• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörrstängning sidodörr plåtis

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Soft close stängning var ett populärt tillbehör när man beställde ny plåtas för några år sedan, men det försvann ganska snabbt av någon anledning!?
De frabriksmonterade som t.ex. pössl använde var tvungna att demonteras om det gick sönder och montera orginalbeslaget för att kunna låsa dörren. Denna är helt fri från orginallåset, så pajar den är allt som innan...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En dum fråga kanske.. finns det inte original el-stängning/öppning av sidodörrar på Ducato?
Det är ju ett inte ovanligt tillval på MB och VW.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Vi har monterat ett handtag i framkant på dörren. Det fungerar jättebra. Köpt på Biltema.
Det är i bakkant på dörren handtaget ska sitta om man vill kunna stänga lite tystare. Man behöver dra in dörren i bakkant istället för att flytta den i sidled som man gör med ett handtag i framkant.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det var tusan vad vi med plåtisa måste vara försiktiga när i stänger sidodörren. Även om vi har softclosing så är vi tydligen störande. Bor man tillsammans med andra då uppstår störningar. Skällande hundar, dörrar av alla slag som öppnas och stängs, glada människor som festar, bilar som startar tidigt/sent, elverk, luftconditionerings aggregat, barn som spelar boll leker och så vidare. Det är inget att hetsa upp sig över, då är xetpå campingar ställplatser. Om du inte klarar det då föreslår jag att du stannar någonstans på en enslig plats.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vi tyckte själva att det var tråkigt att behöva smälla i dörren, visst är ett fönster eller taklucka öppen så går det tystare, men kände ett behov. Ni skrev om fabriksmonterade softclose eller motor driv. Pössl har haft ett lås som tydligen krånglat en hel del och Adria har haft en motoröppning, där man drog i öppningshandtaget och sedan med ett drag till stannade dörren. Nackdelen var att dörren inte gick att öppna helt då motorn satt på insidan av dörren. Nu satsar vi på CAT motorn som har fördel att den inte tar bort orginallåsets funktion. Vi har haft en rem i bakkant av dörren på insidan för hjälp och det gjorde stor nytta. Men de gånger man misslyckats och får dra igen lite hårdare....
Alla är saliga på sitt, men nu satsar vi på detta, och skrev om det för att vi vet andra som också irriterats. Ni som inte behöver stänghjälp kan lugnt hoppa över och läsa något roligare!
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Vi tyckte själva att det var tråkigt att behöva smälla i dörren, visst är ett fönster eller taklucka öppen så går det tystare, men kände ett behov. Ni skrev om fabriksmonterade softclose eller motor driv. Pössl har haft ett lås som tydligen krånglat en hel del och Adria har haft en motoröppning, där man drog i öppningshandtaget och sedan med ett drag till stannade dörren. Nackdelen var att dörren inte gick att öppna helt då motorn satt på insidan av dörren. Nu satsar vi på CAT motorn som har fördel att den inte tar bort orginallåsets funktion. Vi har haft en rem i bakkant av dörren på insidan för hjälp och det gjorde stor nytta. Men de gånger man misslyckats och får dra igen lite hårdare....
Alla är saliga på sitt, men nu satsar vi på detta, och skrev om det för att vi vet andra som också irriterats. Ni som inte behöver stänghjälp kan lugnt hoppa över och läsa något roligare!
Beställt och ser fram emot montering
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Nu kommer bild på handtaget, det fungerar lättare för mig med svaga artros händer. Ger en rejäl extraskjuts på slutet. Den lilla fåniga svarta klumpen som ska föreställa handtag ger jag inget för. Men vill gärna få en bild och beskrivning på hur tampen fästs i bakkant på dörren. Det tror jag blir ännu bättre i kombination med handtaget. Hälsn. Eva
 

Bilagor

  • IMG_3495.JPG
    IMG_3495.JPG
    530,1 KB · Visningar: 78

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Väldigt enkelt och effektivt. Jag är lite förbryllad över att denna lösning inte är mer spridd...

Automatstängningen som numera finns på tex Pössl jobbar efter samma princip. Att dra in dörren i bakkant snarare än att sätta en väldig fart på den i sidled.

Bilagor
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Nu kommer bild på handtaget, det fungerar lättare för mig med svaga artros händer. Ger en rejäl extraskjuts på slutet. Den lilla fåniga svarta klumpen som ska föreställa handtag ger jag inget för. Men vill gärna få en bild och beskrivning på hur tampen fästs i bakkant på dörren. Det tror jag blir ännu bättre i kombination med handtaget. Hälsn. Eva
Tog en smidig läderrem, vek den dubbel och skruvade men stor plåtskruv och bricka. Använder den för att dra in dörren en bit nu också så att dörren stängs tyst!
 
Toppen