• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselförbrukning

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Vad tycker ni är en skälig dieselförbrukning av de olika modelerna, alkov,halvintegrerat,helintegrerat?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Pilot,

På långresa dvs 95% motorvägen så har jag en förbrukning på 0.98 milen annars 1,12. Kör med en Mercedes Sprinter 2.8 liter på 157hk och är halvintegrerad, jag vill tillägga här att jag inte har en tung fot utan tag det lungt kör max 100 km :holly-1-icon:
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hej
Kör en helintergrerad mercedes 316 cdi automat kör jag 90 km drar den 0,9
100 km 1 lit osv. Bilen är tungreggad så från och med 2008 måste jag montera en hastighetsregulator med max 90 km tim så då blir väl förbrukningen c:a 0,9
mvh deicer
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hade tidigare en Eura mobil 515 alkov 2,8 liter, förbrukningen var i snitt 1,06 l mil vid blandad körning.

Har nu en Kabe halvintegrerad 2,8 liters som är lite tyngre än Euran och även den drar 1,06 vid blandad körning.

Båda bilarna har Fiat Ducato chassie.
 
Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej!

Bränsleförbrukningen på våran bil ligger på samma som deicers gör. FIAT 130 hk -07 halvintregrerad totalvikt 3500 kg.

hälsn.Rolf
 
G

Göran T625

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hej!
Vad tycker ni är en skälig dieselförbrukning av de olika modelerna, alkov,halvintegrerat,helintegrerat?
Hej!
Generellt för de typer av bilar som du frågar om, bör följande gälla ut teoretisk synvinkel;
1) Halvintegrerad bör dra minst bränsle
2) Helintegrerad lite mer bränsle
3) Alkov drar lite mer ändå

Mitt svar baseras på att bilarna har samma vikt, likvärdig drivlina och att det så kallade "CD värdet skiljer modellerna åt!"

CD värdet räknas fram baserat på modellens frontarea (yta) och modellens form (möjlighet att skära vinden) tillsammans skapar de ett vindmotstånd som måste övervinnas.

Har själv en delintegrerad Hobby 750 (ca 156 Hp/ 4,5 ton) den drar normalt ca 0,9-0,95 lirer / mil, håller oftast 90-100 km/t.
/ Hälsn, Bengt 333

Författat av Bengt vid besök hos

Göran 292 :santa1:
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: dieselförbrukning

hej peters och alla andra i hbk
låter intresant kandu vidarutveckla detta påstående har fått brev från vägverket att jag måste montera en hastighetsregulator från och med 1/1 2008
mvh deicer
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Det beror väl på hur man kör också,
Stig

Stig,

Självklart men dom flesta har svarat att dom håller sig kring 90-100km timme och det tycker jag är en bra hastighet i Sverige. På kontinenten lite för långsamt för då blir om omkörd av varje långtradare, det är lite jobbigt tycker jag :holly-1-icon:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Belgien 1.

Med all respekt för dina erfarenheter, vill jag nog ändå säga att utifrån min erfarenhet (drygt 30 års resande i Europa med campingfordon) så är 90 - 100 (och gärna i regionen strax runt/över 90) en alldeles förträfflig motorvägsfart, eftersom man då till stor del flyter med lastbilstrafiken i den långsamma filen och därigenom slipper omaket att ständigt behöva byta fil och så vidare. I alla fall i områden som inte domineras av våldsamma höjdskillnader och liknande. Min erfarenhet är också att lastbilschaufförerna är mycket disciplinerade när det gäller att hålla sig inom tillåten hastighet och ytterst sällan pressar sig över denna).

Samtidigt vet jag naturligtvis att andra föredrar att fara fram i farter kring 110 - och tycker att det är alldeles förträffligt - och det är naturligtvis ett val som de gör.

Vad gäller dieselförbrukning brukar vår bil (Hymer 654 -05 med en motor på 128 kh) dra cirka 11,2l/100 km - blandad körning.

