• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Din favorit ställplats i Europa

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Lägg gärna in favos i ställplatslistan . Det är ett dåligt inflöde där.
Det verkar som det kommer in en ny plats i månaden!!

Har jag fel ?

/Bosse
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jappe,
eftersom vi känner NoyNoy, och vet att de hittat den italienska ställplatsen i en ställplatsbok så tycker jag inte att du ska dra alla över en kam!
Och den bilden som jag, Anette, la in från Grekland, det är en äkta Jappe-plats!!!

Sedan kan jag fortfarande inte tycka att trådskaparen frågar efter något annat än en "favoritställplats", det är väl upp till dom att bestämma vad som är vad i så fall, eller?

Känner att det här är meningslöst, och att vi fortfarande inte kan enas om vad som är parkering, ställplats, nattplats(som någon skrev), eller camping.
Jag tycker inte att kostnaden, vad som ingår eller erbjuds ska spela någon roll när man vill berätta att det här var en fin plats att stå på, rätta mig om jag har fel??!!!!

Ha det gott där ute i husbilarna, det har jag/vi, Anette
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Lägg gärna in favos i ställplatslistan . Det är ett dåligt inflöde där.
Det verkar som det kommer in en ny plats i månaden!!

Har jag fel ?

/Bosse

Jag tycker vi har campingplatser så det räcker och blir över på den sidan, :rolleyes:men det är vad jag anser.
Får säkert mothugg i den frågan.:D


Kåre
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jag tycker vi har campingplatser så det räcker och blir över på den sidan, :rolleyes:men det är vad jag anser.
Får säkert mothugg i den frågan.:D


Kåre
Nu är jag med dig Kåre, ironi, såklart, men jag lovar dig att jag kan ge dig många härliga "ställplatser" i Europa, men tyvärr, jag tänker inte lägga upp dem här, för då kanske de är för flådiga, eller för dyra, eller för besökta, eller för, ja alldeles undebara...

Say no more, t.g.i.f. som vår personal brukar säga!

No hard feelings, Anette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Tilbake til emnet: Men jeg kan ikke si hvilken av omlag 15 plasser i Mosel-dalen som er min favoritt - Selv om Minheim, Klüsserat, Neef og Trier alle har sine spesialiteter. Noen mindre som ligger godt gjemt på vingårder i dalen stiller og høyt på listen.

Har i Norge noen godt bortgjemte fredlige steder som vi og gjerne besøker, alle uten andre fasiliteter enn en noenlunde flat plass å stå. Og i Dalsland er det en campingplass som vi brukte mye før vi flyttet til området selv - Vammerviken, den er lite besøkt av svensker - noe mer av norske bobiler, men om sommeren er det ofte fullt av tyskere som har funnet denne perlen med plass til omlag 50 biler og vogner.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Pojkar, pojkar!

Jag tror inte ni förstår vad jag skriver.

I denna klubbens vagga och i en annan klubb samlade vi nattplatser åt varandra som vi villigt och glatt delgav varandra. Det var alltså "way-back" och ingen sökte då efter campingplatser eller stellplatzer, utan en plats att övernatta på som "ingen ägde".

I dag är det i stort sett enbart "reproducerade" platser, alltså platser som är helt officiella och lika lätt går att hitta på nätet olika kataloger i Sverige och övriga Europa, som tillförs Husbilsplatser. Övervägande är officiella ställplatser och campingplatser.

Det tillkommer i stort sätt inga unika nattplatser längre, som vi som tidigare tillförde, luskade fram när vi körde land och rike runt.

Jag och många med mej är inte längre motiverade att delge andra dessa eftersom så ytterst få sysslar med detta i klubben.

Men detta är nog vad folket/medlemmarna vill ha, så jag viker mej.

Nu får man huka sej i soffan, för nu skjuter säkert många skarpt.


Ha en trevlig kväll

Kåre
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Kåre, det här blir det sista jag skriver i denna tråd, skulle gärna se fler som du säger, nattplatser eller någonstans att bara parkera på här i forumet, men det är som du säger, inte speciellt intressant längre, däremot kan jag förstå dom som vill ha dessa platser och jag klandrar dom inte för det, vilket jag kan tycka händer ibland här på forumet.

Jag tror att vi är ganska många därute och att de flesta får reda på "hemliga" ställen ändå genom mun till mu metoden!

Och, jag heter fortfarande Anette!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Det tillkommer i stort sätt inga unika nattplatser längre, som vi som tidigare tillförde, luskade fram när vi körde land och rike runt.

Jag kan hålla med dig där men ge inte upp för vi behöver få in NYA platser med hjälp av rävar som du som känner till vad som behövs. Enkla nattplatser för oss nomader.
Inget bling bling.

/Bosse
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Kåre, det här blir det sista jag skriver i denna tråd, skulle gärna se fler som du säger, nattplatser eller någonstans att bara parkera på här i forumet, men det är som du säger, inte speciellt intressant längre, däremot kan jag förstå dom som vill ha dessa platser och jag klandrar dom inte för det, vilket jag kan tycka händer ibland här på forumet.

