• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att sluta heja???

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Trevlig sed, men ibland blir det rätt mycket..
En del tycker att man skall vinka först, därefter vinkar de tillbaka, om de hinner..
Jag har utvecklat en egen variant, vilket innebär att jag lyfter fyra fingrar av handen som jag håller högst uppe på ratten, vill man se min hälsning så se man det.
Alltså fyra fingrar, inte en..:twitcy::spinny:
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Kom hem igår efter en trehundramila-resa genom Sverige! Vi har hälsat på alla husbilar vi mött och fått glada vink tillbaks av "uppskattningsvis" 80%! -Fortsät vinka!!!!:yes:
 
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Fortsätt vinka, det är bara trevligt. :) Ibland missar jag eftersom jag precis har börjat köra vår nya husbil och jag är så koncentrerad på manövreringen av den.
Tycker också det är trevligt om man kan byta ett par ord när man träffas någonstans.
Vi och fjärkontroll (mina föräldrar) träffade på två andra husbilar när vi var i Kroatien för ca två veckor sen. Min far och min son gick för att hälsa på dem (endast ägarna till den husbilen var där) men de fick tyvärr ett ganska svalt mottagande. Det är naturligtvis inte alltid man är "snackesugen", men jag anser att man kan i alla fall bjuda på ett glas vatten och lite vädersnack ett par minuter. Det är upp till var och en vad man vill göra, men vi tyckte i alla fall att det var lite tråkigt.Vi bjöd bort dom till oss, men de dök tyvärr aldrig upp. Hoppas det blir bättre nästa gång vi träffat någon från HBK.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Dax att sluta heja???

Vi vinkar nästan på allt och alla när vi har kontroll på trafiken, dock ej på motorvägar där vi knappast ser dem vi möter. Ibland får även budbilar och hästtransporter en vink. Det bjuder vi gärna på.
Förr i tiden vinkade vi bara på tunga motorcyklar, den tiden är tyvärr förbi.
Tycker att det känns bra att vinka.
V-backen :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Vinkar till alla som har HBK dekaler synliga i fronten och besvarar de vinkningar jag får från andra mötande husbilar......
......har tidigare vinkat till alla men efter att ha fått konstiga blickar o ett och annat finger låter jag bli kollektiva vinkningar.
ha det gött där ute i cyberrymden

Ha ha måste bara fråga, har du verkligen fått fingret:wideeyed::wideeyed:

Faktiskt lite komiskt tycker jag när man bara hejar.
 
F

F.d. 53187

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Hej!

Vi är nybörjare som husbilsägare, vi har en gammal "skorv" men vi tar oss framåt ändå. Vi försöker heja, men det är inte alltid man hinner med en returvink.
Ha en bra semester :wub:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

I Norge var det bara svenskar som hejade, speciellt hb med några år på nacken. Jag bjuder gärna på en glad vink:rolleyes:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Har varit ute och åkt en vecka nu och brukar heja på dom flesta. Har fått uppfattningen att ju finare bil dom har dess mindre hejar dom tillbaks...:spinny:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Dax att sluta heja???

Hej, den uppfattningen har inte vi. Upplever ingen skillnad mellan olika typer av husbilar. Det stora flertalet vinkar gladeligen tillbaka.
V-backen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dax att sluta heja???

Vi har norskregistrert husbil og hiøser til det vi tror er husbiler. Tror jeg mangler noen plåtis, trodd at det var en budbil. Ser at det vinkes tilbake fra over halvparten, om det er en gruppe som ikke svarer så er det svenske husbiler uten dekal fra HBK. Bedre å hilse en gang for mye enn en gang for lite.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

jag skall heja så länge jag kan köra husbil :yes:
om den jag möter inte vill heja, ja då får han väl låta bli
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Dax att sluta heja???

En del har nog hyrt sin HB och är inte van att hälsa till höger och vänster, sedan kan man ju undra varför andra inte gör det ?
Samma sak med mc, kör man ett annat märke än HD, så tro inte att alla hejar. En del vill väl visa att de tillhör en annan samhällsklass kanske. Tråkigt är det i alla fall.

sven-H
 
B

Boxer

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Att HD åkare inte hejar beror på att dom inte vågar släppa styret.
Men det är väl med husbilar som med MC. Det börjar helt enkelt bli så många av dom så det blir mycket vinkande.
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

En del har nog hyrt sin HB och är inte van att hälsa till höger och vänster, sedan kan man ju undra varför andra inte gör det ?
Samma sak med mc, kör man ett annat märke än HD, så tro inte att alla hejar. En del vill väl visa att de tillhör en annan samhällsklass kanske. Tråkigt är det i alla fall.

sven-H


nja,det är som så att HD gubbarna hälsar inte på Japsen o andra, bara HD.:confused:
Christer
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Vi har vinkat och hejat så mycket vi kan. Men just hemkommen från en weekend på Öland, funderar vi verkligen över fortsättningen. Tveksamt om 2 av 10 hejade tillbaka på körda 60 mil. Känns inte roligt att sitta och vinka och inte få svar tillbaka.

Men en annan sak som jag funderat på. Jag gick runt bland husbilarna i helgen och var lite pratsugen. Men då är det inte tal om att vinka eller heja. Många är rädda för att samtala med en okänd eller ens heja. När kvällen kommer är det totalt nedsläckt i många vagnar och man ser inte till en människa. Jag har sagt det till min fru flera gånger tidigare, vi vinkar, men sedan är det slut med gemenskapen, när vi stannar våra fordon.

Jag hejar gärna och är själv positiv och utåtriktad och tycker det är kul att träffa nya personligheter. Jag har full respekt för alla som inte vill bli störda och jag stör inte heller om jag märker att man vill vara för sig själv. Mvh Matts Torebring
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dax att sluta heja???

Hej
Vi har haft husbil i ca 10 år, ibörjan var det trevligt med hejandet, det var inte så många bilar så det var ok. Nu när vi varit ute och åkt så märker vi att antalet husbilar har ökat, ibland är det mer husbilar än vanliga bilar. Det är nog dags att sluta heja, säkerheten är viktigast. Skulle man heja på alla så får man inte göra annat. Gillar er alla iaf.

Håller med till fullo!
Vi har mer eller mindre slutat vinka, utom på det egna märket och utlänningar när till fälle ges, men utlänningarna vinkar sällan tillbaka, så det slutar vi nog också med. Om man kommer från södra Europa förstår man att de är less och armen har fått gå hela tiden.

Sammanhållning/likasinnade osv, vart har det trevliga sättet tagit vägen när man kommer in på en ställplats? Många hejar inte ens när man kör in och tätt förbi deras bord och stolar in på ställplatsen, möts man tittar man rakt fram eller förbi och man får nästan stöta i varann för att få ett hej, sen är det slut med konversationen.
Detta har vi noterat flera gånger när vi varit mobila.
Är det lättare att heja på avstånd än öga mot öga?
Vi tycker att de som vill vinka ska göra det och de som tycker som vi, att det är lite löjligt, får väl låta bli då.
Trevligare är att prata lite och byta erfarenheter på ståplatsen istället.
Ha det bra alla därute, nu är vi hemma på paus!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Dax att sluta heja???

Kan någon av er starta en omröstning...
Ska vi fortsätta vinka?
Har gemenskapen på Ställplatser blivit sämre?
 
Toppen