• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdbelysning

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
De är godkända i Tyskland på vissa modeller men inte i Sverige ännu. Har du hittat uppgifter om att de är godkända i Sverige?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu hittar jag inte tillbaka, snacka om rörig sida, men nu fann jag detta tolkar den som att dessa få husbilar ska vara ok att byta lampa på, i Sverige.
Eller så tolkar jag infon fel.

Screenshot_20230518-114552.png
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Nu hittar jag inte tillbaka, snacka om rörig sida, men nu fann jag detta tolkar den som att dessa få husbilar ska vara ok att byta lampa på, i Sverige.
Eller så tolkar jag infon fel.

Visa bilaga 228434
Enligt denna ska det vara godkänt. Har kollat alla E-nummer på Fiat Ducato strålkastare och de stämmer enligt Osrams uppgifter.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Frågade när jag besiktigade. Bilprovningen godkänner inte även om det finns ett tyskt godkännande
Jag kommer iaf att testa. När man skrivit ut intyget på att de är godkända för Fiats strålkastare ska dom få visa motsatsen. Finns ett E-godkännande i ett EU-land ska det tydligen gälla inom EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här är ett skriftligt svar som "Mats" fått från Bilprovningen som sägs godkänna dessa nya lampor.
Jag undrar om de övriga reglerna betr LED-lampor som föreskriver aut. höjdjustering och strålkastarrengöring inte gäller här...
Vilket märke, modell, år på det fordonet?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har bytt för en månad sedan på både hel- och halvljus. En otrolig skillnad. Och har så klart med intyget.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Jag har bytt för en månad sedan på både hel- och halvljus. En otrolig skillnad. Och har så klart med intyget.
Beställde precis till både hel o halvljus. Tack vare "Mats" svar från bilprovningen. Står ju klart uttryckt på Osrams hemsida att man ska ha intyget med sig:p
 
Toppen