• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarsaga

F

F.d. 7747

Guest
En sommarsaga !

Som alla sagor så börjar också den här med det var en gång en massa uttråkade medelålders och äldre husbilsåkare som satt hemma på sina kammare och tänkte tillbaks på sin ungdom som kanske inte hade varit så lycklig alla gånger, en del av dom hade rent av rönt drömmar om att få bli polis men av olika anledningar hade detta inte gått att förverkliga och nu satt dom där framför sina lap toppar en modarnitet som dom fått tillgång till på äldre dar och som gjorde att dom kunde ha dagliga kontakter med varandra på så sätt förmedlades olika polisära ideer som dom hade lyckats kläcka under nattens funderingar, ideer som poppade upp i deras huvuden när dom låg där i sin varma nybäddade sängar.

Trots att många av dom hade druckit sitt glas med varm mjölk och svalt den där stora sovtabletten som deras husläkare hade ordinerat så vill sömnen ändå inte infinna sig, och det var då där i mörkret och ensamheten dom kläckte sina bästa ider om vad som var värt att tas upp som ett polisärt ärende, för dom trodde ju fullt och fast att vilka tokigheter dom än kläckte fram under sina sömnlösa nätter så hade dom alltid rätt, för nu hade dom lämmnat sina gamla arbeten gått in i den frivllliga poliskåren som dom själv i hemlighet hade bildat mellan sig, alla som inte delade deras åsikter skulle på något vis bestraffas.

Ett tag närde dom en dröm om att dela ut kameror till alla och kunna bilda en liten statsi grupp där olika husbilsåkare som inte tillhörde deras inre kretsen skulle ange husbilsåkare som campade, kissde, använde ställplatser körde genom rondeller utan att ha använt blinkers osv. då skulle dessa kunna hängas ut på nätet med bil och bild på den så kallde syndaren för att där få schavottera vid deras egen påhittade skampåle.

Efter moget övervägand ansågs det allt för vågat att ge sig på enskilda husbilsåkare, så istället kläcktes så småningom den genialiska i den att man kunde angripa hela grupper, om man gick till angrepp mot Eon, NCC, Stena Line, transittrafiken, eller enskild yrkesgrupper, så kunde man smutskasta dom så mycket man vill för det geniala var ju att man inte pekade ut en enskild person utan man angrep hela kollektiv istället, på så vis kunde man utöva den eget påtagna polisiära arbetet som man ansåg att samhället inte skötte på ett tillfredsställande sätt, efter många och lång diskutioner med många sömnlösa nätter och pannorna i djupa veck, kom man överens om att snarast kontakta Beatris Ask för att söka hennes hjälp när man nu äntligen kommit fram till att yrkesförarna i sverige till 99% utgörs av brottslingar och därför snarast bör byta jobb till nåt icke kriminellt, samtidigt går man in med en begäran om att dom lastbilar som då blir övertaliga och står uppställda på en massa olämpliga platser får köras på ett tillfälligt B-kort efter att motorerna stypts så inget fordon kan gå mer än 30 km i timmen vilket ju är högsta hastighet inom vissa bostadsområden, fordonen körs då till någon lämplig lämplig uppsammlings plats av den inre kretsen som har kunskap och vetskap hur dessa fordon bör och ska framföras i trafiken.

Efter väl förättat värv måste man nu kläcka fram en lämplig idé hur man ska få fram bränsle till sina husbilar det visar sig ju rätt snart att bränslet i mackarna sinar, men när man nu lyckats fullfölja sin dröm om att avveckla nyttotrafiken inom landet och blivit av med en massa brottslingar kan man ju inte låta dom ta upp sin verksamhet igen.

Dom kluriga och polisära farbröderna samlades och tänkte att Beatris kanske kunde tvinga oljebolagen att bygga mackar i oljehamnarna efter sveriges kust , oljan kom ju dit med tankfartyg och sjömännen framförde ju sina fartyg på all världens hav och därför gjorde dom ju heller inget hot för dom använde sig ju inte av några vägar.

Beatris tyckte det var en utmärkt idé dom kluriga farbröder framförde till henne, men efter att hon haft långa och tunga förhandlingar med oljebolagen och även haft Maud som rådgivare så måste hon lämmna ett negativ besked, inga mackar kunde byggas inom hamnområdena dels för brandrisken och dels för att många som jobbat inom hamnområde hade varit kriminella yrkesförare, och dessa skulle ju in på omskolning för att bli samhälls nyttiga medborgare.

Hur skulle man nu göra naturligtvis man skulle förse sina bilar med gengasaggregat problemet var bara att verkstan som kunde göra dessa hade inte matrieal hemma och järnvägen var överbelastad på dom elektrifierade spåren och växelloken som gick på diesel stod på flera spår som blockerare för dom hade soppatorsk.