Staffan
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Med all respekt för dina erfarenheter, vill jag nog ändå säga att utifrån min erfarenhet (drygt 30 års resande i Europa med campingfordon) så är 90 - 100 (och gärna i regionen strax runt/över 90) en alldeles förträfflig motorvägsfart

Staffan,

Vet du hur det känns att bli kämd mellan 2 st långtradare ? Vet du hur det känns att inte bli släppt emellan så att man kan tag den utfarten man önskar ? Jag vet inte när det var sist du körde på Tyska motorvägen men vi har nu kommit till ett stadium där det flesta långtradare chaffisen är från förre detta Östblocket och dom ger tusan i att hålla sig till hastigheterna och bryter alla lagar som går att bryta. Ägaren betalar gärna böterna för det är billigare än att ha en lastbil stående på nån parkering så det bara att gasa på.

Har stor erfarenhet att köra på kontinenten, den regel som gäller heter "Time is money" nåt annat existerar inte, tro mig :holly-1-icon:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: dieselförbrukning

Staffan,

Vet du hur det känns att bli kämd mellan 2 st långtradare ? Vet du hur det känns att inte bli släppt emellan så att man kan tag den utfarten man önskar ?

Jag har inte kört i Tyskland på några år, och då var det med motorcykel, inte husbil. (Ett snabbare, smidigare fordon, men man är ju också oskyddad, så man tänker sig för mer än en gång innan man börjar "trängas"...). Men jag är inte riktigt med på vad du menar med detta. Ligger man i högerfilen hela tiden missar man väl inte utfarter?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Ligger man i högerfilen hela tiden missar man väl inte utfarter?

Asawi,

Jag vet inte vad du tycker man jag gillar inte att ligga mellan 2 st 40 tonnare flera mil i sträck bara för att jag måste lämna motorvägen, I Tyskland är det nämligen lag att det ska finnas x antal meter mellan lastbilarna men som sagt det struntar dom i :holly-1-icon:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej igen Belgien 1!

Jag kör årligen några hundra mil på tyska motorvägar och, förlåt att jag säger det, men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Visst kan det ibland vara en tuff och livlig trafik på vägarna, men just det faktum att jag håller min plats i ledet med en jämn och stadig fart gör att jag till stor del undviker den typen av problem som du nämner. Och att ligga mellan två långtradare - ja, mig gör det ingenting bara vi håller samma fart. Men visst, det är ett problem när man som jag vill hålla en viss distans till framförvarande fordon och det gång efter annan kommer en lastbil och lägger sig framför och fyller ut luckan. Men är alternativet att jag själv ska fara ut och ur filerna, så vet i alla fall jag vilket alternativ jag väljer.

Sedan detta med att inte kunna lämna motorvägen. Det är ett problem som jag aldrig har upplevt. Jag menar, avfarterna skyltas ju kilometervis i förväg (och ska man av så har man väl någon hum om detta i en någorlunda förtid) och nog fasen borde man på den sträckan kunna få en möjlighet att komma in i ytterfilen och därifrån sedan kunna styra in på avfarten. Enda gången jag tycker mig märka ett problem med att missa avfarter är vid långa vägbyggen och liknande då skyltningen ibland kan vara en aning förvirrande.

mvh
Staffan
 

kurt kaiser

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
954
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Vi har en Dethleffs Globebus 2,3 L -05 och använder den varje dag året om, här hemma och resor utomlands.
Sedan -05 har snittförbrukningen varit 0,82 L/mil. Undrar om det är rekord ?
Önskar alla ett riktigt gott NYTT ÅR
Mona & Kurt 954:present-1-icon::reindeer-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hymer,

Detta fenomen med dom utländska lasbilchaffissen är nytt, kan inte specificeras när detta började men det är hemsk. Detta behöver inte betyda att det jämnt så men har frekvent förekommit.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej!
Rimor Sailer 748 delintegrerad / Mercedes Sprinter 416 CDI 2,7 liters motor, 156 Hk. 1,3 lit./mil Fullastad 3.500 kg.
Blyfot.
Hälsningar Tommy
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej alla.

Bränsleförbrukningen på min gamla FFB med 2,5 TD ligger på Ca il/mil blandad körning.
Den är helinteg. och jag håller för det mesta mellan 90 och 100Km.

Beträffande Autobahn försöker man hålla samma fart som dom hastighetsbegränsade lastbilarn, men så hamnar bakom ett stort schabrak och ser ingen ting så det blir omkörning för att få fri sikt framåt,. Det är då man önskar sej mer hästkrafter.

Hur visar era hastighetsmätare? Enligt navigatorn visar min 7 Km för mycket.

Good Fortsättning på er alla.

Jägarn
 
Toppen