• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige genom östra Europa i Coronatider

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Senare i dag ringde Maria från svenska ambassaden i Sofia mig.... Hon önskade mig en trevlig resa och undrade vart jag befann mig just nu.... Så vi snackade en liten stund.... Sen sa hon tänk på att du bara får vistas i Bulgarien 24 Tim sedan du fick ditt tillstånd....
Shitt tänkte jag... För det innebär att jag måste vara uppe vid gränsövergången i Ruse senast kl 16:00 i morgon... Visserligen är det bara ca 300km till Ruse..... Men av erfarenhet vet jag att jag avverkar sträckan nästan dubbelt så mycket tid som en vanlig bil gör... Så om GPS säger 4 Tim... Så behöver jag ca 8 Tim.... Tydligen ingen sovmorgon imorgon :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vaknade 05:30 och kunde inte somna om för första gången på många år... Regnet värker ner... Så jag försöker att somna om.... Men det fungerar inte... Så jag går upp kl 06:00 tar en dusch och gör går ut med hundarna och tar en morgon dusch.... Kl 07:00 sätter i nyckel och vrider om... Motorn starta snällt som vanligt....
Och snart rullar vi vidare... Måste ju vara ute ur Bulgarien senast 16:00 idag...
Absolut ingen trafik på vägen... Men jag tar det lugnt.... Efter ett par km är vi på motorvägen mot Sofia.... Jag kör max 100... Och funderar över var jag kan köpa nya vindrutetorkare blad då mina är dåliga... Snart dyker stora center med en massa affärer.... Men inte en kund så långt jag kan se.... Ser en automat med blinkande ljus... Aha.. Måste vara en för vinjetta... Maria frå ambassaden sa att jag kan köpa vinjetta ifrån automater.... Kör när och parkerar bilen. Då kommer två män ut från en affär... Jag pekar på ndra automaten automaten och undrar om den är för vinjetta?.... No no... Com... Och så går vi in i affären.... Jag såg på internet att en bil på över 3,5ton kostar 13.-€..... De undrar om jag har bulgariska pengar... No... Och så ger jag dem en 20.-€... Här är också en växelautomat säger de... Och stoppar in min tjuga.... Ut kom nästan 35 bulgariska pengar.... Sen går vi till den automaten.... En av gubbarna hjälper mig... Och sen visar han på automaten att det kostar 15 Bulgariska pengar...
Och så spottar maskinen ut min vinjetta.... Och det kostade mig lite mer än halva summan av vad jag hade läst på nätet
Sen fortsätter jag mot Ruse.... Snart kommer jag in på en dålig väg.... Fullt med vattenfyllda hål..... Ett hål var nog djupare än jag trodde... Vattnet slår även upp över framrutan.... Och i samma ögonblick hörs ett konstigt motorljud.... Låter som plast eller metan skavs mot ett roterande hjul.... Regnet vräker ner så jag bestämmer mig för att inte gå ut och kolla.... Med ljudet kör jag mil efter mil....
Hundarna och jag börjar bli hungriga... Vi kör av och hittar snart en plats att stanna vid..... Hundarna kommer ut.... Och jag kollar motorrummet... Men ser inget konstigt.... Tycker ljudet låter som om jag inte hade ett luftfilter eller ett litet hål på avgasröret... Sätter handen för avgasutblåset.... Och där kommer inte ut någon luft.... Tar ett underlägg och lägger på den blöta smutsiga vägen.... Får tag i avgasröret som är iskallt.... Och när jag tar idet så gungar det rejält.... Röret verkar av vid motorn... Ser inte exakt var, men hoppas det bara har "ramlat" ur sitt fäste... Att hitta en öppen verkstad i dessa tider kan jag nog glömma... Så vi får köra vidare... Värmen i bilen försvann också under dagen?... Så än så länge inga stora problem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter lite strul med felkörning och ca 10 mil exstra så hamnade vi i Kazalac.... Försökte hitta vägen med gps:en meń den vile hela tiden att jag skulle tillbaka där jag tidigare vägrade ta vägen som den föreslog då. En liten väg upp i berget och där var en skylt att skåpbilar förbjudet genomfart.....
Jag blev väldig förvirrad i Kazalac....och stannade på en liten tom gata.... Ingen värme heller i bilen gjorde ju inte saken bättre....nästan uppgiven och irriterad över att jag inte hade värme i bilen... Så tänkte jag att jag får försöka göra någon nytta.,.
Så jag fylde på med en 11/2 liters flaska vatten i kylaren.. Vattnet bara försvant....hämtade en tiłl flaska....det vatten försvan ner i kylaren också....nu blev jag lite
Kom du ut ur Bulgarien itid ?
Nä..... Och vid gränsen till Rumänien skickade de mig tillbaka till Bulgarien :swoon: så nu står jag olovligt i Bulgarien. :eek:... Anders på svenska ambassaden i Rumänien ringde för 5 min sedan.... Och sa att jag kan köra till gränsen nu... Och när jag är där så skulle jag ringa honom..... Så skulle allt fixa sig :yes:
Men säger man inte tredje gången gilt :twitcy:.. Så det bör ju bli en tur tillbaka till Bulgarien senare i dag. :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag har det rullat på... i början var det skumpvägar när vi körde på väg 61... sen gick den in på E81.... och började genast med motorväg... så vi kunde rulla på i ca 100...... mil efter mil.... men plötsligt känner jag att mina ögon kämpar för att hålla sig öppna, så jag kör in på en rastplats längs vägen, hundarna kom ut ...och jag fick nästan 2 tim sömn och en lunch.... sen kändes det mycket bättre att köra vidare :spinny:.... naturen här är väldig vacker och vägen slingrar sig i dalen mellan bergen och nere vid floden Cibin river.... ganska mycket trafik men mest långtradare.... som ligger och trycker på för att de vill köra om..:eek:... en sak är säker hade jag kommit en två veckor senare så hade det varit ännu mer blommor, men redan nu blommar det vackert lite här och där :yes:.... straks innan 20:00 känner jag att det är dags att hitta en plats för natten... så jag kör av i byn Tălmaciu och följer floden... ca 2 km utanför byn hittar jag en perfekt plats, och wovarna gillar platsen direkt och springer runt och nosar på allt skräp som ligger här.... en lukt av kloak känns svagt från floden, vattnet är grumligt och säkert förorenat.:(.... men i HB känns inte lukten så jag bestämmer att här blir vi i natt...... om ingen kommer och bestämmer annat..:twitcy:
Vi fick ett snyggt klistermärke som gränspolisen satte på framrutan, så alla kan se att jag kör transit i Rumänien....