Nu var goda råd dyra hur löser vi detta kanske kan Beatris hjälpa oss en gång till tänkte gubbarna, och skickade ett email med en förfrågan om hon inte kan lagstifta om att alla sveriges travhästar sätts in för att klara transporterna, travägarna gillade inte alls iden deras hästar skulle inte jobba heldag utan springa in några mille på banan.

Så en dag när hyllorna gapade tomma i butikerna, alla mackar var utan soppa, inga båtar lossades i hamnarna och hela regeringen skulle ta regeringsplanet till miljökonferensen i Japan, och flygplatserna var stängda och alla dom tidigare anställda förarna som såg till att planen tankades, att det fanns mat ombord, och regeringens limmobilar stod bakom riksdagen utan bränsle, då fanns det en man som slog näven i bordet han ville inte avstå sin limmotransport trots att Beatris hade beställt fina elcyklar åt alla ministrar, och inte ville dom heller vänta på att något land skulle flyga in ett plan till sverige för att hämta upp dom, nej dom ville åka i regeringens egnet plan.

Beatris brast i gråt hon som hade fått så många fina foton på hur alla dessa kriminella hade burit sig åt runt omkring i sverige, nu hade dom avskedats och satt på skolbänken för att bli samhällsnyttiga medborgare, alla transport och nyttofordon hade hon ju nu förbjudit på grund av dessa farbröders duktiga lobbingverksamhet.

Så småningom kunde man läsa på nätet att Beatris tog ett avgångsvederlag på några mille och flyttade neråt värmen nånstans några tryckta tidningar kom ju inte längre ut för ingen kunde köra ut dom. Dom små farbröderna satt hemma på sina kammare och grät för ingen soppa hade dom till sina bilar och han som skulle börja bygga gengasaggregat fick ju aldrig tag i sakerna han behövde , hyllorna på butikerna gapade tomma, och på den lilla kolonilotten såg det ut som om det skulle bli missväxt det här året.

Nu återstod bara att ägna sig åt lobbing igen, försöka få tag i någon som kunde tvinga dom kriminella att återgå till sitt tidigare brottsliga värv, konstigt nog var det många som var beredd att gå tillbaks till den brottsliga banan, och enligt ryktet har jag hört att ett antal små smarta farbröder sitter på sin kammare och gråter av glädje.

Sista kapitlet är inte skriven för det komme alltid att dyka upp ny smarta små farbröder som inte kommer att gilla sina medmänniskor speciellt inte då såna som jobbar inom transportnäringen.

:yes:Rulla Lungt !
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: En sommarsaga

Jag tror författaren hade glömt att ta sin stora sömntablett och skölja ner den med ett glas varm mjölk.
:D:D
//W

Dom hjälper inte, i en annant tråd stod det att Fuglesang klämt en hel burk utan att somna.:D
Nu väntar jag med spänning på kapittel 2 ;)

Gurra
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Usch vilken hemsk saga.

För att undvika att den blir sann tycker jag att vi släpper "regleringen" av yrkestrafiken helt. Om jag förstått det hela rätt så är ju regleringen bara av ondo och bromsar den positiva utvecklingen i samhället.

Fri fart och fria körtider gör att grejerna kommer fram fortare. Lite svinn i form av människoliv får vi helt enkelt ta. Kanske lösningen är att långtradarna skall få köra med blåljus? Då behöver de ju inte bryta mot våra lagar och får det företräde som behövs.

Och så kan vi leva lyckliga i alla våra dagar...
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

:yes:Det är med glädje jag noterar att det tillkommer allt flera laglydiga medborgare även i denna tråd , ja såna som aldrig har överträtt lagstadgade hastigheter , felparkerat , blåst staten på nån krona i skatt eller åtminstone försökt när det varit dags att lämmna in sin deklaration .
Dessa rejäla samhällstjänare har nu sträckt sig långt i sin sinnevärld att dom i sin bitterhet och sitt hat mot en hel yrkeskår tror att dessa går ut och kräver fria farter och oreglerade arbetstider , även buss , taxi förare mm. kan behöva en en stunds vila ibland .
Det här med reglerade vilotider gäller ju inte hos bror duktig som är ute med sin husbil , jag har träffat på många utav era gelikar som skrytit med att ni gjort dagsetapper på 12-15 timmar per dag utan att ni anser er utgöra någon som helst trafikfara för ni är ju samhällets föredömmen , tvärt om det är såna som ni som borde köra med blåljus på taket för att varna oss andra .
Vet inte vad te.x du Roger.67 arbetar med men jag skulle kunna gissa att det är inom någon form av yrke där ni alla på något sätt är kriminella och därmed inte borde hålla på med det ni gör .
Glöm inte att skicka in foton på dom kriminella transportarbetarna , för också du har väl kameran laddad .
:yes:Rulla Lungt !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Oj, det är tydligt att det finns stora ömma tår som det är lätt att råka trampa på.

