• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kallt för värmepump?

F

F.d. 22252

Guest
I mitt radhus värmer jag i stort sett hela huset men en panasonic värmepump som jag monterade 2007 och som halverade värmekostnaderna. har bara lite stödvärme i bad rummet och sovrummet ingen cirkulaionspump på bara självcirkulation.
Märkte att när det blev kallt ute avfrostade den ofta och det blev is inne i pumpen, det visade sej att min pump var den enda i sortimentet som inte hade värmekabel som standard den skulle monteras av installatören dvs. jag, köpte 2 meter värmekabel på Bauhaus och satt dit det löste isproblemet sen någon vinter senare blev det minus 20 och då avfrostade den flera gånger i timmen så det blev svårt att hålla värmen inne.
Jag vet ju att det finns en gräns för gasen att förgasas.
Jag provade med en gammal till bilen elkamin på 600w och det blev en enorm skillnad när den blåste varmluft mot pumpen varmt i hela huset och avfrostade sällan och bara kort stund. En del sa då att det skulle bli varmare om jag hade kaminen inne, men det har jag provat och det gör knappt någon skillnad. Tyckte det var lite dyrt med 600w så för många år sedan köpte jag en frostvakt utan fläkt på 400w och den har fungerat bra hade minus 13 grader en natt nyligen och värmepumpen fungerade bra.
Det står att pumpen inte ska klara mer än minus 16gr och då ska man stänga av den men sen har man hört att det inte är bra för när den startar igen ligger oljan i pumpen i botten och smörjer inte förrän den cirkulerat. Med en kamin har jag ju löst det problemet också stänger nästan aldrig av annat än för att återställa temperaturen, det är ju en enkel regleringsfunktion och när man ändrar tempen på fjärr kontrollen fram och tillbaka och ute tempen ändrar sej får man ett sk kvarstående fel som avhjälps genom att man resettar den genom att stänga av den en kort stund och startar om den. Antar att man har en PI reglering för att undvika kvarstående fel behövs en PID reglering.
Numera står det att värmepumparna klarar minus 25gr, kanske det är så att man satt dit ett element som värmer pumpen. I en pump avsett för husbilar och husvagnar kunde man använda den både för värme och kyla, när man använde värmeläget kopplades en värmeslinga in på 500w.
Någon sån deklaration har jag inte sett till på vanliga värmepumpar men det kanske finns borde ju finnas. Coop värdet beräknas vid en utetemp på +7grader så det säjer ju inget vad som händer vid minus 20 med verkningsgraden.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en Panasonic värmepump som värmer vårt uterum som vi använder hela året utom när det är minusgrader. Den är anpassad för "svensk vinter".
Den frostar av ganska ofta (1 gång per timma ungefär) när temperaturen går under ca 5 plusgrader.

MEN det som avgör är även uteluftens fuktighet. Det isar på rejält på utedelen när det är uppemot 95-100 % relativ fuktighet, vilket det är ganska ofta där vi bor (nära Göteborg).
När fukten går ner till 60-70 % eller lägre ute blir det stor skillnad och då går pumpen betydligt längre mellan avfrostningarna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej bengtic, jag monterade en luftvärmepump 2013. Har ett hus som är på 110 kvm i två våningar, huset är byggt i timmer 1818 så lite drygt 200 år.
Min "pump" håller huset varmt i vart fall ner till -13, då börjar jag elda i min kökspanna för att spara på el.
Hittar inte papperna på pumpen, men det står något om verkningsgraden vid lite olika temperaturer som jag inte kommer ihåg riktigt. Men klart att
den ger mindre vid låga temperaturer.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi satte in en värmepump när vi byggde till 2005. Den har fungerat bra sånär som att jag fick byta fläktmotor efter ca 10 år. I höstas började fläkten att väsnas igen och det blev isbildning på utedelen trots värmeslinga. Jag beställde en ny Panasonic med WiFi och hela köret. Den installerades i början på Januari.
Herregud vilken skillnad! Avfrostar ytterst sällan. Håller värmen i 90 m2 utan problem när vi haft -12°C ute. Tyst och fin. Dessutom har jag koll på både ute- och innetemperatur med telefonen, och kan reglera temperaturen från ex Spanien. Sedan håller den koll på effektförbrukningen och kan jämföra dag för dag, vecka för vecka eller månad för månad.
Den skall fungera ner till -35°C, men då är nog "värmepumpningen"=1.
Det har hänt mycket inom området på 15 år.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Att LLVP:arna klarar minus 25 grader idag är INTE för att dom har monterat dit värmeelement i utomhusdelen utan för att dom blivit effektivare.

