• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbil/Husbil

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Kan bli intressant att se hur mycket lastvikt det blir kvar för en husbil.
Det blir väl till att bygga chassien av titan för att det ska bli något över, att lasta.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det är inte säkert att det påverkar i så hög grad som man tror.
Elbilsbatterierna blir allt energitätare vilket ger fler kWh per kg batteri.
På 30år har energitätheten tripplats och dagens forskning har tagit fram batterier med ytterligare tre gånger högre energitäthet.
En e-golf 2015 hade 24kWh batteri, 2019 hade den 38kWh och idag (motsvarar id3 i storlek) har den 77kWh.
Fortsätter utvecklingen så kommer den om 10år ha ca 150kWh.
Och det är då en liten bil....

Drivlinan i elbilen väger mindre än drivlinan i motsvarande dieselbil.
Kan man sedan även nyttja bilens batteri som bodelsbatteri så har man ytterligare besparing i vikt.

Men även en solpanelsklädd elhusbil kommer att behöva laddas.
Solpanelerna ger nog ett bra tillskott framförallt om bilen körs lite och står still mycket.
Å andra sidan laddas batteriet alltid.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Scanias ellastbilar är en flopp, dom bölade väll till regeringen att regeringen skulle tvinga åkerierna att köpa deras ellastbilar.
Jag tror lastbilarna kommer drivas på vätgas i framtiden som är producerad någonstans i Afrika, Afrika kommer troligtvis bli Europas hovleverantör av vätgas.

Varannan dag går ett solcellsföretag i konkurs under det senaste året i Sverige.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
E-Sprinter som funnits i några år har (ifall jag minns rätt) en lastvikt på mellan 600-1500kg beroende på batteri storlek m.m. inte mycket att bygga husbil på.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En elhusbil med diesel-laddare

Pöberg

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
44343
Medlemskap
2026
Man får väl inte glömma bort att en husbil på el fortfarande kan behöva "tanka" också, precis som andra elbilar. Och med tanke på att man oftast inte har lika bråttom när man tar sig fram med husbil, borde det fungera bra.

Kan man sen täcka bilen med solpaneler så kanske de i bästa fall ger så mycket extra att man kan ta sig till närmaste eltankställe efter en solig dag? Man måste förstås se till att batterierna samspelar bättre än idag, exempelvis att man kan få välja hur mycket av bilbatteriet som får användas av bodelen och hur laddningen fördelas mellan bodel och bildel.

Utmaningen idag ligger nog mer i infrastuktur för laddning och utvecklingskostnaderna för bilen, inte i tekniken. Och för oss husbilsägare finns kanske risken att det blir en förändring i hur vi kan nyttja bilen?

"Man måste förstås se till att batterierna samspelar bättre än idag, exempelvis att man kan få välja hur mycket av bilbatteriet som får användas av bodelen och hur laddningen fördelas mellan bodel och bildel."

Vill bara flika in här att jag äger en e transporter wv. Den ger 2300w på externt uttag i bilen direkt från bilens batteri.
Man kan ställa in när den ska slå ifrån baserat på hur många procent batteriet ska ha kvar alternativt hur lång räckvidd man önskar ha kvar i km.
Jag laddar numera batterier till verktyg, kör Micro och fixar kaffe där

Dock med tanke på hur länge väntan varit på en vettig transportbil i ren el känns husbilar längre bort. Åtminstone hel-halv integrerade. Plåtisarna kommer springa förbi .‍

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns en person i Linertreff som har beställt en tre-axlad Variomobil på MB Actros chassi.
Han håller dörren öppen för att välja E-Actros.

Går man upp tillräckligt i storlek kan en elhusbil funka även med dagens teknik.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Kan bli intressant att se hur mycket lastvikt det blir kvar för en husbil.
Det blir väl till att bygga chassien av titan för att det ska bli något över, att lasta.
Jag gick för skojs skull in på Toyotas specifikation avseende "Toyota Proace Max" som är en omdöpt Fiat Ducato.
Den finns med Fiats motorer och som elbil.
Om man jämför ett "tomt skåp" (oinredd transportbil) med L4H3 (högsta taket & 640cm lång) och en 180hk-8vxl automat mot elversionen med 270hk-110kWh är det 252 kg bättre lastvikt på elbilen beroende på att den har 4250kg totalvikt jämfört med 3500kg på dieselbilen. Lastvikterna är 1360kg respektive 1108kg.