IMG_20200416_194327.jpgIMG_20200416_161738.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20200416_161738.jpg
    IMG_20200416_161738.jpg
    2,3 MB · Visningar: 22

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Håll koll ! Tempen kan ju hålla sej om d e kyligt ute. Men HELT säkert är att du MÅSTE hitta vattenläckan annars slutar d illa med motorn ! Men detta vet Du säkert själv , :)

Jag gjorde ett stopp i Kazanlac (Bg) då jag var osäker på vägen och på gps:en... samtidigt tänkte jag se vad som händer om jag slår på vatten i kylarbehållaren.... visserligen hade jag kollat den före avresa och då var nivån ok..... hällde i 1,5 L.... inget syntest... in efter en ny flaska.... inget syntes.... och sen hämtade jag en till.... då syntes lite på botten av behållaren.... så 4 liter gick i i vart fall utan att det syntes.... då förstod jag att jag hade en läcka i kylarsystemet.... men inte vad som läckte.... insåg att jag inte kunde köra vidare så jag började leta efter en bilverkstad.... med hjälp av en lokalbo så kom jag till en öppen verkstad.... fick vänta över 1 tim innan de kunde ta in bilen.... Sen fick jag en ny vattenpump nytt antifrost medel och de svetsade samman avgas röret och lagade en luftslang, totalt jobbade de ca 4 tim med bilen..... sen begär de ca 900.- Skr av mig för all jobb..... jag trodde först inte mina öron... när choken hade lagt sig så gav ja dem 100.-€ ... Billigare verkstad går väl knappast att hitta.... Redan från början kändes firman ok och jag var ganska säker på att de inte skulle lura mig.... men jag var beredd att betala mer i vart fall.... Så nu har jag både värme och inget störande ljud :spinny:.... en sak är säker denna firman är jag inte rädd för att lämna in min bil till... :yes:

