• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden i att låta dc-laddaren gå till ebl och låta solregulatorn gå direkt till bobatterierna?
Om dc- laddaren går till EBL så bör ju den ordinarie displayen visa rätt värde. Om solregulatorn är över ett visst antal A så kan den inte kopplas in via EBL. Men inkopplingen via bobatterierna gör ju troligen att den ordinarie displayen inte visar rätt värde om du inte har en ”signalkabel” mellan regulatorn och EBL. Den stora fördelen med att koppla både laddaren och solregulatorn direkt på bobatterierna är att det i regel blir kortare ledningsdragning, som tillåter klenare kablar, med mindre förluster.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden i att låta dc-laddaren gå till ebl och låta solregulatorn gå direkt till bobatterierna?

Om solregulatorn vore kopplad till EBL skulle den antagligen inte ladda bobatteriet när motorn står still. D+ drar ju vanligen skiljereläet i EBL och vid stillastående motor = ingen förbindelse mellan startbatteriets och bobatteriets anslutningar på EBL.

Dvs på en enkel EBL utan separat solcellsingång..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kopplade enlig manualen som följde med. Så har inte tänkt på det. Kanske ska ändra, men vad vinner jag på det att koppla genom EBL
Som jag tolkar din skiss är det +kablar på den,om alla minuskablar är kopplade på rätt sida shunten har du rätt visning.
Jag har också solcellen + via regulator direkt in på batteriet, minuskabel på rätt sida min shunt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ett problem som mange glemmer er motstanden i kabling fra lader til batteri. Denne fører til et spenningsfall som er liniært avhengig av ladestrømmen. Dette er en veldig effektiv begrensning på hvor mange A en kan trykke inn i batteriet da ladning alltd er avhengig av at laderen presenterer en litt høyere spenning enn batteriet har.

Skal en utnytte solpanel regulatorer og DCDC ladere optimalt så må disse plasseres like ved batteriet og ha korte kraftige kabler. Egentlig gjelder dette også 230 laderen, men her er som regel tiden av mindre betydning.

Et eksempel er min LFP installasjon i 2013, med nedtappet LFP klarte bilen under kjøring å lade med over 80A - en kort tid. Når batteriet kom opp på rundt 50% var ladningen under 50A og fortsatte å synke. Årsaken til dette var at det var 7,5 meter fra motor til der batteriet var og kablingen noe lengre. Skulle kjøre veldig langt for å komme opp i 14V i batteriet til tross for at bilen ladet med 14,5V konstant. 10A ga for meg omlag en halv volt i spenningsfall - det skulle bli 20 ohm motstand.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Ett problem som mange glemmer er motstanden i kabling fra lader til batteri. Denne fører til et spenningsfall som er liniært avhengig av ladestrømmen. Dette er en veldig effektiv begrensning på hvor mange A en kan trykke inn i batteriet da ladning alltd er avhengig av at laderen presenterer en litt høyere spenning enn batteriet har.

Skal en utnytte solpanel regulatorer og DCDC ladere optimalt så må disse plasseres like ved batteriet og ha korte kraftige kabler. Egentlig gjelder dette også 230 laderen, men her er som regel tiden av mindre betydning.

Et eksempel er min LFP installasjon i 2013, med nedtappet LFP klarte bilen under kjøring å lade med over 80A - en kort tid. Når batteriet kom opp på rundt 50% var ladningen under 50A og fortsatte å synke. Årsaken til dette var at det var 7,5 meter fra motor til der batteriet var og kablingen noe lengre. Skulle kjøre veldig langt for å komme opp i 14V i batteriet til tross for at bilen ladet med 14,5V konstant. 10A ga for meg omlag en halv volt i spenningsfall - det skulle bli 20 ohm motstand.
Ening i synspunktene dine Knut, men 20 ohms motstand i ledningsnett ville det vel gått galt med så mye strøm? Og det er noe en må ta hensyn til ved montering av DCDC og/eller montering av LFP. Strømmen i kretsen blir "mye" større og spenningsfall er varme og jo mer strøm jo mer varme og blir varmen høy nok, tar det fyr. Er det 20 ohms motstanden i ledninsnettet + forbruker går det vel ikke mye strøm i kretsen? Seint her oppe i nord nå, så tenker jeg helt feil får jeg skylle på det :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det som er skummelt å tenke på, er varmen den + kablen utvikler. For med linjært spenningsfall vil 80A gi 0,5 x 8 = 4V ved 80A og 4 x 80 = 320W P=U x I.

De 320W fordeler seg over 7,5m ledning og er ikke farlig om den varmen fordeler seg over hele + ledningen og det går greit på denne bobilen, men hadde den varmen bare blitt fordelt over 1 eller 2 koplingspunkter, er sjansen stor for at noe kan bli så varmt at det blir brann. Så koblingspunkter/forbindelser er nesten viktigere enn rett dimensjon på kabelene.

Dette er også en viktig grunn til at jeg har valgt DCDC lader, for den kan begrense strømmen i kretsen. Mindre strøm er mindre varme og mindre strøm ut av generator er også kaldere generator.

Derfor er det også viktig å tenke på hvor mange A, DCDC gir for den kan jo selvsagt gjøre at det går mer strøm i kretsen enn tidligere og da øker varmen på både generator og ledningsnett.

En meget viktig ting DCDC laderen gjør, uansett ladestrøm, er at den sikrer den beste ladekaraktestrikken til batteriet og jo nærmere batteriet den står jo sikrere er en på at batteriet får rett spenning.

Så tenk også sikkerhet, når en arbeider med det elektriske nettet, ikke bare ytelse.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Efter diskussion med forumets duktiga och hjälpsamma administratörer kommer jag att lägga upp den fortsatta beskrivningen som en blogg. Det gör att jag kan bearbeta beskrivningen utan mellanliggande inlägg och utan att det blir ett antal dubbletter. Förhoppningsvis bidrar detta till att förslaget blir enklare att både läsa och bearbeta.
När min beskrivning i bloggen är klar, och här pratar vi verkligen om en amatör, så lägger jag in en länk till bloggen i den här tråden.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu har jag lagt upp en blogg så att jag kan ändra innehållet allt eftersom synpunkter på kompletteringar kommer.

Det innebär att alla frågor, synpunkter och förslag på kompletteringar läggs in i denna tråd och så uppdaterar jag bloggen.

Jag har försökt att göra beskrivningen så enkel som möjligt och medvetet begränsat antalet installationsalternativ.

Har valt att installera dc/dc-laddaren på EBL och solcellsregulatorn direkt på bodelsbatteriet.

Anledningen till laddarens installation på EBL är att den blir enklare och säkrare. Har även tagit fram förslag på att installera laddaren direkt på bodelsbatteriet men tycker att den blir lite för komplicerad och har därför valt att inte redovisa detta alternativ.

Vad gäller solcellsregulatorn så finns det stora begränsningar att installera den på EBL. I mitt fall så är ju solcellsingången avsäkrad med 15A vilket i realiteten innebär att det inte går att belasta EBL med mer än 10-12A. Om man då vill installera solceller över ca 150W så måste man ändå välja installation på bodelsbatteriet.

Min installation dröjer ännu ett tag beroende på batteriernas leverans.

Nu hoppas jag på många frågor och synpunkter efter att ni läst bloggen på

Installation av litiumbatteri

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Snyggt jobbat Kjell :)

Något som är det absolut viktigaste innan man påbörjar en uppgradering av sin bobatteribank med kringutrustning är:

Att göra en grundlig sammanställning av sitt behov av el, annars kan det sluta med en besvikelse.
-Hur många Wh/dygn kommer jag att förbruka, här måste allt med, ev. även framtida större behov som finns på "önskelistan".
-Hur länge vill jag att min bobatteribank ska kunna leverera min önskade förbrukning.
Utifrån dessa värden får man sen projektera sin batteribank och laddningskapacitet.
Har man sen gjort hemläxan rätt så kommer man att få ut mer av sitt husbilsliv som mindre beroende av extern laddning via 230V-stolpe.

Kanske du ska nämna detta överst i din blogg hur du kom fram till just din bestyckning, då den kan variera stort från fall till fall.

//Peter :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Snyggt jobbat Kjell :)

Något som är det absolut viktigaste innan man påbörjar en uppgradering av sin bobatteribank med kringutrustning är:

Att göra en grundlig sammanställning av sitt behov av el, annars kan det sluta med en besvikelse.
-Hur många Wh/dygn kommer jag att förbruka, här måste allt med, ev. även framtida större behov som finns på "önskelistan".
-Hur länge vill jag att min bobatteribank ska kunna leverera min önskade förbrukning.
Utifrån dessa värden får man sen projektera sin batteribank och laddningskapacitet.
Har man sen gjort hemläxan rätt så kommer man att få ut mer av sitt husbilsliv som mindre beroende av extern laddning via 230V-stolpe.

Kanske du ska nämna detta överst i din blogg hur du kom fram till just din bestyckning, då den kan variera stort från fall till fall.

//Peter :)
Tack Peter. Det skall jag göra. Kan väl redan nu säga att jag räknat baklänges. Har utgått ifrån hur mycket nuvarande batteribank räckt till och sedan tagit hänsyn till det ökade uttaget som är möjligt från lithiumbatterierna.
 
Toppen