Om man nu vill lura pumpen så är det bättre att du monterar utedelens-temperaturgivaren inomhus istället så skulle den aldrig avfrosta, dessutom skulle du spara nästan 10kwh om dagen. "Den avfrostar inte enbart för att djävlas med folk" efter avfrostningen ger den mer effekt och den tappar effekt om den inte avfrostar, så innan du skrotar pumpen så kan du ju stänga av frostvakten och se om det fungerar bättre!
Jag gissar snarare på att din pump är slut så det är därför den börjar tappa effekt.

Liknande dina finurliga idéer jag läst om på annat forum och det togs inte i mot speciellt bra, fanns även en finurlig gubbe som tänkte utanför boxen, han skulle montera propellrar "Vindsnurra" på bilen som skulle generera ström då han körde. Det är kul när folk tänker utanför boxen, men det kan bli jobbigt när dom vägra ändra inställning.

Här har du en som gjort en smart sak som i princip alla med källare skulle ha glädje av, har gjort en enklare variant själv eftersom jag inte dricker öl, jag har återcirkulation istället för att trycka in luft och få övertryck i huset. Bygga luftsolfångare av ölburkar

Själv släpper jag ut ventilationsluften i närheten av LLVP:arna och just nu är det -3 ute och ventilationsluften är nästan +9 men det är ju för att jag har en byggfläkt på i uterummet på 500Watt för att inte växterna ska frysa, och luftintaget till ventilationsanläggningen flyttas till uterummet mellan höst-vår för att få ut några kronor då solen lyser, det är inte mycket man tjänar, det är mest bara en knäpp idé.

En sak är iallafall säkert, det är inte min idé att fylla uterummet med växter vintertid, tack och lov behöver jag bara slå på byggfläkten då det är risk för att det blir kallare än -8, just nu går vi in i en kallare period så fläkten får stå på ett antal dagar. Just nu har blommorna +6.8 grader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Coop är ju det värde som finns för verkningsgraden man mäter inmatad effekt mot avgiven effekt vid +7gr.
Min var ju det bästa de hade på den tiden med coop 5,37. Julapumparna kostade en tredjedel men coop strax över 3 gör ju att man ganska snart förlorar de pengarna plus att ljudkomfort och kvalite skiljer mycket. Sånt ska man nog ha i garage och liknande. Det enda som gått sönder är en syrepump som gjorde att det började låta, på värmepumpsforumet stod det att det var pumpen som lät bara stänga av med fjärrkontrollen så blev det tyst är flera år sedan. Det var väl en sån där specialgrej som bara fanns ett tag. Hade ju scrollkompressor som var ganska ny då.
Räknar med att den går sönder för modligen när det är värsta vädret men bara att öppna termostaterna på elementen och slå på cirkulationspumpen.
När jag köpte huset stod det att det drog 19000kwh/år fick en ny digital elmätare när jag monterat pumpen det var en mild vinter drog 9000kwh/det året. Men det var 2 personer som bodde här då och jag är ensam men jag tror den mesta besparingen var pga värmepumpen. Hade tur som en tokig köpte den ny i kartong på blocket för 6500kr fick med ett kvitto på 16100kr. Installationen gjorde jag själv men det gick inte att köpa kanalen för rören så jag köpte största elkanalen istället och fick in allt i. Tog dit en som jobbade med pumpar betalade 500kr för att han vakuumsög och öppnade kranarna i rätt ordning. Var 2007 på hösten. den ska ge lite över 4kw.
Min sitter skyddad under verandagolvet men ända med bra luftströmning och på en södervägg såklart. Nu med minus 6 och och frostskyddet på avfrostar den nästan inte alls. Men jag är beredd på att den kan rasa. Panasonic verkar ha ett utbytessystem att om utedelen går sönder kan man få en fabriksrenoverad installerad, nu är ju min modell lite ovanlig eftersom den var bra mycket dyrare så jag är inte säker på att det går. Sverigepumpen var ju väldigt vanlig och ca 4000kr billigare. Men det är länge sen, tekniken går framåt. En sak man måste ha klart för sej att det är uteluften som står för värmen den el man förbrukar är omvandlingsförbrukning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Att LLVP:arna klarar minus 25 grader idag är INTE för att dom har monterat dit värmeelement i utomhusdelen utan för att dom blivit effektivare.

Om man nu vill lura pumpen så är det bättre att du monterar utedelens-temperaturgivaren inomhus istället så skulle den aldrig avfrosta, dessutom skulle du spara nästan 10kwh om dagen. "Den avfrostar inte enbart för att djävlas med folk" efter avfrostningen ger den mer effekt och den tappar effekt om den inte avfrostar, så innan du skrotar pumpen så kan du ju stänga av frostvakten och se om det fungerar bättre!
Jag gissar snarare på att din pump är slut så det är därför den börjar tappa effekt.

