Elbil på vintern

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
med dagens bilar kan i princip endast byta däck om möljigt byta olja o filter och köra oljan till miljöstation annars behövs mycket mätapparater
för inställning av motorer skulle det behövas byta komponenter måste datan ställas om
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En fråga som är intressant men inte diskuteras så ofta, är kostnader.
Kostnader för vägunderhåll, vinter som sommar, byggande av nya vägar, myndigheter mm.
Det är kostnader som vi med fossildrivna fordon betalar och där elbilar har en gräddfil.
När tiden kommer att våra fossilfordon inte kan och får användas längre, då måste alla dessa kostnaderna läggas på de eldrivna fordonen.
Lösningen?
Den som en lever får se.

Krister
Det resonemanget hade stämt om bilskatter hade varit den skatt som finansierat vägunderhåll etc. Riktigt så är inte budgetar för stat och kommun uppbyggda. Det kan vara din inkomstskatt eller den moms du betalar som finansierar vägar och det kan hända att bilskatten finansierar sjukvård eller försvar eller kungens apanage. Det vet vi nämligen inte eftersom det inte finns rör mellan skatter och vad de används till.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
Det resonemanget hade stämt om bilskatter hade varit den skatt som finansierat vägunderhåll etc. Riktigt så är inte budgetar för stat och kommun uppbyggda. Det kan vara din inkomstskatt eller den moms du betalar som finansierar vägar och det kan hända att bilskatten finansierar sjukvård eller försvar eller kungens apanage. Det vet vi nämligen inte eftersom det inte finns rör mellan skatter och vad de används till.
Det man kan se är skillnaden mellan skatteintäkter inom ett visst område och statens utgifter inom samma område. Har inte koll på läget nuförtiden men det var nog länge sedan inkomsterna för vägtrafiken bara räckte till utgifterna för den.
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det man kan se är skillnaden mellan skatteintäkter inom ett visst område och statens utgifter inom samma område. Har inte koll på läget nuförtiden men det var nog länge sedan inkomsterna för vägtrafiken bara räckte till utgifterna för den.
Precis! Och inte nog med det, en hel del vägar är inte statliga t ex alla de gator vi åker på i städer o samhällen. Sen är det ju så att elbilar har billigare skatt men det har sin egna förklaring och har förstås inget med vägar att göra överhuvudtaget.
 

ERIKPER

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2021
En fråga som är intressant men inte diskuteras så ofta, är kostnader.
Kostnader för vägunderhåll, vinter som sommar, byggande av nya vägar, myndigheter mm.
Det är kostnader som vi med fossildrivna fordon betalar och där elbilar har en gräddfil.
När tiden kommer att våra fossilfordon inte kan och får användas längre, då måste alla dessa kostnaderna läggas på de eldrivna fordonen.
Lösningen?
Den som en lever får se.

Krister
Om statens skatteintäkter minskar pga lägre skatt på elbilar måste naturligtvis andra skatter/avgifter ökas motsvarande. Elbilar innebär ju inte på något sätt att statens utgifter blir lägre.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
294
Kommun
Heby
Justera ventiler det behovet minskade drastisk med överliggande kamaxlar och shimsade ventiler.
Det som är lite klurigt idag är att leta på vilken givare, kontaktstycke, kabelstam som det är glapp i.
Det blir väldigt många möjliga felkällor. Det får inte prutas på kvaliten.
En del detaljer har blivit dyrt att laga . Ett kopplings byte på en bil idag handlar om 15000-20000kr
Bilars prestanda har med hjälp av diverse avancerade system blivit radikalt mycket bättre, i prestanda ingår även krocksäkerheten.
Det jag tänkte på är att i stortsett ser en bil idag ut som dom gjorde för 60 år sedan sedan har detaljer putsa till rätt rejält.
Nu var inte en Volvo 740/ 940 några speciellt moderna bilar. Men dom är fortfarande relativt stryktåliga.
Det är väldigt mycket som vi konsumenter inte ser, men som finns, i moderna bilar som inte ens var påtänkt för 20 år sedan.