Vet inte riktigt vad denna diskussion egentligen handlar om.
Kan det vara så att det är helt OK för yrkestrafiken att bryta mot våra lagar eftersom deras tjänster behövs och det är inte OK att ta upp frågan till diskussion om man inte har ett helt fläckfritt förflutet själv?

Sen angående det där att det dras en hel yrkeskår över en kam här i forumet, citat: ”Dessa rejäla samhällstjänare har nu sträckt sig långt i sin sinnevärld att dom i sin bitterhet och sitt hat mot en hel yrkeskår tror att dessa går ut och kräver fria farter och oreglerade arbetstider”
Jag förmodar att du, RuneB, syftar på mitt inlägg med dessa rader ?
Nu är ju jag bara en person och jag har knappast heller gett uttryck för något hat eller bitterhet.
Om du skall spetsa till det och generalisera så att mitt enda inlägg skall stå för någon kollektiv generell åsikt får du nog också tåla att det även generaliseras en del när man pratar om yrkeschaufförer. Det händer ju så lätt....;)

Trots min antagligen kriminella bakgrund så har jag noterat att de flesta av de långtradare jag har legat bakom på motorväg har legat runt 90 med släp och inte 80.
Sen om de kör ut bröd till butiken eller bara har hemlängtan skiter jag i.
Att jag är en brottsling gör inte deras brott mindre.

Brottsbekämpningen överlåter jag dock helt till polisen.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Trots min antagligen kriminella bakgrund så har jag noterat att de flesta av de långtradare jag har legat bakom på motorväg har legat runt 90 med släp och inte 80.
Sen om de kör ut bröd till butiken eller bara har hemlängtan skiter jag i.

Att jag är en brottsling gör inte deras brott mindre.

Brottsbekämpningen överlåter jag dock helt till polisen

:yes:Jag tar med glödje till mig dina ord och noterar samtidigt att du förmodligen är en av all dom som trampar pedalen i botten och passerar förbi dessa landsvägens marodörer i 130 -140 knyck på motorvägen .
En del av er tror tydligen att bara för att ni åker i era motorstarka personbiler eller glassiga husbilar så är det ni som bestämmer vilken fart det ska vara på motorvägarna , dom flesta lastbilarna som färdas på våra vägar har faktiskt en varvtalsregulator som släcker ner motorn vid en hastighet av ca 85-87 km/tim , precis som Jappe tänker tillskriva Beatris Ask för att få hårdare lagar och regler mot transportarbetarna i sverige får ni väl också ni tillskriva henne och be henne ladstadga om att hela Sveriges bilpark förses med regulatorer som inte tillåter personbilar och MC
att överskrida 110km/tim vilket ju är högsta tillåtna hastighet undantaget några kortare sträckor på vissa motorvägar .
Att påstå att chaufförskåren i sverige är för höga hastigheter och beredd att för detta köra ihjäl folk efter vägarna tycker jag väl ändå är väl magstarkt (citat Lite svinn i form av mäniskoliv får vi väl ta .slut citat ).
Vet inte vilka yrkesförare som skulle ha utalat detta men vore bra om ni/du kunde lämmna en redogörelse över vilke dom är/var du måste ju väl ändå ha träffat dom.
Sveriges effektivaste kassako/ står mellen Bygdeå och Umeå mer än 99% av dom som bötfälls för att dom inte håller sig till gällande trafiklagstiftning är den vanliga personbilsföraren som ständigt klagar över nytto trafiken som går på våra vägar .
Av alla olyckor som inträffar årligen på dom stora vägarna är övervägande delen såna som orsakas av medelbilisten på väg till släkten under en storhelg , dom åker gärna långt och länge utan raster och många gånger utan vana att hatera sina bilar i höga hastigheter på i många fall dåligt plogade eller moddiga vägar , för dom finns det inga lagar om vilotider med mera , men dock lagar om hastigheten dom skyltarna verkar dock mestadels vara något som många inte fick lära sig vad dom betydde , men om en lastbil eller annat nyttofordon skulle rulla någon km över 80 km/tim på motorväg så är dom snabba att ropa på ändrad lagstiftning och bötfällande .
Jag tror att det var Gurra som skrev någonstans att efter vägen är vi alla trafikanter det tycker nog dom flesta , men det finns ju alltid dom som har avikande åsikter i det mesta .
Till Roger67 uppskattar att du anser att polisen ska utföra det polisiära arbetet även när det gäller trafikövervakning .
:yes:Rulla Lugnt !

 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Rune B, det vore bra om du följde reglerna vad gäller citat så man slapp tvivla på vilket som är din egen text och vilket som är någon annans.

