• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbil/Husbil

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Uträkningen med batterierna avsåg att visa på vilken stor batteribank man kör runt med i en elhusbil. Jag skrev även att uppvärmningen kan göras med gasol eller diesel. Men kylskåp, spis och annan hushållsel skulle kunna tas från batteribanken när laddnivån tillåter det.

Mitt hus förbrukar i medeltal ca 24 kWh per dygn. Jag har fjärrvärme men golvvärme på el i några rum. 110 kWh motsvarar 4 dygns förbrukning i huset - det är inte kattskit från batteribanken...

För vinterbruk kan en elhusbil nog funka förutsatt att det finns laddställen på vägen.

Jag är som du skrev pensionär med all tid i världen och använder inte husbil på vintern så för mig skulle det säkert funka. Jag skulle vara mindre stressad över att stå en timme vid laddstolpen med husbilen än med personbilen. I husbilen kan jag koka kaffe, fika, gå på toa, titta på tv mm under tiden och jag gör ändå sådana kortare stopp oftare med den.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.058
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Uträkningen med batterierna avsåg att visa på vilken stor batteribank man kör runt med i en elhusbil. Jag skrev även att uppvärmningen kan göras med gasol eller diesel. Men kylskåp, spis och annan hushållsel skulle kunna tas från batteribanken när laddnivån tillåter det.

Mitt hus förbrukar i medeltal ca 24 kWh per dygn. Jag har fjärrvärme men golvvärme på el i några rum. 110 kWh motsvarar 4 dygns förbrukning i huset - det är inte kattskit från batteribanken...

För vinterbruk kan en elhusbil nog funka förutsatt att det finns laddställen på vägen.

Jag är som du skrev pensionär med all tid i världen och använder inte husbil på vintern så för mig skulle det säkert funka. Jag skulle vara mindre stressad över att stå en timme vid laddstolpen med husbilen än med personbilen. I husbilen kan jag koka kaffe, fika, gå på toa, titta på tv mm under tiden och jag gör ändå sådana kortare stopp oftare med den.

Spännande!
Det måtte var ett lite hus du hade med tanke på att ca 5000kWh räknar man som hushållsel, då förbrukar ni 3760kWh i uppvärmning.
Eller så räknar du inte i fjärrvärmen i husets totala energiförbrukning och ev bor i ett slott med tanke på era höga hushållsförbrukning.


Ingenstans under den här semestern har jag sett laddmöjligheter inne på en camping och på alla ställen utom ett var det klistermärken att man inte fick ladda elbilar via stolpen på campingplatserna. Den som inte hade klistermärken fick man garanterat inte ladda bilen heller. Skulle campingägarna tvingas dra fram laddmöjligheter till varje campingtomt så kommer det vara ruskigt dyrt att ladda där.

Jag tror inte elhusbilar kommer vara framtiden överhuvudtaget.
Kunde dom lösa så HVO100 blir lite bättre utan palmolja så är det överlägsen en elhusbi, enlig mig..


Det finns finns inte ens tillräckligt med koppar för att hela Europa ska ställa om sin fordonspark till elfordon.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Spännande!
Det måtte var ett lite hus du hade med tanke på att ca 5000kWh räknar man som hushållsel, då förbrukar ni 3760kWh i uppvärmning.
Eller så räknar du inte i fjärrvärmen i husets totala energiförbrukning och ev bor i ett slott med tanke på era höga hushållsförbrukning.
Jo, jag vet att jag har hög hushållsförbrukning:
- Tre värmegolv på el
- Fem fysiska servrar med totalt 15-20 virtuella som går dygnet runt - året runt (Proxmox, flera instanser Home Assistant, gateways för zwave, zigbee, thread, två plexservrar (avspelning respektive inspelning), Frigate med 10 kameror, två olika NAS, pihole mm mm
- Flera TV-apparater och ljudkällor
- mm mm
Och fjärrvärmen är utöver detta...

