• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DRL - Varselljus

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DRL

Vad jag är ute efter är att jag på olika bilsajter lusläst vad som gäller för DRL.
En del säger att vid eftermontering så skall bakljus och markeringsljus också vara tända, en del säger att dom skall vara släckta och en del säger att DRL inte får eftermonteras. Verkat vara en djungel av åsikter och hänvisningar till olika lagtexter, därför min undran vad bl.a bilprovningen egentligen säger..

Här är en fråga om detta med svar från Transportstyrelsen.

Bilfrågan
"Är det tillåtet att köra med varselljus under dagtid eftersom bakljusen inte är tända samtidigt?" Vi Bilägare svarar.


SVAR:
Sverige har varit föregångsland när det gäller halvljus eller annan uppmärksamhetshöjande varselbelysning på motorfordon under dagtid. Nu börjar resten av EU komma efter och då blir det gemensamma regler.

Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare.

Man har stannat vid själva varsellyktorna framåt, så bak- eller sidobelysning ska inte vara inkopplade enligt dessa regler, ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19.

Därför har vi ändrat i fordons- och trafikreglerna så bilar som redan idag är utrustade med varselljus installerade enligt de nya reglerna får föras dagtid vid god sikt utan att bak- eller sidolyktor är tända.

I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Dette er det samme som gjelder i Norge, da må også baklys og skiltlys lyse, slik at besparelsen blir bare ca 100W.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DRL

Hej Tor...........2x55W minus ca. 6W till DRL'en :).

M.v.h. JANKRO.

(Ha...du hann att ändra.)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Jag räknade att
halvljuset är 2*55w
Parkeringsljus 2*5w
bakljusena är 2*5w
skyltbelysningen 2*10w om det är 42mm spoollampa
Sidomarkeringen 4st*5w
Topp/takmarkering 2*5w

Totalt: 180w minus 2*6w för DRLen = 168w .

Så räknade jag ut sen om bodelsbatteriet laddas fortare är ju upp till laddaren är det fulladdat så bör man ju spara lite bränsle genom att generatorn inte behöver ladda .
Hur mycket/lite det gör i bränsleförbrukningen det gör vet jag inte .

När det gäller lagtexten så är dom ju godkända och det finns ju monteringsmåttanvisningar för eftermarknaden och skulle dom inte vara tillåtna så är det ju konstigt att detta fanns .
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Bara för att tillverkaren/säljaren av en produkt skickar med en mall behöver inte betyda att det är tillåtet.

Jämför med alla de bilar som säljs med standardmonterat dimljus fram. Nästan alla dessa kopplas in utan att halvljuset släcks. Bilen framförs då olagligt eftersom två lampor lyser på var sida. Hur detta kan bli typgodkänt är en gåta som säkert någon här kan ge svaret på.


Nästa fråga är hur dessa varsellampor funkar ihop med moderna elsystem (canbus?) som lär vara känsliga för föändringar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: DRL

"Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare."

Enligt denna lagtexten borde nästan alla våra bilar köpta i år vara utrustade med varselljus som standard. Hur är det med det. Min hade det inte och undrar vad registreringsbesiktningen säger? Min bil är inte reg.besiktigad ännu.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: DRL

Jag har igen läst här (Finland) att lagen börjar gälla från Juli datum minns jag inte. Jag kolla Adria affären han sa att han beställt med DRL kosta litet extra. Kolla även bilar i affären DRL lyste ensam när du starta o strax du satt parkering eller halv så slockna den. Det var fabriksmonterade ljus på bilarna. Om bak ljusen läste jag att bromsljusen syns bättre i solsken när bakljusen inte lyser.
Lamporna skall även vara EU godkända o finnas text på glasen glömde att kolla texten/bokstäverna.

Leif
 

Bilagor

  • 1306844679s1058598.jpg
    1306844679s1058598.jpg
    222,6 KB · Visningar: 4
  • 1286620944sl550572.jpg
    1286620944sl550572.jpg
    905,4 KB · Visningar: 10
  • 1288334735pa270001.jpg
    1288334735pa270001.jpg
    285,1 KB · Visningar: 13

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DRL

Hejsan, jag har redan lagt in detta tidigare, men jag tar med det en gång till......För de som orkar.... Det här finns att hitta på EU's hemsidor om regler för DRL.
(Det fanns både på franska och engelska......Jag valde engelska :D)


