• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarsaga

F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

:yes:
"En rad studier har visat att yrkesförare uppvisar ett mer riskfyllt beteende i trafiken än förare av privata fordon.

Eftersom yrkesförare ständigt är ute på vägnätet innebär även enstaka fortkörningar en påtaglig trafikfara. Om man dessutom tar med i beaktandet att två av förargrupperna kör stora fordon (tunga fordon och buss) så är det inte svårt att se vilka konsekvenser detta beteende får för trafiksäkerheten.

Resultaten visar också att de som avser att bryta mot regeln upplever att konsekvensen av beteendet är relativt positivt eftersom det gjorde körningen mera angenäm samtidigt som de kom fram snabbare.

En annan faktor som är värd att poängtera är att förarnas beteende upplevdes som acceptabelt av arbetskamraterna samt att även en liten andel upplever att de får gehör från arbetsgivaren.

En slutsats från detta är att de som bryter mot hastighetsregler inte upplever något större tryck från vare sig själva eller de andra att ändra sitt beteende eftersom de också har en positiv attityd till förseelsen. "


Detta säger väl allt om detta....

jyrki
:wideeyed:Jyrki ute i trafiken med alla dessa millioner bilar som dagligen framförs på våra vägar både här i Sverige och övriga Europa vore det väl konstigt om det inte skulle finnas syndare det säjs ju enligt bibeln att t.om Jesus var en syndare vid vissa tillfällen , men vad han egentligen hade för yrke måste jag skamligt nog säga att det vet jag inte .

Internet är ett forum som innehåller ett överflöd av information och statestik om det mesta här i världen faktiskt , så även olika studier i alla möjliga sammanhang , både vad det gäller yrkestrafiken och även den trafikmiljö som vardagsbilisten befinner sig i .

Och med statestik kan man ju bevisa det mesta allt beroende på vem beställaren är .

Ska vi nu för att hela tiden motbevisa varandra genom att tillföra olika undersökningar gjorda av studerande som skrivt sin magisterexamen , GreenPeace studier , trafiksäkerhets verkets olika studier , parti studier som varit upp i riksdagen mm. så kommer det här forumet inte att räcka till .

I vissa av dina trådar där du skriver och berättar om din bilresor mm. jag läser dom , så kan jag utläsa att tom. du har begår brottsliga handlingar i trafiken,
Skillnade med att utpeka hela kollektiv som brottslingar och beskriva sig som den där bilisten som borde tillrättavisa alla andra bilsiter är att du kan kan gå i försvarsställning här och nu vilket inta alla mäktar med eller kan .

Jag hade saxat en liten del av en lång undersökning som jag la in lite tidigare i dag om att Sverige var världsledande när det gäller TRAFIKSÄKERHET , detta har du inte ens noterat , inte heller kan jag någonstans utläsa ett enda konkret förslag från din sida om hur du tycker vi ska kunna bli ännu bättre på TRAFIKSÄKERHET , förutom då att du tycker att vi ska ha kameran skjutklar för att fotografera våra medtrafikanter som vi bedömmer bryter mot trafiklagarna .
Det må stå dig och alla andra fritt att tycka illa om yrkestrafiken som rullar på vägarna i Sverige precis som i övriga EUROPA .
Men med den attityd ni har gentemot era medtrafikanter så tror jag inte att TRAFIKSÄKERHETEN höjs nämvärt .
Det var ju inte länge sen du skrev "jag skulle aldrig släppa fram en yrkesförare möjligen bussarna här i Stockholm ."

Hade du istället skrivit som Gurra skrev för lite sen "på vägen är vi alla medtrafikanter " hade jag respekterat dina åsikter .
Slutligen kan jag konstatera som jag sa förut roligt med engagerade medlemmar , som gärna resenserar "En sommarsaga " då får man ju åtminstone ett mått på att några läst det man skrev .
:wideeyed:Rulla Lugnt !
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sommarsaga

Tror det var Teknikens Värld som för en massa år sen ställde frågan:
När du kör för fort, är du mest rädd för att skada dig själv, skada andra eller åka fast?

Minns jag rätt så var det 80-90% som svarade: Åka fast!
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: En sommarsaga

En del på forumet anser sig kunna köra över gällande hastighetsgänser.
Men om alla höll gränserna och aktivt tillämpar hastighetsanpassning så skulle vi redusera dödade i trafiken med 30%.
Om vi jämför med förra årets döda i trafiken 284 st tror jag det var så borde vi få ca 85st
färre döda i trafiken bara genom att följa hastighetsskyltarna.
Mycket extra lidande enbart för att några tycker att det är ok att köra för fort.

Läs detta:

http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter o sanningar hastighet.pdf

Mvh Jerry
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Jag tror att onykterhet och bristande koncentration/trötthet spelar större roll i sammanhanget! Jag ser sällan riktiga fartdårar på vägarna numera, annat var det för 40-50 år sedan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Jag tror att onykterhet och bristande koncentration/trötthet spelar större roll i sammanhanget! Jag ser sällan riktiga fartdårar på vägarna numera, annat var det för 40-50 år sedan.

Om du tar av dig dina rosenskimrande BMW-glasögon så kanske du ser dom. :msn_hot:
Jag ser dom tydligt med mina Peugeot-glasögon! :cool:

Allting är relativt! Du kanske gillar att köra fort själv!

Jappe
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Visst skall vi följa de lagar och regler vi har satt upp. Hastighet dödar inget snack om det.

Samtidigt undrar jag hur man tar fram statistiken och drar alla dessa teoretiska slutsatser.

Enligt samma skrivelse skulle antalet dödsfall i trafiken minska med 200 personer om bara medelhastigheten hos alla sänktes med 10km/h. Alltså ner från 270 till 70 döda per år...
Då pratar vi inte om att sluta köra på fyllan eller att sluta köra för fort. Bara en sänkning av den totala körda medelhastigheten där ute.

Kan det stämma???

Samtidigt så är det ju så att om vi kör dubbelt så fort så är vi bara ute i trafiken hälften så länge. Vi halverar alltså trafiken och det blir hälften så många bilar därute att ev krocka med.

Teori och praktik...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Om du tar av dig dina rosenskimrande BMW-glasögon så kanske du ser dom. Jag ser dom tydligt med mina Peugeot-glasögon!

Allting är relativt! Du kanske gillar att köra fort själv!

Jappe

Nej, jag håller mig inom fartgränserna numera med hjälp av appen iGO Primo. Jag har också skaffat en motorsvagare miljöbil som gör det enklare.

Med husbilen håller jag alltid fartgränserna och t.o.m. under på motorvägar för att spara bränsle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Enligt samma skrivelse skulle antalet dödsfall i trafiken minska med 200 personer om bara medelhastigheten hos alla sänktes med 10km/h. Alltså ner från 270 till 70 döda per år...
Då pratar vi inte om att sluta köra på fyllan eller att sluta köra för fort. Bara en sänkning av den totala körda medelhastigheten där ute.

Kan det stämma???

NTF:s skrift är från 2004! Sedan dess har mycket gjorts för att minska antalet trafikoffer, bl.a. sänkt hastighet på många vägar!

Jappe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

NTF:s skrift är från 2004! Sedan dess har mycket gjorts för att minska antalet trafikoffer, bl.a. sänkt hastighet på många vägar!

Jappe

OK, missade det.
Tack!

2003 var det 529 som strök med. På den tiden var det troligen mer rimligt med en upskattad minskning på 200.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

När man pratar om minskande dödssiffror i trafiken måste man ta i beaktande att "gamla bilar" utan SRS (airbag och bältesförsträckare) börjar fasas ut från vägarna.
Det har också tillkommit ABS, antislir, antisladd m fl 3-bokstavssystem som ökat trafiksäkerheten.
Så på sätt-och-vis så ljuger statistiken när det gäller allvarliga olyckor vs dödsfall.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Många vet nog inte att högsta hastighet för tung lastbil med släp är 80 km/tim, även på motorväg!

Många vet att den mest olycksdrabbade kategorin förare är ungdomar mellan 18 -24 år. Ser man den här uppgiften om körkortsbehörigheter blir man kanske inte direkt mörkrädd men säkert förvånad! Vissa yngre förare är kanske inte tillräckligt mogna för jobbet!

C 18 årCE 18 årD 21 år Buss och ett lätt släpfordon

DE 21 år Buss även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt.

Jappe
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Det skulle gå att spara många liv, genom att sänka tempot i hela samhället.
Det händer många olyckor med svåra skador och dödsfall i Jordbruk på byggen och industrin på grund av högt tempo och påföljand stress.
Men det skulle höja priset på varor och tjänster. Så det faller på sin orimlighet.
bosse b
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: En sommarsaga

Det är inte så enkelt, det här med att köra bil o släp yrkesmässigt. Är man 18-19 år och har CE behörighet, så är det inte bara att sätta sej och köra bil o släp yrkesmässigt, det krävs dessutom Yrkeskompetensbevis.