Liknande dina finurliga idéer jag läst om på annat forum och det togs inte i mot speciellt bra, fanns även en finurlig gubbe som tänkte utanför boxen, han skulle montera propellrar "Vindsnurra" på bilen som skulle generera ström då han körde. Det är kul när folk tänker utanför boxen, men det kan bli jobbigt när dom vägra ändra inställning.

Här har du en som gjort en smart sak som i princip alla med källare skulle ha glädje av, har gjort en enklare variant själv eftersom jag inte dricker öl, jag har återcirkulation istället för att trycka in luft och få övertryck i huset. Bygga luftsolfångare av ölburkar

Själv släpper jag ut ventilationsluften i närheten av LLVP:arna och just nu är det -3 ute och ventilationsluften är nästan +9 men det är ju för att jag har en byggfläkt på i uterummet på 500Watt för att inte växterna ska frysa, och luftintaget till ventilationsanläggningen flyttas till uterummet mellan höst-vår för att få ut några kronor då solen lyser, det är inte mycket man tjänar, det är mest bara en knäpp idé.

En sak är iallafall säkert, det är inte min idé att fylla uterummet med växter vintertid, tack och lov behöver jag bara slå på byggfläkten då det är risk för att det blir kallare än -8, just nu går vi in i en kallare period så fläkten får stå på ett antal dagar. Just nu har blommorna +6.8 grader.
Om du ser på datumet när jag skrev det här så har min pump varit slut i en massa år och går fortfarande lika bra som ny.
Jag kommer ihåg att det bara var teoretiskt snack av belackarna ingen testade själv eftersom det kunde ju inte fungera. Jag tror knappast man kan lura en pump den mäter ju uteluftens temp oavsett om den kommer från solen eller en kamin.
Och du har väl knappast provat i praktiken eftersom du vet att det inte fungerar.
Om nu kylmedlet och kompressorn fungerar då kan ju inte pumpen vara slut, hade den fungerat dåligt hade jag reklamerat den eftersom den var ganska ny då. Att mata en värmepump med fuktig inneluft avråds från eftersom det blir många avfrostningcykler när fukten blir till is.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Varför tror du inte värmepumpsindustrin anammat dina idéer?;)

Och jag mäter nästan allt som går att mäta i huset och läser av det i telefonen, dagens högsta luftfuktighet är 34.4% RF sen skrev jag att jag blåser ut luften i närheten, inte direkt på utedelen, men det hade jag inte varit orolig för heller.

Min ena LLVP passerar strax över 70000H och det börjar nog närma sig slutet för den, man kan få en LLVP att hålla nästan hur länge som helst om den inte används, så åldern imponerar inte på mig. Hur många timmar har din pump gått, att mäta är att veta.;)

Utedelen blåser iväg 1500m3/tim till 1800m3/tim beroende på effekten då du köpte din pump, 400watt på det som hjälp känns bortkastat, men om du mäter effekterna så får du ju svaret utan gissningar.

Utedelen ska bli isig och ju mer is den skapar ju mer värme kramar den ur uteluften, men får du ingen is ens då det är minusgrader så går den inte som den ska, brukar tyda på gasbrist.

Sen måste jag säga att du haft tur för på den tiden hade Panasonic stora problem med fläktlagren.
Det kan vara jobbigt när folk inte inser att dom har konstiga idéer, dom kommer aldrig ens försöka ändra på sig och jag tänker inte lägga den onödiga tiden på det heller.

Sen vill jag inte vara med och skapa den berömda fredagstråden, men om jag kan förhindra någon annan kör värmefläkten utomhus så har jag ju lyckats. Jag hade gjort samma sak om någon påstod att man ska ha lovikavantarna på vindrutetorkarna för att slippa frysa om händerna när man kör bilen.

