• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Minns inte, men det är nog inte fel.
Gillar denna bättre än den som följde med kameran
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej!
Jag har samma problem med fastsättningen av denna kamera. Har mörkläggningsjalusier på framrutan som kommer att hindras av kamerafästet,
så jag tänker sätta fast en plåt på den självhäftande ytan och limma fast en magnet på vindrutan. Då kan jag lätt ta ta bort kameran och foten
med GPS-antennen följer med och kan då även använda kameran i en anna bil.
Jag ser nu att FoxOffer nu har ett sugkoppsfäste utan GPS till denna kamera som tillval till ett pris av $1,90. Man kanske kan köpa det separat. Skall kolla om det går.
Hälsningar
Per
Jag limmade fast min på innerbackspegelnför att slippa ha den i fönstret. Upptäckte att den hade svårigheter att få GPS att positionera sig. Limmade fast den på fönstret för att se om det blev nån skillnad och då blev det mycket bättre. Drar därför slutsatsen att GPS signalen är känslig för störningar. Funderar därför på om din plåt och magnet också kommer att störa mottagningen?
Jag har köpt kardborreband som jag tänker prova att fästa den med på rutan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Drar därför slutsatsen att GPS signalen är känslig för störningar. Funderar därför på om din plåt och magnet också kommer att störa mottagningen?

Jag antar att kameran inte är utrustad med A-GPS, därför kan det bli svårt att använda den med en alkovbil där kameran inte har fri sikt mot satelliterna.

Med en smart telefon/platta som har en dashcamapp installerad blir läget ett annat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har för mig att det finns en liknande app till Android.

PS! En annan fördel med appen är att man iinte behöver föra över videon till datorn. Videon kan redigeras och delas direkt från telefonen/plattan eller överföras automatiskt tex till Youtube eller Dropbox.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För att slippa läsa hela tråden, det kanske redan diskuterats, men är det lagligt i Sverige med denna typ av kameraövervakning?
Mvh
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Lagen om allmän kameraövervakning gäller områden där allmänheten har tillträde, alltså både på vägar och parkeringsplatser.

Den juridiska knäckfrågan är om en kamera ”manövreras på platsen” eller inte. Gör den inte det krävs det tillstånd.

Om man sitter och trycker på en knapp för att spela in, så är den inte tillståndspliktig.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För att slippa läsa hela tråden, det kanske redan diskuterats, men är det lagligt i Sverige med denna typ av kameraövervakning?
Mvh

Vad kallas den här "typen av kameraövervakning"...

-Naturfilmning
-Resereportage
-Ställplats information
-xxxxxxxxx osv

Det är juridiskt okomplicerat att filma människor på offentlig plats, på privat mark bestämmer markägaren... Du får filma i princip allt utom skyddsobjekt och skyddsområden.
Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen.
Polisen får inte heller konfiskera det du har filmat, utan det krävs beslut av åklagare.
En polis kan alltså inte ta ditt band eller minneskort, eller tvinga dig att radera bild- eller videofilerna från minneskortet.
Samma regler gäller både för yrkesverksamma som amatörer.
Så länge man inte har för avsikt att publicera filmen offentligt ( öppen kanal som youtube etc) så finns inga begränsningar.

Enligt lagen om allmän kameraövervakning krävs det i normala fall tillstånd för att få sätta upp en fast kamera som riktar sig mot en plats dit allmänheten har tillträde.



Bosse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har fått ett par "sugproppar" från Fox, men tyvärr så var de inte vad jag räknade med. Det saknas helt enkelt fäste för GPS mottagaren.

Så de lösning som nu återstår är att limma fast kardborreband (finns med lim på)
för att kunna flytta kameran mellan två bilar och för att enkelt kunna ta ner kameran för att dra för gardinen i husbilen.
Kommer även knappast att dämpa GPS signalen speciellt mycket.:wink:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Bestilte GS9000 den 18. mars, i dag kom den som gave i posten. Da ble det meget rimelig siden jeg slapp tollbehandling og mva.
:)

En liten minitest avslørte at opptak blir veldig bra. Etterpå så jeg at linsen hadde en beskyttelses plast som jeg glemte å fjerne....
:D
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Universal Compact Phone Holder
Universalhållare utan arm för mobilen, med sugkoppsfäste.
Art.nr: 266359