Jag tror att vi är ganska många därute och att de flesta får reda på "hemliga" ställen ändå genom mun till mu metoden!

Och, jag heter fortfarande Anette!

Hej Anette!

Då har vi tydligen inte så olika uppfattningar.
Vi får väl starta "Hemliga Klubben" för utbyte av "Outsides-information" :D


Natti Natti
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jag kan hålla med dig där men ge inte upp för vi behöver få in NYA platser med hjälp av rävar som du som känner till vad som behövs. Enkla nattplatser för oss nomader.
Inget bling bling.

/Bosse


Ännu en "själsfrände"! :D

Välkommen till "Hemliga Klubben" i så fall! :)


Natti Natti, Bosse


Kåre
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Ämnet är svårt för favoritställplatserna avlöser varandra i en ständig följd. Vad som var min favoritställplats idag är det kanske inte i morgon o.s.v. Däremot om jag hittar en fin campingplats så vill jag självklart lägga ut den här på forumet för att andra ska kunna hitta dit! Jag envisas alltså med att skilja på ställplatser och campingplatser och jag ser inget fel i det!

En ställplats är en plats där man tryggt kan övernatta tillsammans med likasinnade! Tömma tankar med olika innehåll, bli av med sopor, fylla på färskvatten är väl det som brukar erbjudas på ställplatser ofta till en rimlig kostnad! Nästa dag åker man vidare. Möjligen stannar man en natt till eller rentav två. Det beror på utbudet utanför ställplatsen; en trevlig by, något evenemang eller annat som kan intressera besökaren. Det vanligaste är dock att man stannar en natt och sedan åker vidare.

En campingplats är också en plats där man kan övernatta bland likasinnade, tömma tankar med olika innehåll, bli av med sopor och fylla på färskvatten. Men sedan upphör likheten med ställplatsen eftersom campingplatsen kan erbjuda så mycket mer än ställplatsen, exempelvis restaurang, duschar, diskhoar och allt möjligt annat såsom begivenheter för barn i form i olika former såsom pooler, lekattiraljer av de mest skiftande slag och allt möjligt annat och allt detta kostar pengar och det har ställplatsövernattaren inte något intresse att betala för! All denna service gör ofta att gästen beslutar sig för att stanna kvar på campingplatsen en längre tid, kanske flera veckor och i vissa fall t.o.m. halvårsvis vilket ofta är fallet i Spanien där denna sorts övervintring av frusna svenskar blir mer och mer vanlig! Vissa campingplatser har t.o.m. AC på toan och har man gått på charmkurs eller är naturligt charmig så kan man t.o.m. bli bjuden på en 17-rätters middag av campingägaren! Sådant har förekommit enligt vad som har försports mig från en säker källa!

För mig är skillnaden mellan ställplats och campingplats kristallklar och jag hoppas att jag med detta epos har kunnat förklara tydligt vad jag anser om detta!

Självklart bjuder det mig som "timid åldring" emot att föreslå trådskaparen att ändra rubriken till exempelvis "Favoritcampingplatser i Europa" och eftersom jag av födsel och ohejdad vana är kolossalt blyg och försynt så vill jag inte göra det. Det skulle kunna anses anstötligt av sådana som vet bättre än jag och ställa till med onödiga konfrontationer, kanske!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jappe !
Varför krånglar du ?
Frågan var väl om vilken ställplats som vi gillade bäst , ute i europa ?
Det är en enkel fråga man kan svara på utan långa utläggningar ?
Sköt om dig :).!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jag betraktar inte detta som krångel! Jag har upptäckt :cool: att många krafter idag arbetar för att sudda ut gränserna mellan ställplatser och campingplatser och då måste jag reagera för att bringa klarhet i ämnet, husbilismen till gagn och fromma! :)

Jappe
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Jag tyckte Lassejs fråga var intressant.
Man kanske kunde få några svar på den.
Frugan och jag skall åka ner till Moseldalen i sommar.
Skall vara borta 3 veckor.
Många i klubben har säkert gjort resan. Därav mitt intresse.
Första mål är Koblenz , för att sedan avsluta i Trier.
Hade tänkt att inte ta autobahn ner till Koblenz.Däremot hem från Trier.;)
Därav mitt intresse av Lassejs fråga.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Din favorit ställplats i Europa

Hur svårt kan det va, tydligen lättare missuppfatta än hålla sig till ämnet.

Min enkla fråga till medlemmarna var som rubriken lyder, dvs jag och andra kunde få tips om bra ställplatser där andra varit och tyckt dessa varit bra.

Hur sedan en sådan enkel fråga kan spåra ur så totalt, är helt otroligt. Om sedan det skulle slinka med en campingplats är det väl inte hela världen. Det är väl upp till mej att avgöra om det är en campingplats eller ställplatz. Tycker det är bedrövligt att människor beter sig som de gör på en mycket enkel fråga. Kanske frågan för vissa var för enkel eller så förstod man den inte.

Tycker man skall hålla sig till vad jag avser och överlämna annan disskusition till en annan tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen