• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Apropå meteoritnedslaget i Ryssland.

Nu fick vi svar på varför det finns så många videoupptagningar från de ryska vägarna. Det är helt enkelt krav från försäkringsbolagen för att kunna reda ut skuldfrågan vid trafikolyckor.

Att en och annan meteorit blir fångad på bild gör inte saken mindre intressant.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har fått hem en VIOFO GS8000 1080P Car DVR Dash Camera With GPS & G-Sensor. Liten och smidig. Lätt att hantera. Synd att det inte var en sugpropp att sätta fast den med eftersom jag vill flytta den mellan PB & HB. Har ni någon idé på ett enkelt stadigt, litet fäste som man kan klistra fast den på? Går inte så där jättebra att spela upp med medföljande programvara och få med positioner mm. Ska testa lite mer och se om det finns en senare programvara som passar bättre på bärbar m 17"-skärm och Windows 7 på. Är det någon som hittat eller har ideer?
 

Bilagor

  • VIOFO GS8000 Mm.bmp
    19,5 KB · Visningar: 115
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevik det jag märkt är att min IPhone blir ganska varm i området kamraögat när jag använder appen elektronik o värme är väl ingen bra kombination eller?
 
Senast redigerad av en moderator:

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej!
Jag har samma problem med fastsättningen av denna kamera. Har mörkläggningsjalusier på framrutan som kommer att hindras av kamerafästet,
så jag tänker sätta fast en plåt på den självhäftande ytan och limma fast en magnet på vindrutan. Då kan jag lätt ta ta bort kameran och foten
med GPS-antennen följer med och kan då även använda kameran i en anna bil.
Jag ser nu att FoxOffer nu har ett sugkoppsfäste utan GPS till denna kamera som tillval till ett pris av $1,90. Man kanske kan köpa det separat. Skall kolla om det går.
Hälsningar
Per
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevi det jag märkt är att min IPhone blir ganska varm i området kamraögat när jag använder appen elektronik o värme är väl ingen bra kombination eller?

Den blir lite varm, det kan också bero på att den ofta sitter i solgasset.
Ändå är det inget mot min HTC Desire som nästan bränns.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Den här fungerar bra.Jag använder rörelsesaktiv innstälning.
Kjøp Bilkamera med nattfunksjon - GDX.no - Bil

Ska man ta hand om nåt som filmats,tömmer man minneskortet
inn på PC`n.Sen sätter man den inn igjen,ock det spelar over
ock över hela tiden.Jag använder et 4 GB minneskort.Fungerar
bra.

Ottar
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har fått hem en VIOFO GS8000 1080P Car DVR Dash Camera With GPS & G-Sensor. Liten och smidig. Lätt att hantera. Synd att det inte var en sugpropp att sätta fast den med eftersom jag vill flytta den mellan PB & HB. Har ni någon idé på ett enkelt stadigt, litet fäste som man kan klistra fast den på? Går inte så där jättebra att spela upp med medföljande programvara och få med positioner mm. Ska testa lite mer och se om det finns en senare programvara som passar bättre på bärbar m 17"-skärm och Windows 7 på. Är det någon som hittat eller har ideer?

Beställde en likadan i förra veckan och såg att just sugproppen är ett extra tillbehör. Skall försöka att beställa 2 st. Men har du intresse kan jag beställa ytterligare en eller två. Priset ligger runt en tia per st. Men då det är en relativt liten summa misstänker jag att frakt kan tillkomma.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har fått hem en VIOFO GS8000 1080P Car DVR Dash Camera With GPS & G-Sensor. Liten och smidig. Lätt att hantera. Synd att det inte var en sugpropp att sätta fast den med eftersom jag vill flytta den mellan PB & HB. Har ni någon idé på ett enkelt stadigt, litet fäste som man kan klistra fast den på? Går inte så där jättebra att spela upp med medföljande programvara och få med positioner mm. Ska testa lite mer och se om det finns en senare programvara som passar bättre på bärbar m 17"-skärm och Windows 7 på. Är det någon som hittat eller har ideer?

När det gäller programvaran så kör jag den i laptoppen och W7 som är kompatibelt och Quick time spelaren via cardv-r mappen som jag laddat ner från mini-dvd som följer med.
Fungerar bra med 170gr vidvinkel, positions karta, fart etc. Har ställt in kameran på 5 min loopar och får plats med en hel del på 32GB-kortet som jag köpte samtidigt för 125kr...

Har satt kameran på en fästplatta av alu. och på den en 84mm fästplatta (kjelle) som dämpar vibrationer. Kameran kan jag lätt ta bort och flytta till PB där jag har monterat ett extra fäste med sugpropp se bilden som jag beställde direkt från Foxoffer.

Bosse
 

Bilagor

  • bilkamera.jpg
    bilkamera.jpg
    71,5 KB · Visningar: 4
  • gs8000_suction_cup.jpg
    gs8000_suction_cup.jpg
    19,3 KB · Visningar: 2

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej yalla yalla!
Jag tycker att ditt montage av kameran på instrumentbrädan ser väldigt bra ut. Skulle passa mig perfekt,
men det blir lite jobbigt att titta på filmen upp och ner. Hur har du löst detta? När jag använder den medföljande
programvaran tycker jag det tar ovanligt lång tid att ladda in filen från minneskortet.
Hälsningar
Per
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej yalla yalla!
Jag tycker att ditt montage av kameran på instrumentbrädan ser väldigt bra ut. Skulle passa mig perfekt,
men det blir lite jobbigt att titta på filmen upp och ner. Hur har du löst detta? När jag använder den medföljande
programvaran tycker jag det tar ovanligt lång tid att ladda in filen från minneskortet.
Hälsningar
Per

Om du för över filmen från minneskortet till datorn först så går det fortare, innan du laddar upp på Quick time spelaren. Det är bra att inte ha för långa loopar, för varje snutt blir en separat film.
När jag laddat ner filmloopen på datorn tar jag in filerna i Movie maker och roterar 180gr.

Simsalabim... så är den rättvänd. Redigerar och klipper med egen text och ev. musikpålägg och sätter ihop filmsnuttar som är värda att spara. Är egentligen inte intresserad att ha kameran för att registrera ev. olycka men skulle det hända så har man alltid tid, koordinater, hastighet.
Använder Windows media player för att titta på den färdiga filmen då WP har ett bättre gränsnitt än den versionen som finns med kameran. Kan också se på filmen på andra media med HDMI-kabeln.

Bosse
 
Senast ändrad:

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

yala yala!
Tack för ditt svar! Nu behöver jag inte fundera mer, jag vet precis hur jag skall göra.
/Per
 
Toppen