• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato skåpbil.. bygga husbil

S

StorDansk

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Hej Edin, har en bil som din fast äldre (1999) som jag pillar med lite
sen två år tillbaka, var och till vilket pris köpte du luftfjädring?
Har en lite annorlunda inredning men åker för det mesta ensam,
ibland är vi två vuxna!
Du har bättre finess på bygget och mina kunskaper ligger långt efter dina,
men har nyligen installerat kompressorkyl jag med, ska bli kul och se vad det ger, 42L 35W.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Det som normalt gir seg først er kullstiftene til rotoren, i noen tilfeller er det kun skitt som låser slik at stiftene ikke kommer inn til sleperingen lengre. Selve stiftene koster ikke mange kroner - problemer er at "ingen" gjør slike reparasjoner lengre. Er det noe som helst annet galt i generatoren så er en byttegenerator billigste løsning, omlag halve prisen av en ny.

Ta ut generatoren og sjekk over den. Det er mulig at kullstiftene og ny regulator kan kjøpes hos Biltema - denne delen sitter med et par skruer og kan i teorien byttes uten å ta generatoren ut av bilen! Bosch type generator er ofte lagervare hos Biltema, Autoexpert og Mekonomen (sikkert hos flere også).
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Hej Edin, har en bil som din fast äldre (1999) som jag pillar med lite
sen två år tillbaka, var och till vilket pris köpte du luftfjädring?
Har en lite annorlunda inredning men åker för det mesta ensam,
ibland är vi två vuxna!
Du har bättre finess på bygget och mina kunskaper ligger långt efter dina,
men har nyligen installerat kompressorkyl jag med, ska bli kul och se vad det ger, 42L 35W.

Hejsan. Kollade bilder på ditt bygge ser bra ut,fin överskåp.
Jag kan inte mycket om bygge. Detta är min första husbilsbygge.
Det finns inga gränser hur snyggt man kan bygga det som behövs är mycket tid och pengar.
Jag tillverkar alla möbler själv och det tar tid.
Bygget bör vara färdigt till 90% innan vecka 29 i år. Hoppas jag.
Jo ang luftfjädring så är det sånna luftbägare fick hem allt idag. Paket pris 6300kr. 5000kr för luftbägarna och 1300kr för modellanpassad panel med påfyllning och bar mätare. Köpte inte till komp jag anser inte att det behövs. Det borde funka med biltemas komp för 300kr. Eller kanske en fotpump. Om 2-3veckor så är allt monterat då återkommer jag med info hur det funkar.

Ang generator så har jag ringt runt lite bilverkstad och fått pris på generator byte. Dyraste var på 11700kr.
Men till slut hittade jag en lite billigare. generator plus byte kostar 3800kr inkl generatoerem. Så jag bokade tid.
Jag har aldrig bytt generator själv. Så jag vågade inte göra jobbet själv.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Tolsons maskin ab köptes luftfjädringen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Bra om höger o vänster luftbälg inte är ihopkopplade vid påfyllningen. Kan ge gungig bil då det blir en slags motsatt krängningshämmare. om tex högerhjulet trycks ihop i en vänsterkurva kommer lufta att vandra från den hoptryckta bäljen till den vänstra utdragna. på så sätt kan krängningen öka. Antingen ha 2 luftnipplar bredvid varandra, en för varje sida. eller ett reglage som fyller ena sidan i taget. Finns färdiga ofta i kombination med en tryckmätare.
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Bra om höger o vänster luftbälg inte är ihopkopplade vid påfyllningen. Kan ge gungig bil då det blir en slags motsatt krängningshämmare. om tex högerhjulet trycks ihop i en vänsterkurva kommer lufta att vandra från den hoptryckta bäljen till den vänstra utdragna. på så sätt kan krängningen öka. Antingen ha 2 luftnipplar bredvid varandra, en för varje sida. eller ett reglage som fyller ena sidan i taget. Finns färdiga ofta i kombination med en tryckmätare.

Tack för tipset. Den panelen jag fick hem ser ut att ha 2st nipplar
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Åkte och hämtade dynorna idag.
Det skall komma tyg på de om några veckor.
Kände att jag måste ta ett kort. fattas bara ett bord nu
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 43
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Nu är luftfjädringen på plats. Känns mycket bra nu.
Köp på 2,0 bar tryck och bilen reste sig ca 6cm.
Har provkört bilen känns mycket bättre nu.
Detta skulle jag rekomenderas alla plåtisar med en bladfjäder
Nu kommer lite bilder.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,4 MB · Visningar: 27
S

StorDansk

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Ser ju mycket proffsigt och stabilt ut Edin, har du fixat installationen själv?
Har man luftfjädring endast bak?
Var finns kompressorn?

Mycket funderingar, hoppas du kan kasta lite ljus! :)
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Ducato skåpbil.. bygga husbil

Ser ju mycket proffsigt och stabilt ut Edin, har du fixat installationen själv?
Har man luftfjädring endast bak?
Var finns kompressorn?

Mycket funderingar, hoppas du kan kasta lite ljus! :)

Hej. Jag och min bror installerade allt själva. Ca 2-3 timmar tog det inkl fika paus. Jag förberede all slang dragning till panelen dagen innan.
Så vitt jag vet så finns det bara till bakaxel för dom pengarna.
Visst kan man fixa på något vis på alla fyra hjul men det kosta mycket pengar.
Som jag skrev innan så behövs ingen kompressor om man har lite överhäng från bakaxel. Visst kan man lägga auto kompressor för nåra tusenlappar men själv tycker jag att det funkar med liten handpump eller billig 12v kompressor från biltema för 200kr. Att pumpa med handpump från 1 bar till 2bar tar ca 10sec.
 
Toppen