6.19. DAYTIME RUNNING LAMP (Regulation No. 87) 13/
6.19.1. Presence
Mandatory on motor vehicles. Prohibited on trailers.
6.19.2. Number
Two.
6.19.3. Arrangement
No special requirement.
6.19.4. Position
6.19.4.1. In width: the distance between the inner edges of the apparent surfaces in the
direction of the reference axes shall not be less than 600 mm--------------------------------------
This distance may be reduced to 400 mm where the overall width of the vehicle is
less than 1,300 mm.
6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm. ----------
6.19.4.3. In length: at the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be
satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly,
or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting
surfaces of the vehicle.
6.19.5. Geometric visibility
Horizontal: outwards 20° and inwards 20°.
Vertical: upwards 10° and downwards 10°.
13/
The Contracting Parties not applying Regulation No. 87 may prohibit the presence of DRL
(as specified in paragraph 5.22.) on the basis of national regulations.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505
} Rev.1/Add.47/Rev.6
Regulation No. 48
page 73
6.19.6. Orientation
Towards the front.
6.19.7. Electrical connections
6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.
The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
6.19.7.2. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime running
lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the daytime
running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that either:
(a) It is switched OFF; or
(b) Its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON and OFF
cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.
6.19.7.3. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime running
lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side
of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is switched OFF during
the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of the direction-indicator
lamp.
6.19.8. Tell-tale
Closed-circuit tell-tale optional.
6.19.9. Other prescriptions
No prescription.
14/ Vehicle types which do not comply with this provision may continue to be approved until
18 months after the entry into force of Supplement 4 to the 03 Series of Amendments.
E/ECE/324

M.v.h. JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Bara för att tillverkaren/säljaren av en produkt skickar med en mall behöver inte betyda att det är tillåtet.

Jämför med alla de bilar som säljs med standardmonterat dimljus fram. Nästan alla dessa kopplas in utan att halvljuset släcks. Bilen framförs då olagligt eftersom två lampor lyser på var sida. Hur detta kan bli typgodkänt är en gåta som säkert någon här kan ge svaret på.


Nästa fråga är hur dessa varsellampor funkar ihop med moderna elsystem (canbus?) som lär vara känsliga för föändringar.


Om du klickar på länken som Kjellberg lade dit från Auto Motor & sport kan man läsa :

citat:

För den som vill spara lite energi och förbättra synligheten i trafiken finns det flera satser på marknaden för eftermontering. På bilden Philips "LED Daytime Lights" som finns i flera olika utföranden och är relativt lätta att montera samt koppla in.

"Daytime running lights, DRL" ska användas med i övrigt släckt belysning. DRL är i de flesta fall detsamma som lysdiodteknik och den är mycket energisnål, jämfört med vanliga halogenlampor (cirka 10 procent av halogen). Lysdioder är dessutom långlivade. Genom att bara ha varselljusen tända räknar EU också med att spara en del bränsle och därmed minska koldioxidutsläppet.

Till skillnad mot halvljus (1 grad nedåtvinkel) och dimljus (2 grader nedåtvinkel) tillåts DRL att lysa uppåt. De moderna varselljusen är därmed bländande, till viss del, men det anses nödvändigt för att nå den uppmärksamhet som man söker med relativt liten ljuseffekt.


slut citat .

Hade det varit förbjudet så bör dom ju skrivit att det är absolut förbjudet att eftermontera och bara godkänt på bilar det är originalmonterat på .
På -70 talet monterades det ju dom gula varselljusena hängandes i fram .

Skall man hårddra saker å ting då så är det ju olagligt att byta däckdiemension och även montera vita blinkersglas med orange lampa också istället för orange glas om det inte är orginalmonterat från fabrik.

När det gäller Can-Bus / ljusövervakningen så gäller ju samma sak där man måste ju göra rätt och det är ju samma sak då man monterar extraljus och dragkrok .

Som med allt man måste göra rätt annars blir det fel ...
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Det är klart att de skulle skrivit att det var förbjudet att montera dessa lampor om det inte var tillåtet :rolleyes: .

På samma sätt som de stora tillverkarna av bilar skriver att det inte är tillåtet att använda dimljusen som de monterat samtidigt som halvljuset är tänt. Men hur kopplar man ur halvljuset för att bara ha varselljuset? Det tycks de ha glömt att ta med i instruktionsboken att döma av alla de bilar jag möter som har både dim- och halvljus tända samtidigt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Det är olika lagar i olika länder i vissa länder så är det okay med dimljus och halvljuset medans i Sverige är det ju olagligt med halvljus och dimljus samtidigt som båda är på 55w alt. om man har xenon 35wpå halvljuset och 55w på dimljusena .

När man hade dom gamla varseljusena på 70 talet så var det ju en 2 polslampa och när man slog på halvljuset så gick varselljuset från 21w till den andra polens 5 w iallafall så var det monterat på farsans bil .

Ett exempel på tveksamma lagar är att om du importera en äldre bil från Tyskland som inte har skärmblinkers så måste man montera detta , kompisen bodde i Tyskland och tog med sin bil som flyttgods och då behövdes inte det monteras .

Detta kunde vara samma bil men olika omständigheter .

