• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbil/Husbil

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Uträkningen med batterierna avsåg att visa på vilken stor batteribank man kör runt med i en elhusbil. Jag skrev även att uppvärmningen kan göras med gasol eller diesel. Men kylskåp, spis och annan hushållsel skulle kunna tas från batteribanken när laddnivån tillåter det.

Mitt hus förbrukar i medeltal ca 24 kWh per dygn. Jag har fjärrvärme men golvvärme på el i några rum. 110 kWh motsvarar 4 dygns förbrukning i huset - det är inte kattskit från batteribanken...

För vinterbruk kan en elhusbil nog funka förutsatt att det finns laddställen på vägen.

Jag är som du skrev pensionär med all tid i världen och använder inte husbil på vintern så för mig skulle det säkert funka. Jag skulle vara mindre stressad över att stå en timme vid laddstolpen med husbilen än med personbilen. I husbilen kan jag koka kaffe, fika, gå på toa, titta på tv mm under tiden och jag gör ändå sådana kortare stopp oftare med den.

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Uträkningen med batterierna avsåg att visa på vilken stor batteribank man kör runt med i en elhusbil. Jag skrev även att uppvärmningen kan göras med gasol eller diesel. Men kylskåp, spis och annan hushållsel skulle kunna tas från batteribanken när laddnivån tillåter det.

Mitt hus förbrukar i medeltal ca 24 kWh per dygn. Jag har fjärrvärme men golvvärme på el i några rum. 110 kWh motsvarar 4 dygns förbrukning i huset - det är inte kattskit från batteribanken...

För vinterbruk kan en elhusbil nog funka förutsatt att det finns laddställen på vägen.

Jag är som du skrev pensionär med all tid i världen och använder inte husbil på vintern så för mig skulle det säkert funka. Jag skulle vara mindre stressad över att stå en timme vid laddstolpen med husbilen än med personbilen. I husbilen kan jag koka kaffe, fika, gå på toa, titta på tv mm under tiden och jag gör ändå sådana kortare stopp oftare med den.

Spännande!
Det måtte var ett lite hus du hade med tanke på att ca 5000kWh räknar man som hushållsel, då förbrukar ni 3760kWh i uppvärmning.
Eller så räknar du inte i fjärrvärmen i husets totala energiförbrukning och ev bor i ett slott med tanke på era höga hushållsförbrukning.

Ingenstans under den här semestern har jag sett laddmöjligheter inne på en camping och på alla ställen utom ett var det klistermärken att man inte fick ladda elbilar via stolpen på campingplatserna. Den som inte hade klistermärken fick man garanterat inte ladda bilen heller. Skulle campingägarna tvingas dra fram laddmöjligheter till varje campingtomt så kommer det vara ruskigt dyrt att ladda där.

Jag tror inte elhusbilar kommer vara framtiden överhuvudtaget.
Kunde dom lösa så HVO100 blir lite bättre utan palmolja så är det överlägsen en elhusbi, enlig mig..

Det finns finns inte ens tillräckligt med koppar för att hela Europa ska ställa om sin fordonspark till elfordon.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Spännande!
Det måtte var ett lite hus du hade med tanke på att ca 5000kWh räknar man som hushållsel, då förbrukar ni 3760kWh i uppvärmning.
Eller så räknar du inte i fjärrvärmen i husets totala energiförbrukning och ev bor i ett slott med tanke på era höga hushållsförbrukning.
Jo, jag vet att jag har hög hushållsförbrukning:
- Tre värmegolv på el
- Fem fysiska servrar med totalt 15-20 virtuella som går dygnet runt - året runt (Proxmox, flera instanser Home Assistant, gateways för zwave, zigbee, thread, två plexservrar (avspelning respektive inspelning), Frigate med 10 kameror, två olika NAS, pihole mm mm
- Flera TV-apparater och ljudkällor
- mm mm
Och fjärrvärmen är utöver detta...

