Sv: dieselförbrukning
Hej igen Belgien 1!
Jag kör årligen några hundra mil på tyska motorvägar och, förlåt att jag säger det, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Visst kan det ibland vara en tuff och livlig trafik på vägarna, men just det faktum att jag håller min plats i ledet med en jämn och stadig fart gör att jag till stor del undviker den typen av problem som du nämner. Och att ligga mellan två långtradare - ja, mig gör det ingenting bara vi håller samma fart. Men visst, det är ett problem när man som jag vill hålla en viss distans till framförvarande fordon och det gång efter annan kommer en lastbil och lägger sig framför och fyller ut luckan. Men är alternativet att jag själv ska fara ut och ur filerna, så vet i alla fall jag vilket alternativ jag väljer.
Sedan detta med att inte kunna lämna motorvägen. Det är ett problem som jag aldrig har upplevt. Jag menar, avfarterna skyltas ju kilometervis i förväg (och ska man av så har man väl någon hum om detta i en någorlunda förtid) och nog fasen borde man på den sträckan kunna få en möjlighet att komma in i ytterfilen och därifrån sedan kunna styra in på avfarten. Enda gången jag tycker mig märka ett problem med att missa avfarter är vid långa vägbyggen och liknande då skyltningen ibland kan vara en aning förvirrande.
mvh
Staffan