• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

F

F.d. 55451

Guest
Hej
Denna kompakta sammansättning bärbar dator och tablet, verkar ge många möjligheter.
Beroende på hur den ska användas.
Den kan användas med Windows-program, appar, och Google appar samt eventuella Android Apps.
(Blue Stacks)
Produkten jag köpte för en vecka sedan, kommer jag inte att lyfta fram på något sätt.
Det finns ett antal av denna typ.
Min modell lämpar sig för att ha en lång batteritid och en bra skärm med full HD 1920 x 1080 på en 11,6 tums skärm.

Här är några bilder som visar några alternativ, inklusive Autoroute och Route 66, liksom många andra välbekanta Windows-baserade program.

Mycket lite fysisk skillnad som laptop och nästan samma förmågor.
lille forskel.jpg

god som sofa eller under markisen - pekplatta
tablet grundlag for stor skerm.jpg


egen enhet med GPS - att fördra med GPS puck över tak och fjärkontroll
test som GPS i HB.jpg , egen enhed med GPS ikke strøm.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Kostnad och gärna lite mer fakta skulle jag uppskatta. Tack för att du delar med dig av alla kluriga lösningar!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Pris i Danmark 3000,- kr på Aldi.
Alla sålde slut på en timme på min lokala Aldi.

MEDION® AKOYA® P2212T (MD 99333)
MD99333 - Hybrid bærbar med flot skærm og meget lang batterilevetid - Alt om DATA - Download, test, antivirus, netværk


Hårddisk 500 GB i stationär tastatur och 64 GB SD i pekplatta + t.ex. 32 GB i SDHC.

Snabb start med 64 GB SD hårddisk.

2 x 2 USB m.m.

Jag undrar om andra än Aldi kommer tillbaka med denna eller liknande multi-labtop
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

För oss skandinaver som ofta planerar resor nord / syd, är det en fördel att när vi använder AutoRoute m.m. för planering eller GPS på förar platsen,
tabletten kan roteras 90 grader så att vi får en skärm som liknar en 20 tums skärm i höjd.

Samma proportioner og detaljer

planleg med AR.jpg , orientering øst vest .jpg

Skärmdump och bildjustering utan tangentbord.
Skrivet från soffan med två fingrar på det fysiska tangentbordet.
Snabb och noggrann Marble Mouse till mest
Många möjligheter till god fysisk användning i hus och husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Det finns många små trådlösa prylar för Windows tablet eller bärbara datorer.
Här ett urval av 1) GPS, 2) trådlös touch pad mus, 3) DVB-T TV, 4) WiFi-förstärkare med en 4-8 dbi antenn, 5) modem SIM-kort 6) smartphone som en hotspot

tablet tilslutninger.jpg , GPS tablet.jpg

2 samtidigt anslutna enheter är möjlig.
4 samtidigt anslutna enheter är möjlig med ansluten tangentbord.
base enhed og tablet.jpg

> 7 samtidigt anslutna enheter är möjlig med USB 3 och hub med ström.

För att tråden inte ska spåra ur igen, jag beklagar att stänga tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Några av HBK visste nog att det inte var möjligt att använda en DVB-T-plugg direkt i en Windows 8 bärbar dator eller tablett, men här är förklaringen till hur du får på TV ändå.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t77565/
-----
När arbetet med laptop i vardagsrummet, trådlösa anslutningar verkar långsam t.ex. har jag bara ca. 60% av nedladdningshastighet som min router på översta våningen i en veranda,
laddar ner via mobilt bredband.

Nya bärbara datorer och Windows-tabletter kan sakna en nätverksswitch, eftersom windows 8 har smarta konfigurationer med wps mm

Hur ansluter nätverket med koppar " - TACK :) ?

Så - och med en liten CD-skiva och sedan får du 100% hastighet.

usb til RJ45.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Ännu fler PCtablets med stor hårddisk har marknadsförts.
Konstellationen av datorn och tabletten ger många alternativ så att du inte behöver ta med olika enheter i husbilen.
15,6 ttums MD99380 - Hybrid bærbar med Bluetooth tastatur - Alt om DATA - Download, test, antivirus, netværk
MEDION AKOYA S6214T (MD 99380)

Video på Tysk [youtube]-J76sdjH95Y[/youtube]

11.6 Tumms - 4 GB RAM p.t. utsåld

Medion / Akoya har korrigerat flera brister med avseende på den första modellen.
4 GB RAM är en klar förbättring :)
Ny sammankoppling mellan skärmen och tangentbordet, så att öppna mer än 120 grader. :)
Tangentbord med Bluetooth och pekpennan ger fler alternativ. :)

Fortfarande saknas, enligt min mening, - anslutning från tablettdelen via WiFi till din hårddisk när skärmen med PC-enheten inte är fysiskt sammankopplade.
Hårddisken är av när tabletten kopplas bort från tangentbordet :(

Med 500 GB hårddisk är bra för bilder, video, film, etc. - men var är media när du håller tabletten i din hand.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Med 500 GB hårddisk är bra för bilder, video, film, etc. - men var är media när du håller tabletten i din hand.