IMG_20200415_141329.jpg
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag gjorde ett stopp i Kazanlac (Bg) då jag var osäker på vägen och på gps:en... samtidigt tänkte jag se vad som händer om jag slår på vatten i kylarbehållaren.... visserligen hade jag kollat den före avresa och då var nivån ok..... hällde i 1,5 L.... inget syntest... in efter en ny flaska.... inget syntes.... och sen hämtade jag en till.... då syntes lite på botten av behållaren.... så 4 liter gick i i vart fall utan att det syntes.... då förstod jag att jag hade en läcka i kylarsystemet.... men inte vad som läckte.... insåg att jag inte kunde köra vidare så jag började leta efter en bilverkstad.... med hjälp av en lokalbo så kom jag till en öppen verkstad.... fick vänta över 1 tim innan de kunde ta in bilen.... Sen fick jag en ny vattenpump nytt antifrost medel och de svetsade samman avgas röret och lagade en luftslang, totalt jobbade de ca 4 tim med bilen..... sen begär de ca 900.- Skr av mig för all jobb..... jag trodde först inte mina öron... när choken hade lagt sig så gav ja dem 100.-€ ... Billigare verkstad går väl knappast att hitta.... Redan från början kändes firman ok och jag var ganska säker på att de inte skulle lura mig.... men jag var beredd att betala mer i vart fall.... Så nu har jag både värme och inget störande ljud :spinny:.... en sak är säker denna firman är jag inte rädd för att lämna in min bil till... :yes:

Visa bilaga 191790
Kreativa lösnings personer brukar ha flyt pga av kunskap o snacka rätt vilket inger respekt . Snyggt jobbat:cool::music-icon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skall snart gå o lägga mig så jag skall försöka göra inlägget kort..... Vägen igenom Rumänien har gått bra... nu står jag i en flera 100 meters lång bilkö vid gränsövergången i Nadlac till Ungern, här är totalt stopp. Så jag tog en tur med hundarna bort till gränskontrollen, där får jag iformation.... gränsen öppnar i kväll kl 22:00 och är öppen till 01:00.... kommer man igenom så skall man köra under natten :swoon:... man får bara stanna och tanka eller toa behov. :eek: jag får inte sova i bilen....utan måste köra på..... Det blir nog inte lätt nu när jag har kört hela dagen.... En sak är säker någon Ungrare kommer inte att dö pga att jag tar in corona virus i landet, de kommer att dö om jag somnar vid ratten :eek::eek:

Enligt polisen vid gränsen måste jag ha ett tillstånd från Svenska Ambassaden i Budapest..... Ringer dit och en kvinna berättar att de ger inga tillstånd :eek: Vi pratar på och hon påtalar hela tiden att Ambassaden kan inte bestämma över hur gränspoliserna handskas med mitt ärende... jag förklarar att ambassaden i Bulgaren och Rumänien har ju hjälp mig.... men vi gör det inte som jag sa tidigare till dig :eek:.... okey, men polisen sa att om jag har ett dokument från ambassaden så underlättar detta..... ja det gör det..... så kan ni då vara vänlig att skriva ett sådant dokument till mig.... skicka in ett mail så svarar vi.... idag ...javisst... vad behövs i mitt mail ..... du kan bara skicka in ett det är allt.... men mitt namn behövs inte det.... jo det behövs.... så skicka in det så svarar vi.... men behöver ni inte bilens reg no ..... jo det behövs också.....
Har man kontakt med myndighets personer så skall man aldrig räkna med att de "arbetar" efter regelboken.... många "jobbar" efter eget huvud..... vilket kan orsaka rejäl skada för den som behöver hjälp av en myndighet..... tidigare hade jag en diagnos på denna typ av myndighetsperson..... de har OMU..... Otillbörligt Myndighets Utövande :twitcy: Nu får jag lämna över resten till "han där uppe" :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kön började röra på sig.... Men det är minst 300 bilar före mig... Var en runda med hundarna.... På vägen tillbaka började den röra på sig.... Flera bilar körde om mig då bilen stod ju stilla.... Så nu kom jag längre bak i kön... Och än en gång rör vi på oss.... Det där med att sova kan jag bara glömma....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Medan jag väntar kan jag säga att jag varit i kontakt med ambassaden i Wien och Prag.... Båda var stängda :swoon:
Men blev kopplad till ud jour i Sverige... De gav mig bra info bla om Tjeckien... Om jag skall köra transit igenom Tjeckien så skall de ha en ansökan minst 24 Tim före jag kan komma in i landet....
Pratade med gränspolisen om det ar möjligt för mig att stanna i gränsomsådet till måndag då det känns helt fel att köra helgen när alla är lediga.... Jodå du kan stå där vid det bruna huset..... Tusen tack.... Jo en sak till mitt rumänska transit tillstånd går ut i morgon fm... Är det möjligt att förlänga till måndag... Nä det Blir värre sa han....
Så hur jag nu än gör så känns det shiit.... Köra hela natten utan sömn....
När jag har svårt att hålla mig vaken när jag köra autobahn på dagtid.... Att sen komma lördag morgon till Tjeckien.... Utan att få komma in tidigast tisdag känns också shiit.
En sak är säker.... Blir det svårt att köra natten så stannar jag och sover....tar polisen mig så kanske de slänger mig ut ur landet... Och då går det fortare :eek::twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen