• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselförbrukning

F

F.d. 20787

Guest
Sv: dieselförbrukning

Tack för en bra tråd..
Jag har en fundering..
Har nyligen köpt en husbil med en Fiat motor på 2,5 116H (Dethleffs A-5830)
Jag kollade förbrukningen vid flera tillfällen och den låg på 1,2-1,3. Jag körde aldrig över 100Km/h utan låg på 85Km/h i medelhastighet med femmans växel...

Sedan testade jag att köra 110Km/h då fick jag ner förbrukningen till 1,10..
Var detta bara en "slump" eller är det så att det är bättre att köra på hög växel lite snabbare än en hög växel lite saktare?!

/Micael
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Pilot: Om man tar snittet på avgivna svar så blir det en förbrukning på 1,052 Liter milen, och det kan man kanske kalla skälig förbrukning för såpass tunga fordon.

Detta stämmer bra med fordonstillverkarens Fiats uppgift när man har ett husbygge bak.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 20787

Guest
Sv: dieselförbrukning

Finns det inte någon vänlig själ som kan svara på denna fråga?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: dieselförbrukning

Det är svårt att veta exakt, det beror mycket på biltypen och sättet att köra. Märker du själv att du sparar bränsle med högre växel och högre fart så är det säkert rätt i ditt fall.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Som du i alla inläggen så finns det inget fast förhållande mellan förbrukning alkov - halv-integrerad och hel-integrerade. Faktorer som påverkar är allt från tung högerfot till val av motor och påbyggnad, sen är det snö å halka, motvind eller medvind, bråttom eller tat lungt.

Det är inte säkert att en liten motor är bättre på en alkovbil än en större motor, fler hästar är heller inte säkert att den drar mindre, högt vrid kan ge lägre förbrukning men kan också ge högre förbrukning om foten vilar tungt på pedalen!
Man kan dock konstatera att straxt över litern per mil är gott nog åt de flesta. Om alla gick en kurs i eco-driving eller motsvarande skulle man nog få ner förbrukningen runt 10-15 % på samtliga!
Så, ge dej ut på vägarna och konstatera vad vi alla hela tiden gör; Den drar för mycket, jag måste lätta på gasen!!!! Har man då tur och haft medvind hela förmiddagen yeeesss! 0,99!!
Bråttom till färjan? oj 1,44!!! suck!

Summa sumarum; alldeles för många faktorer, alldeles för löst ställd fråga!
Lätta på gasen och ha det bra!
Fredrik
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Hej

Har aldrig förstått hur man kan få ned förbrukningen under litern. Med en Knaus 650 LG helint, 2,8 l fiat blir det som regel 1,25 l/ mil i snitt utan blyfot

Undrar om det kan löna sig att låta en dieselspec kolla/mäta förbrukningen?
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Vår LMC 671 (alkov) på Fiat Ducato 2.8 JTD (128hp) med totalvikt 3500kg sög i sig 1.32 L/mil i snitt under under -07.
Innefattande allt från lång sträckörning från norrland neröver söder till kortare turer runtomkring hemtrakterna.
Lägsta noterade förbrukningen på en hel tank är 1.22l/mil och högsta 1.45 l/mil.

Visserligen då fulllastad med 2 vuxna, 2 tonåringar, större hund, 4st cyklar, grillen, kläder..... ja man vågar knappt tänka på vad det väger egentligen.... :wideeyed:

Till detta kommer då också att gubben bakom ratten (ja det är väll jag då) har ganska tung gasfot och ångar (minst) på i föreskriven hastighet....

//janne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: dieselförbrukning

jag har haft många husbilar, kör mycket på jobbet, året runt, 5000-6000 mil varje år. Några erfarenheter. Fiat 2,8 l motor, chippad, vanlig lång resa ca 1-1,1 l/mil, tung gasfot 1,2. Två st Renault, 2,5 och 3 l motorer, chippade också, har varit snålast, 2,5 l på sommaren gick 0,9-0,95, 3 l motor lite mer. Idag boogie axlad Fiat, 3 l, chippad den också, 1,25-1,5 (bråttom). Jag brukar räkna ca 10% till mil- resp mil eftersom mätarna visar ju fel. Renault motor verkade reagera på chiptrimning något, ingen av mina Fiat har visat lägre förbrukning, bara mer vrid på motorn,
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vi körde 480 mil under 5 veckor , via Tyskland ,Österike Slovenien,Kroatien,och hem. Utgångspunkt Öland. Bränsleåtgång 504 liter. FiatDucato 2,2 100 hk. MC-LOUIS.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vår förbrukning under 2007 var i snitt 1,02 liter med en 2,0 liters Fiat med Autorollers halvintrgrerade påbyggnad.Jag blev positivt överaskad av denna förbrukning,eftersom ja g trodde att ju mindre motor man har ju större förbrukning.
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: dieselförbrukning

