Elbil på vintern

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2023
Efter att ha läst en hel del erfarenheter från dem som kör elbil är min slutsats att väldigt få av dem skulle komma på tanken att använda sin lilla citybil (Renault Zoe) som långfärdsbil? De använder den istället som pendlingsbil i staden, laddar hemma varje natt för någon krona milen (eller kanske var 5: natt om man bara kör några mil) och har inga problem med vare sig snabbladdare som inte fungerar eller att sitta och vänta på laddning. Att bilen behöver laddas var 20:e mil är ju inget större problem om du kör under 20 mil per dag?
Vill man köra långresor effektivt är det ju större batterier och bättre laddinfrastruktur ala Tesla som behövs men jag tror att många mindre elbilar redan idag täcker upp väldigt stor procent av medelsvenssons resor?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
8.612
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Efter att ha läst en hel del erfarenheter från dem som kör elbil är min slutsats att väldigt få av dem skulle komma på tanken att använda sin lilla citybil (Renault Zoe) som långfärdsbil? De använder den istället som pendlingsbil i staden, laddar hemma varje natt för någon krona milen (eller kanske var 5: natt om man bara kör några mil) och har inga problem med vare sig snabbladdare som inte fungerar eller att sitta och vänta på laddning. Att bilen behöver laddas var 20:e mil är ju inget större problem om du kör under 20 mil per dag?
Vill man köra långresor effektivt är det ju större batterier och bättre laddinfrastruktur ala Tesla som behövs men jag tror att många mindre elbilar redan idag täcker upp väldigt stor procent av medelsvenssons resor?

Skall man då hålla sig med en fossildriven bil bara för de längre resorna? Då blir elbilen ganska dyr?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Då får man hyra en fossildriven. Då äger man ju ingen själv och då är väl politikerna glada :).
Alla jag känner som kör elbil har en bensin eller dieseldriven för längre resor. Några har sålt sin fosilbil till förmån för en eldito men sedan insett att den inte riktigt räcker till och har därför fått köpa en bil till.
Att ha gått från en fosilbil till att man måste ha en av var sort måste kännas tråkigt :cool:
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
414
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2022
Känner igen dom flesta av edra svar, finns en riktig miljöivrare i mina trakter , men han har en särskild bil till sina längre transporter + när han använder släpkärra, men det konstiga ....... han skäms inte ett dj...a dugg när han berättar. är inte det ett bra exempel på dubbelmoral eller ????
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
414
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2022
Får man inte ordning på batterikapacitet, laddning, laddningslogistik för bättre räckvidd & framför allt det höga priset så är el-bilens "framgångssaga" snart all.
Böjd att hålla med dej, men det kanske beror på att vi bor där inte en laddstolpe någonting som vi ser som ett naturligt inslag i naturen
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.347
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Elbilarna är nog inte gjorda för att passa i sverige vilket vi gärna vill tro, var ju likadant med Smart som passade i stora städer på kontinenten.
Om man bor i en förort till stockholm och behöver jobbpendla och kanske har en egen parkeringsplats med eluttag kan det nog vara smidigt med en elbil.
Den här vintern har verkligen tagit fram alla nackdelar som finns med elbil i sverige men det problemet är ju helt annat om man bor söderut. Men lite knepigt att man bygger northcorona volt i norra sverige, de måste ha fått ett bra pris. Gissar att vi skattebetalare bidrar med pengar till miljöförstöringen i norrland fast det vet vi inte och inte förrän det blir fel hakar media på.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2021
Intressant läsning!
Har själv gjort reflektionen att det kanske låter bättre än det är med EL bilar?
Finns ett antal saker som skapat ett ”ha-begär från många som inte har eller en provat en EL-bil.
1) ”Early Adopters” eller vad marknadsfolk brukar kalla dom som alltid skall ha ”det senaste”, en slags prestigefaktor gör att dom sällan tillstår att det kanske inte var så bra i praktiken.
2) Fanns i början massor av förmåner, förutom ”bonusen” så bjöds det friskt på laddning på många håll och kanter, vilket nu har eller är på väg att försvinna.
3) Kunder enligt 1) ovan är sällan dom som kör med släp eller husvagn. Dessutom hade dom flesta redan 2 bilar i utgångsläget och har därmed 1 ”fosilbil” kvar som back-up.
4) Inslaget av tjänstebilar har initialt varit stort i den tidiga försäljningen av EL-bilar. Skönt att slippa ta den ekonomiska risken själv + lättare att kliva av och gå tillbaka till en ”normal” bil.
5) Inte så stor konkurrens om tillgång till ladduttag. Visst sker utbyggnad, men frågan är om inte försäljning av dessa bilar nu har börjat gå fortare än utbyggnad av laddstationer. Dessutom finns risken att behovet av laddstolpar på strategiskt viktiga platser kommer att hämmas av behov av större matarledningar fram till dessa platser, vilket hämma utbyggnaden.
6) Att det finns problem med dessa i kyla är ingen överraskning och alla tilläggssystem och funktioner som behövs för att hantera detta. Det finns en orsak att elektrifieringen har startat med dom dyra bilarna, medan det finns ett sug efter lagombilarna som just inte verkar tillgängliga eller som i testet ovan funkar dåligt.
 

