• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorfri husbil - är det möjligt?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Jag undrar när en laptop är oumbärlig för fritidsändamål i husbilen?
Eller i hemmet för den delen? Jag kan inte komma på ett enda användningsområde där laptopen slår en bra platta.

Samsung har tagit konsekvensen av detta och lägger ned tillverkningen av laptops.

Hahaha...
Dålig fantasi eller insnöad på en surfpatta :p:

Tillexempel tunga online-spel !!

En surfplatta kommer ALDRIG att kunna ersätta en vass laptop
som t.ex. min Asus ROG https://www.youtube.com/watch?v=TmX-f7aL4VA

Listan blir sen lång på allt man inte orkar göra på surfplattan kontra laptopen eller i.o.f.s. desktopen.

En surfplatta är och förblir en surfplatta, det var ju därför den kom till.

MS Surface finns ju som hybrid, dock rätt slö.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Hahaha...
Dålig fantasi eller insnöad på en surfpatta :p:

Tillexempel tunga online-spel !!

Jag tror varken Jappe eller andra husbilsresenärer över fjorton spelar tunga onlinespel på resa, eller ens hemmavid.

I skolan lärde vi oss att allt spel om penningar eller penningars värde är strängeligen förbjudet! Det löftet höll vi mest pga avsaknad av penningar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det tror inte jag heller, men det var inte vad någon påstod heller.
Flera insnöade på surfplatta alltså :D:D
Spela om pengar går dock bra på en surfplatta;)

Det ultimata universalverktyget e inte uppfunnet, ännu. :mad:
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

En surfplatta är ingen ersättare för en laptop, långt därifrån, rena leksaken jämfört med en laptop, fick min första surfplatta för ett par år sen med dockningsmöjligheter till tangentbord via jobbet, ligger numera på skrivbordet i sitt läderfodral, laptopen är med både i arbete och husbil, onödigt och släpa på leksaken. Tur jag inte betalt den själv...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Några i min bekantskapskrets har fått eller skaffat billiga plattor som varit odugliga. Snålheten bedrar ofta visheten, det kan jag själv intyga, mina första "smarta" telefoner ligger i byrålådan. Så särskilt smarta var de inte men av dålig kvalitet var de definitivt.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Några i min bekantskapskrets har fått eller skaffat billiga plattor som varit odugliga. Snålheten bedrar ofta visheten, det kan jag själv intyga, mina första "smarta" telefoner ligger i byrålådan. Så särskilt smarta var de inte men av dålig kvalitet var de definitivt.

Kan inte klaga på vare sig prisnivå eller kvalitén på min surfplatta, handlar inte om det, har en Ipad 3 och en Acer dockningsbar ligger här, tror inte det är något större problem på prisnivåerna på dom, duger som sagt att surfa på men allt annat som jag nyttjar gör en laptop bra mycket bättre enligt min åsikt...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det virker undertiden som man vil diskutere farver, sko-størrelse, æbler og pærer.
Hvorfor ikke skrive at sådan gør jeg og overlade det til andre at vælge.

Missionering for at kun en måde alene er det rigtige, hører til blandt religiøse kredse.

GPS, laptops, tablet, smartphones har vi haft i mange år og vi har næsten alle haft mulighed for at se og bedømme vort eget behov.

Kommer der nyt til eller nye måder at gøre tingene på finder jeg det positivt med informationer her i HBK.

Ikke missionering - tack.

Min åsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Facetime är spritt mellan en halv miljard användare, dvs alla som använder iOS-enheter. Videotelefoni när den är som bäst. Du har ikonen på skrivbordet.

Kvirrevik

Det går alldeles utmärkt att köra vanliga röstsamtal utan video med FaceTime. Mycket bättre ljudkvalitét än vanlig telefoni.
Min laptop ligger i garaget sedan några år, klarar mej bra med router och iPad.

Edit: ser att jag citerade fel meddelande :)
Det skulle varit Jappes inlägg om att videotelefoni kan ungdomar hålla på med...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Då måste man ju ta reda på vilken sorts system den har som man ringer till! Tacka vet jag de gamla hederliga ångtelephonerna som alla hade!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Har på min mobil nå 3 forskjellige måter å ringe på: GSM, sip-ip og skype. Har foreløpig satt opp så jeg må velge hver gang, men kan lett sette slik at jeg har merker i telefonboken om hvilken vei jeg primært bruker for å ringe en bestemt kontakt. Vurderer å legge til Viber også :D

På meldinger har jeg også felles app for alle SMS og chat meldinger uansett om det er skype, facebook eller et par andre kanaler.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Du menar bakelittelefonen? Min laptop är död sedan i förrgår. Jag har beställt en ny från Sverige hit till Portugal. Kommer om någon vecka. Jag hatar att skriva på padda. Allt är så begränsat. Kan inte ens få kontakt med min externa hårddisk. Orkar bara skriva korta grejer utan tangentbord. Kan inte spela mina PC spel. Paddan duger bara till att TITTA på Internet och e-post.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Det hjelper noe med et bluetooth tastatur også til en padde, fjerner mye av frustrasjonen. Men en win-8 padde med bt-tastatur kombinerer det hele :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Då måste man ju ta reda på vilken sorts system den har som man ringer till! Tacka vet jag de gamla hederliga ångtelephonerna som alla hade!

Jappe

Det behöver du inte ta reda på i förväg, det framgår när du ringer!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Halvdelen af de få gange, ca. 50, jeg har brugt min hybrid 11,5" som tablet i skødet eller på knä i sofan'
har jeg brugt min trackball i den anden hånd - med bedre gavn.

Trackball eller marblemouse er meget hurtigt og bruges af mange professionelle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Man kan undra varför tillverkarna bygger in kompass, gyro, GPS, kameror, accelerometer m.m.?

I min värld kallas det utveckling som tillsammans med smått genialiska appar skapar nya förutsättningar. Inte att undra på att laptopförsäljningen halverats senaste året och att Samsung slutar tillverka den.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Du menar bakelittelefonen? Min laptop är död sedan i förrgår. Jag har beställt en ny från Sverige hit till Portugal. Kommer om någon vecka. Jag hatar att skriva på padda. Allt är så begränsat. Kan inte ens få kontakt med min externa hårddisk. Orkar bara skriva korta grejer utan tangentbord. Kan inte spela mina PC spel. Paddan duger bara till att TITTA på Internet och e-post.

Besök en datorreparationsfirma som hjälpt oss många gånger. Nära Lidl i Tavira.

Avenida Doutor Mateus Teixeira de Azevedo 74–86
8800 Tavira
Portuga

Du kanske får den att rulla lite till..

jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Den här telephonen går att ringa med, tror jag, men så är den dyr också! 7000 spänn för en telephon, men den går ju att ringa med.

Klicka!
ipho kopiera.jpg

En månads väntetid! :confused:

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Datorfri husbil - är det möjligt?

Samsung är framsynta på vad som är behovet... En hybriddator som bygger på idén om att kombinera två funktioner i en produkt. En lättare bärbar dator förvandlas enkelt till en surfplatta och sedan tillbaka, genom att skärm eller tangentbord tas av. Det är nog det som de flesta vill ha...datorns kraft och möjligheter och surfplattans smidighet. Asus ligger också i framkant med hybrider.
Jobbar själv med Macromediaprogram som skulle vara omöjligt att hantera i en nöjesplatta.
 
Toppen