• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato skåpbil.. bygga husbil

F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Ser mycket bra och ordentligt ut!!
Det jag funderar på är hur du löser den fjärde sittplatsen och hur du gör med sängplatser för fyra???

Mvh
Lasse

Den fjärde sittplatsen hamnar bak. Åka sidleds. Borde funka.
Man bäddar sittgruppen bak 134x184 men längst bak är det hål in i väggen. Där blir 194bredd.
Barnen kommer sova ovanför sittgruppen. 120x170.
Det kommer byggas en viksäng uppe. Kommer delas på 4 delar. Så varje sektion 30x170cm. Kommer vikas in längs bak under dagen.
Vi får se hur det kommer funka sen när jag börjar bygga på det.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Denna list limmades med cascos vattenbaserade år 1995. Den släppte igår.
Använder tec-7 denna gång.

:cool:

Visa bilaga 87296

Glömde lägga in bilden från början. Därav redigering.

Som jag alltid brukar säga " det var bättre förr"
Förr fanns det lim som håll. 19år är bra.
Dagens vattenbaserade lim kommer knappast hålla i 19år
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Testade lite kompressorkylskåpet idag. Köpt hos solarlab 72 Liters.
Inne in skåpbilen/husbilen var det ca 33grader. Kylskåpet jobbade mycket kanske 50-80% gångtid. Bara en gissning.
Det håll ca -1 till -3 inne i kylskåpet. Frysdelen mätte jag aldrig.
Har inga siffror på strömförbrukning. Eller jag har men inte exakta.
Det ser ut som den stog ca 1.6A i timmen när det var 33grader i bilen.
Har kopplat in mätare med tid och a just nu. Så jag kommer lägga ut mer info ang förbrukning. Ni kanske struntar i förbrukning men för mig är det viktig sak och kul grej å hålla på med. Har lekt med ström senaste 19 år så för mig är det kul.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Jag struntar absolut inte i förbrukningen och vill gärna veta allt du kommer fram till.:)
Högintressant för mig då jag funderar på att byta ut min 32-liters kylbox (kompressor) till ett något större kylskåp och jag har råkat ut för strömtorsk en gång i år, jag kör lite för lite vissa dagar och andelen prylar som stoppas i cigg-uttagen ökar konstant.
Så vad ett kompressorskåp drar i ström vore toppen att få reda på, min box drar i teorin och snitt 0,6 Ah.
Denna siffra stämmer säkert efter fabrikantens mått på en genomsnittlig förbrukning vid en genomsnittlig temperatur som de anser vara normal, men för många av oss tror jag siffror på verklig förbrukning just en varm sommardag är viktiga, för det är då det går åt skogen om man inte har koll... eller solpaneler. :cool:

mvh jocke
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Jag struntar absolut inte i förbrukningen och vill gärna veta allt du kommer fram till.:)
Högintressant för mig då jag funderar på att byta ut min 32-liters kylbox (kompressor) till ett något större kylskåp och jag har råkat ut för strömtorsk en gång i år, jag kör lite för lite vissa dagar och andelen prylar som stoppas i cigg-uttagen ökar konstant.
Så vad ett kompressorskåp drar i ström vore toppen att få reda på, min box drar i teorin och snitt 0,6 Ah.
Denna siffra stämmer säkert efter fabrikantens mått på en genomsnittlig förbrukning vid en genomsnittlig temperatur som de anser vara normal, men för många av oss tror jag siffror på verklig förbrukning just en varm sommardag är viktiga, för det är då det går åt skogen om man inte har koll... eller solpaneler. :cool:

mvh jocke

Tja. Kul att du bryr dig om förbrukning.
Jag kommer lägga ut all info som behövs.
Grejen är att fabriken mäter oftast förb i ett rum där det är ca 20grader.
Där vill jag mäta förb just de dagar det är varmast i sverige som nu.
Kollar just nu på mätaren den visar.
49 min sedan start förb 0,9A 23,7 inne i bilen. 3 plus inne i kylskåpet.
Men jag måste mäta minst i 2 dygn föratt vara på den säkra sidan.
32L box är inte mycket. Ni är jo 4 personer på det.
72L är litet ochså men man måste tänka på förb
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Lite info om förb under nattens gång eller dom senaste 12 timmar.
Jag mäter inte gångtiden på kompressor eftersom jag saknar mätinstrument som kan läsa av det.
På 12 timmar och 15 min så är förb 7,9AH.
Det lär bli ca 0,65A i timmen.
Idag blir det varmt så vi får se hur det kommer gå.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Dá är det samma som mitt skáp förbrukningen har lite att göra med utetempeuren. Det som mest höjer förbrukningen är hur ofta man öppnar det och ställer in saker som skall kylas
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Här kommer lite info om kylskåpet.
Gångtid sedan start 25timmar och på de timmarna gick det åt 32AH
Det blir ca 1,28A i timmen snitt.
Det är mycket för mig del. Men det kan bli bättre.
Det var ca 35grader i skåpbilen på dagen kompressorn fick jobba hårt.
Då när det var som varmast gick det åt 2,14A i timmen.
Men lite senare kom jag på att ventilation saknades eller saknas och saknas det skall kommer 2st fläktar bakom kylskåpet riktade mot kompressorn men det kommer vid ett senare tillfälle. Så när fläktar kommer så lär förb sjunka lte. Vid testet så var kylskåpet helt stängd i ett högskåp. Men det kommer fixas sen när bygget kommer igång just där. Men roligt och testa lite under tiden kylskåpet jobbade så håll jag på med sätta upp solpaneler. Blev helt färdigt men då gick solen för denna dag så ingen test där.
Det blev 2 st 100watt paneler. Lite bilder på detta kommer upp om nån dag tills limmet har härdat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Har skåpet varit stängt hela tiden eller används det?
 
