• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Dum fråga! Polerna är ju lite skruvade. Själv har jag många sladdar från allt möjligt till de gamla polerna som inte når om jag flyttar dem för långt. Kollat på nytt litium batteri. Men här på Kanarieöarna har jag bara hittat ett som jag måste ha liggande för att det ska få plats. Går det att köpa fejkpoler som man kan dra från litiumpolerna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dum fråga! Polerna är ju lite skruvade. Själv har jag många sladdar från allt möjligt till de gamla polerna som inte når om jag flyttar dem för långt. Kollat på nytt litium batteri. Men här på Kanarieöarna har jag bara hittat ett som jag måste ha liggande för att det ska få plats. Går det att köpa fejkpoler som man kan dra från litiumpolerna?
Du kan använda kopplingsplintar,dra en kort kabel från batteripol till plinten,som placeras var du vill,lämpligen en röd en svart,finns också skyddskåpor att sätta över.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Installation av litiumbatteri

Bakgrund


Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.

Syfte och mål

Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.

Avgränsning och förbehåll

Beskrivningen avser installation av ett lithium standardbatteri med inbyggd BMS och värme.
Jag är bara en glad amatör och kan därför inte ansvara för följderna om någon annan följer mitt installationsexempel.
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.

Förutsättningar

Min elutrustning består idag av
  • 2st varta 95Ah bodelsbatterier som är placerade under passagerarstolen
  • 2st solceller på 100W/st
  • EBL 101 med OVP som är placerad under förarstolen
  • En kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator

Definitioner

Följande egendefinierade definitioner gäller

  • EBL, elektroblocket, är elsystemets elcentral. I centralen kopplas all 12V-utrustning i husbilen ihop. Här finns säkringar och inbyggd batteriladdare. OVP innebär inbyggt skydd mot för hög spänning.
  • Solcellsregulator. Anpassar den ofta höga spänningen som kommer från solpanelerna så att batterierna kan laddas på ett optimalt sett både under körning och stillastående.
  • Dc/Dc-laddare. Omformar laddningen från bilens generator så att batterierna laddas på ett optimalt sätt under körning.
  • BMS, batterihanteringssystem, som finns inbyggt i lithiumbatteriet övervakar och styr hur batteriet laddas och laddas ur.
  • LFP, LiFePo4, kallas det batteri som jag skall installera.

Vad jag tänker installera

Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma

82BBB01C-ED92-4E8C-9225-E3E3B9EC2955.jpeg

Jag skall ersätta befintlig(a)
  • Solcellsregulator som inte är anpassad för lithiumbatteriet
  • Dc/Dc-laddare som inte den heller är anpassad för lithiumbatterier
  • AGM-batterier med lithiumbatterier
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa batteriväljaren på EBL till Bly-Syra läge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.

Val av utrustning

Det finns ju en uppsjö av olika batterier, regulatorer och laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag ju en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.

Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.

Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och som dessutom har fått bra omdömen i olika ”tester”.

Mina val är följande
  • lithiumbatterier från Skanbatt på 2x98Ah
  • Dc/Dc-laddare från Votronic på 30A
  • solcellsregulator från Votronic på 18A som klarar solceller på 250W
Det är svårt att bedöma hur mycket kapacitet man behöver på batterierna. Hade kanske klarat mig med ett batteri.
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Har valt en på 30A vilket är 10A mer än vad jag har idag.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick dock rådet att det var bättre än att redan nu välja en större solcellsregulator.

Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.

Skrivbordsinstallation

Då jag inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.

Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
  • lossar passagerarstol, 6 bultar, beskrivs senare
  • lossar eventuellt förarstolen, förklaras senare
  • stänger av 230V in till husbilen
  • stänger av EBL
  • lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
  • täcker över solcellerna

Dc/Dc-laddaren

30BEAFB1-ABAF-4D78-AEC3-07A7FB9472D9.jpeg


Detta gör jag

  1. Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till laddarens ingång ”+” längst till vänster
  2. Ny svart kabel, 16m2, från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens ”-” i stället för batteriets ”-”
  3. Ny röd kabel, 16m2, från laddarens ”+” längst höger till ”Rot” på EBL, med säkring på 40A
  4. Sätter en ”tjuv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen 3:e uppifrån, och ansluter till laddarens ”D+” med en säkring på 3A. D+ skickar en signal till laddaren från generatorn och talar om för laddaren när den skall vara av eller på.
  5. Ställer ”switcharna” på batteritypen ”Lead Acid/AGM1” så att switcharna står nedåt enligt följande
F7B9BF1B-89F3-4FD0-ACEC-088ED76B65B6.jpeg
Denna inkoppling kräver några kommentarer
  • Har valt kabeldimension för att gardera mot lite längre kabeldragning i olika bilar och framtida byten till starkare laddare
  • För att kunna ladda batteriet även i minusgrader ställs switcharna och EBL i läge för Bly-Syra batterier. Dessutom monteras ingen tempsensor som skulle förhindra laddning i minusgrader. Dessa inställningar har jag fått i samråd med batterileverantören Skanbatt med skriftlig försäkran om att garantin, på 8år, gäller till 100%.
  • Om man inte har behov av att ladda batteriet vid minusgrader så kan man naturligtvis ställa switcharna i läge för ”LiFePO4”, med bägge switcharna uppåt, och ansluta en temperatursensor mellan batteriets minuspol och laddaren.

Om jag sätter dit en batteridisplay som beskriver laddningen så ansluter jag den till laddarens ingång ”Display”




2BC2C2C3-3226-4465-B24B-9DCE5602AC07.png


Placering av Dc/Dc-laddaren

Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag tänker dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.

Har hittat följande video på YouTube som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.


Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.


Solcellsregulatorn

Här gör jag två beskrivningar beroende på vilket EBL som sitter i bilen. Om man som i mitt fall har EBL som bara klarar 15A solcellsanslutning så får man göra anslutningen av regulatorn direkt på bodelsbatteriet. Hur mycket EBL klarar utav syns på säkringsuttaget på framsidan av EBL märkt ”Solar”. I mitt fall står det ”15A”.

EBL som klarar 15A

C78CBDE9-1421-41B5-B682-E020C9EF5457.jpeg


Detta gör jag
  1. Ansluter solcellens ”+” och ”-” ledningar till de vänstra uttagen på regulatorn
  2. Ansluter ”+” på regulatorn längst till höger till ”+” på bodelsbatteriet med en 20A säkring, 16m2
  3. Ansluter ”-” på regulatorn, andra från höger, till ”-” på bodelsbatteriet, 16m2
  4. Ansluter ”+” på regulatorn från ”start” till ”+” på startbatteriet med en 5A säkring, 2,5m2
  5. Ansluter signalledning från regulatorn märkt ”EBL” till block 3 på EBL
  6. Ställer in switcharna för batterival på ”LiFePO4”
FD95E668-AA29-4C53-B639-7C08993E4CBB.jpeg


EBL som klarar mer än 15A

Denna installation blir lite enklare.

942F806B-50A6-4364-9DA4-7AB45620672A.jpeg


Jag gör följande
  1. Ansluter solcellens ”+” och ”-” ledningar till de vänstra uttagen på regulatorn
  2. Ansluter ”+” på regulatorn från ”start” till ”+” på startbatteriet med en 5A säkring, 2,5m2
  3. Ansluter den färdiga kabelsatsen till ”+” och ”-” längst till höger på regulatorn och kopplar in den i EBL ”block 6”
  4. Ansluter signalledning från regulatorn märkt ”EBL” till block 3 på EBL
  5. Ställer in switcharna för batterival på ”LiFePO4” enligt tidigare bild

Några kommentarer
  • Ingen tempsensor behöver anslutas
  • Se till att EBL är avstängd när inkoppling sker




Fortsättning följer med bilder från installation mm
  • Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.
 

