F
F.d. 22252
Guest
I mitt radhus värmer jag i stort sett hela huset men en panasonic värmepump som jag monterade 2007 och som halverade värmekostnaderna. har bara lite stödvärme i bad rummet och sovrummet ingen cirkulaionspump på bara självcirkulation.
Märkte att när det blev kallt ute avfrostade den ofta och det blev is inne i pumpen, det visade sej att min pump var den enda i sortimentet som inte hade värmekabel som standard den skulle monteras av installatören dvs. jag, köpte 2 meter värmekabel på Bauhaus och satt dit det löste isproblemet sen någon vinter senare blev det minus 20 och då avfrostade den flera gånger i timmen så det blev svårt att hålla värmen inne.
Jag vet ju att det finns en gräns för gasen att förgasas.
Jag provade med en gammal till bilen elkamin på 600w och det blev en enorm skillnad när den blåste varmluft mot pumpen varmt i hela huset och avfrostade sällan och bara kort stund. En del sa då att det skulle bli varmare om jag hade kaminen inne, men det har jag provat och det gör knappt någon skillnad. Tyckte det var lite dyrt med 600w så för många år sedan köpte jag en frostvakt utan fläkt på 400w och den har fungerat bra hade minus 13 grader en natt nyligen och värmepumpen fungerade bra.
Det står att pumpen inte ska klara mer än minus 16gr och då ska man stänga av den men sen har man hört att det inte är bra för när den startar igen ligger oljan i pumpen i botten och smörjer inte förrän den cirkulerat. Med en kamin har jag ju löst det problemet också stänger nästan aldrig av annat än för att återställa temperaturen, det är ju en enkel regleringsfunktion och när man ändrar tempen på fjärr kontrollen fram och tillbaka och ute tempen ändrar sej får man ett sk kvarstående fel som avhjälps genom att man resettar den genom att stänga av den en kort stund och startar om den. Antar att man har en PI reglering för att undvika kvarstående fel behövs en PID reglering.
Numera står det att värmepumparna klarar minus 25gr, kanske det är så att man satt dit ett element som värmer pumpen. I en pump avsett för husbilar och husvagnar kunde man använda den både för värme och kyla, när man använde värmeläget kopplades en värmeslinga in på 500w.
Någon sån deklaration har jag inte sett till på vanliga värmepumpar men det kanske finns borde ju finnas. Coop värdet beräknas vid en utetemp på +7grader så det säjer ju inget vad som händer vid minus 20 med verkningsgraden.
Märkte att när det blev kallt ute avfrostade den ofta och det blev is inne i pumpen, det visade sej att min pump var den enda i sortimentet som inte hade värmekabel som standard den skulle monteras av installatören dvs. jag, köpte 2 meter värmekabel på Bauhaus och satt dit det löste isproblemet sen någon vinter senare blev det minus 20 och då avfrostade den flera gånger i timmen så det blev svårt att hålla värmen inne.
Jag vet ju att det finns en gräns för gasen att förgasas.
Jag provade med en gammal till bilen elkamin på 600w och det blev en enorm skillnad när den blåste varmluft mot pumpen varmt i hela huset och avfrostade sällan och bara kort stund. En del sa då att det skulle bli varmare om jag hade kaminen inne, men det har jag provat och det gör knappt någon skillnad. Tyckte det var lite dyrt med 600w så för många år sedan köpte jag en frostvakt utan fläkt på 400w och den har fungerat bra hade minus 13 grader en natt nyligen och värmepumpen fungerade bra.
Det står att pumpen inte ska klara mer än minus 16gr och då ska man stänga av den men sen har man hört att det inte är bra för när den startar igen ligger oljan i pumpen i botten och smörjer inte förrän den cirkulerat. Med en kamin har jag ju löst det problemet också stänger nästan aldrig av annat än för att återställa temperaturen, det är ju en enkel regleringsfunktion och när man ändrar tempen på fjärr kontrollen fram och tillbaka och ute tempen ändrar sej får man ett sk kvarstående fel som avhjälps genom att man resettar den genom att stänga av den en kort stund och startar om den. Antar att man har en PI reglering för att undvika kvarstående fel behövs en PID reglering.
Numera står det att värmepumparna klarar minus 25gr, kanske det är så att man satt dit ett element som värmer pumpen. I en pump avsett för husbilar och husvagnar kunde man använda den både för värme och kyla, när man använde värmeläget kopplades en värmeslinga in på 500w.
Någon sån deklaration har jag inte sett till på vanliga värmepumpar men det kanske finns borde ju finnas. Coop värdet beräknas vid en utetemp på +7grader så det säjer ju inget vad som händer vid minus 20 med verkningsgraden.