• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarsaga

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

hej på er, På våra bilar så stryps dom som du säger Rune vid ungefär 87 kilometer men hastighetsmätarn kan visa på 91 km på den ena och93 på den andra, ser man på gps så har du c:a 87 kilometer sen skall vi inte glömma att du får en varning när du rullar på nerför en backe då du kan komma över hundra kilometer och det registreras på den digitala färdskrivaren, allt står i den, som det har påpekas förut här man kommer inte undan när polisen stannar en. det kan skilja en del mellan bilens hastighetsmätare och den verkliga farten. mvh Kent
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Bilolycka utanför Boliden

default_icon.gif
Boliden En bilolycka har inträffat vid Svanström utanför Boliden.


En husbil har krockat med en personbil. Husbilen ska ha hamnat på sidan av vägen. Totalt var fem personer inblandade i olyckan.
En person har förts med ambulans till Skellefteå.

:wideeyed:Hej saxar detta ur dagens NORRAN olyckan inträffade för bara någon timme sen , tur i oturen verkar bara en av dom inblandade ha blivit skadad .
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: En sommarsaga

Farten är inte det avgörande tycker jag,om dom kör 90 på 90 väg,men när man kör efter skyltarna (enl, GPS,en)ock en 60 tons tradare eller andra också för den delen flåsande i baken ett par meter bakom och visar sitt tydliga missnöje att inte jag försvinner ur deras åsyn,till råga på allt blinkar med heljuset då blir man lite lömsk,även rädd för om jag måste bromsa för något så hinner man inte reagera.
Hastighetsregulatorn är det lite si och så med,det märks ju rätt snart efter vägen.
Det är väl den tilltagande nonchalansen i trafiken mot andra som är ruskig.
Förr med svagare motorer ville man ju ladda om en uppförsbacke väntade,men dagens urstarka bilar på 6-till 720 hrk.rullar med samma fart upp eller ner.
Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Fartssperren er i dag lagt inn i den sentrale motoerstyringen og kan justeres av alle merkeverksteder (samt mange andre som har skaffet nødvendig interface og programvare). Best eksempel var i et program NRK for et par år siden hvor en velkjent racingfører kjørte en svenskbygget og svenskregistrert tung lastbil på bane med sperren slått fra, toppfart og rundetiden som det sto respekt av.

I praksis kan slike sperrer installeres på alle moderne biler, noen personbiler har en sperre fra fabrikken - selv om den er lagt mellom 150 og 300 så er den der. Hastigheten måles via samme følere som de som benyttes for instrumentene i bilen, og om noen lurer - det er mulig å justere disse instrumentene digitalt. I Norge skal biler over 3500 kg ha en sperre, men det finnes unntak som f.eks det at husbiler har samme fartsgrense som personbiler i Sverige gjør at vi kan slippe denne sperren inntil videre. Hver gang jeg er på service med bilen må jeg huske på å si i fra at jeg ikke ønsker sperren fordi jeg kjører mye i Sverige og dere blir sure om jeg har sperre på 85 kmh ekte hastighet.

Om jeg ligger i 90 på motorveier så blir jeg forbikjørt av tunge kjøretøy med slep, hvilke skilter som er på trekkvognen er som regel umulig å se - de sitter på venstre side og blir skult av hengeren som ofte er registrert i andre land enn bilen.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Hastighetsregulatorn är det lite si och så med,det märks ju rätt snart efter vägen.
:wideeyed:Hej Bernt jag vet att du har kunskaper från transport branchen , och precis som du så tycker nog både du och jag och alla övriiga trafikanter också att det känns olustigt att om någon ligger och flåsar en i nacken .

Jag har också hunnit vara med och köra dom bilarna som man gärna satsade allt med före man var vid en uppförsbacke te.x längst upp i skulebackarna med 2 axlat släp baki dessutom var farten på den tiden som mest 70 km/tim och vilken Gunder Hägg löpare som helst sprungit ifrån i det sista uppförslöpet .

