• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbil/Husbil

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
För ett antal år sedan skrev Knut att vätgas kostar väldigt mycket att framställa och att förvaringen är kritisk eftersom gasen under högt tryck letar sig ut direkt genom materialet.
Det är alltså ingen lösning på problemen utan skapar bara nya.
Vad jag vet finns det idag inget ställe att tanka på och inga bilar. Fordonsindustrin har nog bara vätgasbilen som lite reklam för att visa att de utvecklar. Annars hade de efter så många år redan kunnat sälja dom, finns knappast något intresse någonstans utom från massmedia. Knappast någon båt som vill skeppa dom parkering inomhus i garage blir knappast tillåten och den infrastruktur som måste till gör att det är helt ointressant.
Den första exploderande vätgasbilen kommer att göra att eferfrågan är lika med noll. Man kommer ju ihåg luftskeppen.

Idag kostar det ca 90 kg, det blir ca 9kr milen med grön vätgas för en personbil.
Marocko säger att dom ska ta fram vätgas för under 20kr/kg 2030, om det är ut till konsument eller om det blir påslag vet jag inte men annars kommer det kosta ca 2kr per mil att framföra en personbil.

En fullastad långtradare kommer kosta ca 10kr milen istället för ca 85kr/mil idag och en husbil borde landa på 2.5-3kr milen.

Det blir som det blir och hur det blir får framtiden utvisa.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Jo jo men här räknar du väl .. utan eventuella skatter?

Nej, inte det som finns i att köpa i Sverige!

På Marockos tillverkning så har inte jag den blekaste om det tillkommer pålagor innan det når en konsument, det skrev jag väll.

Sen är inte en ny bil eller husbil aktuellt för oss överhuvudtaget så vi kommer behålla det vi har.

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Detta är ett utdrag ifrån en branch organisation.
Antalet tank ställen för vätgasdrivna fordon fordon.
År 2024 har Sverige totalt 15 vätgasstationer, fördelade på storstäder och transportleder. Nätverket täcker de flesta regioner i landet, vilket gör det möjligt för förare av vätgasfordon att resa långa sträckor med relativ lätthet.

Aktuella projekt och prognoser för 2025​

Sverige har ambitiösa planer på att fortsätta utbyggnaden av sin vätgasinfrastruktur. År 2025 förväntas antalet vätgasstationer i landet öka till 25. Bland de mest uppmärksammade projekten finns nya stationer i städerna Örebro, Helsingborg och Luleå.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Inte om man följer Skatteverkets instruktioner.

Däremot kan ju arbetsgivaren teckna ett avtal om lågt pris för elen på arbetsplatsens laddstolpar.
Vi betalade tex 1,7 kr kWh, normalt lägstapris hos Incharge/Vattenfall.
Detta gav en milkostnad på ca 3,2 kr milen.
Det är ändrat (tillfälligt).
"Från den 1 juli 2023 till och med den 30 juni 2026 är det skattefritt för anställda att ladda sin elbil eller laddhybrid på jobbet, enligt Skatteverket. Det gäller både helt eldrivna bilar och laddhybrider, så länge det sker på arbetsplatsen och bekostas av arbetsgivaren."

Pöberg

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
44343
Medlemskap
2026
För att cirkulera tillbaka till elbil/husbil.
En fördel med en husbil i el måste ju vara att den i genomsnitt körs lite, 500mil år? Och detta då är ett minus för förbränningsmotorn, framförallt dieseln som vill köras. Sedan är ju husbilsintresserade redan långt före i i kunskap mot svensson om hur man underhållsladdar saker, ställer undan etc så här får man gå i framkant och kan hjälpa bilutvecklerna. För enl rykten är väl en elbil svårväckt om den stått länge?!?

Eller,
Så är hybridhusbil bra lösning för att ex ha diesel/bensin värmare och lindra laddångest. Kanske kommer då dagen med tråden "hjälp! konvertera! dyrt att köra värmen i husbilen"
För hur man än tänker om allt är det ett säkert kort att dessa priser ökar hela tiden. Man kan inte framställa det själv heller ..... eller

Toppen