Men jag har både solceller och batterier i huset så det svider inte så mycket även om vi är i SE4.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Ingenstans under den här semestern har jag sett laddmöjligheter inne på en camping och på alla ställen utom ett var det klistermärken att man inte fick ladda elbilar via stolpen på campingplatserna. Den som inte hade klistermärken fick man garanterat inte ladda bilen heller. Skulle campingägarna tvingas dra fram laddmöjligheter till varje campingtomt så kommer det vara ruskigt dyrt att ladda där.
Jag har aldrig varit på en Camping så jag vet inte vad de har. Men jag ser att man kan ladda elbilen på många ställen numera åtminstone här i Södra Sverige. Tex på många bensinmackar...

Jag äger ingen elbil men ska jag i framtiden byta någon bil kan eldrift vara intressant både för personbil och husbil för mig.
Tyvärr kan inga nya bilar oavsett bränsle mäta sig med de låga kostnader jag har idag på bilarna avseende kapitalkostnader och värdeminskning + att jag gör allt underhåll och nästan alla reparationer själv.
 

Pöberg

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Heby
HBK-Nr
44343
Medlemskap
2026
Offentliga parkeringar med mer än ett visst antal platser måste numera ha laddplats, så den infrastrukturen ökar dramatiskt.
Jag är inte helt insatt i detta, bara glad att min fastighet duckade kravet. Puust

Mycket pengar att lägga på en fastighet i glesbygden. Där ändå alltfler(inkl mig) kör elbil men bara laddar hemma!! Uppblandat med goda vänner och grannar som tar sin fossila med sig till andra sidan sedan! Kan det låta som...

Kommunens pendlarparkering har 6 nya laddplatser. Aldrig sett en bil ladda där på 6mån.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.641
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Elbilsägarna kanske kör ända fram till jobbet, då det är så väldigt billigt.
Det blir ju lätt så när det, numera, är skattefritt att ladda på arbetsplatsen.
De flesta arbetsplatser som vurmar för att personalen ska ha elbil erbjuder också laddmöjlighet.
Varför då ställa bilen på en pendlarparkering och åka kommunalt som kostar pengar när man åker "gratis" t.o.r. jobbet med elbilen....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.162
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Att det är billigt att flyga beror väl på att flyget betalar relativt lite skatt? Eller?
Hur är det med elbilar? Ju fler de blir..desto mera måste de väl rimligen beskattas?
Statskassan är nog inte glad över att tappa intäkter? Då måste de pengarna komma in någon annanstans... o detta gäller nog oberoende av vem som är finansminister...
Så en elbils totala ekonomi under dess livstid vet vi ännu inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.348
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det blir ju lätt så när det, numera, är skattefritt att ladda på arbetsplatsen.
Inte om man följer Skatteverkets instruktioner.

Drivmedelsförmån​



Om din arbetsgivare betalar drivmedlet för dina privata resor så ska du beskattas för drivmedelsförmån. Det gäller oavsett om du kör en förmånsbil eller din egen privata bil. Det gäller alla typer av drivmedel, även el och andra miljöbränslen. Exempel på privata resor är resor till och från arbetet.

Däremot kan ju arbetsgivaren teckna ett avtal om lågt pris för elen på arbetsplatsens laddstolpar.
Vi betalade tex 1,7 kr kWh, normalt lägstapris hos Incharge/Vattenfall.
Detta gav en milkostnad på ca 3,2 kr milen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.664
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det blir ju lätt så när det, numera, är skattefritt att ladda på arbetsplatsen.
De flesta arbetsplatser som vurmar för att personalen ska ha elbil erbjuder också laddmöjlighet.
Varför då ställa bilen på en pendlarparkering och åka kommunalt som kostar pengar när man åker "gratis" t.o.r. jobbet med elbilen....

"Gratis" är väl en lätt överdrift när det gäller en elbil.
Som jag förstår det så är elkostnaden en försvinnande liten del i den totala milkostnaden.

Dessa kostnader får jag fram vid normal årskörsträcka (1500mil) på en vanlig Tesla.