Nå väl detta är nostalgi och tider som vi förmodligen inte får tillbaks för inte tycker då jag att det var bättre för , visserligen var det ont om bilar på den tiden , i kvarteret jag bodde som barn ja alltså vid så där 7-8 års ålder så var det inte många familjer som ägde en bil inte fanns det några motorvägar heller , men med tiden var det många av gubbarna som hade råd att köra omkring på en Röd Myra .
Ingen åkte omkring med motorstarka bilar och 6-7 meters husvagnar på släp , husbilen var inte ens något som en vanlig svensson hade hört talas om , visserligen fann Populär Mekanik en tidning som hade en massa ideer om saker och ting vi skulle kunna bygga själv .
Var själv med om att som extra knäck i 15-16 år åldern packa playwodd båten Cub 14 som byggsats och skickade iväg dessa i en stor trälåda till hugade självbyggare runt om i sverige .
Ok kom lite utanför ämnet det vill glida iväg ibland , så nu till min fråga : Hur underbyggt är dina kunskaper om att det skulle vara lite si och så med dessa vartalsregulatorer ?
Ingen annan som har synpunkte på dagens hastigheter har uttalat sig om huruvida vi borde lagstifta om vartalsregulatorer i samtliga fordon .
:wideeyed:Rulla Lugnt !
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.891
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: En sommarsaga

Hej Rune.

Tagga ner. Du kan inte försvara all yrkestrafik. Det har hårdnat. Det som skrivs här är inte nån häxjakt på yrkestrafiken. Alla vet att vi behöver den. Det du läser här är vittnesmål från oss som finns där ute i trafiken varje dag. Jag pendlar idag knappt tre mil enkel resa dagligen E6 söder om Malmö. DeT är allt vanligare med incidenter i den täta trafiken. Ofta orsakade av den tUnga trafiken. Det är ett faktum, sen får du tycka vad du vill. Jag har själv vistats i trafiken yrkesmässigt i stort sätt hela mitt vuxna liv, som utryckningsförare och följt utvecklingen.

Det finns givetvis också många dåliga exempel bland privatbilisterna, absolut. Men förhärliga inte yrkestrafiken Rune, den har hårdnat betydligt, den är ett problem.

Krister N
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Hej Rune.

Tagga ner. Du kan inte försvara all yrkestrafik. Det har hårdnat. Det som skrivs här är inte nån häxjakt på yrkestrafiken. Alla vet att vi behöver den. Det du läser här är vittnesmål från oss som finns där ute i trafiken varje dag. Jag pendlar idag knappt tre mil enkel resa dagligen E6 söder om Malmö. DeT är allt vanligare med incidenter i den täta trafiken. Ofta orsakade av den tUnga trafiken. Det är ett faktum, sen får du tycka vad du vill. Jag har själv vistats i trafiken yrkesmässigt i stort sätt hela mitt vuxna liv, som utryckningsförare och följt utvecklingen.

Det finns givetvis också många dåliga exempel bland privatbilisterna, absolut. Men förhärliga inte yrkestrafiken Rune, den har hårdnat betydligt, den är ett problem.

Krister N
:wideeyed:Krinil , oroa dig inte jag är väldigt nedtaggad , dessutom har jag inte sagt att det inte är en hårdare trafikmiljö idag fattas bara , hur många bilar fanns det i sverige för 20-30 år sen ?
Vore väl konstigt om inte trafiken skulle ha blivit farligare sen dess ,
Att du pendlar varje dag efter E6 söder om Malmö i rusningstrafik och och du gör en bedömning av att det är till största delen den tunga trafiken som står för incidenterna , ger varken dig eller Jappe någon form av legimitet , att överhuvudtaget anklaga en hel yrkes kår och fälla utalanden som att dessa yrkesförare skulle bestå av till största delen kriminella.
Du skriver att det som skrivs här är ingen häxjakt på en yrkesgrupp , man nog måste väl jag få tycka att det är för jävligt att några klubbkamrater här på fullt allvar går ut och påstår att 99% av an yrkesgrupp utgörs av kriminella element .
Eller är det bara ni som har rätt att tycka till ska alla andra måsta tagga ner ?
Rulla Lugnt !
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Tycker du inta att det vore ett väldigt billigt och effektiv sätt att få ner olycks statestiken på våra vägar om vi fick en lagstiftning som begränsade alla fordonstyper via en billig varvtalsregulator till att kunna framföras i max 110 Km/tim ?