Säkerheten i dagens bilar är milsvidd ifrån vad den var för 24år sedan. Och det med minskad bränsleförbrukning trots att bilarnas vikt ökat.

Om vi tar din 900 som exempel så var det en av de säkraste bilarna du kunde ha då (tillsammans med tex Volvo 740).
Just Volvo 740 såg jag i en krockjämförelse med en modern småbil, 740 blev bara skrot och trolig död för föraren, småbilen blev också skrot men tack vare höghållfasthetsstål och diverse kuddar blev det lindriga skador på föraren.

Om vi sedan ser till verkstadsbehovet så är dagens bilar betydligt mer driftsäkra än vad de var förr. Tex så skulle ventilerna justeras och oljan bytas var 700mil för inte alltför länge sedan. Idag går många bilar 3000mil mellan oljebytena och ventilerna behöver inte justeras.
Att de blivit så tekniskt avancerade att man behöver uppsöka verkstad för minsta fel stämmer till viss del men det beror nog snarare på att tekniken är så ny.
Om 25år så kommer det finnas lika många som kan skruva på dagens bilar som det finns idag som kan skruva på en Saab 900 från -96.
Den personliga utvecklingen för oss som skruvar själva måste bara komma ikapp.

Om vi tar mina egna bilar som exempel.
På 90-talet hade jag en Volvo 745 Turbo intercooler som var bland det vassaste man kunde köra, typ 230hk med lite trim. Den var rejält snabb även i grundutförande, 0-100 på kanske 7sek. Och drog sällan under 1liter/mil....
Idag kör jag Volvo igen med 407hk ur en motor med mindre volym än 740n, den väger runt 1000kg mer, 0-100 på 5s, har otrolig säkerhet, delvis självkörande, och med en förbrukning på hälften av 740n.
Åtminstone jag tycker detta är en otrolig teknikutveckling.....
Justera ventiler det behovet minskade drastisk med överliggande kamaxlar och shimsade ventiler.
Det som är lite klurigt idag är att leta på vilken givare, kontaktstycke, kabelstam som det är glapp i.
Det blir väldigt många möjliga felkällor. Det får inte prutas på kvaliten.
En del detaljer har blivit dyrt att laga . Ett kopplings byte på en bil idag handlar om 15000-20000kr
Bilars prestanda har med hjälp av diverse avancerade system blivit radikalt mycket bättre, i prestanda ingår även krocksäkerheten.
Det jag tänkte på är att i stortsett ser en bil idag ut som dom gjorde för 60 år sedan ( tänker på Minin) sedan har detaljer putsats till rätt rejält.
Nu var inte en Volvo 740/ 940 några speciellt moderna bilar. ( bara lite lätt uppdaterade —60 talare). Vilket inte är det sämsta. Men dom är fortfarande relativt stryktåliga.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

HBK Medlem
Inlägg
814
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2021
Är du ironisk?
EL drivlina & ICE drivlina väger ungefär samma. Batterierna väger minst 5-6 ggr vad en fylld bränsletank väger. Dvs omkring 250-300 kg mer.
Tjänstevikten på en Tesla 3 är ca.1600 kg så det är ungefär som en liknande bensinbil väger..men hybriderna väger väl mera ..eller ??
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.283
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2021
Tesla 3 väger nog minst 200Kg mer än en bensinare i samma storleksklass. Sen väger ju Teslan lika mycket fulltankad som "tom"...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Tjänstevikt på en Tesla 3 Long Range är 1919kg
Motsvarande storleksmässigt är Volvo S60, 1747kg (med 4x4 eller laddhybriden).
Tror inte vägslitaget ökar så enormt mycket med den lilla skillnaden. Det blir ju som att sitta en eller 2pers i bilen.
Måste finnas annat som påverkar betydligt mer.
 
Toppen