• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorfri husbil - är det möjligt?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det är möjligt att iPad är en dator. I så fall är rubriken missvisande.

Till ämnet! Kan man klara sig med enbart iPad i husbilen? För att jag skulle lämna datorn (laptopen) hemma när jag sticker iväg med husbilen och enbart klara mig med paddan så har jag tre krav:

1. Separat tangentbord. Det går nog att ordna, tror jag.
2. Möjlighet att ansluta en stor sekundär bildskärm. Det blir nog värre!
3. Möjlighet att ansluta yttre antenn för wifi och 3G/4G. Det blir nog också värre!

Vad säger paddexperterna om detta?

Jappe
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det går väl relativt enkelt att lösa alla tre frågorna

1: Ja det finns
2:Hdmi adapter eller Appletv, den senare har dock inbyggd nätdel och måste ha 230v
3: Varför inte ha en router i husbilen med en monterad yttre antenn och wifi till paddan?

//Rydh
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

1:an och 3:an avklarade!

Det blir värre med 2:an (extraskärm) tydligen! Det vimlar ju inte precis av 230V i husbilen även om jag råkar ha en inverter men den kan ju inte gå särskilt länge utan att tömma bodelsbatterierna!

Jag har en 22" TV med hdmi-ingång. Den kanske man kan ansluta utan att starta invertern? Frågan är om det finns lämplig kabel för detta?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det skal finnes flere hdmi adapter til iPad Hdmi adapter ipad - Tillbehör till Surfplatta & Tablet regner med at din iPad har den lille kontakten så det er noe som ligner Lightning Digital AV Adapter - Apple Store (U.S.) du trenger.

1. Microsoft har just sluppet et tastatur hvor en kan velge om det er Windows, Android eller IOS en bruker. Tastaturet er trådløst, men har og holder slikat en kan sette opp platen/telefonen og få en brukbar arbeidsstilling. Støttedelen brettes over tastene ved vekkpakking.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Precis som Knut säger, köp en adapter då har du bockat av alla dina punkter och det fungerar kanon.

Lightning-till-digital-AV-adapter > iPhone-tillbehör | Kjell.com



1:an och 3:an avklarade!

Det blir värre med 2:an (extraskärm) tydligen! Det vimlar ju inte precis av 230V i husbilen även om jag råkar ha en inverter men den kan ju inte gå särskilt länge utan att tömma bodelsbatterierna!

Jag har en 22" TV med hdmi-ingång. Den kanske man kan ansluta utan att starta invertern? Frågan är om det finns lämplig kabel för detta?

Jappe
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Jag har av 12v och kostnadsskäl en Cromecast i min husbil trots att vi i övrigt har genomgående appleprodukter, men den ersätter inte en HDMI adapter eller appletv fullt ut.

Appletvn drar ju max 6W och normalt 2w, borde det inte finnas inverters med väldigt låg kapacitet och därmed mindre förbrukning? jag tror att jag ska undersöka det för egen del

12v projektet har ju gått så långt i våran husbil att jag i princip knappt vet vad jag ska göra med 230, damsugare, laddare till babyvakter, router, tv etc går på 12v

//Rydh
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Chromecast fungerar inte ännu på iPad för skärmspegling utan bara vissa appar som tex.Netflix fungerar.
Appen är bara för att configga.
Senare ska man kunna spegla via chrome webläsare även på iPad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

TV är jag inte så noga med. Jag vill bara kunna ansluta en extra skärm till paddan på samma sätt som till laptopen.

ext.jpg
 
Senast ändrad:

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det är möjligt att iPad är en dator. I så fall är rubriken missvisande.

Kan man klara sig med enbart iPad i husbilen?

Jappe

Vi har varken paddor eller surfplattor eller TV. Vi klarar oss med en gammal GPS och en enkel mobiltelefon samt papperskartor. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Ta med dig laptopen. Du ångrar dig annars. Du gör och trixar så mycket att du saknar den annars.

Det har tidigare i detta forum framskymtat att SirMcLain är kolossalt begåvad så jag litar på honom. I upphetsningen inför iPadens möjligheter så glömde jag bort fotohanteringen och där är nog laptopen överlägsen och dessutom är jag van vid hanteringen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Vi har varken paddor eller surfplattor eller TV. Vi klarar oss med en gammal GPS och en enkel mobiltelefon samt papperskartor. :)

Det är inte helt fel! Själv har jag testat appar fram och tillbaka en tid och efter de påfrestningarna så har jag kommit fram till att min gamla Garmin fungerar alldeles utmärkt! Den är gjord att navigera med och det gör den bra.

Ska man absolut ha flottare grejer så är nog iPaden med iGoPrimo bäst.

Vad gäller telefon så kör jag med en gammal Nokia 3110c som inte sticker ut på nätet hela tiden och gör av med pengar i onödan OCH som inte behöver laddas stup i kvarten!

TV:n är bra att ha i bilen om man är ensam.

Papperskartor kan jag inte leva utan!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

I upphetsningen inför iPadens möjligheter så glömde jag bort fotohanteringen och där är nog laptopen överlägsen och dessutom är jag van vid hanteringen!

Jappe

Det är just med foto- och videohantering som iPad kommer riktigt till sin rätt!
Dvs om man inte är proffs och ämnar göra halvmeterstora bilder. Och framför allt, tidsåtgången är bara en bråkdel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Jappe!
Minimalism är Steve Jobs uppfinning (en mycket klok man), vilket lyser rakt igenom alla "hans" Apple produkter. Det är jätteroligt att du har insett fördelar, dessutom på äldre da'r, men en laptop är alltid en laptop och slår en padda med hästlängder på vissa områden. Paddan är ett "läsverktyg" och laptop en arbetsmaskin, i alla fall om jag får lov att yttra mig i ett öppet forum utan att bli "nackad" av bättre vetande experter.
Tanken är god Jappe och jag önskar dig all lycka med att pussla ihop din konfiguration. Själv tar jag hellre min "laptop" på långresan än lilla (begränsade) paddan, men jag tror ändå att det finns plats för båda sakerna och kanske t.o.m. en flaska god Amarone... Buy-the-way, Amarone kan vi i alla fall dela på (socialt umgänge under trevliga former) när vi träffas med eller utan våra laptoppar i bagaget : )
 
Toppen