Varför inte glädjas åt att man kan montera DRL enligt dom lagarna man har hittat från div. instanser och läst sig fram utan istället måla upp en massa problem som man inte ens kan hitta .
Om det är okay hos SBP och "farbror blå" så är det väl okay eller vem mer kan slå ner på det ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DRL

Hejsan, håller med Bengt-Åke, det här hör till den kategori av bekymmer, lagar och förordningar som jag inte bryr mig ett dyft om egentligen. Någon höjdare verkar att tro något, myndigheter ger inget bra svar, troligen för att svar saknas. De som har befogenhet, i detta fallet bilprovning och polisen verkar varken bry sig eller veta.
Jag fortsätter nog att köra med "civil olydnad" och papper som jag har med mig om placering och EU utdraget om DRL om någon skulle börja protestera.
Om det kommer klara besked om att det är förbjudet och det blir 2000:- i böter får jag väl plocka bort dem.

JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: DRL

Hejsan, håller med Bengt-Åke, det här hör till den kategori av bekymmer, lagar och förordningar som jag inte bryr mig ett dyft om egentligen. Någon höjdare verkar att tro något, myndigheter ger inget bra svar, troligen för att svar saknas. De som har befogenhet, i detta fallet bilprovning och polisen verkar varken bry sig eller veta.
Jag fortsätter nog att köra med "civil olydnad" och papper som jag har med mig om placering och EU utdraget om DRL om någon skulle börja protestera.
Om det kommer klara besked om att det är förbjudet och det blir 2000:- i böter får jag väl plocka bort dem.

JANKRO.


Håller med, o ingen kan ge ett klart besked vad som gäller varken Bilprovning eller polis. Bara en massa "kanske borde gå". Jag kör också medcivil olydnad:D:D
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: DRL

"Varselljus blir obligatoriskt på personbilar och lätta lastbilar från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare."

Min bil blev registrerad 2011-02-11, fast då var bodelen inte byggd, utan bara Fiaten fanns hos Bürstner. Sedan byggdes bodelen under slutet av februari. Man undra ju varför den registerades hos Transportstyrelsen så tidigt.
Men till saken, om den registerades 02-11 borde den vara utrustad med DRL, men det är den inte. Det kanske är tiden då bildelen byggdes som styr när DRL skall monteras och då monteras av FIAT och inte tidpunkten för registreringen. Min bildel byggdes ju långt före 02-07, således är den inte utrustad med DRL.
Och hur och var kan man se om en bil är helbilsgodkänd med DRL Det måste ju någonstans finnas uppgifter om en bil skall ha eller inte ha DRL, annars har ju inte Bilprovningen och Polisen någonting att grunda sina bedömningar på, eller?
Hälsningar
Per :confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.634
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: DRL

I ett försök att räta ut de mest elementära frågeställningarna, ställde vi följande två frågor till Transportstyrelsen:

1) Är det tillåtet att eftermontera DRL (givetvis godkända sådana) på en husbil av exempelvis 2002 års modell och använda dessa i stället för halvljus vid körning dagtid?

2) Skall i så fall ljusen kopplas så att bak- och sidobelysning är tänd eller släckt?


Svaren var enkla och koncisa:

1) Det är helt Ok.

1) Då bilen inte är godkänd enligt Ece-regementet som inkluderar de nya varselljusen ska inkopplingen vara med baklyktor.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: DRL

1) Då bilen inte är godkänd enligt Ece-regementet som inkluderar de nya varselljusen ska inkopplingen vara med baklyktor. Bo Göingberg, Transportstyrelsen
. . .slik at besparelsen blir bare ca 100W.

Om vi antar en verkningsgrad på 0,45 från diesel till el, så tar det cirka 44 timmars körning, under dagtid, för att spara in en liter diesel.
Biltema har ett kit för 599 kr
För att spara in 599kr med ett literpris på diesel på 13,50kr så tar det cirka 1952 timmars körning, under dagtid, innan inköpsbeloppet är "insparat".

1952 timmar med en antagen medelhastighet på 60km/h blir 117137km eller drygt 11700mil körning, under dagtid.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DRL

De flesta som kopplar in DRL på en husbil gör det nog för att använda strömmen till kylskåp och batteriladdning i stället för lyse, och inte för att spara några droppar bränsle :).

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DRL

Mine DRL lykter lyser bakover og jeg benytter dem ikke som kjørelys, men lys for å lyse opp siden på bilen og bakover ved rygging og kjøring på trange plasser i mørket. De er på 5W pr. stk. Koples over egen bryter og går under arbeidslys.
 

Bilagor

  • fdrs.jpg
    fdrs.jpg
    72,4 KB · Visningar: 526
  • frit.jpg
    frit.jpg
    137,2 KB · Visningar: 6
O

Oskar-543

Guest
Sv: DRL

Jag har også monteret DRL lamper i dag fra Bengt Åke
De luser med Posionslus og släcks når halvluset slås på


Erik
543:yes:
 

Bilagor

  • NYE Lygter Husbil 002.JPG
    NYE Lygter Husbil 002.JPG
    7,5 MB · Visningar: 16
F

F.d. 29925

Guest
Sv: DRL

Varför gäller olika regler för nya bilar och äldre? Tänker närmast på regeln om bakljus.

Gäller regeln: "varför göra det enkelt om man kan krångla till det":confused:
 
Toppen