• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselförbrukning

F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hej!
Rimor Sailer 748 delintegrerad / Mercedes Sprinter 416 CDI 2,7 liters motor, 157 Hk. 1,3 lit./mil Fullastad 3.500 kg. Blyfot.
Hälsningar Tommy

Hejsan Tommy,

Samma husbil som våran men motor är en 316CDI år 2002 uttagen November 2001. Vad är skillnaden med en 416CDI, våran är också 157hk med en 2.7liters 5 cylindrig commonrail motor ?
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Belgien1!

Skillnaden är chassiet. 416 är ett 4.600 kg chassie.
Bilen har bl.a. dubbla bakhjul.
Möjligen är transmissionen/utväxlingen annorlunda.

Gott Nytt År!
Hälsningar
Tommy
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Tommy,
Tackar kände inte till det, våran är "bara" max 3.5t :holly-1-icon:
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hymer bc544 2005:a, (integrerad således) sörplar 0,94 med lätt gasfot, mest landsväg men lite stad inräknat.
Robert G
Gotland
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: dieselförbrukning

Luftmotståndet verkar vara det som avgör det mesta när det gäller förbrukningen,
läste i Promobil för ett tag sen,att en husbil i den vanligaste storleken hade ca: dubbla luftmotståndet mot en MB Vito.
Däremot skilde det inte så mycket mellan olika husbilstyperna.
Det är farter över 100km/tim som diagrammet steg upp i skyn.
Har färddator i min helintregerade Carthago med MB 184hk +auto och visade förbrukning runt litern
på mindre vägar (ca:50-90km/tim),utan att snåla på kraften vid accelaration.
Testade olika farter på motorväg,100=1,1 110=1,2-1,3 120=1,5!
Kostar att ha bråttom!
Men föredrar ändå att ligga i 100-110km,på tråkiga motorvägar!
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Hej!
Vi har en Dethleffs A7071 ( Alkov),totalvikt 4000 kg,stora motorn -157 hkr,2 pers+2 hundar+ "all"utr.
Har nu kört ca 800 mil och ligger klart ÖVER 1,2 l/mil i snitt.
Kanske beror det på att vi inte lärt oss njuta av husbilslivet ännu-? Detta är vår första husbil och när vi hämtade ut den i augusti så var det så många platser "uppdämda" för våra besök -så vi har kört fort för att hinna med allt.
-Har lovat mig själv att at det lite lugnare nu när dieselpriset gått upp igen.

Skall också försöka komma ihåg att använda alla växlar - har en ovana att glömma bort att lägga in högsta växeln (6-an) när jag kör husbilen,och detta påverkar väl också förbrukningen något...

När vi valde alkovmodellen så sa man till oss att räkna med ca 1,5 dl mer i förbr jämfört med delintegrerad-och det stämmer väl kanske med ovanst svar.(?)

Intressant tråd ialla fall (även om en del halkade lite väl långt ut på sidan /tyska motorvägar mm.)

Hoppas att fler svarar så att vi får bra statistik till vår blivande databas om resp märke/modell mm



GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !!! Önskar Rose-Marie o Lasse W från ett regnigt o snöfritt Roslagen.(kan bara bli bättre)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Intressant tråd ialla fall (även om en del halkade lite väl långt ut på sidan /tyska motorvägar mm.)

Lasse W,

Sorry Lasse det var inte meningen att halka in på Tyska motorvägen det blev ju bara så. Skall sköta mig bättre i fortsättningen och hålla mig inom ämnet (topic) :holly-1-icon:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Vi har en Frankia 820 Gd helintegrerad 2006.Vikt 4,5 ton och 3 axlar. Den tar 1,3 liter per mil och jag kör ofta nu med Hakkapelitta på c:a 85 km/tim och upp till 92 km/tim på sommardäck. Hastigheterna är det som navigatorn ger.
97 km/tim på mätaren är 90 km/tim på navigatorn.
Får ibland lite olika förbrukning men det beror troligen på hur bilen lutar vid tankning, får då i några liter till.
Iallafall så räknar jag med att 53-55 mil så börjar tankmätaren visa gul pump.
Kul att kaninen är tillbaka, slut på tjänstledigheten ?
Gert8
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: dieselförbrukning

Vår Carthago T47. 2006 Fiat 3,5t, men till det 200-300kg övervikt
Sörplar i sig 1,2-1,3 l/milen med en 2,8 JTD 127 hk
Har ofta farthållare till.
Kör lugnt 80-90 km/h på motorväg.
Har rullat 2000 mil nu.

Funderar på en box för att få ner förbrukningen.

Min gamla Hobby 620 AK, drog oftast mindre än 08 l/mil, med samma körsätt.
Stephan
 
Senast ändrad:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Stephan!
Vad är det för fabrikat på bärare/motor?
Vad är totalvikten?

undrar
Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vår Hymer förbrukar cirka 1 - 1,2. Det beror på om Du har Blyfot eller ej.
:singing-icon::singing-icon:
hls kurt
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Vi har en Dethleffs Advantage T6611.2,8 liter Common rail Turbo. Halvintegrerad. Räknade ner årsförbrukningen vid sista tankninge -07. Bilen har enbart rullat i Sverige och då mestadels på vanlig(gillar inte motorväg) väg.Kan inte påstå att jag kör snällt. Kanske något snällare nu sen jag fick de sista fortkörninsböterna. De var inte att leka med! Men, efter 700 mils körning har husbilen förbrukat "otroliga" 0,83l/mil. Numera förflyttar vi oss hellre med husbilen än med vår bensinslukande Volvo person bil.
Hälsn.......Ce-eN!
 
J

Jarn

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vår förra bil var en delintegrerad modell med Fiat 2,8 JTD motor.
Förbrukninen låg på ungefär 1 l/mil trots vi ofta körde på bra på Autobahn.
Det var bra siffror tyckte jag.

Sedan skaffade vi en navigator/GPS, då visde sig att både km mätaren och hastighets mätaren visade c:a 12 % för mycket.

Då tror jag nog också att förbrukningen stämde mer, dvs runt 1,15 l/milen.


// Roland
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Jag läste ditt inlägg Rolandn. Jag erkänner att jag gjort ett räknefel. Även jag har en GPS och har konstaterat att km-raknare och hastigh.-mätare visar som du mycket riktigt säger ca 10-12% fel. jag glömde att ta med det i mina beräkningar. Alltså fick jag nu istället en bränsleförbrukning på ca. 0,95l/mil istället. Inte nog med att jag ibland stavar fel, utan även räknar fel.

Hälsn.......Ce-eN!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Ce-eN,

Du är inte den enda som stavar fel, snart får du på skäll av vår forum lärare precies som jag :holly-1-icon:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vår Dethleffs A 6981 Alkov, 4000 kg, 157 hk motor, som hittills endast rullat 500 mil på blandade svenska vägar och tätorter har förbrukat ca 1,3 l per mil. Vi har som regel att inte varva över ca 2100 v/min, vilket ger en behaglig resa där man håller hastighetsbegränsningarna väl.

Vid en längre tripp i somras i hård motvind kom vi upp i väsentligt högre förbrukning. Enligt Fiat-tekniker ska motorn efter 7-800 mil "komma igång" mycket bättre samt komma ner i förbrukning, vilket vi ser fram emot. Bilen är härlig att köra på alla sätt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Concurro!
Din förbrukningen verkar hög även för att vare en alkovmodell, tung högerfot?

Betr Fiat tekniker och lägre förbrukning;
Allt sedan de stora tillverkarna av motorer (däribland Fiat) började använda automatiska bearbetningsprocesser (mer än 10 år sedan) har man varit tvungen att minska alla toleranser i tillverkningskedjan för att möjliggöra automatiseringen. Den tidigare sk inslitningen av olika motordelar mot varandra har sedan dess i det närmaste upphört, dvs inget att räkna med längre.

Att inslitningsprocessen/inkörningen i och med detta närmast kortats ner till noll innebär nog i ditt fall att du kan betrakta din nya bil som väl inkörd redan nu!

Om du inte hoppar med högerfoten (åke mjuk-hård, kan skilja på upp till 30%) .. eller har fel på vägmätaren så bör du nog söka problemet/förbrukningen på annat håll.

T.ex när man tankar en Fiat, så beroende på lutning när bilen tankas så kan full tank skilja på upp till 10 liter bränsle gång från gång (pga att luftficka bildas i tanken = troligaste orsak). Jag tror att du har samma tank som jag har. Blev i början mycket konfunderad över dessa svängningar i min egen bils förbrukning men har efter drygt 3.000 mil lärt mig hur/och när man tankat fullt. Min bil drog i somras ca 0,95 liter/milen på totalt 1200 mil. Har en Hobby 750 4,5 ton med trim chip (ca 154 hk/360 Nm), chipet gav ingen märkbart minskad förbrukning utan mest ökad komfort/körbarhet.
/ Hälsn från nabon, Bengt 333
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Svaret ligger till stor del i hur frågan ställs. Här i tråden löd den: "Vad anser ni vara skälig förbrukning ........... ?"

Själv uppgav jag hur mycket vår bil dragit totalt för hittils totalt körd sträcka - 1,3 l per mil. Helt sant och oantastligt värde för "blandad körning" och i likhet med vad motorbranschen tillämpar.

Om jag kör en längre sträcka på motorvägen en vacker dag och i lätt medvind, så skulle jag naturligtvis kunna uppnå en väsentligt lägre förbrukning. Men den skulle inte vara relevant för genomsnittlig blandad körning under varierande väg- och väderförhållanden. Att man dessutom har felmöjligheter vid mätning vid enstaka tanknings- och mätningstillfällen samt felvisningar av hastighets- och vägmätarinstrumenten ökar ju tyvärr på möjligheten av felaktiga förbrukningsvärden.

Frågan är ju intressant, men måste hanteras rätt.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: dieselförbrukning

Jag har under många år ( 50år och ca 125000 mil,usch vad mycket soppa man kört upp) av och till under perioder med många olika bilar allt från IFA spånkorg 1938 till Ford Fairline V8 och det mesta däremellan alltid tyckt att vänner, bekanta och arbetskamrater haft lägre förbrukning än vad jag lyckats att få. MEN jag har alltid mätt på samma sätt som Concurro tydligen också räknat. Genom att kolla förbrukning under en längre period med blandad körning, lite stad lite motorväg, lite småväg, kökörning, tomgång o.s.v. kommer man oftas mer rätt när det gäller förbrukning. Mina erfarenheter av tre olika husbilar varav en gammal helintegrerad 2,8 fiat motor, en modern liten alkovbil 1,9 l td, och den nuvarande 2.8 helintegrerad 147 hk 3500 kg visar att genomsnittet har varit förbluffande lika ca 1,1- 1,3. Att köra en bil på 3-5 ton med mellan 100 och 170 hästar på mellan 0,9 -1,05 som en del tydligen lyckats med tror jag är mer ett önsketänkande än verklighet.
Ove.G
 
Toppen