Trevlig kväll...
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har +20-21 grader inomhus oavsett vad utetempen är, året runt. Men det beror på att jag har en bergvärmeanläggning som gått i 20 år utan problem. Verkningsgraden minskar ju med energikällans temperatur därav blev det bergvärme där värmekällans temp är så gott som konstant & pumpen optimerad mot detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har grannar som har bergvärme, har en bekant som bor i ett område där alla grannar har bergvärme. Han är ju ingeniör och konstruktör på ett välkänt företag som hade stora värmepumpar i produktion.
Han noterade att mycket riktigt hade han de 4graderna från början men vartefter åren gick blev det kallare på invattnet.
Troligen så kyldes området av vartefter, jag tyckte han kunde lägga ut en massa slang på marken sommartid och låta återmatningen recirkulera det. Så man skulle ge tillbaka en del av det man tog på vintern. Tror det var en halv grad på sommaren.
Normalt om man borrat djupt och är ensam i området lär man ha jämn värme året om.
Det är som vanligt så att när man som bäst behöver värmen inne är det som kallast ute och elen är som dyrast och nu är dieseln på väg upp också.
Sen kan jag bara säja att is på en luftvärmepump bara har negativa effekter eftersom isen blir som en isolering mot lamellerna och även hindrar genomströmningen, men det är en oundviklig biverkan jag har undvikit en del av den genom placeringen av utedelen.
Att förhindra medlemmar i husbilsklubben att ta en gammal fläktkamin och låta den gå ett tag när det är som kallast riktad mot värmepumpen fattar jag inte?
Jag har bara berättat vad jag gör jag har aldrig uppmanat någon annan att göra likadant, vi är alla vuxna här och har en fri vilja. Men att idiotförklara mej och på det sättet försöka påverka andra medlemmar är inte i klubbens anda och inte heller enligt reglerna som dryftats en hel del. När du sen ser klockslaget när jag startade tråden kan alla förstå att det inte var någon sk fredagstråd som indirekt skyller medlemmarna för fylleri på fredagarna. Många här är pensionärer och för oss är inte fredagen en dag när man festar efter jobbet, det är en dag som alla andra.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Din ingenjörspolare gjorde förmodligen inte som du sa om att lägga ut slang över hela trädgården för att återladda borrhålet, slangen och kollektorspriten kostar mycket mer än vad besparingen kommer bli, inte ens säkert att han får tillbaka drivströmmen från cirkulationspumpen.

Fast jag gillar utanför boxen-tänket, fast just det är knappast lagligt och det finns andra sätt att återladda borrhålet men effekten brukar inte vara så stor, största fördelen är om man kan förhindra att inkommande brine är på minus, helst vill man förhindrar att borrhålet fryser, det kan klämma/strypa ihop kollektorslangarna.

Som regel förändras alltid temperaturen på berget och det är helt normalt mellan höst och vår, efter några år så brukar temperaturen stabilisera sig och ha samma temperatur då man startar värmesäsongen på hösten och givetvis lägre temperatur på våren år efter år.

Helst vill man ju vara ensam i hela villaområdet med bergvärme men det har ingen större betydelse om flertalet grannar också har bergvärme, om man bara håller avstånden mellan hålen, därför finns rekommendationen 20 meter mellan borrhålen.

Om någon hävdar att blankslitna sommardäck är bäst till bilen för att så ser det ut inom vissa bilsporter, så kommer jag hävda motsatsen och hur den personen känner kan ju inte jag rå för, vi kan ju inte ha folk som skriver direkta felaktigheter på forumet och sen får ingen tillrättalägga detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske bäst att redovisa sina kunskaper innan man börjar klaga och vilken firma man jobbar för.
När man gör personangrepp tycker jag att man är ute på djupt vatten, när det gäller teknik finns det ofta fysiska lagar som man inte kan prata bort med tyckanden.
Att prata om olagligt tycker jag att man ska redovisa vilken lag man hänvisar till visste inte att det fanns lagar om såna saker. Det jag vet är att kylbranchen hänvisar till lagar och att ingen får hantera kylmedel Biltema har i alla år sålt kylmedel och utom lands finns det kylmedel att skicka efter. Tycker det påminner om elbranchens sätt att prata om olaglighet. det är numera punkterat vi är med i EU och de reglerna gäller. Har man minusgrader från borrhålet betyder att det inte fungerar, vatten leder värme men is är en dålig ledare fryser hålet innebär det att man inte kan tillgodogöra sig jordvärme.
Kan heller inte se något hinder att ladda ett borrhål man får naturligtvis självklart använda en värmeväxlare.
Min bekant är inte någon polare han är en pensionerad konstruktör på ett mycket stort företag och satt mest med olika cadverktyg. Jag hoppas jag slipper påhopp det skapar onödigt jobb för admin som du säkert fått mail ifrån annars stänger jag tråden direkt. Jag vill inte ödsla min tid på att bemöta någon som bara vill bråka, livet är för kort för sånt. Jag vill inte bidra till att förstöra den goda stämningen. Du kan öppna en egen tråd istället för att förstöra min.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte jag heller men det fanns en koppling till en värmepump i husbilen, tesla ska ju sätta in värmepumpar i sina personbilar för att lösa både ac och uppvärmning. Kommer det ut såna på marknaden på marknaden för rimliga priser kommer vi säkert att i nya husbilar ha dom integrerade i konstruktionen. Flera andra märken har också signalerat att det kommer att sätta in värmepumpar. I en uppställd husvagn skulle man kunna ha värme för en femtedel av kwh priset och som grädde på moset slå om den till ac när det börjar bli varmt. Skulle kunna förlänga säsongen lite i spanien när det blir hett.
 
Toppen