UffeA

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har nu snart avverkat 3 år med en laddhybrid. Initialt var jag negativ till konceptet men har med tiden övertygats till att gilla bilen såväl körmässigt som driftsmässigt.
Jag kör till och från jobbet mer eller mindre uteslutande på el, vilket innebär knappt 9 mil om dagen. Då jag kan ladda hemma och på jobbet så är kostnaden för dessa resor minimal.
Då byte står inför dörren och att 85% av resorna går med el så kikar jag på elbil vid nästa byte. De få långresor där jag behöver extern part för laddning är så få att fördelarna med elbil överväger.
Då vi sedan ett antal år som husbilsåkare inte längre behöver dragbil för husvagn så är detta bytet än mer självklart
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Jag har snart avverkat ett år och 4 000mil med laddhybrid (kör i snitt 25mil om dagen till/från och i jobbet).
Nu på vintern märks energiökningen väldigt mycket. Bilen drar ca 1,5dl mer per mil (inkl värmare) och jag kommer ca hälften mot normalt på el.

Jag har möjlighet att ladda hemma men kan bara avvara 6A konstant vilket gör att laddningen tar ca 6h (vilket funkar utmärkt).
Men skulle jag haft en elbil och ladda för min körning så skulle jag behövt 3x16A vilket gjort att min fasta kostnad på elen ökat med 3 000kr.
Sedan hade jag behövt stanna vid en snabbladdare under dagen för att pytsa i lite extra för att klara dagen.
Tyvärr står det ofta i reklambladen för elbilar endast vad de kostar att ladda hemma samt vad de drar enligt normen vilket aldrig stämmer.
Det är dyrt att ladda "på stan".

Så här, 1år in på nya bilen, hånad på jobbet att jag inte valde en elbil, står jag med ett litet leende och lyssnar på kollegornas bryderier om sina elbilar när det börjar bli kallt: "vi har fått köpa en bil till för långresor", "vi har fått hyra bil och släp för att åka till soptippen", "det tog mer än dubbelt så lång tid mot normalt att åka till Göteborg", "det tar lång tid att fylla batterierna när det är kallt".
Själv är jag nöjd att ha fått en sportbil, en elbil i stan, kunna dra släp och ta mig fram på oplogade vintervägar i samma förpackning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Läste någonstans om att batteritekniken troligen bara var ett steg på vägen mot elektrifiering och att det troligaste är att vi får hybrider med vätgas drift.
Dvs vi kommer att tanka, som idag, ett drivmedel (vätgas) som kan beskattas.
Och bilarna kommer då inte ha någon räckviddsbegränsnig.
En sådan bil skulle jag kunna tänka mig redan idag. Tyvärr blir det ganska dyra resor för tankning eftersom närmsta macken ligger vid Arlanda...
 

