• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorfri husbil - är det möjligt?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det. Börjar bli akut att fatta beslut om ersättare till sonyplattan. On/off knappen funkar bara sporadiskt. Plattan är alltför seg för att jag ska kosta på den en reparation.

Eftersom jag trivs med Sygic som navigator är en androidplatta förstahandsval, men å andra sidan lockar kombivarianterna också - slippa släpa med laptopen.

Finns det någon riktigt bra navigator till win8 om man kompletterar ovan nämnda asaus eller acer med gpspuck och gsmmodem/router?

Ipaddor med gps och rejält minne kostar en slant.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Roland menar du med kombivarianter- slippa släpa med laptopen = en hybrid ?

[youtube]bjaDNmIOAJE[/youtube]

På min hybrid använder jag Navigator 12 free och Autoroute(+ Route 66PC).
http://www.husbilsklubben.se/forums/t77246/

Pekplatta delen på resan, kan laddas direkt men da har du inta tangentbord m.m. samt harddisk 500GB.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Ja, jag menar hybrid - acer iconia alt asus switch.
Kan autoroute importera pois från fil och visa dem på kartan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det finnes flere, men den jeg sist beyttet under windows i bil (hadde en stasjonær bilpc boltet fast med en 10 tommer skjerm på instrumentbordet) var Mapfactor Navigator - denne finnes og i truck utgave som passer på vektgrenser og høyde på broer og tuneller. Du kan teste den som Navigator Free på Windows og Android med et litt annet kartverk enn det som er i betalutgaven. Før denne benyttet jeg Fugawi - egentlig en marin navigator, men som og kan leveres med veikart, bra men dyr. Autoroute har vært med til og fra i flere år, spesiellt den tiden jeg testet den som en del av MS utviklerforumet og jobbet litt med utvikling rundt mappoint (pro utgaven av AR). MEN disse to produkter har end of life ved årsskifte. Bing maps og Here maps er de nye alternativene - Here maps eies av Nokia i Finland og ble ikke med mobilene over til MS.

For win 8.1 finnes det i dag ganske mange navigatorpakker, men jeg har ikke hatt tid til å teste disse.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Autoroute kan importera .gpx, .csv, textfiler och excelfiler. Jag har gjort en del excelfiler med POI som jag imorterar. Dessa POI kan jag sedan tända och släcka allt eftersom jag behöver dem. Skall jag tanka gas tänder jag listan med alla gasstationer och de poppar upp på kartan med den symbol jag valt för just dessa. Vill jag åka till Lidl och handla tänder jag den tidigare importerade listan med Europas alla Lidlaffärer.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

............ MEN disse to produkter har end of life ved årsskifte. Bing maps og Here maps er de nye alternativene - Here maps eies av Nokia i Finland og ble ikke med mobilene over til MS.

For win 8.1 finnes det i dag ganske mange navigatorpakker, men jeg har ikke hatt tid til å teste disse.

Det blir inte så mycket mera hbåkande i höst. Kanske ska försöka klara mig ett tag till med Garmin och bestämma mig för navigationsapp till våren..?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Autoroute är nerlagt av Microsoft och kommer att sluta att säljas i Decemeber 2014. Så passa på att köpa innan årskiftet om ni vill ha senaste kartmaterialet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Katastrof, jämmer och elände! Varför skall ett bra navigationsprogram behöva gå ur tiden?

Ve alla ni som inte har stödköpt detta eminenta program. Nu får jag hanka mig fram några år med den senaste utgåvan och sedan hoppas på det bästa. Ser ni någon svensk husbil år 2020 ute i Europa som verkar ha kommit vilse så är det antagligen vi som inte vet var vi är ;) .
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Ta det lugnt :)
Jag använder fort Route 66 PC - från 2005 (4) - det fungerar bra och jag kør inta lige igennem hvor der er kommet en rundkörning. ::D

Min AutoRoute är från 2010 (9) och ser nesten aldrig skillnad.

Min Mapfactor Navigator 12 free, blir automatisk uppdatert värje ~månad - men det är inta det som få mig att använda den.

Take it easy :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Autoroute är nerlagt av Microsoft och kommer att sluta att säljas i Decemeber 2014. Så passa på att köpa innan årskiftet om ni vill ha senaste kartmaterialet.

