• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DJI Phantom

H

HighwayHotel

Guest
Sv: DJI Phantom

Välkommen i gänget :yes:
Har en Vision 2, skitkul !!

Kan ju inte släppa flyget helt...
Michael
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: DJI Phantom

Det beror på vad man vill ha och till vad. Har du en Hero så skulle jag satsat på en Phantom 2 med en tre axis-gimbal vilket jag tror du skulle uppskatta. Men då måste man köpa till FPV och skärm så man kan se när man man flyger.

Phantom vision+ behöver man inte detta då allt är integrerat och man kan se på sin smartphone/platta. De som Vision 2+ inte har är tre axis-gimbal.

Jag hade ringt Carsten på Pich up och pratat med han om dina frågor. De är duktiga och hjälper en gärna
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Det blir nog ett samtal till Carsten!
Fick just en idé...undrar om en sån kan lyfta Husbilskalle....:msn_devil::twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: DJI Phantom

Kan bli problem sammen med kamera, men om du stiller med en octocopter så kan du sende nikon opp med en brukbar linse og wifi fjernstyring Selv de større hexacoptere skulle klare det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: DJI Phantom

Men ojjj, Kalle med fallskjerm og utsprang fra helikopter - for et syn. Lettest ved å missbruke en gimbal til å slippe turisten ut med passe stor skjerm.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Det finns säkert nån medlem som har med sig en UAS till årsmötet. Jag kan fixa fallskärm, vi lyfter han och släpper han bland husbilarna, den som får han på sin bil eller i närheten av den får äran att överta han :twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: DJI Phantom

Ludde, du kan få allt. Det är bara plånboken som sätter begränsningen. Har själv Phantom 2 och är helnöjd. Köpte ett program som heter ProDrenalin som fixar till fisheye och det blir riktigt bra. Sen kör jag FinalCut där jag ibland använder filter för stabilisering. Om jag saknar något är det zoomningen, men då pratar vi mycket pengar mer.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: DJI Phantom

Hej Ludde.
Du som sa att du tvunget skulle åka med. ;-) Nåväl det finns inte så mycket att välja på om den skall jobba bra med Phantom 2, Zenmuse H3-3D är mycket bra och naturligtvis ska du använda din Gopro när du har en sådan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Det ena utesluter inte det andra...skulle varit uppe och flugit i eftermiddag men det blåste för mycket...får se om det blir nåt i morn istället!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Ludde, du kan få allt. Det är bara plånboken som sätter begränsningen. Har själv Phantom 2 och är helnöjd. Köpte ett program som heter ProDrenalin som fixar till fisheye och det blir riktigt bra. Sen kör jag FinalCut där jag ibland använder filter för stabilisering. Om jag saknar något är det zoomningen, men då pratar vi mycket pengar mer.

Var hittar du det filtret i FCP? Plugin?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Ekan, nu har jag testat stabilization-knappen och den funkar om man har gjort rörelser med kameran men funkar inte när det uppstått vibrationsskakningar i filmen.
Den försöker att lägga filmen i planläge och man måste börja croppa den för att inte få med svart i ytterkanterna. En slags digital gimbal skulle man kunna säga!
På skärmdumpen här ser man tydligt hur den har arbetat. Jag har inte hittat nån knapp som den själv begränsar croppningen med, men det finns säkert!

När man jobbar med film är faktiskt större delen av hela produktionen arbete vid datorn i redigeringsprogrammet. Utejobb, filmning består kanske av 5% sen är det 95% redigeringsjobb. Oklippta drönarfilmer på tuben börjar det finnas gott om numera... :rolleyes:

Skärmavbild 2014-05-22 kl. 15.58.04.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: DJI Phantom

Och ni som kör med GoPro eller andra kameror för den delen, där man kan ställa in fps, använd helst en snabbare fps, jag har ställt min på 48 fps (1920*1440), hade egentligen önskat 60 fps, men det finns inte med full-hd, då har man möjlighet att köra slowmotionscener, kan vara snyggt om man filmar nån action från drönaren.
Kör man med 25 eller 30 fps blir filmen "hackig" om man kör slowmotion.

Kör man med 4:3-format i 1920*1440 kan man bara beskära filmen till 16:9 om man nu vill ha det!

/Ludde
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: DJI Phantom

Gimbalen som finns på vision 2 plus är otrolig, när man kollar på det man filmat så ser det ut som att kameran stod på ett stativ...100 meter upp i luften! Jag säger som Roffe Bengtsson, jag är impenerad!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: DJI Phantom

Varför blir det på detta viset för i paddan för men inte i datorn för?

image.jpg

Jappe (som alltid ska hänga upp sig på småsaker)
 
Senast ändrad:
Toppen