F
F.d. 29819
Guest
Av de husbilar med totalvikt 3500 kg, går 92,5 % med övervikt, av dessa går 23 % med så stor övervikt att körkortet är i fara. Dessutom får ingen av dessa fortsätta färden förrän bilens totalvikt är den rätta, alltså 3500 kg,
I våras på väg hem mot Sverige passerade vi genom södra Tyskland, på kartan fick jag se i norra Schweiz en kanton som heter Schaffhausen.
Hade tidigare hört att det skall vara en sevärd trakt, OK vi gör en avstickare dit få se om det stämmer. Schweiz - EU, tänkte inte så långt, efter att korsat flera gränser under den tidigare resan, utan problem. Genast vid gränstullen blev vi anvisade upp på en våg, samt fick visa reg-papper på bilen. Pulsen steg, snart kom besked att vi hade en övervikt på 270 kg, motsvarande 7,7 % och det var ju snällt räknat eftersom de räknade på bilens totalvikt, 3500 kg.
I Sverige räknas övervikten i förhållande till maxlasten, vilket hade gett 56,3% övervikt, jag hade fått lämna kortet och tagit bussen hem.
Efter långa disskusioner och till sist löfte från "tullchefen" på platsen, skulle vi få deras viktprotokoll som en souveni´r och slippa böter på 200 CHF, om vi vände vid gränsen, jag lovade dessutom att aldrig åka till Schweiz mera !!
Till saken hör att vi var två personer och en katt i bilen, bara det normala i
packningsväg, litet vin från Spanien och Frankrike några ombyten kläder, mat i kylen, vattentank och dieseltank halvfulla. I det s.k. "garaget" i bilen fanns fortfarande massor med plats.
Den fortsatta resan norröver skedde med förhöjd adrenalin nivå, för att inte tala om gränsövergången in i Sverige, med tanke på alla öltransporter från Tyskland. I Danmark tömde vi alla tankar: Vatten, toa, gråvatten och diesel, som tur var det ingen kontroll den dagen.
Väl hemkommen började jag kolla upp hela problemet. Jag kontrollvägde bilen, plockade ur allt löst, inga extra verktyg, ingen mat, inga kläder. Bilen väger nu: Med full vattentank, full dieseltank, 2 personer (ingen katt) tom gråvattentank och toatank, 1 st gasolflaska: 3400 kg ???
Vi får alltså lasta 100 kg, och bilen är registrerad för 4 st passagerare.
Enligt reg.bevis är tjänstevikten 3020 kg, vilket ger en maxlast på 480 kg.
Nu kommer det kluriga i det hela, när tjänstevikten bestämmes tar man en "naken" bil, där skall ingå en standardförare som väger 70 kg, 1 st gasolflaska, 70% vatten och diesel i tankarna, inget mera.
Att man tex kan färdas 5 personer i bilen har inte med det att göra, det är antalet bältade platser som det avser.
När man så beställer sin nya husbil vill man ha det bekvämt också, air-cond kanske 90-100 kg, extra gasolflaska 25 kg, markis 41 kg, extra bodelsbatteri 20 kg, radio TV högtalare navigator mm 5 kg, och så vidare. Allt detta är tillval och inskränker på lastförmågan. Så tillkommer frugan, katten, mat och kläder mm.
När man stoppas för vägning ute i naturen då kan inte tex katten och frugan be att få stiga av, allt som finns i bilen skall vägas, och det är ju helt rätt.
Någon lösning på detta har inte jag, men så här ser verkligheten ut, och det är något som man skall ha klart för sig när man packar husbilen full med "bra ha grejer" som får lämnas vid en kontroll för att färden skall kunna fortsätta, och på detta böter och risk för indraget körkort.
Samma problem gäller för husvagnar, dock har de ett bättre läge då den kan kopplas loss och man skaffar en hyrbil och tömmer övervikten i.
Hälsningar Lars-Åke
I våras på väg hem mot Sverige passerade vi genom södra Tyskland, på kartan fick jag se i norra Schweiz en kanton som heter Schaffhausen.
Hade tidigare hört att det skall vara en sevärd trakt, OK vi gör en avstickare dit få se om det stämmer. Schweiz - EU, tänkte inte så långt, efter att korsat flera gränser under den tidigare resan, utan problem. Genast vid gränstullen blev vi anvisade upp på en våg, samt fick visa reg-papper på bilen. Pulsen steg, snart kom besked att vi hade en övervikt på 270 kg, motsvarande 7,7 % och det var ju snällt räknat eftersom de räknade på bilens totalvikt, 3500 kg.
I Sverige räknas övervikten i förhållande till maxlasten, vilket hade gett 56,3% övervikt, jag hade fått lämna kortet och tagit bussen hem.
Efter långa disskusioner och till sist löfte från "tullchefen" på platsen, skulle vi få deras viktprotokoll som en souveni´r och slippa böter på 200 CHF, om vi vände vid gränsen, jag lovade dessutom att aldrig åka till Schweiz mera !!
Till saken hör att vi var två personer och en katt i bilen, bara det normala i
packningsväg, litet vin från Spanien och Frankrike några ombyten kläder, mat i kylen, vattentank och dieseltank halvfulla. I det s.k. "garaget" i bilen fanns fortfarande massor med plats.
Den fortsatta resan norröver skedde med förhöjd adrenalin nivå, för att inte tala om gränsövergången in i Sverige, med tanke på alla öltransporter från Tyskland. I Danmark tömde vi alla tankar: Vatten, toa, gråvatten och diesel, som tur var det ingen kontroll den dagen.
Väl hemkommen började jag kolla upp hela problemet. Jag kontrollvägde bilen, plockade ur allt löst, inga extra verktyg, ingen mat, inga kläder. Bilen väger nu: Med full vattentank, full dieseltank, 2 personer (ingen katt) tom gråvattentank och toatank, 1 st gasolflaska: 3400 kg ???
Vi får alltså lasta 100 kg, och bilen är registrerad för 4 st passagerare.
Enligt reg.bevis är tjänstevikten 3020 kg, vilket ger en maxlast på 480 kg.
Nu kommer det kluriga i det hela, när tjänstevikten bestämmes tar man en "naken" bil, där skall ingå en standardförare som väger 70 kg, 1 st gasolflaska, 70% vatten och diesel i tankarna, inget mera.
Att man tex kan färdas 5 personer i bilen har inte med det att göra, det är antalet bältade platser som det avser.
När man så beställer sin nya husbil vill man ha det bekvämt också, air-cond kanske 90-100 kg, extra gasolflaska 25 kg, markis 41 kg, extra bodelsbatteri 20 kg, radio TV högtalare navigator mm 5 kg, och så vidare. Allt detta är tillval och inskränker på lastförmågan. Så tillkommer frugan, katten, mat och kläder mm.
När man stoppas för vägning ute i naturen då kan inte tex katten och frugan be att få stiga av, allt som finns i bilen skall vägas, och det är ju helt rätt.
Någon lösning på detta har inte jag, men så här ser verkligheten ut, och det är något som man skall ha klart för sig när man packar husbilen full med "bra ha grejer" som får lämnas vid en kontroll för att färden skall kunna fortsätta, och på detta böter och risk för indraget körkort.
Samma problem gäller för husvagnar, dock har de ett bättre läge då den kan kopplas loss och man skaffar en hyrbil och tömmer övervikten i.
Hälsningar Lars-Åke