsiktligt gjort så att de vanliga inte passade det var tjockleken på plåten som var någon tiondel tunnare så alla pirat läckte. inte blev det varmt för det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det stämmer. Samt att den även ger varmvatten upp mot 65grader vilket gör att man slipper spetsa med elpatron.
Så detta används ofta i luft/vatten och vatten/vatten vp.
Det finns en nackdel med CO2 VP vad jag kommer ihåg. De är känsliga för höga returtemperaturer. De har ju ingen kondensor vad jag vet. De har istället en gaskylare. Men det känner du ju till Bäckis.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns fler märken, jag skaffade en VW T5.1 gör några veckor sedan, får inte igång Webaston, tar 1,5mil innan någon värme kommer från motorn, ska in till el& diesel i E-tuna på måndag, hoppas verkligen de finner felet, bränslevärmare är nästan ett måste i en modern dieselmotor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja varken den här eller caddyn har haft några problem med värmen caddyn hade en elektrisk värmare på 400w för att få upp tempen snabbare. Undrade först varför det gick upp ett gäng grova kablar enkeledare som bara försvann vid en anslutning.
Var ju lite hokuspokus på just den bilen för att få den gamla motorn genom reglementet för avgasrening, kom ju en helt ny motor lite senare. Kopplade ju ur avgasreningen helt och fick en piggare motor som rök mindre och med lägre bränsleförbrukning.
Men samma med ac fick fylla flera gånger under sommaren verkar som alla gamla ac läcker och jag misstänker ju axeltätningen, Hade ju varit bättre med en riktig kompressor och en generator som matat med ström då hade man sluppit det problemet eller så kunde man lagt lite mer jobb på axeltätningen.
Har förstått att många fuskar lite med den ordning som ac maffian bestämt att pumpa i färgämne provköra och titta efter läckage, sen ska det tappas och återfyllas. vad gör man med den gamla gasen när man tömmer kan ju vara vad som helst i den om någon köpte en sats på blocket då blir ju den begagnade gasen blandad med gasol.
I somras tyckte jag att att fylla med gasol inte fungerade bra gav bara bra kyla vid högt varv när man körde landsväg. Tömde systemet rakt ut i luften eftersom det var gasol och fyllde med biltemas kylspray blev kallt direkt men efter 6veckor blev det dåligt igen när gasen läckt ut, 199kr var sjätte vecka för att få kallt kanske är värt besväret sommaren är kort.
Kopplade in husbilen en dag och glömde bort att samma uttag går till min värmare till värmepumen men märkte det när den började avfrosta fick gå ut sent och byta elkabel men det tog tid innan det blev ordning på det. Den har klarat nedåt -18gr och det är ju max annars får jag gå och hämta bilvärmaren på 600w och en pall att ställa den på. Skulle ju kunna ha den värmaren inne men då skulle jag få slå av värmepumpen helt slå på cirkulations pumpen och öppna alla termostater på elementen förmodligen har några tagit fast så skruvmejsel spray och liten polygrip om man har tur.
Har hittills inte fått någon teknisk förklaring till varför pumparna nu enligt reklamen ska klara . Minus 25- 35grader om det är samma typ av kompressor scroll och samma köldmedel. Hittills har jag bara fått svävande svar.
När det gäller skillnaden på en gammal diesel och en ny med mindre förbrukning är det hela mycket enkelt ett helt annat insprutningsystem utan separat insprutningspump. Men varför så mycket hokus pokus man borde ju i sånt fall kunna redovisa betydligt bättre coop men min 14år gamla pump ligger fortfarande i topp med 5,37. Av resonemanget förstår jag att det finns ett antal tekniker från kylbranchen här.
När jag jobbade i tv svängen visste man ofta varför bilden var bättre på nya tv man trixade en del med kantskärpan fanns en del medelvärdesberäkningar i hårdvaran som gav en lugnare bild. Man lurade ögat på flera sätt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en ny Daikin LL-värmepump.
Den ger oförändrad komfort så kallt det nu har varit i vinter, ca 22-23 grader.