En vansinnig idé av flera orsaker!

En orsak är att vi har hastighetgräns på vissa vägar på 120 km/t, en annan är att hastighetsgränserna i våra grannländer är betydligt högre och en tredje är att det är alldeles för lätt att manipulera sådana manicker. Det finns säkert en fjärde, femte, ...... orsak också.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

En vansinnig idé av flera orsaker!

En orsak är att vi har hastighetgräns på vissa vägar på 120 km/t, en annan är att hastighetsgränserna i våra grannländer är betydligt högre och en tredje är att det är alldeles för lätt att manipulera sådana manicker. Det finns säkert en fjärde, femte, ...... orsak också.
:wideeyed:Jo då jag känner mycket väl till att hastigheten är satt till 120Km/tim på en liten del av vårt vägnät men precis som med lastbilarnanas regulator är inställd på 85-87 km kunde ju regulatorn till personbilar och mc ställas in på max 120 Km/tim visserligen kan buskörningen på 80 och 110 vägarna fortsätta då men totalt sett så tror jag nog att det skulle vara ett effektiv sätt att få ner farten på dom stora vägarna .
Lagstiftningen och hastigheten i våra grannländer är betydligt högre , tänker du på Norge då eller tänker du på Finland kanske? Egentligen är det väl ändå inget som berör oss , varje land stiftar ju fritt sina lagar , utifrån sina egna behov .
Det var inte för så många år sedan som en moppe fick gå i högst 30 km numera har vi Eu moppen också som får gå i 45km likväl är också den en moppe .
Både du och jag har ju varit med på den tiden när vi skickade in stämplade kort och betalade skatt efter körsträckan på våra dieselfordon , den teknik vi användes ov då var ju rena stenåldern mot för dagens , men jag tror inte att det var så många som fifflade då heller, man la väl mer ner det för all den byråkrati det medförde , var ju betydligt enklare att beskatta alla lika och samtidigt höja bilskatten rakt av för alla dieseldrivna bilar . , Så jag tror nog att dagens duktiga uppfinnare skulle kunna klura ut en regulator som efter att ha plomberats av ex. bilprovningen inte skulle vara allt för lätt att fuska med för gemene man .
Som sagt var vill man verkligen få ner hastigheten på våra svenska vägar bör nog hela befolkningen vara beredd att ställa upp för att nå upp till den så kallade nollvisionen .
:wideeyed:Rulla Lugnt - nu måste jag umgås med mina vänner och försöka vara social en stund , vi hörs .Det är sol och helklart ute +ca 20 grader här i Svarttjärn och kanske läge för en kall god öl och lite annat gott .
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Oj vad fort det kan gå ibland. Läs och begrunda.

Med vänlig hälsning.
Publikanen


Jag körde en gång i 140 km/tim när motorhuvslåset plötsligt släppte och huven lade sig över vindrutan. Tack vare att jag hade sinnesnärvaro nog att veva ner sidorutan och sticka ut huvudet så kom jag undan det äventyret med livet i behåll.

Jag glömmer aldrig den chock jag fick när det brakade till och sikten plötsligt försvann!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Bilen var en Peugeot 404 och året minns jag inte längre men det var länge sedan! Hastighetsmätarna på den tiden var veritabla glädjemätare! Jag tror att högsta hastighet på motorväg då var 130 km/tim! Vem har inte kört så fort med bil, förresten? Många gör det än idag!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

På den tiden ville man veta hur fort bilen kunde gå. Min folkvagn -58 gjorde 120 i utförsbacke. Den förra klarade det dubbla i uppförsbacke.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: En sommarsaga

RuneB, det behövs ingen vartalsregulator på bilar, bättre att införa kraftfulla böter tex. dagsböter så det svider för de kapitalstarka oxå, beslagta fordonet vid grova fall m.m detta utgör inget problem för mej.
:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Då fick Jappe nästan rätt till slut!