Bränsle (el): 6 750 kr
Försäkring: 10 000 kr
Skatt: 360 kr
Service & underhåll: 2 000 kr
Värdeminskning: 60 000 kr
Total årskostnad: ~79 110 kr

Milkostnad: ~52,74 kr/mil
Inte i närheten av gratis enligt mig.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
"Gratis" är väl en lätt överdrift när det gäller en elbil.
Som jag förstår det så är elkostnaden en försvinnande liten del i den totala milkostnaden.

Dessa kostnader får jag fram vid normal årskörsträcka (1500mil) på en vanlig Tesla.

Bränsle (el): 6 750 kr
Försäkring: 10 000 kr
Skatt: 360 kr
Service & underhåll: 2 000 kr
Värdeminskning: 60 000 kr
Total årskostnad: ~79 110 kr

Milkostnad: ~52,74 kr/mil
Inte i närheten av gratis enligt mig.
Det låter lite. De flesta biltester anger milkostnader de första tre åren på 70-90 kr per mil.

Privatleasing ligger ofta runt 5000:- i månaden för 1000 mil om året. Det ger en milkostnad på 60:- bara på leasingen och sedan tillkommer bränsle, försäkring och ibland även skatt och visst underhåll.

Jag för bok på mina "gamla" personbilar och ligger på 23-27 kr per mil inklusive allt. Värdeminskning och kapitalkostnad gör den stora skillnaden. Det är svårt att motivera ekonomiskt att byta till en ny elbil. Det händer nog först när jag blivit för gammal eller för bekväm för att skruva själv...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.664
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det låter lite. De flesta biltester anger milkostnader de första tre åren på 70-90 kr per mil.

Privatleasing ligger ofta runt 5000:- i månaden för 1000 mil om året. Det ger en milkostnad på 60:- bara på leasingen och sedan tillkommer bränsle, försäkring och ibland även skatt och visst underhåll.

Jag för bok på mina "gamla" personbilar och ligger på 23-27 kr per mil inklusive allt. Värdeminskning och kapitalkostnad gör den stora skillnaden. Det är svårt att motivera ekonomiskt att byta till en ny elbil. Det händer nog först när jag blivit för gammal eller för bekväm för att skruva själv...
Jag tog inte med ev. ränte/hyr-kostnader, eller vad pengarna kunde genererat ifall man cashar köpet, utan bara det grundläggande.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Jag tog inte med ev. ränte/hyr-kostnader, eller vad pengarna kunde genererat ifall man cashar köpet, utan bara det grundläggande.
Om man tar ett "vanligt" billån är räntan minst 5% = 30 000 om året på 600 000.
Betalar man "med egna" pengar bör man minst räkna med 3% för vad man kunnat få i avkastning på en alternativ placering = 15 000 om året på 600 000
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det är roligt att följa diskussionen om el mycket sunda ideer och erfarenheter, som jag ser det landar det dock i samma slutsatser som det gjort de senaste åren i liknande trådar.
Ännu har inte den stora revolutionen inträffat och den låter vänta på sej men det fnns ljusglimtar om ny teknik. Men problemet som är det största egentligen är var ochur ska elen produceras? Där är det väldigt tyst och mest från dem som politiskt vurmar för miljön. Ska elen tas från värmen i våra bostäder ska den bli dyrare så att alla bede med och utan bil ska får vara med och betala som vi nu gör för sk grön el från vindkraften jo när det blåser går ju elpriset ned men hur stor del av elpriset är själva elen?
Inte mycket eftersom alla pålagor är den största delen av priset. det verkliga priset får man ju om man delar elkostnaden med kw-priset då handlar det inte om 20öre snarare 3kr/kwh. Blir elen dyrare av att grannen skaffar en elbil så att jag ska vara med och betala på hans förmodade miljösamvete, det stäler jag inte upp på! Låt elbilsägarna betala kostnaderna fullt ut och där ska allt inkluderas som anläggningsavgifter ökad belastning på nätet tillägg på försäkringen för brandrisk där försäkringen fullt ut ska täcka allt som uppkommer vid en skada och även merarbete för brandkåren vid en brand.
Låt elbilarna bära all extrakostnad som det uppstår med en elbil och lägg på det på skatten både när den köps och per år för den kostnad det åsamkar samhället.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Det är roligt att följa diskussionen om el mycket sunda ideer och erfarenheter, som jag ser det landar det dock i samma slutsatser som det gjort de senaste åren i liknande trådar.
Ännu har inte den stora revolutionen inträffat och den låter vänta på sej men det fnns ljusglimtar om ny teknik. Men problemet som är det största egentligen är var ochur ska elen produceras? Där är det väldigt tyst och mest från dem som politiskt vurmar för miljön. Ska elen tas från värmen i våra bostäder ska den bli dyrare så att alla bede med och utan bil ska får vara med och betala som vi nu gör för sk grön el från vindkraften jo när det blåser går ju elpriset ned men hur stor del av elpriset är själva elen?
Inte mycket eftersom alla pålagor är den största delen av priset. det verkliga priset får man ju om man delar elkostnaden med kw-priset då handlar det inte om 20öre snarare 3kr/kwh. Blir elen dyrare av att grannen skaffar en elbil så att jag ska vara med och betala på hans förmodade miljösamvete, det stäler jag inte upp på! Låt elbilsägarna betala kostnaderna fullt ut och där ska allt inkluderas som anläggningsavgifter ökad belastning på nätet tillägg på försäkringen för brandrisk där försäkringen fullt ut ska täcka allt som uppkommer vid en skada och även merarbete för brandkåren vid en brand.
Låt elbilarna bära all extrakostnad som det uppstår med en elbil och lägg på det på skatten både när den köps och per år för den kostnad det åsamkar samhället.
För min del handlar det mest om ifall jag vill ta den stora kostnadsökningen som det innebär att ha en ny eller nästan ny bil. Vilket bränsle el, bensin eller diesel har mindre betydelse på ekonomin med mina körsträckor.

