• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbil på vintern

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Efter att jag läst lite olika inlägg i denna tråd... Så tycker jag....
Att problemet är inte att en elbil har kort räckvidd vid kalla väder förhållande...
.
Jag tycker det är mer personliga saker som avfärdar en elbil om vintern...

För skall man/vi vara aktiva i en förändring så måste man ju även kunna ändra på sina egna inställningar för att se det positiva i en omställning.
Många av oss skulle säkert klaga om den nya bilen bara klarar 2500 km....När min gamla klarade 5000km på en tank/laddning... Obs (bara ett exempel)

Vad gör vi då?.... Jo vi gnäller..... Och utgår ifrån oss själva istället för att se helheten och syftet med förändringen....
Så länge vi strävar emot så kommer förändringen aldrig att ske....

Och i och med detta så tror jag att många av oss inte har viljan till att aktiv göra en förändring.....När jag hör hur ni klagar

Njut av dagen för i morgon kan det vara "kört".. :rolleyes: :twitcy::bye:
man jämför alltid med man har elbil o elhusbil vi är vana med att tanka och köra går ej med batteribil blir ej någon ordning fören det kommer
bränsle cell eller vätegas fordon man gnäller alltid när man osäker hur det blir mycket bättre med övergång till miljöbränsle undertiden innan
nya tekniken är möljig undrar varför det är så tyst med miljöbränsle även från mp
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr, men jag tror att el-bilar i dess nuvarande utförande kommer att bli en parantes i utvecklingen. Dels p g a ovanstående nämnda problem med kyla, laddningsmöjligheter mm mm och dels p g a batterikostnader och andrahandsvärde.
Om några år när batterierna gjort sitt kommer säkert många att byta bil istället för att slänga ut en 50-60 000 på ett nytt batteripack. Om detta besannas kommer marknaden att svämma över av begagnade obrukbara el-bilar. Detta oavsett om man kan byta enstaka trasiga battericeller, batterierna är inte outslitliga.
Sedan har vi reparationskostnader. Jag läste om en Jaguar som fått en liten skada på underredet där batterierna var placerade. Man fick inte laga denna skada eller bara byta plåtdelen som inte fanns som reservdel, utan hela batteripacken med därtill hörande underdel skulle bytas till en kostnad av 350 000:- !
Själv tror jag mer på vätgasdrift i framtiden, antingen via bränslecell som driver elmotorerna eller att mata in den i en förbränningsmotor. Vätgas kan man framställa enkelt och billigt av överflödig energi från ex vindkraftverk.
Säkerheten runt vätgas kan säkert ordnas om man ger sig den på det. Man har ju löst problemet med Acetylen som är mer explosivt än vätgas.
Såg ett reportage på tv om en elbilsägare som stod inför ett batteribyte på sin BMW i3, kostnad 250 000kr,verkstan ansåg att han borde köpa en ny bil istället.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
man har hållet på med vätgas i många årtionde de kanske lyckas i framtiden glöm inte att gasen är hårt trycksatt ( en fara på vägarna
vem som helst får nog inte köra dessa fordon
Toyota tillverkar redan idag vätgasbilar som du tom kan köpa i Sverige.
Scania och Volvo laborerar med vätgasfordon.
Förmodligen har dessa löst lagringen i bilen....
Å andra sidan har ju brandförsvaret skyddsavstånd på en brinnande elbil. Den borde ju vara säker eftersom alla ska ha en sådan?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
He, he, läste nyss att man i Tyskland tagit fram en magnesiumbaserad pasta som kan laga vätgas vid normalt tryck och temperatur. För att utvinna gasen tillsätter man vatten som då också bidrar till att generera vätgas.
Verkar lovande.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Acetylenproblemet löste man genom att låta gasen absorberas av en porös massa och aceton (tror jag det var). Annars exploderar gasen spontant vid komprimering över ett visst tryck.
Man kanske kan göra något liknande med vätgas?
Stor skillnad på dessa!
Acetylen är en tung gas medan väte är en lätt gas! Vätemolekylen är den minsta molekyl vi känner till och därmed svår att ”stänga in”! Just att den är så lätt var ju orsaken till att man använde den i Hidenburg & det slutade ju illa som känt. Vätgas har ju också varit den faktor som lett till stora utsläpp vid kärnkraftsolyckor, då en reaktor där kylningen havererat producerar väte när kylvattnet kokar bort, varpå explosionen av detsamma sedan spränger reaktorinneslutningen som vi såg i Fukushima.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar ju också finnas minst ett annat system på ägande av elbil. En bekant till mig har någon elbil som alltid verkar ha minimalt med räckvidd vart han än skall åka...
Men han har ett slags hyrbatteri i den bilen. Tydligen något system som skall minska kostnaden när batteriet är så dåligt att det behöver bytas (vem det nu kan vara som skall avgöra när det är dags).
Det kan ju verka vettigt kanske, men månadshyran på batteriet är 1000:-.... D.v.s bilen kostar 12.000:- om året i bränsle om man inte använder den alls, eller 12.000:- plus laddkostnaden i bränsle om man använder den.
T.o.m. min besinslurpande JEEP klarar sig galant under den årskostnaden i bränsle.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024