Citat:
"Resultaten från den kvantitativa studien visar att mellan 15–30 procent av yrkesförarna har för avsikt att köra 15–20 kilometer för fort i tätort och utanför tätort inom de närmaste tre veckorna från det att enkäten besvarades.

För en betydligt större andel har fortkörningsbeteendet utförts någon enstaka gång (61–73 %). Eftersom yrkesförare ständigt är ute på vägnätet innebär även enstaka fortkörningar en påtaglig trafikfara."
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

En forskningsstudie om yrkesförare:

Publikation : VTI

Läs så slipper ni tro så mycket

Nej, nej, nej och åter nej.
Den rapporten stämmer inte. Den är helt och hållet köpt av HSMYC (Hemliga Sammanslutningen Mot YrkesChaufförer).

Det har redan presenterats sakliga argument i denna och andra trådar som tydligt påvisar att våra yrkeschaufförer både kör bättre och är laglydigare än Svensson.


OBS!! Ironi blandat med lite pikar och ögonglimtar;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Enligt min ovetenskapliga studie så stämmer den mycket väl, kanske t.o.m. lite i underkant. Åtminstone på E6 i Bohuslän.

Så jag är benägen att ge Jappe rätt om man byter ut ordet kriminell till brottslig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Jag har inte kallat fortkörarna för kriminella! Däremot har jag använt ordet brottslingar eftersom fortkörning faktiskt är ett brott mot Trafikförordningen!

Jappe
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Trots att antalet bilar ökar blir antalet dödsolyckor färre.
  • 1950 dog 172,5 av 100 000 invånare i en trafikolycka. 2009 dog 7,4 av 100 000.
Sverige är världsledande på trafiksäkerhet.
  • I USA dör över 30 000 varje år i trafiken. Justeras siffran till invånarantal är det 3 gånger fler än i den svenska trafiken.
Säkerhetsarbetet går åt rätt håll. Antalet döda 2010 är den lägsta siffran som någonsin uppmätts i sverige .

:wideeyed:Trots all negativitet som framkommit mot en enskild yrkesgrupp från vissa personer i forumet , så kan jag ju med glädje konstatara att olyckstatestiken i sverige sjunker trots allt fler bilar ute på våra vägar .
Jeppe m.fl kriminella eller brottslingar har för mig inte så stor betydelse i sammanhanget utan det är ert fula sätt att hoppa på en hel yrkesgrupp .
Sen att sagan jag skrev skulle utvecklas till en hel roman ser jag som positivt .
Tycker att det är positivt med engagerade klubbmedlemmar , men tycker väldigt illa om angrepp på enskilda eller hela grupper som inte har möjlighet att komma till tals eller försvara sig mot påhopparna .
:yes:Rulla Lugnt !
Ovanstående statestik har jag plockat ut från" korkortsline.se"
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: En sommarsaga

"En rad studier har visat att yrkesförare uppvisar ett mer riskfyllt beteende i trafiken än förare av privata fordon.

Eftersom yrkesförare ständigt är ute på vägnätet innebär även enstaka fortkörningar en påtaglig trafikfara. Om man dessutom tar med i beaktandet att två av förargrupperna kör stora fordon (tunga fordon och buss) så är det inte svårt att se vilka konsekvenser detta beteende får för trafiksäkerheten.

Resultaten visar också att de som avser att bryta mot regeln upplever att konsekvensen av beteendet är relativt positivt eftersom det gjorde körningen mera angenäm samtidigt som de kom fram snabbare.

En annan faktor som är värd att poängtera är att förarnas beteende upplevdes som acceptabelt av arbetskamraterna samt att även en liten andel upplever att de får gehör från arbetsgivaren.

En slutsats från detta är att de som bryter mot hastighetsregler inte upplever något större tryck från vare sig själva eller de andra att ändra sitt beteende eftersom de också har en positiv attityd till förseelsen. "


Detta säger väl allt om detta....

jyrki
 
Toppen