Bilagor

  • 90524042-3EDD-4011-AC7B-CDE7DC24169D.jpeg
    90524042-3EDD-4011-AC7B-CDE7DC24169D.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 106
  • 0B8055A7-2FBB-4689-A0B8-63A68EE3C56A.jpeg
    0B8055A7-2FBB-4689-A0B8-63A68EE3C56A.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 107
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det går inte att göra ändringar i ett inlägg efter 24 timmar. Därför kan jag inte göra ändringar/tillägg i inlägg nr 2 som jag hade tänkt. Detta gör att jag får göra många inlägg och tråden blir väldigt svårläst. Men det är inget jag kan göra något åt. Mitt råd är ju att ingen gör någon inkoppling efter min beskrivning innan jag själv kunnat testa att den fungerar.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Installation av litiumbatteri

Bakgrund


Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.

Syfte och mål

Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.

Avgränsning och förbehåll

Beskrivningen avser installation av ett lithium standardbatteri med inbyggd BMS och värme.
Jag är bara en glad amatör och kan därför inte ansvara för följderna om någon annan följer mitt installationsexempel.
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.

Förutsättningar

Min elutrustning består idag av
  • 2st varta 95Ah bodelsbatterier som är placerade under passagerarstolen
  • 2st solceller på 100W/st
  • EBL 101 med OVP som är placerad under förarstolen
  • En kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator

Definitioner

Följande egendefinierade definitioner gäller

  • EBL, elektroblocket, är elsystemets elcentral. I centralen kopplas all 12V-utrustning i husbilen ihop. Här finns säkringar och inbyggd batteriladdare. OVP innebär inbyggt skydd mot för hög spänning.
  • Solcellsregulator. Anpassar den ofta höga spänningen som kommer från solpanelerna så att batterierna kan laddas på ett optimalt sett både under körning och stillastående.
  • Dc/Dc-laddare. Omformar laddningen från bilens generator så att batterierna laddas på ett optimalt sätt under körning.
  • BMS, batterihanteringssystem, som finns inbyggt i lithiumbatteriet övervakar och styr hur batteriet laddas och laddas ur.
  • LFP, LiFePo4, kallas det batteri som jag skall installera.

Vad jag tänker installera

Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma






82BBB01C-ED92-4E8C-9225-E3E3B9EC2955.jpeg




Jag skall ersätta befintlig(a)
  • Solcellsregulator som inte är anpassad för lithiumbatteriet
  • Dc/Dc-laddare som inte den heller är anpassad för lithiumbatterier
  • AGM-batterier med lithiumbatterier
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa batteriväljaren på EBL till Bly-Syra läge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.

Val av utrustning

Det finns ju en uppsjö av olika batterier, regulatorer och laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag ju en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.

Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.

Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och som dessutom har fått bra omdömen i olika ”tester”.

Mina val är följande
  • lithiumbatterier från Skanbatt på 2x98Ah
  • Dc/Dc-laddare från Votronic på 30A
  • solcellsregulator från Votronic på 18A som klarar solceller på 250W
Det är svårt att bedöma hur mycket kapacitet man behöver på batterierna. Hade kanske klarat mig med ett batteri.
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Har valt en på 30A vilket är 10A mer än vad jag har idag.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick dock rådet att det var bättre än att redan nu välja en större solcellsregulator.

Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.

Skrivbordsinstallation

Då jag inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.

Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
  • lossar passagerarstol, 6 bultar, beskrivs senare
  • lossar eventuellt förarstolen, förklaras senare
  • stänger av 230V in till husbilen
  • stänger av EBL
  • lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
  • täcker över solcellerna
Jag börjar med Dc/Dc-laddaren