Jag bytte ut en Panasonic från 2006, denna slutade ge tillräcklig värme runt -10.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Att värmepumpar klarar att leverera vid lägre temperatur beror på köld medlet som används. COP värde är en definition
vid en temperatur brukar vara vid +7 grader hos värmepumpar. COP värde vid kyla gå ner mot 1 vid låg temperatur då får man ju inget
tillskott av värme utan man får bara så mycket som matas in
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja varken den här eller caddyn har haft några problem med värmen caddyn hade en elektrisk värmare på 400w för att få upp tempen snabbare. Undrade först varför det gick upp ett gäng grova kablar enkeledare som bara försvann vid en anslutning.
Var ju lite hokuspokus på just den bilen för att få den gamla motorn genom reglementet för avgasrening, kom ju en helt ny motor lite senare. Kopplade ju ur avgasreningen helt och fick en piggare motor som rök mindre och med lägre bränsleförbrukning.
Men samma med ac fick fylla flera gånger under sommaren verkar som alla gamla ac läcker och jag misstänker ju axeltätningen, Hade ju varit bättre med en riktig kompressor och en generator som matat med ström då hade man sluppit det problemet eller så kunde man lagt lite mer jobb på axeltätningen.
Har förstått att många fuskar lite med den ordning som ac maffian bestämt att pumpa i färgämne provköra och titta efter läckage, sen ska det tappas och återfyllas. vad gör man med den gamla gasen när man tömmer kan ju vara vad som helst i den om någon köpte en sats på blocket då blir ju den begagnade gasen blandad med gasol.
I somras tyckte jag att att fylla med gasol inte fungerade bra gav bara bra kyla vid högt varv när man körde landsväg. Tömde systemet rakt ut i luften eftersom det var gasol och fyllde med biltemas kylspray blev kallt direkt men efter 6veckor blev det dåligt igen när gasen läckt ut, 199kr var sjätte vecka för att få kallt kanske är värt besväret sommaren är kort.
Kopplade in husbilen en dag och glömde bort att samma uttag går till min värmare till värmepumen men märkte det när den började avfrosta fick gå ut sent och byta elkabel men det tog tid innan det blev ordning på det. Den har klarat nedåt -18gr och det är ju max annars får jag gå och hämta bilvärmaren på 600w och en pall att ställa den på. Skulle ju kunna ha den värmaren inne men då skulle jag få slå av värmepumpen helt slå på cirkulations pumpen och öppna alla termostater på elementen förmodligen har några tagit fast så skruvmejsel spray och liten polygrip om man har tur.
Har hittills inte fått någon teknisk förklaring till varför pumparna nu enligt reklamen ska klara . Minus 25- 35grader om det är samma typ av kompressor scroll och samma köldmedel. Hittills har jag bara fått svävande svar.
När det gäller skillnaden på en gammal diesel och en ny med mindre förbrukning är det hela mycket enkelt ett helt annat insprutningsystem utan separat insprutningspump. Men varför så mycket hokus pokus man borde ju i sånt fall kunna redovisa betydligt bättre coop men min 14år gamla pump ligger fortfarande i topp med 5,37. Av resonemanget förstår jag att det finns ett antal tekniker från kylbranchen här.
När jag jobbade i tv svängen visste man ofta varför bilden var bättre på nya tv man trixade en del med kantskärpan fanns en del medelvärdesberäkningar i hårdvaran som gav en lugnare bild. Man lurade ögat på flera sätt.
Vi tar det från början :)
Den lösningen med elstavar hade jag på en passat tdi en gång, fick förklaringen att den behövde tillskottsvärme pga att verkningsgraden var så bra och det inte blev så mycket värme över i motorn. De gick titt som tätt när det var kallt.

Det är oftast axeltätningen som läcker. Den är stänksmord och tätar något sånär när kompressorn arbetar. Det är de långa stillestånden som får dessa att börja läcka. Använd ac:n varje vecka, även på vintern.

Att man vill tappa ut köldmediet efter läcksökning beror på att det är en viss blandning tex 58% + 22% + 20%. Dessa har olika flyktighet och vid ett läckage är det mest av en sort som försvinner först. Detta kan göra att köldmediet får helt andra egenskaper mot vad det var tänkt.

När du ska lossa radiatorventiler som kärvar är det bättre att knacka från baksidan av ventilen (ventilhuset) rör inte nålen!

De nya pumparna klarar i regel samma temperatur som de flesta har klarat de senaste 15-20åren. COP blir ju till slut 1 och det är svårt att avgöra för gemene man om din värme kommer från kompressionen eller från värmen i uteluften. Dvs de ger värme en bra bit ner i utetemperatur.
Är kompressorn på 1kW så får du in 1kW värme vilket inte är piss...

Japp jag har läst kylteknik på högskola :)
 
Senast ändrad:
Toppen