Bara att klicka på "citera" och skriva din egen text under.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

RuneB

Jag tror du helt enkelt läste mitt första inlägg lite för snävt och kanske missade poängen och ironin.
Läs det gärna igen. Använd då gärna samma ögon som du använde när du skrev din saga.

Orden var även mina egna. Möjligen något provocerande men knappast ett påstående att chaufförskåren vill ha fri fart och grönt ljus att köra ihjäl folk.


Jag tror tyvärr att ribban redan är lagd vad gäller sakliga argument, förutfattade meningar och generaliseringar i detta ämne. Svårt också att komma framåt om man har fastnat i försvarsställning.

Jag tror mig ändå ana att vi vill samma sak: Att alla skall sköta sig i trafiken.
Detta oavsett om man är en stressad hårt arbetande långtradarchaffis från Polen eller en halvsovande Svenne i en glassig motorstark husbil.:)
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: En sommarsaga

Till Roger67 uppskattar att du anser att polisen ska utföra det polisiära arbetet även när det gäller trafikövervakning .

Det är väl inte fel att ingripa på ett eller annat sätt vid brott av vilket slag det vara må? Jag tror t.o.m. att det är lagstadgat?
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Rune B, det vore bra om du följde reglerna vad gäller citat så man slapp tvivla på vilket som är din egen text och vilket som är någon annans.

Bara att klicka på "citera" och skriva din egen text under.
:wideeyed:Tråkigt att du inte riktigt kunna ta del av vad jag och andra skrivit , ska försöka bättra mig så du inte behöver sväva i tvivelsmål .
Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Det är väl inte fel att ingripa på ett eller annat sätt vid brott av vilket slag det vara må? Jag tror t.o.m. att det är lagstadgat?
:wideeyed:Hej Berra jag tror att du fått det hela om bakfoten det står nog ingenstans lagstiftningen om du nu också med ingripa menar att om du blir omkörd av en annan bilist som kör ex.120 på motorvägen så ska du trampa gasen i botten lägga dig på signalen och preja in honom till vägkanten , isåfall begår ju också du en brottsling handling , och jag tror inte polisen skulle uppskatta din insats , desamma gäller om du tror att lagstiftningen uppmanar dig att försöka få stopp på alla lastbilar du kommer bakom och där du uppskattar att de håller en högre hastighet än den lagstadgade .

Om allt fler börjar gå i den tron så blir vi nog alla en större trafikfara än den där lastbilen som enligt din bedömning och din hastighetsmätare kanske körde i 83 km/tim.

Försök att svälja förtretet över att han kanske rullade i 83km/tim
försök inte stoppa honom , man har faktiskt inte den befogenheten i trafiken hur frestande de än skulle vara att tillrättavisa en syndare .
Däremot kan du ju försöka hitta en parkeringsficka kör in i den och ring polisen berätta om dina iaktagelser så får dom istället ta upp jakten , det här behöver ju inte bara gälla den där lastbilen du retade dig på utan den möjligheten kan du ju som rättsmedveten bilist använda gentemot alla bilister som du upptäcker och bedömmer kör för fort .
Om du läser lite olika trådar på det här forumet så har ju också några av våra klubbkamrater tipsat om hur effektivt det är att alltid ha en kamera i framrutan för att kunna dokumentera det man ser och upplever bland all tokstållar ute i trafiken , kanske kunde också du prova den metoden , den är ju inte så välbeprövade mellan vardagsbilisterna än , men jag har hört att den nog kommer att vinna terräng när fler och fler får upp ögonen för hur effektivt det kan vara att åka omkring och fota varandra .

:yes:Rulla Lungt !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

:wideeyed:Tråkigt att du inte riktigt kunna ta del av vad jag och andra skrivit , ska försöka bättra mig så du inte behöver sväva i tvivelsmål .
Rulla Lugnt !

Bra! I en smartphone blir det nämligen svårt att avgöra annars, texten blir likadan och även storleken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Har man möjlighet att ingripa om man ser ett brott begås, så står det väl var och en fritt att försöka förhindra exempelvis misshandel, våldtäkt och liknande övergrepp. Vissa politiker föreslog faktiskt för något år sedan att det skulle lagstiftas i detta ämne! Medborgare skulle bli skyldiga att ingripa om dom såg ett brott begås. Det debatterades litegrann en tid och begravdes sedan i tysthet, tror jag. Det finns dock andra länder där sådant förekommer. I Sverige såg väl vissa politiker en möjlighet här att minska kostnaderna för Polisen, ungefär som att anhöriga anses böra (?) underlätta jobbet för hemtjänsten! Fattigdomen hos de välbärgade är ju såå betungande att varje "onödig" skattekrona när det gäller dessa tjänster är betydelsefull!

Jappe
 
Toppen