B4ED1C97-5E6F-4710-8987-987194A62A65.jpeg


Detta gör jag

  1. Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till laddarens ingång ”+” längst till vänster
  2. Ny svart kabel, 16m2, från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens ”-” i stället för batteriets ”-”
  3. Ny röd kabel, 16m2, från laddarens ”+” längst höger till ”Rot” på EBL, med säkring på 40A
  4. Sätter en ”tjuv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen 3:e uppifrån, och ansluter till laddarens ”D+” med en säkring på 3A. D+ skickar en signal till laddaren från generatorn och talar om för laddaren när den skall vara av eller på.
  5. Ställer ”switcharna” på batteritypen ”Lead Acid/AGM1” så att switcharna står nedåt enligt följande
Visa bilaga 205680
Denna inkoppling kräver några kommentarer
  • Har valt kabeldimension för att gardera mot lite längre kabeldragning i olika bilar och framtida byten till starkare laddare
  • För att kunna ladda batteriet även i minusgrader ställs switcharna och EBL i läge för Bly-Syra batterier. Dessutom monteras ingen tempsensor som skulle förhindra laddning i minusgrader. Dessa inställningar har jag fått i samråd med batterileverantören Skanbatt med skriftlig försäkran om att garantin, på 8år, gäller till 100%.
  • Om man inte har behov av att ladda batteriet vid minusgrader så kan man naturligtvis ställa switcharna i läge för ”LiFePO4”, med bägge switcharna uppåt, och ansluta en temperatursensor mellan batteriets minuspol och laddaren.

Om jag sätter dit en batteridisplay som beskriver laddningen så ansluter jag den till laddarens ingång ”Display”




2BC2C2C3-3226-4465-B24B-9DCE5602AC07.png





Placering av Dc/Dc-laddaren

Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag tänker dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.

Har hittat följande video på YouTube som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.


Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.



  • Fortsättning följer med solcellsregulator, bilder från installation mm
  • Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.
Jag valde också en likadan DC/DC laddare , med facit i hand så skulle jag valt en kraftigare, tycker det tar lite för lång tid å fylla batterierna....eller för lång tid mellan resorna:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har gjort lite uppdateringar i inlägg nr 23.
Tyvärr så verkar det inte finnas något sätt att ändra i befintligt inlägg efter att 24 timmar gått sedan inlägget gjordes.
Hade ju trott att jag successivt skulle kunna uppdatera inlägg nr 2 så att det till slut skulle innehålla hela installationen inklusive bilder från montaget.
Funderar därför på att stänga tråden då detta sätt att uppdatera kräver väldigt mycket jobb.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har startat en dialog med admin för att komma fram till en lösning som gör att det går lättare att uppdatera befintliga inlägg.
Hoppas på det!
Om du svarar på ditt senaste inlägg så får du in en länk bakåt för oss som vill följa dina vedemödor:
Installation av litiumbatteri

Bakgrund
Tillfälligt, i väntan på en lösning från webbarna :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag valde också en likadan DC/DC laddare , med facit i hand så skulle jag valt en kraftigare, tycker det tar lite för lång tid å fylla batterierna....eller för lång tid mellan resorna:)
Har du litiumbatteri så kan du säker ladda mer med en större DCDC,men har du som jag blybatteri är det tveksamt, min batteribank är på 160AH och DCDCladdaren på 30A vilket den laddar under 15-20min sedan sjunker laddningen pga. motståndet i batterierna så det hjälper inte mycket med en större.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Har du litiumbatteri så kan du säker ladda mer med en större DCDC,men har du som jag blybatteri är det tveksamt, min batteribank är på 160AH och DCDCladdaren på 30A vilket den laddar under 15-20min sedan sjunker laddningen pga. motståndet i batterierna så det hjälper inte mycket med en större.
Så är det säkert med blybatteri, men jag har lithiumbatterier så jag tror att jag har nytta av en kraftigare laddare....får väl fundera lite på detta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kopplade enlig manualen som följde med. Så har inte tänkt på det. Kanske ska ändra, men vad vinner jag på det att koppla genom EBL

Du kommer ändå att ladda dina batteri... Men de A som laddas om de inte går igenom shunten så får du snabbt felaktigt värden i lcd computern......
Vad jag förstår om ebl är om man kopplar det via den så ser du på orginal display laddningen.... Men nu har du en mycket bättre display....om du kopplar rätt
Lycka till
 
Toppen