Har haft följande bilar de senaste 3 åren, förbrukn avser körning mellan flera tankningar och huvudsakligen inte småsträckor:
Solifer 660, halvintegrerad, Fiat Ducato 2,8JTD, manuell växellåda 5 växlar, årsmodell -05, 1,06 l/mil. Sålde bilen eftersom jag inte skulle använda den över vintern 2006-2007.
Adriatik 6,05 m, halvintegrerad, Fiat Ducato 2,3JTD, manuell växellåda 5 växlar, årsmodell -05, ca 1 l/mil, ägde denna bara kort tid och köpte den begagnad våren 2007.
Dethleffs Esprit RT6844 längd 7,05 m, Renault Master C120, automatisk växellåda 6 växlar, farthållare, årsmodell -07, 0,85-09 l/mil. Längre körningar omkr 0,85. Lite högre hastighet 110 ca 0,95 l/mil. Körning med dubbdäck senaste mätningen på längre sträcka 0,87 l/mil hastighet 80-90 km/tim.

Min uppfattning är att Renault Master drar mindre bränsle av någon anledning. Samma körstil på samtliga bilar och samtliga halvintegrerade. En kommentar betr värmen, mycket bra värme på passagerarsidan i Renault Master till skillnad mot Fiat Ducato, där vi fick ha extra filt på passagerarsidan, när det närmade sig 0 grader ute för att inte frysa medan värmen var mycket bra på förarsidan. Vid kontakt med aukt verkstad fick vi beskedet att det inte var något garantifel utan att så skulle det vara. Överhuvudtaget mera helnöjd med Renault Master än som vi varit tidigare med 3 st Fiat Ducato under 2000-talet. 2 st JTD2,8 och en JTD2,3.
Aej 432
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 209

Guest
Sv: dieselförbrukning

Har haft följande bilar de senaste 3 åren, förbrukn avser körning mellan flera tankningar och huvudsakligen inte småsträckor:
Solifer 660, halvintegrerad, Fiat Ducato 2,8JTD, manuell växellåda 5 växlar, årsmodell -05, 1,06 l/mil. Sålde bilen eftersom jag inte skulle använda den över vintern 2006-2007.
Adriatik 6,05 m, halvintegrerad, Fiat Ducato 2,3JTD, manuell växellåda 5 växlar, årsmodell -05, ca 1 l/mil, ägde denna bara kort tid och köpte den begagnad våren 2007.
Dethleffs Esprit RT6844 längd 7,05 m, Renault Master C120, automatisk växellåda 6 växlar, farthållare, årsmodell -07, 0,85-09 l/mil. Längre körningar omkr 0,85. Lite högre hastighet 110 ca 0,95 l/mil. Körning med dubbdäck senaste mätningen på längre sträcka 0,87 l/mil hastighet 80-90 km/tim.

Min uppfattning är att Renault Master drar mindre bränsle av någon anledning. Samma körstil på samtliga bilar och samtliga halvintegrerade. En kommentar betr värmen, mycket bra värme på passagerarsidan i Renault Master till skillnad mot Fiat Ducato, där vi fick ha extra filt på passagerarsidan, när det närmade sig 0 grader ute för att inte frysa medan värmen var mycket bra på förarsidan. Vid kontakt med aukt verkstad fick vi beskedet att det inte var något garantifel utan att så skulle det vara. Överhuvudtaget mera helnöjd med Renault Master än som vi varit tidigare med 3 st Fiat Ducato under 2000-talet. 2 st JTD2,8 och en JTD2,3. Blir nog aldrig en Fiat mer.
Aej 432
 