Då blir det billigt med bil. Solpaneler på villan och spjälkning av vätgas som man lagrar hemma och driver både huset på vintern och sin bil på.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tänker på Hindenburg när jag här ordet vätgas, sen undrar man ju om miljövänligheten den är ju den lättaste gasen som finns kommer den inte fara iväg och ställa till det för ozonskiktet.
index.jpg
Sen undrar jag om det kan bli annat än lagring eftersom man inte borde kunna få ut mer energi än man matar in från elpanelerna. Fanns ju någon som gjorde vätgas via bilens generator och drev motorn verkar lite som peerpetum mobile. Fast säker är jag ju inte eftersom man förbrukade energien som fanns i vattnet och i så fall handlar det om energiomvandling. För de som kan räkna så går det förmodligen att räkna på det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tänker på Hindenburg när jag här ordet vätgas, sen undrar man ju om miljövänligheten den är ju den lättaste gasen som finns kommer den inte fara iväg och ställa till det för ozonskiktet.
Visa bilaga 206141
Sen undrar jag om det kan bli annat än lagring eftersom man inte borde kunna få ut mer energi än man matar in från elpanelerna. Fanns ju någon som gjorde vätgas via bilens generator och drev motorn verkar lite som peerpetum mobile. Fast säker är jag ju inte eftersom man förbrukade energien som fanns i vattnet och i så fall handlar det om energiomvandling. För de som kan räkna så går det förmodligen att räkna på det.

Här kan du läsa Bengt.....

 
F

F.d. 22252

Guest
Här kan du läsa Bengt.....

Hade jag ingen aning om bara tänkte till lite, men det har tydligen inte vätgas förespråkarna gjort eftersom man får räkna med en hel del läckage och det har vi nog av ändå.
Skulle absolut inte vilja bo i närheten av något som har med vätgas att göra inte heller kruttillverkning. Skadade hörseln för livet i en batteriexplosion och en del kläder blev förstörda men klarade ögonen hade bara några meter till ett handfat.
Batterier är farligt gas är farligt vad är det för fel på diesel?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Läckande vätgas som blandas med luft i rätt förhållande bildar ju knallgas som är väldigt explosivt. Jag har sprängt batterier som stått urplockade
på laddning tändande gnista var sprut från vinkelslip som studsade på golvet fram till ladd platsen som tur var bar jag hörselkåpor och skydds glas ögon slarvigt ja men 8 meter emellan kändes ofarligt men så fel bedömde jag detta. Skulle absolut inte vilja vara i ett sammanhang med läckande vätgas.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Var tveksam till elbil, men valde att ta ut en Nissan Leaf på jobbet för drygt 2år sen för att se hur det funkar med elbil. Den var tänkt som andrabil. Sålde vår Captur o behöll Atecan. Efter 6 månader så insåg både jag o frun att Leafen blivit vår förstabil. Atecan med 190hk diesel var trött o bullrig i jämförelse och ingen av oss ville köra den. Gjorde oss av med Atecan o frun köpte en T-cross som vår nya andrabil. Jag ångrar redan att det inte blev en till elbil.

I augusti går avtalet ut på Leafen så har så smått börjat kolla ersättare. Ett tag funderade jag på att köpa ut Leafen, men tyvärr går den inte mer än 15-16 mil nu när det varit kallt o har den gamla Chademo laddporten så det känns inte framtidssäkert.
Var ute o testkörde lite bilar förra helgen, både bensin, diesel o elbilar. Både jag o frugan blev snabbt varse om att vi blivit bortskämda med tystnaden, snabba värmen o den omedelbara kraften även om Leafen inte är något effektmonster. Elbilen är billig i drift när man kan ladda hemma. Totalkostnaden för oss som inte kör så många mil blir dyrare /mil med elbil än bensin /diesel, men det är jag beredd på att ta.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag kan börja att skriva att billiga lite äldre elbilar inte ännu ersätter vanliga bilar fullt ut vad det gäller långresor, dragkrok osv. Dock så tog vi för drygt ett år sedan steget och bytte andrabilen (Merparten av sveriges hushåll har ju trots allt mer än en bil) till en äldre billig Nissan leaf.

Men som Smålänningen skriver ovan så blev den direkt förstabilen, i vårat körmönster är det inte många mil där inte Leafen är lämplig att bruka, på ett år har den rullar över 1500mil nu och den snåla dieselbilen tankar jag typ var 3:e månad.

Det har ju dessutom varit ordentligt kallt i vinter, och ja räckvidden minskar något men 99gånger av 100 då räckvidden på en dag inte är ett problem ser jag bara en rad fördelar med elbilen när det är kallt: Värmen kommer blixtsnabbt, ingen skadlig kallstart av förbränningsmotorn, kortkörningar på byn undviker jag med dieselbilen när det är kallt men för elbilen spelar det ingen roll osv

Ge det något år till så finns det säker betydligt större utbud på begagnatmarknaden så att i princip alla vid intresse kan köpa sig en elbil.