nica

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ånge
HBK-Nr
28054
Medlemskap
2021
Vätgas är mycket explosivt och läckagebenäget. Vit inte om jag vill åka omkring i trafiken om alla kör på vätgas!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.262
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2021
För min del så finns inte ens tanken på el bil i nu läget, har en kia Ceed år 2018 har kört totalt 1500 mil på 2 1/2 år (ca 50 mil i månaden)
Tankar 1 gång i månaden mellan 450- 500 kr Inga lån på bilen. Skulle jag ta lån för att köpa den billigaste el bil som klara 28 mil eller privatleasing så skulle mina kostnader för de mil jag kör blir många gånger dyrare. Grannen privat leasar en ren RENAULT ZOE för 3295 kr i månaden. Bara den summan 3295 kr är nästa 6 månader bensin för mig. Grannen pratade om att de skullen kosta runt 1,5 kr att köra per mil innan han fick bilen, nu med fasit i hand så är det betydligt dyrare, särskilt nu när de behöver värme i bilen, om jag fattade rätt är det nån typ av luftvärme pump som värmer den bilen och den drar mycket och milen har sjunkit till max 12-13 mil nu när det vart -15 grader.
Så även han som är en El bils förespråkare ser nu problemen med el bil samt att priset på el har skjutit i höjden.
Så min bensinare får hänga med några år till, tills nån vettigt lösning finns utan att behöva sälja hus och hem för en bil som man efter försäljningen inte vet vart man ska ladda ens, för där är ju oxå ett problem. Har man ingen tomt och bor i lägenhet, och alla parkeringsplatser är uthyrda, då får man stå efter gatan där ingen el finns. Ser det i stadsdelen jag bor i, alla gator som inte är parkerings förbjud på är fulla med bilar.....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2021
Tyvärr, men jag tror att el-bilar i dess nuvarande utförande kommer att bli en parantes i utvecklingen. Dels p g a ovanstående nämnda problem med kyla, laddningsmöjligheter mm mm och dels p g a batterikostnader och andrahandsvärde.
Om några år när batterierna gjort sitt kommer säkert många att byta bil istället för att slänga ut en 50-60 000 på ett nytt batteripack. Om detta besannas kommer marknaden att svämma över av begagnade obrukbara el-bilar. Detta oavsett om man kan byta enstaka trasiga battericeller, batterierna är inte outslitliga.
Sedan har vi reparationskostnader. Jag läste om en Jaguar som fått en liten skada på underredet där batterierna var placerade. Man fick inte laga denna skada eller bara byta plåtdelen som inte fanns som reservdel, utan hela batteripacken med därtill hörande underdel skulle bytas till en kostnad av 350 000:- !
Själv tror jag mer på vätgasdrift i framtiden, antingen via bränslecell som driver elmotorerna eller att mata in den i en förbränningsmotor. Vätgas kan man framställa enkelt och billigt av överflödig energi från ex vindkraftverk.
Säkerheten runt vätgas kan säkert ordnas om man ger sig den på det. Man har ju löst problemet med Acetylen som är mer explosivt än vätgas.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
Tyvärr, men jag tror att el-bilar i dess nuvarande utförande kommer att bli en parantes i utvecklingen. Dels p g a ovanstående nämnda problem med kyla, laddningsmöjligheter mm mm och dels p g a batterikostnader och andrahandsvärde.
Om några år när batterierna gjort sitt kommer säkert många att byta bil istället för att slänga ut en 50-60 000 på ett nytt batteripack. Om detta besannas kommer marknaden att svämma över av begagnade obrukbara el-bilar. Detta oavsett om man kan byta enstaka trasiga battericeller, batterierna är inte outslitliga.
Sedan har vi reparationskostnader. Jag läste om en Jaguar som fått en liten skada på underredet där batterierna var placerade. Man fick inte laga denna skada eller bara byta plåtdelen som inte fanns som reservdel, utan hela batteripacken med därtill hörande underdel skulle bytas till en kostnad av 350 000:- !
Själv tror jag mer på vätgasdrift i framtiden, antingen via bränslecell som driver elmotorerna eller att mata in den i en förbränningsmotor. Vätgas kan man framställa enkelt och billigt av överflödig energi från ex vindkraftverk.
Säkerheten runt vätgas kan säkert ordnas om man ger sig den på det. Man har ju löst problemet med Acetylen som är mer explosivt än vätgas.
man har hållet på med vätgas i många årtionde de kanske lyckas i framtiden glöm inte att gasen är hårt trycksatt ( en fara på vägarna
vem som helst får nog inte köra dessa fordon
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2021
man har hållet på med vätgas i många årtionde de kanske lyckas i framtiden glöm inte att gasen är hårt trycksatt ( en fara på vägarna
vem som helst får nog inte köra dessa fordon
Acetylenproblemet löste man genom att låta gasen absorberas av en porös massa och aceton (tror jag det var). Annars exploderar gasen spontant vid komprimering över ett visst tryck.
Man kanske kan göra något liknande med vätgas?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
3.084
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Efter att jag läst lite olika inlägg i denna tråd... Så tycker jag....
Att problemet är inte att en elbil har kort räckvidd vid kalla väder förhållande...
.
Jag tycker det är mer personliga saker som avfärdar en elbil om vintern...

För skall man/vi vara aktiva i en förändring så måste man ju även kunna ändra på sina egna inställningar för att se det positiva i en omställning.
Många av oss skulle säkert klaga om den nya bilen bara klarar 2500 km....När min gamla klarade 5000km på en tank/laddning... Obs (bara ett exempel)

Vad gör vi då?.... Jo vi gnäller..... Och utgår ifrån oss själva istället för att se helheten och syftet med förändringen....
Så länge vi strävar emot så kommer förändringen aldrig att ske....

Och i och med detta så tror jag att många av oss inte har viljan till att aktiv göra en förändring.....När jag hör hur andra klagar

Njut av dagen för i morgon kan det vara "kört".. :rolleyes: :twitcy::bye:
 
Senast ändrad:
Toppen