Jag hade under mitt yrkesliv tjänstebil under 40 år med ny bil vartannat eller vart tredje år och inte gjorde det mig lyckligare än nu när jag kör bilar som är mellan 15-20 år gamla...

Skulle jag köpa en ny bil idag skulle det bli en elbil för det passar mitt förbrukningsmönster - pendlar till fritidshuset 2x13 mil minst en ibland två gånger i veckan. Och el skulle jag kunna få från mina solceller genom att använda mer av det jag säljer till nätet idag.

Men, som sagt, alla har olika förutsättningar och behov. Man måste fundera ut vad som passar bäst för sig själv.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.058
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
1756728185091.png

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
För ett antal år sedan skrev Knut att vätgas kostar väldigt mycket att framställa och att förvaringen är kritisk eftersom gasen under högt tryck letar sig ut direkt genom materialet.
Det är alltså ingen lösning på problemen utan skapar bara nya.
Vad jag vet finns det idag inget ställe att tanka på och inga bilar. Fordonsindustrin har nog bara vätgasbilen som lite reklam för att visa att de utvecklar. Annars hade de efter så många år redan kunnat sälja dom, finns knappast något intresse någonstans utom från massmedia. Knappast någon båt som vill skeppa dom parkering inomhus i garage blir knappast tillåten och den infrastruktur som måste till gör att det är helt ointressant.
Den första exploderande vätgasbilen kommer att göra att eferfrågan är lika med noll. Man kommer ju ihåg luftskeppen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.058
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Söker man på vätgasmackar så hittar men en hel del, jag vet att i Göteborg finns det på fyra platser. För viss typ av transporter kan det nog vara ett alternativ.Visa bilaga 241048
Det var fler än jag visste om.

Det kommer förmodligen komma vätgas inom sjöfart, lastbilar/husbilar, flygplan, det är jag nog rätt säker på.
Den som köper en elhusbil kommer ha svårt att sälja den när vätgasen kommer in på husbilsmarknaden skulle jag tro.

Det pratas väldigt lite om vätgasen och dom flesta vet inte ens om att den redan existerar i Sverige, dom ska väll bygga en 130 mil lång vätgas pipeline i norra Sverige/finland.

 
Toppen