F

F.d. 25061

Guest
Sv: dieselförbrukning

Håller helt med om detta. Efter den regninga sommaren-07, var det lite av en skräcktur, genom dom
stora Europeiska hamnstäderna, med upp till 6-filer i varje riktning, och gasglada långtradarchauförer.
Det var så illa att man tyckte att E-6 genom Bohuslän var som en stillsam byväg om våren.
Hälsningar Q walther HBK 1206
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Min drar 2.07 / mil räknat på 1000 mil. Då drar jag omkring på 6.700 kg dvs nästan två normala husbilar.
Å andra sidan är skatten bara 2662:- så det jämnar väl ut sig lite.
/Nisse
:)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vi är inne på sidan 3 i tråden, men inte känner jag mig klokare än jag var i början av sidan 1. Angivna värden varierar på ett för mig obegripligt sätt. Varför? Troligen för att vi jämför äpplen med bananer. Och visst inser jag att det finns flera sanningar om det mesta i husbilslivet.

Jag föreslog i inlägg nr 50 ett sätt att mäta och ange förbrukningen. Summa en annan medlem instämde - uppenbarligen var förslaget inte särskilt bra!

Jag ska försöka låta bli att tänka på detta med förbrukningen av diesel och i stället koncentrera mig på "upplevelser per mil" som "and100" myntade. Och där blir det bara vår egen version som är den korrekta och som inte kan ifrågasättas, möjligen överdrivas litet.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Jamen Kölis. Du ska åka dit vinden dig bär! Alltså, kör alltid i medvind, då du, ska ru se på förbrukningssiffror klart under 1!
Fredrik
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Nog är det ganska konstigt att man upplever bränsleförbrukningen så olika. Men kanske inte ändå.. några faktorer som kan påverka:

- Om hastighetsmätaren felar minst 5% vad felar då vägmätaren... för det är väl den vi använder.. eller
- Man tankar fullt till det stannar själv +- 5 liter
- Man vill ju att bilen ska dra lite så man lurar sig själv och avrundar åt "rätt" håll.

Skit samma. Bilen drar vad den drar och det får man leva med eller byta bil.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

När vi kör normalkörning och med tanke på att man skall köra billigt så har jag kört på 0,95 men när man har legat och pressat på autobahn med mätaren liggandes konstant på 120 och mer därtill ibland så har jag kommit upp i 1,35 men då är det "pelle i mattan" .

Jag toppade bilen på väg hem en gång och den gjorde 140 sen var det stopp .

Detta var givetvis i Tyskland .
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: dieselförbrukning

Hej! När jag körde hem min Husbil från Lidköping till Värmdö i höstas så var förbrukningen 0,8. Den var tom på utrustning. Hastigheten var ca 90. Har en Miller Erie havvintegrerad 2,2
 
P

Pelle

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hej,

Klipper in mitt svar från en annan tråd med uppdaterade siffror för hela året

Bilen är en helintegrerad -01 Pilote Galaxy 3500Kg 2,8l JTD med gammla lådan, lastvikten är försummbar .
Släpet är av typ "flyttsläp" med last väger det ca 1000Kg

Förbrukningar
Före omdrevning
Med släpp medleförbrukning 1,45l/mil mätt på 337mil 1,57max 1,37min

efter omdrevning
med släp medleförbrukning 1,46l/mil mätt på 283mil 1,63max 1,33 min
utan släp medleförbrukning 1,34l/mil mätt på 456 mil 1,42max 1,24 min
Alltihopa mätt vid landsvägskörning.

Har tyvärr inte kvar siffrorna från den förra bilen -99 alkov 3500Kg 2,8l idTD men min minnesbild är att den drog ca 1dl MINDRE både med och utan släp.

Ändringen av utväxling har inte påverkat förbrukningen med släp nämnvärt jag har inga siffror utan släp före omdrevning.
Min egen erfarenhet både på denna och förra bilen är att lutningen vid tankning ger 5-7l och att vind med eller mot gör den stora skillnaden upp till 2dl/mil beroende på fart.

Lite förvånad är jag att alkov bilen verkade ha LÄGRE luftmotånd i farter upp till 110 än denna helintegrerade kanske funkar alkoven som en uppochnedvänd fartygsbulb och att hytten var smalare

Pelle
 
Toppen