//Peter
 
F

Fd.47585

Guest
Jag köpte en laddhybrid okt -19. Den går 5,4 mil på el. Har nu kört drygt 2100 mil och gjort av med mindre än 200 liter bensin. Tycker detta är perfekta kompromissen, JAG kör alltså mest på el då dessa 5,4 mil klarar resor till/från över 95 % av mina kunder. När räckvidden inte räcker blir den ju en "vanlig" hybrid och övergången från 100 % el till 40-50 % el märks inte alls. Behöver inte oroa mig för laddning de längre resor vi gör. Men känns väldigt skönt att veta att vi minskat våra utsläpp av för jorden skadliga ämnen med på detta dryga år med ca 80 %. Vi hade tidigare en liten Yaris och nu en större Niro.
Ingen kan väl missat att ryska permafrosten börjat tina (och då släpper ut infrusen gas som är betydligt farligare för klimatet än vad våra bilar släpper ut) och glasiärer samt polarisarna börjat smälta med skrämmande fart. Åke mc i aplerna på 90-talet och åkte nu med hustrun dit igen och glasiörerna vi var så intresserade av fanns inte längre!
Jag har taget ett steg mot att minska mina utsläpp och det känns väldigt bra för MIG.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Var tveksam till elbil, men valde att ta ut en Nissan Leaf på jobbet för drygt 2år sen för att se hur det funkar med elbil. Den var tänkt som andrabil. Sålde vår Captur o behöll Atecan. Efter 6 månader så insåg både jag o frun att Leafen blivit vår förstabil. Atecan med 190hk diesel var trött o bullrig i jämförelse och ingen av oss ville köra den. Gjorde oss av med Atecan o frun köpte en T-cross som vår nya andrabil. Jag ångrar redan att det inte blev en till elbil.

I augusti går avtalet ut på Leafen så har så smått börjat kolla ersättare. Ett tag funderade jag på att köpa ut Leafen, men tyvärr går den inte mer än 15-16 mil nu när det varit kallt o har den gamla Chademo laddporten så det känns inte framtidssäkert.
Var ute o testkörde lite bilar förra helgen, både bensin, diesel o elbilar. Både jag o frugan blev snabbt varse om att vi blivit bortskämda med tystnaden, snabba värmen o den omedelbara kraften även om Leafen inte är något effektmonster. Elbilen är billig i drift när man kan ladda hemma. Totalkostnaden för oss som inte kör så många mil blir dyrare /mil med elbil än bensin /diesel, men det är jag beredd på att ta.
Hej alla i HBK ! Det var länge sen man kikade in här, och fick se denna tråd och kan inte låta bli att läsa/kommentera

Då vi har haft elbil drygt ett år har vi i alla fall skaffat oss lite erfarenhet om hur det är att äga/köra denna bil en KIA E-SOUL 64 kWh batteri med
ca: 45 mil räckvidd under sommarhalvåret medan den reducerats under dom två vintrar som har varit en mild och en något kallare hittils till ca: 35-40 mil och då använder vi förvärmning av kupen när vi ska ge oss iväg, vi har under detta år kört ca: 1400 mil och ekonomin blir ju inte sämre av att servicen är ca: 20 % av motsvarande för bensin/dieselbilar

Och ja vi laddar billigt hemma ibland med billig solel från egna paneler, men som jag ser det är det tyvärr publika laddmöjligheter som fallerar, dålig infrastruktur men framförallt det sammelsurium av betalmetoder, då man är tvungen att ha en hel ryggsäck med olika kort & taggar om man vill nyttja dessa stolpar, där finns mycket i övrigt att önska, kan också namna att föreningen "Elbil Sverige" driver ett projekt där man samlar fler aktörer i gemensamt betalsystem samt att men i förtid skall kunna se vad det kostar per kWh

Sedan brukar det höras att elen inte kommer räcka, detta är en myt i Norge som ju har stor andel elbilar förbrukade elbilsladdning 0,43 % av den Norska elproduktionen och Norge har mycket större andel elbilar än Sverige

Ja det finns mycket att debattera i detta ämne och det är väl sunt att yttrandefriheten fungerar

Önskar Er alla en fin dag i solen
Hasse
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Sedan brukar det höras att elen inte kommer räcka, detta är en myt i Norge som ju har stor andel elbilar förbrukade elbilsladdning 0,43 % av den Norska elproduktionen och Norge har mycket större andel elbilar än Sverige
Problemen kommer när alla lastbilar o bussar ställer om, det blir ju lite andra effektsiffror då. Och vi har redan nu perioder med elbrist i södra Sverige...
Men det här kommer ju att pågå under en ganska lång tid, så många problem byggs bort allteftersom. :)
 
Toppen