• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL

Du kan ladda upp ett litiumbatteri med, i princip, vilken laddare som helst.
Tar bara olika lång tid....
Och tiden beror främst på hur mycket batteriet behöver laddas vilket beror på hur mycket du tagit ut.
 
Efter at have læst en masse forskelligt om ladning er jeg overbevist om at LiFePo4 batterier holder længere, hvis de lades med en lithium profil.

Jeg har derfor fjernet sikringen til EBL's indbyggede lader og installeret 3 ladere med lithiumprofil, nemlig 230V, MPPT solcelleregulator og Booster fra bilens generator
 

Bilagor

Jag har 2st 83ah LiFePo4 batterier och använder original laddare, på vår bil så sitter det en separat laddare inte i EBL:en har även solceller med en laddare som är inställd på lithium.
 
Her er lidt om laderen fra det italienske firmas hjemmeside:

Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om deres elektroblock, men jeg fandt dette billede:

Sistemi_2.jpg

Den lyse grå i midten er elektroblokken, og den lyse grå til venstre er dobbeltpolet sikring. Det som er på billedet sad i min italiensk producerede Elnagh fra 2011
 
Her er lidt om laderen fra det italienske firmas hjemmeside:

Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om deres elektroblock, men jeg fandt dette billede:

Visa bilaga 218458

Den lyse grå i midten er elektroblokken, og den lyse grå til venstre er dobbeltpolet sikring. Det som er på billedet sad i min italiensk producerede Elnagh fra 2011
Ungefär så ser det ut i våran plus att det sitter en inverter för 220v original där med.
 
Jag har dubbla 105Ah litiumbatteri med vanliga ebl-laddaren. Och det funkar utmärkt.
Har samma uppsättning batterier i min nuvarande bil som suttit monterat i min förra under några år.
 
Hur mycket har du ändrat vid batteribyte o hur gamal är bilen?
Bilen är en Hymer B 774 från 2005.
Ändrade inte ett dugg. Bytte bara "rakt av" som en del säger. Hade visserligen TRE stycken AGM-batterier innan. Men bytte till TVÅ litium.
Läser av batteriernas status, vid behov, på mobiltelefonen.

Jack43
 
Tillbaka
Toppen