Grundutbilningen är 280 timmar och omfattar säkerhetsbestämmelser, avanserad träning i rationell körning, tillämning av lagar och regler för yrkestrafiken, trafiksäkerhet, miljö, hälsa ,service och transportlogistik.
Sen krävs det fortbildning vart 5 år.

De 18-19 åringar som idag har CE-behörighet samt Yrkeskompetensbevis är bättre utbildade än vi åldringar som kör husbil.

Bosse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Många vet nog inte att högsta hastighet för tung lastbil med släp är 80 km/tim, även på motorväg!

Många vet att den mest olycksdrabbade kategorin förare är ungdomar mellan 18 -24 år. Ser man den här uppgiften om körkortsbehörigheter blir man kanske inte direkt mörkrädd men säkert förvånad! Vissa yngre förare är kanske inte tillräckligt mogna för jobbet!

C 18 år
CE 18 år
D 21 år Buss och ett lätt släpfordon

DE 21 år Buss även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt.

Jappe

Kruxet är att vi kan "kategorisera" lite som vi vill och bolla med statitiken efter det. Många gånger görs det utifrån redan förutfattade meningar om vad som är problemet.

Antalet körda mil/år och tid spenderad i tafiken vs inblandning i olyckor är ju också intressanta parametrar.
Det finns säkert gamla stötar som "kört fläckfritt" i 50 år men ändå kört kortare sträcka än vad en 21 årig yrkeschaffis gör på ett år.

Vem är då bäst i trafiken totalt sett om båda är inblandade i en olycka om 2 år?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Ja även en sommarsaga har en mycket mörk sida och jag blir så jäkla arg :mad:, varje gång jag kör om en levande djurtransport och ser t.ex. dessa desperata smågrisars tuggande på gallret, för att komma ut. Mycket har sagts om lastbilens för och nackdelar men en sak är jag helt övertygat om: Levande djur borde vara förbjudet att transporteras med lastbil (gäller även tåg och fartyg)! Jädra svin, som fortsätter att tillåta detta meningslösa djurplågeriet!
Julian (off topic kanske, men det bryr jag mig inte om!):cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Är inte detta djurplågeri så är jag Napoleon! Jag äter inte skinka längre, inte ens till jul! Nuförtiden "odlar" man djur och plågar dom tills dom dödas på ett sätt som djuren upplever som väldigt traumatiskt och plågsamt! Ovärdigt, minst sagt!

djpl.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Under mina irrfärder genom Sverige till Höga kusten kan jag konstatera att den tunga trafiken på europavägarna är en vindpust om man jämför med den på E6 genom Bohuslän.

Det var en märkbar skillnad på intensitet och rytm och det hände aldrig att jag kände mig jagad trots att farthållaren stod på 85-90 på motorväg. Inte heller såg jag mer än någon enstaka öststatstrailer. Jag kan nog konstatera att vardagstrafiken vad gäller tung trafik kan jämföras med trafiken på helgerna på E6.

Jag läste i en annan tråd att den tunga trafiken betalar vägavgifter på ett flertal vägar (tex E4) genom Sverige men inte på E6. Varför gäller inte detta även för den norska transittrafiken genom Bohuslän där den ställer till med så mycket förtret och dessutom tillåts att köra fortare än 80?
 
T

Teddi

Guest
Sv: En sommarsaga

hej knarre,,dom uppgifter ja fått är att den utländska tunga trafiken betalar för alla svenska motorvägar,,,plus en mängd motortrafikleder-europavägar,,
teddi,,
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Under mina irrfärder genom Sverige till Höga kusten kan jag konstatera att den tunga trafiken på europavägarna är en vindpust om man jämför med den på E6 genom Bohuslän.

Det var en märkbar skillnad på intensitet och rytm och det hände aldrig att jag kände mig jagad trots att farthållaren stod på 85-90 på motorväg. Inte heller såg jag mer än någon enstaka öststatstrailer. Jag kan nog konstatera att vardagstrafiken vad gäller tung trafik kan jämföras med trafiken på helgerna på E6.

Jag läste i en annan tråd att den tunga trafiken betalar vägavgifter på ett flertal vägar (tex E4) genom Sverige men inte på E6. Varför gäller inte detta även för den norska transittrafiken genom Bohuslän där den ställer till med så mycket förtret och dessutom tillåts att köra fortare än 80?
Vilka vägar är avgiftsbelagda?

Alla motorvägar, väg E 10, E 12 och E 14 samt E 4 mellan Gävle och Finska gränsen, E 22 mellan Karlskrona och Norrköping och E 65 mellan Svedala och Ystad.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 
Toppen