Så nog borde det gå att bygga en Plåtis på elbilen.
Och när V2G släpps kan den bli en rejäl batteribank hemma på garageinfarten den tiden man inte använder den.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
E-Sprinter som funnits i några år har (ifall jag minns rätt) en lastvikt på mellan 600-1500kg beroende på batteri storlek m.m. inte mycket att bygga husbil på.
E-sprintern har rätt kass räckvidd, typ 20mil om jag inte missminner mig.
Men det går ju åt rätt håll.
För 5år sedan fanns det ingen vettig transportbil på el.

Pöberg

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
44343
Medlemskap
2026
Sen är ju frågan precis som elbil i övrigt. Hur långt åker man husbil mellan stopp?
Möjlighet att ladda
Vår husbil går ju bara i Sverige , vi har yngre barn och kör sällan mer än 20mil innan paus.

Nu är ju inte det representativt men men Kanske någon kan göra en undersökning här inne på det låta medlemmar svara

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Prisskillnaden i Fiats aktuella prislista om man jämför 180hk/8vxl automat och 270hk/110kWh är att elbilen är 160'+moms dyrare alltså 200 000 inkl moms.
Den prisskillnaden kommer säkert att minska ganska snabbt med sjunkande batteripriser.
Att spekulera i skillnader i servicekostnad över tid är vanskligt men säkert betydligt billigare med elbilen. Ingen kamrem och olje/filter-kostnad tex.
Och batteriernas livslängd är säkert inget problem i en husbil

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Sen är ju frågan precis som elbil i övrigt. Hur långt åker man husbil mellan stopp?
Möjlighet att ladda
Vår husbil går ju bara i Sverige , vi har yngre barn och kör sällan mer än 20mil innan paus.

Nu är ju inte det representativt men men Kanske någon kan göra en undersökning här inne på det låta medlemmar svara
I personbilen tycker jag 30-35 mil är för lite men i husbilen är det helt OK för mig.
På en snabbladdare tar det enligt Fiat 45-55 min att ladda från 0 till 80% och med husbilen har man inte lika bråttom...

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Jag hittar ingen specifikation på vad den klarar på V2L. Särskilt intressant i en husbil om det räcker för att köra 230V till induktionshäll, kompressorkyl och kanske tom värme. 110 kWh räcker ju ganska långt...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Problemet är ju var man hittar laddning där man kommer in med ett större fordon utanför större orter och vägar. Elen borde ju räcka för värme och sånt ett dygn sen får man ladda. tesla har ju ett campingläge för personbil med värme. Med ny batteriteknik så är det fullt möjligt att det dyker upp plåtisar med el om ett par år.
Sen har vi ju problemet med elbilar att det kan bli problem med parkering och färja efter varje olycka med bränder så hårdnar bestämmelserna. Med ny batteriteknik kan dessa problem vara övergående.
Fast egentligen finns det knappast någon vinst med en elbil som husbil som kanske bara går 400mil per år sommartid. Den förmodade vinsten baserat på skillnaden i bränslepriser är ju försumbar och många gånger mindre än den förmodade värdeminskningen speciellt som ny teknik allvarligt kan påverka andrahandsvärdet och göra det till en riktigt dålig affär.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Problemet är ju var man hittar laddning där man kommer in med ett större fordon utanför större orter och vägar. Elen borde ju räcka för värme och sånt ett dygn sen får man ladda. tesla har ju ett campingläge för personbil med värme. Med ny batteriteknik så är det fullt möjligt att det dyker upp plåtisar med el om ett par år.
Sen har vi ju problemet med elbilar att det kan bli problem med parkering och färja efter varje olycka med bränder så hårdnar bestämmelserna. Med ny batteriteknik kan dessa problem vara övergående.
Fast egentligen finns det knappast någon vinst med en elbil som husbil som kanske bara går 400mil per år sommartid. Den förmodade vinsten baserat på skillnaden i bränslepriser är ju försumbar och många gånger mindre än den förmodade värdeminskningen speciellt som ny teknik allvarligt kan påverka andrahandsvärdet och göra det till en riktigt dålig affär.
Så kan man resonera - det gör jag också ibland avseende vissa delar...

