Sv: DRL
Dette er det samme som gjelder i Norge, da må også baklys og skiltlys lyse, slik at besparelsen blir bare ca 100W.
Vad jag är ute efter är att jag på olika bilsajter lusläst vad som gäller för DRL.
En del säger att vid eftermontering så skall bakljus och markeringsljus också vara tända, en del säger att dom skall vara släckta och en del säger att DRL inte får eftermonteras. Verkat vara en djungel av åsikter och hänvisningar till olika lagtexter, därför min undran vad bl.a bilprovningen egentligen säger..
Här är en fråga om detta med svar från Transportstyrelsen.
Bilfrågan
"Är det tillåtet att köra med varselljus under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?" Vi Bilägare svarar.
SVAR:
Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.
Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.
Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.
Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.
I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Dette er det samme som gjelder i Norge, da må også baklys og skiltlys lyse, slik at besparelsen blir bare ca 100W.