Köpte denna på Teknikmagasinet. Den går att skruva isär och använda bara sugkoppsdelen. Gick utmärkt att limma fast GS8000 på. Däremot lite besviken på sugkoppens sugförmåga. Man får vara väldigt noggrann när man sätter fast den. Man får trycka hårt på mitten och vrida ett 1/8 varv när man sätter dit den. Tänk på åt vilket håll den lilla armen som blir kvar på plattan ska vara åt på rutan, INNAN ni limmar fast den.
Lite dyr för bara foten men vad gör man. Kostar att flacka omkring och leta också.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det verkar vara bättre produkt än den jag köpte häromdagen. En iPhone app "carcamapp" som saknar loop inspelning. Utan loop är det värdelöst, fungerar som vanlig iPhone inspelning med lite kosmetika i layouten : (
Pratade med leverantören som säger "att han kan tänka sig" att programmera in en loop-funktion i framtiden så att filerna tar ut varandra istället för att lägga beslag på hela minnet. Förstår inte vitsen med deras produkt då man redan har video-inspelningsmöjlighet i mobilen!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det verkar vara bättre produkt än den jag köpte häromdagen. En iPhone app "carcamapp" som saknar loop inspelning. Utan loop är det värdelöst, fungerar som vanlig iPhone inspelning med lite kosmetika i layouten : (

iPhone har en utmärkt app som har variabel loop bl.a. Den heter DashCam och kostar 15 kr. Jag spelade in en snutt med handhållen iPhone på väg till Teide.

The road to Teide
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tack knarrevik, det var mig en mycket bra inspelning (skaffa en hållare)!
15:- är inte mycket, jag testar ikväll... Har faktiskt 2 st. iPhone både 4:an och 5:an så man kanske kan kosta på sig att ha en "alltid redo" i handskfacket på PB:n. Måste hitta en lämplig hållare först! : )
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu är jag nöjd!
Har en Contour GPS action kamera som jag använt tidigare vid fiske, kanoting och vandring. Har inte fått tag på ett vettigt fäste för kameran men nu är det fixat.

Har byggt om ett mobilfäste och satt ditt ett fäste för action-kameran.
Contour GPSen har blåtand så man kan sända filmen direkt till platta eller mobil.
Filmar upp till 3-3,5 timme om man vill ha långa frekvenser att klippa ner. Inbyggt batteri.
Filmar i 60fps i 720p för slowmotion. 1080Hd för normal filmning
Man kan vrida objektivet 270gr för olika monteringar här har man satt den på en Patriot Jet
http://www.youtube.com/watch?v=tmvzsxJ1qu4

Kompletterat med en GS 8000 med loop på 5min så är man redo för det mesta...

Bosse
 

Bilagor

  • contour.jpg
    contour.jpg
    55,4 KB · Visningar: 5
  • afast.jpg
    afast.jpg
    68,8 KB · Visningar: 2

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej!
Har någon tips på bra program för att redigera dessa dashcams filmer.
Det blir ju ganska många snuttar och vem kan man plåga med först 5 timmar Moseldalen och 4 timmar Route Napoléon?
Och nu blir det först Ligurien på fortsättningen och vi ska vara ute 2 månader till...:D

Jag vill kunna plocka ut pärlorna och sätta ihop till något intressant.

/Gunnar
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Sitter just nu med några filmsnuttar från Stocholmsresan i helgen.
Använder mig av MovieMaker i Windovs. För enklare redigeringar räcker det långt.
Du kan lägga till en del kul effekter med programmet.

Bernt
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej!
Har någon tips på bra program för att redigera dessa dashcams filmer.

Jag vill kunna plocka ut pärlorna och sätta ihop till något intressant.

/Gunnar

Det finns några gratis program som räcker långt...
Tycker själv att ingen film skall vara längre än vad det tar att svepa en öl :D

Ladda ner Video Edit Magic gratis

Wax - [ Homepage ]

Lightworks

Movie Maker - Microsoft Windows

Bosse
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har klippt ihop några snuttar från vår resa i helgen med vår personbil.

Rekomenderar helbild för att förstå hur det "gungar"...

http://youtu.be/m0H4LFHWTBI

Var tvungen att klippa ljudet i första filmen....det var mycket svordomar över den lastningen kan jag säga. Syns också på filmen att folk inte vågade köra om....säger rätt mycket om hur det svajade...

Bernt
 
Senast ändrad:
Toppen