• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att sluta heja???

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Vi har vinkat och hejat så mycket vi kan. Men just hemkommen från en weekend på Öland, funderar vi verkligen över fortsättningen. Tveksamt om 2 av 10 hejade tillbaka på körda 60 mil. Känns inte roligt att sitta och vinka och inte få svar tillbaka.

Men en annan sak som jag funderat på. Jag gick runt bland husbilarna i helgen och var lite pratsugen. Men då är det inte tal om att vinka eller heja. Många är rädda för att samtala med en okänd eller ens heja. När kvällen kommer är det totalt nedsläckt i många vagnar och man ser inte till en människa. Jag har sagt det till min fru flera gånger tidigare, vi vinkar, men sedan är det slut med gemenskapen, när vi stannar våra fordon.

Jag hejar gärna och är själv positiv och utåtriktad och tycker det är kul att träffa nya personligheter. Jag har full respekt för alla som inte vill bli störda och jag stör inte heller om jag märker att man vill vara för sig själv. Mvh Matts Torebring

har notrat samma sak. Har börjat känna att "varför ska jag ta första steget" för ett litet samtal på campingar
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Det är ju inget betungande att lyfta handen/armen i en kamratlig hälsning så jag gör det och struntar egentligen i om någon vinkar tillbaka. Min bättre hälft brukar kommentera detta med min vinkning...........
Hälsningar Bror
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Även på ställplatser när mitt "huvud" är med så försöker jag
heja så fort det passar sig... Lite stelt kan det vara från övriga emellanåt... :wink:

Gällande vägarna, har kört 80mil senaste veckan, bättre snitt på hejandet! :)
Kanske går det i perioder, eller vilka vägar vi kör på?

Visst är ett vink en trevlig ting i tillvaron, dessutom håller den mig alert! :msn_highfive:

Nu är jag ju lite "gen-defekt", jag är rätt så tjötig vart som... :wub:
Ställplats eller forum, men å andra sidan känner folk igen mig, kommer fram å snackar,
du "e Stollen" eller? Vilket hitintills enbart vart grymt trevligt & positivt! Till skillnad från de
här på forumet som skriver både vitt & brett men sedan är snudd på asociala i verkliga livet... :rolleyes:

Mvh. från ett trevligt Figebo! Opppsss... Figeholm skall det ju vara! :D
 
Senast ändrad:

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Det gör vi med, hälsar alltså. Och har reagerat precis likadant. Är det månne så att det är många som hyr husbil och inte känner till våra "rutiner" ?
 

FrupatricS

HBK Medlem (P)
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Har kört Umeå- Haparanda- Jakobstad å tillbaks å står nu i Jävreme llan Piteå å Skellefteå.
I Sverige hälsar ca 1-2 av 10 å i Finland hälsar ca 6-7 av 10 på vår Plåtis. :)
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Vi har nu åkt cirka 200 mil i södra Finland och vinkningarna är nästan 100 %. Alla vinkar glatt.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dax att sluta heja???

Jag hälsar på alla husbilar vi möter om det är någon som påstår något annat så kanske det berodde på att jag hade kramp i armen just då efter allt hälsandet. Beträffande kontakt på ställplatser så har vi haft kontakt med människor som undrat vad vi har för hund, velat låna ut förlängningssladdar och varit allmänt trevliga. En person från en annan husbilsklubb spydde lite galla över HBK men tröttnade och satte sig hos sina kompisar.
Åke
 

Jimmy&Carina

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
8457
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Hej! Ny husbilsägare här. Lite ovant med hejandet :):wink: Skall bättra mig. Men är det skillnad på hejandet och vilken typ av husbil man har?? Har tidigare haft Husbuss Scania BR86 Super och barnen tyckte det var roligt när alla buss chafförer hejade på sin pappa:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Jag åker Mc och vi hälsar alltid när vi möter Mc-åkare.
När vi kör Husbilen så hälsar vi på mötande husbilar och kommer att fortsätta
med detta.
Hälsa ni som har stora husbilar också ty storleken har ingen betydelse.
Hälsningar
Gösta
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

I bilismens barndom vinkade väl alla till varandra. Idag skulle man nog bli betraktad son lite underlig om man vinkade till alla bilar man mötte!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dax att sluta heja???

Själv har jag några traumatiska år bakom mig. Jag har vinkat till alla bilar jag mött som haft sportfiskebåt på släp, men nästan aldrig fått någon hälsning tillbaka eftersom de jag mött inte kunnat se min egen båt bakom min stora husbil. För att råda bot på detta har jag nu trappat ner till en "plåtis", vilken är klart mindre än den båt jag oftast drar på.
aake

P.S. Besvarar alla vänliga hälsningar
 

kärna

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7882
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Hej
Självklart skall vi fortsätta att vinka Vi tycker det är en trevlig gest och som ger gemenskap.
Om man skulle vinka på en varubil eller hästtransport så vad gör det dom kankse tycker det är trevligt också.

Eive o Anne-Lise
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dax att sluta heja???

Jepp, morsar både i husbilen och på H-D´n.
På alla, om jag inte råkat glömma det.
Tycker man det är jobbigt att lyfta på näven kan man ju bara låta bli, det är nog ingen som dör av det. ;)
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Dax att sluta heja???

Jag tycker det vinkas i tid och otid bland husbilarna.
Det vinkas på allt och alla.
Husbilar, transportbilar hästtransporter,brödbilar och all sorts bröte man möter på vägarna, armarna går som en klockpendlar upp och ner ... :D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dax att sluta heja???

Jag tycker det vinkas i tid och otid bland husbilarna.
Det vinkas på allt och alla.
Husbilar, transportbilar hästtransporter,brödbilar och all sorts bröte man möter på vägarna, armarna går som en klockpendlar upp och ner ... :D


...va det därför du bytte ner dig? :D
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

jag vinkar till alla husbilar, får oftast vink tillbaka, men märker att ju längre sommar säsongen blir, så blir det mer sparsamt med vinkning, men när hösten kommer så ökar vinkandet igen som på våren ,,mvh håkan
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Vi brukar vinka men ser inte alltid om det vinkas tillbaka. Alkovbilarna blir så mörka i hytten ibland, så det syns inte alltid.

:twitcy:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

katt%20som%20vinkar.gif
 
Toppen