Men jag har både solceller och batterier i huset så det svider inte så mycket även om vi är i SE4.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Ingenstans under den här semestern har jag sett laddmöjligheter inne på en camping och på alla ställen utom ett var det klistermärken att man inte fick ladda elbilar via stolpen på campingplatserna. Den som inte hade klistermärken fick man garanterat inte ladda bilen heller. Skulle campingägarna tvingas dra fram laddmöjligheter till varje campingtomt så kommer det vara ruskigt dyrt att ladda där.
Jag har aldrig varit på en Camping så jag vet inte vad de har. Men jag ser att man kan ladda elbilen på många ställen numera åtminstone här i Södra Sverige. Tex på många bensinmackar...

Jag äger ingen elbil men ska jag i framtiden byta någon bil kan eldrift vara intressant både för personbil och husbil för mig.
Tyvärr kan inga nya bilar oavsett bränsle mäta sig med de låga kostnader jag har idag på bilarna avseende kapitalkostnader och värdeminskning + att jag gör allt underhåll och nästan alla reparationer själv.

Pöberg

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
44343
Medlemskap
2026
Offentliga parkeringar med mer än ett visst antal platser måste numera ha laddplats, så den infrastrukturen ökar dramatiskt.
Jag är inte helt insatt i detta, bara glad att min fastighet duckade kravet. Puust

Mycket pengar att lägga på en fastighet i glesbygden. Där ändå alltfler(inkl mig) kör elbil men bara laddar hemma!! Uppblandat med goda vänner och grannar som tar sin fossila med sig till andra sidan sedan! Kan det låta som...

Kommunens pendlarparkering har 6 nya laddplatser. Aldrig sett en bil ladda där på 6mån.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Elbilsägarna kanske kör ända fram till jobbet, då det är så väldigt billigt.
Det blir ju lätt så när det, numera, är skattefritt att ladda på arbetsplatsen.
De flesta arbetsplatser som vurmar för att personalen ska ha elbil erbjuder också laddmöjlighet.
Varför då ställa bilen på en pendlarparkering och åka kommunalt som kostar pengar när man åker "gratis" t.o.r. jobbet med elbilen....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Att det är billigt att flyga beror väl på att flyget betalar relativt lite skatt? Eller?
Hur är det med elbilar? Ju fler de blir..desto mera måste de väl rimligen beskattas?
Statskassan är nog inte glad över att tappa intäkter? Då måste de pengarna komma in någon annanstans... o detta gäller nog oberoende av vem som är finansminister...
Så en elbils totala ekonomi under dess livstid vet vi ännu inte.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inte om man följer Skatteverkets instruktioner.

Drivmedelsförmån​

Om din arbetsgivare betalar drivmedlet för dina privata resor så ska du beskattas för drivmedelsförmån. Det gäller oavsett om du kör en förmånsbil eller din egen privata bil. Det gäller alla typer av drivmedel, även el och andra miljöbränslen. Exempel på privata resor är resor till och från arbetet.

Däremot kan ju arbetsgivaren teckna ett avtal om lågt pris för elen på arbetsplatsens laddstolpar.
Vi betalade tex 1,7 kr kWh, normalt lägstapris hos Incharge/Vattenfall.
Detta gav en milkostnad på ca 3,2 kr milen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De flesta arbetsplatser som vurmar för att personalen ska ha elbil erbjuder också laddmöjlighet.
Varför då ställa bilen på en pendlarparkering och åka kommunalt som kostar pengar när man åker "gratis" t.o.r. jobbet med elbilen....

"Gratis" är väl en lätt överdrift när det gäller en elbil.
Som jag förstår det så är elkostnaden en försvinnande liten del i den totala milkostnaden.

Dessa kostnader får jag fram vid normal årskörsträcka (1500mil) på en vanlig Tesla.

Bränsle (el): 6 750 kr
Försäkring: 10 000 kr
Skatt: 360 kr
Service & underhåll: 2 000 kr
Värdeminskning: 60 000 kr
Total årskostnad: ~79 110 kr

Milkostnad: ~52,74 kr/mil
Inte i närheten av gratis enligt mig.

Toppen