• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcentral svindyr?

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar på 46 107 kr

Vill man då gå upp ett steg i storlek på centralenheten till en 5 kw istället så ökar priset med 17 176 kr.

Tack!
Lobke och Juha
 
Lösning
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar...

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Så hur gick det, vart ni klara eller hur långt kom ni ☺️
Lite sent svar kanske, men nej, vi blev inte klara i 2019, 2020,2021, men i ....2022! I alla fall till största del, vi har även gjort våran premiär tur till Nederländerna förra sommaren. Och denna sommaren bär det av söderut längst kusten. Den har blivit oerhört fint, kan nästan inte fatta att vi har gjort det! Flera tidningar har kontaktat oss redan för en reportage, men vi vill vänta med det tills den är helt färdig. 7F71A232-8ACB-4DF2-8882-98F7CBD2C80F.JPG
 
F

F.d. 64253

Guest
Lite sent svar kanske, men nej, vi blev inte klara i 2019, 2020,2021, men i ....2022! I alla fall till största del, vi har även gjort våran premiär tur till Nederländerna förra sommaren. Och denna sommaren bär det av söderut längst kusten. Den har blivit oerhört fint, kan nästan inte fatta att vi har gjort det! Flera tidningar har kontaktat oss redan för en reportage, men vi vill vänta med det tills den är helt färdig. Visa bilaga 227898
Detta ser ju riktigt bra ut
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här är coolt! Så snyggt. Kan som parentes nämna att strukturen på textilierna och färgen på sofforna väl stämmer med vår Hobby Optima Premium! Sedan upphör snabbt övriga likheter. :) Ett sånt fint bygge ni har skapat! Ser gärna fler bilder!
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Tack!! A3AA0670-B4D1-48CC-88EE-51B12CA9E819.jpegJag la upp lite fler bilder under ”min fordon”. Jag vet inte om det är rätt ställe för en show off dock ☺️.du får gärna skicka en bild på eran husbil, så att jag kan se liknelsen. jag har tittat på många morellos, Concordia, adria för inspiration, samt försökt att ha den lite 50 tals inspirerat men ändå tidslös, så att vi inte kommer att tröttna på inredningen.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Vilket jobb, vilken stil!! Så fin avvägning mellan nostalgi/modernt Fantastisk! -njut av er resa :)
Tack! Ja, varje detalj är väl avvägd i form och färg. Båda min man är perfektionister, vilket är oftast mest plågsamt och onödigt. Ambitionerna ökade vart efter som bygget fortskred. Vissa delar har vi tillverkat exakt som vi ville ha det, och andra delar har vi köpt från olika länder i världen. vi har även hittat vissa delar på ett förråd av en vän. Som den där rostfria stången man kan hålla i. Den var egentligen köpt till hans båt men han installerade aldrig den. Och navkapslarna, en osannolik fynd. Jag har letat på alla hemsidor som eBay och bil delar i flera år för att hitta passande navkapslar. Utan resultat, tills en dag vi gick på garagets övervåning (garaget där den står parkerad hos en vän), som ingen har varit i sen 50 talet, fullt med spindelväv och råttbo. Och vad hittade vi där? 4 navkapslar som passade perfekt (med en liten konstruktion som vi svetsade på däcken). Jag skulle förstår det om ni inte tro mig ;) !
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
den där får du visa fler bilder på
ser ju riktigt fint ut
När den är helt klar, ska jag ägna en ny tråd / blog åt den. Men det finns små saker att göra, en stänkskiva i köket, trappor ska målas, bordet ska få en annan vit ( jag är inte nöjd med denna vit), toan har ingen taklampa ännu (svårt att hitta en jag gillar). Lackeringen görs om nu och en till solpanel ska läggas till. Men snart så, kanske precis i tid för årsmötet i Karlstad......
 

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar på 46 107 kr

Vill man då gå upp ett steg i storlek på centralenheten till en 5 kw istället så ökar priset med 17 176 kr.

Tack!
Lobke och Juha
Hej. Du kan köpa dessa prylar på Laga.se, där hittar du en särskild sida gällande prylar till husbil osv.
 
Lösning

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej. Du kan köpa dessa prylar på Laga.se, där hittar du en särskild sida gällande prylar till husbil osv.
Tack för tipset. Jag kan koka om vi behöver något mer. Men det inlägget om elcentral är några år gammal. Vi har fixat en hel elinstallation nu, mest victron och solpaneler, så allt fungerar. super bra. Jag har lärt mig massor.
 
Toppen