M

MikeC

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Är mitt uppe i mitt eget bygge av en äldre Peugeot Boxer, ett betydligt mindre seriöst bygge än ditt, men jag undrar: I de första bilderna ser man skiljeväggen mellan lastutrymmet och skåpet. Den har du plockat bort sen. Har du behövt regga om bilen efter det? Hur är bilen reggad nu? Personbil eller lättlastbil?
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Är mitt uppe i mitt eget bygge av en äldre Peugeot Boxer, ett betydligt mindre seriöst bygge än ditt, men jag undrar: I de första bilderna ser man skiljeväggen mellan lastutrymmet och skåpet. Den har du plockat bort sen. Har du behövt regga om bilen efter det? Hur är bilen reggad nu? Personbil eller lättlastbil?

Väggen är borta för all evighet.
Den är reggad som lättlastbil änn så länge.
Jag ska regga om den sen när jag är färdig med bygget som personbil klass2 med bostadsinredning.
Men det är ingen fara köra utan väggen om man bor ett litet samhälle.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

hej. nu har kylskåpet fått lite ventilation så förbrukningen har gått ner lite.
en granne kom förbi med 10st data fläktar i olika storlekar och utformning.
hittade till slut en dator fläkt som var så tyst så den knappt hörs.på den fläkten finns en kåpa som riktar luten åt önskad håll, ställbar. den fläkten passar precis under kylskåpen där jag ställde in att den ska blåsa mot kompressorn.på mitt kylskåp finns inte kylningsgaller bakom. så då får man kyla kompressorn.så nu jobbar kylskåpet jättebra igår när det var 33grader inne i skåpbilen så var kompressorn inte äns varm.måste fixa en termostatbrytare till den.idag är det onoff knapp.

då när kylskåpet var instängd och utan ventilation så kunde man inte ta på kompressorn så varm var den..

så nu till förb datorfläkten drar ström så klart. den pendlar mellan 90-100mah
så vi säger 0.1ah
så igår har kylskåpet och fläkten förbrukat 23A på 25 timmar
så snittet hamnar på 0.92A i timmen.
inte illa med taken på att det var 33 grader i skåpbilen.
här kommer lite bilder på kylskåpet och fläkten..
fläkten ser lite sisådär ut pga att jag la galler på framsidan, har fått in finger när fläkten var på och det gjorde ont.vill helst undvika detta igen.

solpanelen jobbar bra toppade igår 11A laddning med 2 st 100watts paneler.
bra eller dåligt? va får ni ut? bilder kommer senare
 

Bilagor

  • IMG_1377.JPG
    IMG_1377.JPG
    1,4 MB · Visningar: 28
  • IMG_1388.JPG
    IMG_1388.JPG
    1,5 MB · Visningar: 29
  • IMG_1376.JPG
    IMG_1376.JPG
    2,3 MB · Visningar: 24
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Supertack!
Nu kan jag använda dina siffror på förbrukningen när jag ska utveckla mitt system. :

Mvh jocke
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

här kommer en bild på solpanelerna.
limmades dit med sika 252 och det håller fortfarande..
panelerna är förankrade i lastöglurna i taket också med vajer.en extra säkerhet.
 

Bilagor

  • DSC02144-.jpg
    DSC02144-.jpg
    1,9 MB · Visningar: 63
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Hejsan alla där ute. Nu kommer solen och värmen det innebär jobba med skåpbilen.
Det har inte blivit mycket gjort över vintern. Ja är som björnen,gå i ide. Haha
En dag i höstas så startade jag bilen och blev besviken när batteri lampan lyste.
Det betyder att generator har gjort sitt. Och nytt startbatteri blev det ochså.
Generator funkar fortfarande inte. Dyrt och byta. Men snart måste det fixas.

Har beställt hjälpluftkuddar till bilen.
Någon där ute som har bra tips ang montering?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Ser fantastiskt bra ut det som Du har gjort hittils. Lycka till på vägarna senare i år.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Ser fantastiskt bra ut det som Du har gjort hittils. Lycka till på vägarna senare i år.

Tack tack. Lite blev det gjort ändå i vinter.
Tappade lusten när generator gick sönder
Och på det hela så står bilen på genomtregningsgummin eller vad det nu heter.
Har bara ett bladfjäder på min bil så det krävdes inte mycket möbler innan bilens ramen kom till genomtrengningsgummin.
Men nu har jag beställt luftfjädring och håller på hittar rätt pris på generatorbyte. Mycket kostsama grejer men drabbar ingen fattig.
Lite bilder kommer inom kort på bygget
 
Toppen