Köpa billigt men utan fortsatt support eller vänta på något bättre/troligen dyrare? Val.val.val.......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Navigatorn är ju uppfunnen! Leve navigatorn! Garmin och TomTom. Det kanske finns flera! "Tillbaka till naturen"! Är det lördag?

Jag har återupptäckt min gamla Garmin! Vansinnigt begåvad apparat! Har man tid över och/eller en engagerad passagerare i bilen kan vederbörande hålla på med appar och sådant. Himla pillande!

Jag älskar min gamla Garmin! Den leder mig ibland på villospår men inte sådär himla mycket egentligen. Det är ganska enkelt faktiskt. Betraktar man Garmin som ett själlöst tekniskt hjälpmedel så blir ju bristerna uppenbara. Lite får man ju göra själv också. Man kan inte koppla bort hjärnan helt bara för att man har en Garmin! Inte ens med en Garmin!

Jappe (hopplöst förälskad i Garmin)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Jag älskar min gamla Garmin! Den leder mig ibland på villospår men inte sådär himla mycket egentligen. Det är ganska enkelt faktiskt. Betraktar man Garmin som ett själlöst tekniskt hjälpmedel så blir ju bristerna uppenbara. Lite får man ju göra själv också. Man kan inte koppla bort hjärnan helt bara för att man har en Garmin! Inte ens med en Garmin!

Jappe (hopplöst förälskad i Garmin)

Var det inte du som sa att navigeringsappen iGO är bäst på att hitta rätt?
I så fall håller jag med!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Var det inte du som sa att navigeringsappen iGO är bäst på att hitta rätt?
I så fall håller jag med!

iGo Primo är en vansinnigt trevlig app, den bästa, enligt mitt förmenande, bland navigationsappar, men ack, det är blott en app! Garmin är en navigator med allt vad det innebär! :confused:

Jappe (hopplöst förälskad i Garmin)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

iGo Primo är en vansinnigt trevlig app, den bästa, enligt mitt förmenande, bland navigationsappar, men ack, det är blott en app! Garmin är en navigator med allt vad det innebär! :confused:

Jappe (hopplöst förälskad i Garmin)

Är inte meningen med navigering att hitta rätt?

Min Garmin var inget vidare på det när det begav sig och visade för få alternativ men den kanske blivit bättre på sistone?

En liten skärm med dålig upplösning gjorde inte saken bättre!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Bägge är bra att navigera med (efter), naturligtvis. Vad jag menar är att Garmin är en navigator som fungerar bra som navigator. iGo Primo är en navigationsapp som fungerar bra som en navigationsapp men den ingår i ett system med flera andra applikationer vilket gör mig förvirrad. Som väl är, vilket jag samtidigt tycker är en brist :confused:, så går det inte att telephonera med paddan, för då hade förvirringen varit total!

Den schweiziska armékniven "rinner upp i min arma hjärna" när sådant här dryftas!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Som väl är, vilket jag samtidigt tycker är en brist :confused:, så går det inte att telephonera med paddan, för då hade förvirringen varit total!

Jeppe

OK!
Jag trodde att du skrev under pseudonym eller kanske bara felskrivning?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Va! Går den inte att ringa med?
Saknar du Facetime, Tango, Skype och Viber?
Börjar du tappa greppet Jeppe eller beror det på att det är lördag?

Jag heter inte Jeppe! Nu har du gjort mig förargad! Vad Facetime är, vet jag inte. De övriga hade nog fungerat om de hade varit mera spridda bland allmogen men det är som att ringa för döva öron när jag försöker! Intresset verkar vara ringa (!) för ip-telephoni!

Vad greppet anbelangar så har jag väl aldrig haft något sådant direkt, vad jag kan erinra mig, Knorrevik!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Jag heter inte Jeppe! Nu har du gjort mig förargad! Vad Facetime är, vet jag inte.

Jappe

Facetime är spritt mellan en halv miljard användare, dvs alla som använder iOS-enheter. Videotelefoni när den är som bäst. Du har ikonen på skrivbordet.

Kvirrevik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Videotelefoni kan ni ungdomar hålla på med! Det är inget för gammelt folk!

Fåfäng Jappe
 
Toppen