Chippen
HBK Medlem
För ett antal år sedan skrev Knut att vätgas kostar väldigt mycket att framställa och att förvaringen är kritisk eftersom gasen under högt tryck letar sig ut direkt genom materialet.
Det är alltså ingen lösning på problemen utan skapar bara nya.
Vad jag vet finns det idag inget ställe att tanka på och inga bilar. Fordonsindustrin har nog bara vätgasbilen som lite reklam för att visa att de utvecklar. Annars hade de efter så många år redan kunnat sälja dom, finns knappast något intresse någonstans utom från massmedia. Knappast någon båt som vill skeppa dom parkering inomhus i garage blir knappast tillåten och den infrastruktur som måste till gör att det är helt ointressant.
Den första exploderande vätgasbilen kommer att göra att eferfrågan är lika med noll. Man kommer ju ihåg luftskeppen.
Idag kostar det ca 90 kg, det blir ca 9kr milen med grön vätgas för en personbil.
Marocko säger att dom ska ta fram vätgas för under 20kr/kg 2030, om det är ut till konsument eller om det blir påslag vet jag inte men annars kommer det kosta ca 2kr per mil att framföra en personbil.
En fullastad långtradare kommer kosta ca 10kr milen istället för ca 85kr/mil idag och en husbil borde landa på 2.5-3kr milen.
Det blir som det blir och hur det blir får framtiden utvisa.