Eller - Är det så att det är dieselbilen som kommer att ha den högsta värdeminskningen när dieselpriset förutspås dubbleras om bara något år? Och är det just den korta årliga körsträckan som blir extra positiv för skillnaden i servicekostnad för en eldriven husbil? Och all bekvämlighet som det kan innebära för husbilslivet att köra runt med ett "jättestort batteri"?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så kan man resonera - det gör jag också ibland avseende vissa delar...

Eller - Är det så att det är dieselbilen som kommer att ha den högsta värdeminskningen när dieselpriset förutspås dubbleras om bara något år? Och är det just den korta årliga körsträckan som blir extra positiv för skillnaden i servicekostnad för en eldriven husbil? Och all bekvämlighet som det kan innebära för husbilslivet att köra runt med ett "jättestort batteri"?
Vad gör man när man vill starta en resa med en ordentlig etapp, t.ex. till fjällen första kvällen, 50-60mil, uppåt 20minusgrader alltså full värme och kväll, full belysning, kommer man alls 20 mil då innan 2tim laddning, om det finns lämplig laddare, ankomst nästa kväll efter 2-3 laddstopp och en övernattning? när man kommer dit med tomt batteri var och hur länge laddar man?

Senast ändrad:

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Vad gör man när man vill starta en resa med en ordentlig etapp, t.ex. till fjällen första kvällen, 50-60mil, uppåt 20minusgrader alltså full värme och kväll, alltså full belysning, kommer man alls 20 mil då innan 2tim laddning, om det finns lämplig laddare, ankomst nästa kväll efter 2-3 laddstopp och en övernattning? när man kommer dit med tomt batteri var och hur länge laddar man?
Vi har alla olika förutsättningar och behov.

Det scenariot du beskriver är nog inte typiskt för en genomsnittlig husbilsägare. Jag har aldrig gjort en sådan resa under mina 20 år med husbil. Men jag förstår att det finns de som har sådana behov. Men det du beskriver kan säkert funka med tillräckligt många laddstopp och lite elbilsentusiasm. Antalet laddställen ökar hela tiden även utanför större städer.

Jag har även en "expeditionsbil" med dieseltank på 270L och räckvidd ca 240 mil och med dieselvärmare mm men jag förväntar mig inte att min husbil ska kunna göra det som jag gjort med den - resor vid ishavet i norra Ryssland mm.

För mina "husbilsbehov" som inte omfattar vinterkörning skulle en husbil med eldrift funka. Var och en får fundera över vad man behöver...

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025
Ett 100 Ah 12V batteri, litium eller annat, motsvarar ca 1,2 kWh (beroende på vilken utspänning man räknar med under urladdningscykeln).

Så en parkering efter nyligen utförd toppladdning på en laddstation nära destinationen skulle motsvara en kapacitet på ca 90 st 100 Ah batterier (110 kWh).

Ok - man kan inte ladda ur helt för man ska ju kunna ta sig till en laddstation efter vistelsen. Om man nu inte är elansluten där man står vilket oftast är fallet i fjällen. Då går det ju att ladda med reducerad effekt (10 A enfas tex). Och man skulle ju kunna ha en diesel- eller gasolvärmare även i en eldriven husbil.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett 100 Ah 12V batteri, litium eller annat, motsvarar ca 1,2 kWh (beroende på vilken utspänning man räknar med under urladdningscykeln).

Så en parkering efter nyligen utförd toppladdning på en laddstation nära destinationen skulle motsvara en kapacitet på ca 90 st 100 Ah batterier (110 kWh).

Ok - man kan inte ladda ur helt för man ska ju kunna ta sig till en laddstation efter vistelsen. Om man nu inte är elansluten där man står vilket oftast är fallet i fjällen. Då går det ju att ladda med reducerad effekt (10 A enfas tex). Och man skulle ju kunna ha en diesel- eller gasolvärmare även i en eldriven husbil.
Känns lite orealistiskt med en nyligen utförd toppladdning i fjällen, där kryllar det inte precis av laddstationer, och f.ö. ytterligare ett stopp innan man kommer fram! Det kräver nog att man är pensionär med obegränsad tid för att något sådant skall vara möjligt. Uträkningen med batterierna, menar du att man skall värma med el från batterierna? I vårt fall fricampar vi normalt, det är många år sedan vi stod på en camping däruppe.
Det känns fortfarande som att en elhusbil är en utopi med väldigt kort räckvidd endast för sommarbruk.

Toppen