• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Dashcam med iPhone används bäst under färd i en enkel hållare. Jag skulle aldrig våga lämna den eller något annat värdefullt synligt i bilen. Inte nog med att prylen blir stulen, lås och rutor på bilen förstörs också!

Sånn kan det gå om du lamnar den:

Cars on the road @340
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det finns massor med kameror för sådant gå in på Ali Express i googles, sök camcorder, finns med eller utan GPS 200 kr och uppåt, lösa minneskort i den jag har startar automatiskt, loop inspelning 30 min, eller stopp efter fullt kort.
finns även med dubbla kameror framåt och in åt,snett åt sidan, rörelse detektor då man lämnat bilen. ( tror att vissa försäkringsbolag kräver en sådan för tunga fordon)
Kul att se vart man kört efteråt.
Hälsningar
Carl-Axel
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag är mycket nöjd med bilkvalitén och funktionen på den jag köpt. Bilden är tagen med
1280x20/30f högsta upplösning är 1920x1080/30f som naturligtvis ger ännu bättre bildskärpa.
GPS possition på en bra detaljerad karta.

Inspelningen går också att se i datorn på Media Player calssic , men då finns inte GPS possitionen med, som följer med pogramvaran på CD även svensk manual (PDF) finns på denna CD.
 

Bilagor

  • Skärmklipp4.JPG
    Skärmklipp4.JPG
    91,3 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag är mycket nöjd med bilkvalitén och funktionen på den jag köpt. Bilden är tagen med
1280x20/30f högsta upplösning är 1920x1080/30f som naturligtvis ger ännu bättre bildskärpa.
GPS possition på en bra detaljerad karta.

OBS Bilden är mycket tydligare än vad som visas på den här uppladdade.

Har du lika bra bilder på kvällen där det inte är gatubelysning eller liknande? Blir det känsligt med motljus? Vart har du den placerad?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Denna kamera har jag nu haft i snart ett år och är helnöjd med. Filmar varje dag.
När jag körde till Nordkap fick jag tömma 32 Gb kortet dagligen på en USB hårddisk. En liten go på 1 TB drivs direkt på USB. Så hela resan är dokumenterad. Kortet blir nästan fullt varje dag.
Hårddisk
Western Digital Elements HDD USB 1TB black 3.0 - Hemelektronik - CDON.COM

Kamera
HD-1080-Vehicle-camera-Car-Blackbox-cam-video-DVR-GPS-logger-H-264-HDMI-AV-out- | eBay
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har du lika bra bilder på kvällen där det inte är gatubelysning eller liknande? Blir det känsligt med motljus? Vart har du den placerad?

Jag placerar den mellan backspeglen och vindrutan. Ja bilden blir bra även när det "bara" är billyset som är ljuskälla faktiskt. kameran har automatisk omställning dagljus nattljus.

Motljus: Det har jag funderat på också, om solen skulle ligga rakt i fronten, har bara haft det en gång en kort stund men upplevde inte då att bilden försämrades nämnvärt.

Jag använder ett 32G SD kort, men man klarar sig med ett mindre för Loopingen går att ställa in från 1- 15 min eller OFF då spelar den i tills SD kortet är full (Uppgiven inspelningstid för 32G kort 8 tim.)
Ljudåtergivningen är också bra, eller dåligt om man så vill(alla samtal i bilen spelas ju in:)) men den går att stänga av.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag funderar på att sätta min i den nerfällbara bädden strax bakom mitt huvud på så sätt får man även med backspeglarna.
Men man får ju testa sig fram för att sätta den i framrutan blir krångligt eftersom mörkläggningsgardinerna går där framme.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Bengt-Åke. Nu har jag inte testat med HB, ännu bara i PB o LB.
Men jag har inte som du helintregerat så jag tror att jag kan placera min kamera på samma sätt på HB,n.
Din tanke är ju smart med den modell du har.
Det jag märk när kameran sitter där framför backspegeln är att den knappast syns utifrån om nu ingen just går och vill kontrollera vad som finns i framrutan på en bil, och det finns det ju som bekant ett visst klientel som gör:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Visst är den bra!
Mycket bättre kamera i iPhone än i billiga kinesiska videokameror.
Men vad gjorde cyklisten på vägens vänstra sida?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag använder en hållare för 0,99$ plus 4 $ i frakt på Ebay.

mXG7zyYvNVxUdruPCZUY3Gg.jpg
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

God fortsättning.

Ja jag kan bara hålla med "smålänningen" Vingen 3. Har samma kamera och den tar fin-fina bilder. Kommer att dokumentera intressanta upplevelser och sedan redigera och göra filmsnuttar i Windovs live moviemaker.

Filmsnutten från Luleå var också helt ok. Känner att jag behöver min I-phone till annat och saknar även gps-kordinationen och vidvinkel. Billigt o bra alternativ annars.

Viggoboy; det är en sådan vi har Vingen 3 och jag....så då förstår jag att du är nöjd:):)

Bernt
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag använder en lite modifierad hållare från RAM Mounting Systems, Inc. . Den var tidigare hållare till en Garmin Colorado 300 men nu är själva fästplattan utbytt till en iphonedito.

Karta och GPS-data, tider, hastighet och medelhastighet finns i videofilerna som sparas i appen och kan spelas upp direkt i iphonen.

DashCam appen erbjuder också en bekväm hantering av videofilerna. De kan sparas i iphonens fotoalbum, skickas till youtube, facebook eller med epost. Ett annat alternativ är via vimeoappen från fotoalbumet till ett Vimeokonto.

rammount400.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dankarson:
Den app jag använder är DashCam för iPhone enligt bif bild.
Den app:en visar kartbild och annan info till höger i bild, den demo-video du spelat in ser lite annorlunda ut.
Är det samma app vi diskuterar?
 

Bilagor

  • DashCam.JPG
    DashCam.JPG
    11,6 KB · Visningar: 455
  • DashCam2.JPG
    DashCam2.JPG
    22,6 KB · Visningar: 456

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det är samma app vi diskuterar. När man exporterar videofilen till tex. youtube så är inte gps-datat och övrig data med.
Går att ändra i Settings > Screen Recording På/Av
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dankarson:
Den app jag använder är DashCam för iPhone enligt bif bild.
Den app:en visar kartbild och annan info till höger i bild, den demo-video du spelat in ser lite annorlunda ut.
Är det samma app vi diskuterar?

Ser ju kanonbra ut dankarson, och att du även tagit bilden någonstans i USA, England eller annat land utanför Sverige är ju mer trevligt. Jag tror att det är en demobild du lagt ut eller hur. Men jag tror säkert att en app i smartphonen kan bli bra för kameror i dess brukar ha bra kvalité.

Jag är nöjd med det jag betalt en del för mer än de 15 spänn som en app kostar men absolut mindre än vad en Iphone kostar:)
 
Toppen