Jo, de bilder, video, musik m.m. som inte får plats i plattan lägger man i "molnet"!

Idag kan man få gratis utrymme på flera ställen, inte bara i Dropbox.

image.jpg
Min iPad
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

:D
Var kan jag hitta 4 GB från en nyinspelad video i Tyskland
eller en 6 GB film etc?
- på 5 minutter :)
:rolleyes:

Foto up/ner til mer 2 kr / MB.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

De videor som man skapat i iMovie ligger naturligtvis kvar i minnet i mån av plats, även de som redan delats till diverse media.
Egna videor kan delas direkt till olika sociala media och med Meddelanden (iMessage) och Airdrop till andra iOS-enheter.

image.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Vad trevligt att du lyfter fram PC alternativ till surfplattor, dom kommer lätt i skymundan i sammanhanget.
Dom har ju självklart sina fördelar med Windows, många kör fortsatt det hemma.
Det är lätt hänt att man snöar in på ett system annars.
Spännande :wink:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Knarrevik :rolleyes: - i vilken tråd kan jag fråga dig om din "dator" har 4 GB RAM, 64 GB omedelbar hårddisk och 500 GB hårddisk?
Så kan du rekommendera din maskin där.

Denna tråd Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Jag svarade på din fråga:
Med 500 GB hårddisk är bra för bilder, video, film, etc. - men var är media när du håller tabletten i din hand.

Det finns alltså betydligt enklare alternativ än att koppla ömtåliga hårddiskar till plattor som då inte längre är så mobila som syftet var.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

For meg ble det en ny verden med en Acer Iconia W700, selv om jeg endast har 4GB RAM og 64GB SSD + USB 3.0 og flere eksterne 500GB disker. Windows 8.1 fungerer!

Til daglig greier jeg meg bra i de 64GB, men ved behov henger jeg på en eller flere av de eksterne.

Molnet er brukbart i Sverige, men håpløst i de fleste andre land. For knarrevik sin info - sammenlignet med ADSL og 3G i Australia er Net1 hurtig og billig. På kveldene synker vår 8 Mbit ADSL til godt under 1 Mbit/s og 3G ser ut som EDGE. På toppen av dette har en volumtak på alle abonnement, noe som ser ut til å være normalt i mange land.

Bredo: har du en router med usb kontakt? Mulig du kan sette opp denne med en ekstern disk som en NAS server. Har dette i bruk og en Medion NAS server i huset i Australia.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Nej Knarrevik du rekommandreade Min iPad -skapat i iMovie - (iMessage) och Airdrop till andra iOS-enheter

Alla enheter med WiFi kan använda molnet - och det vet du.

:rolleyes::rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Molnet er brukbart i Sverige, men håpløst i de fleste andre land. For knarrevik sin info - sammenlignet med ADSL og 3G i Australia er Net1 hurtig og billig. På kveldene synker vår 8 Mbit ADSL til godt under 1 Mbit/s og 3G ser ut som EDGE. På toppen av dette har en volumtak på alle abonnement, noe som ser ut til å være normalt i mange land.

Jag är medveten om svårigheten med uppkoppling utomlands. Det var därför som jag skaffade en platta med 128 GB minne som är snabbt åtkomligt, inte något långsamt SD-minne.

Finessen är att kopiering av bilder och video till molnet sker automatiskt när WiFi är tillhanda, oftast nattetid. För övrigt begriper jag inte varför man laddar hem andras videor på 6 GB och sparar dem på egen hårddisk.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

.....................
Bredo: har du en router med usb kontakt? Mulig du kan sette opp denne med en ekstern disk som en NAS server. Har dette i bruk og en Medion NAS server i huset i Australia.

Använder
82848d1395307271t-usb-til-rj45.jpg


Jag har ochså Medion 2TB NAS med USB på en avstand ca. 15 meter men da skal NAS alltid vara kopplad in.
Routeren med MBB finns optimalt placerad i hus och husbil.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

.................. För övrigt begriper jag inte varför man laddar hem andras videor på 6 GB och sparar dem på egen hårddisk.

-John Wayne's - Clint Eastwood - IQ (Meg Ryan) etc.etc.

- at se överallt i alla länder.
En liten del film på harddisks.jpg
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hybrid pekplatta PC, Windows 8.1

Når det tar en time å laste ned eller streame en video på 5 minutter er det greit å la den jobben gå i bakgrunnen mens en gjør noe annet. Ekte multitasking er nyttig til slikt.
 
Toppen