• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du kan ladda upp ett litiumbatteri med, i princip, vilken laddare som helst.
Tar bara olika lång tid....
Och tiden beror främst på hur mycket batteriet behöver laddas vilket beror på hur mycket du tagit ut.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Efter at have læst en masse forskelligt om ladning er jeg overbevist om at LiFePo4 batterier holder længere, hvis de lades med en lithium profil.

Jeg har derfor fjernet sikringen til EBL's indbyggede lader og installeret 3 ladere med lithiumprofil, nemlig 230V, MPPT solcelleregulator og Booster fra bilens generator
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 62

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Jag har 2st 83ah LiFePo4 batterier och använder original laddare, på vår bil så sitter det en separat laddare inte i EBL:en har även solceller med en laddare som är inställd på lithium.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her er lidt om laderen fra det italienske firmas hjemmeside:

Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om deres elektroblock, men jeg fandt dette billede:

Sistemi_2.jpg

Den lyse grå i midten er elektroblokken, og den lyse grå til venstre er dobbeltpolet sikring. Det som er på billedet sad i min italiensk producerede Elnagh fra 2011
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Her er lidt om laderen fra det italienske firmas hjemmeside:

Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om deres elektroblock, men jeg fandt dette billede:

Visa bilaga 218458

Den lyse grå i midten er elektroblokken, og den lyse grå til venstre er dobbeltpolet sikring. Det som er på billedet sad i min italiensk producerede Elnagh fra 2011
Ungefär så ser det ut i våran plus att det sitter en inverter för 220v original där med.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hur mycket har du ändrat vid batteribyte o hur gamal är bilen?
Bilen är en Hymer B 774 från 2005.
Ändrade inte ett dugg. Bytte bara "rakt av" som en del säger. Hade visserligen TRE stycken AGM-batterier innan. Men bytte till TVÅ litium.
Läser av batteriernas status, vid behov, på mobiltelefonen.

Jack43
 
Toppen