• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktester Året-runt-däck - Spinnoff-tråd

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.

När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.

Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.

När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.

Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.

Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?
Ska vi vara helt ärliga så finns det inga åretrunt däck. Det finns däck som klarar, vår, sommar och höst skapligt. Ska du tvunget ha däck för alla årstider är det friktionsdäck som gäller men de är dåliga på sommaren. Michelin har sina åretrunt däck men jag är frågande till de rena vinteregenskaperna. Utvecklingen går ju dock framåt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska vi vara helt ärliga så finns det inga åretrunt däck. Det finns däck som klarar, vår, sommar och höst skapligt. Ska du tvunget ha däck för alla årstider är det friktionsdäck som gäller men de är dåliga på sommaren. Michelin har sina åretrunt däck men jag är frågande till de rena vinteregenskaperna. Utvecklingen går ju dock framåt.
Det gör den ju på sommar- och vinter-däcken också, så skillnaden kommer att bestå.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det gör den ju på sommar- och vinter-däcken också, så skillnaden kommer att bestå.
Sant men den kommer fhv bli mindre, egentligen så skulle det ju vara minst 4 olika däckuppsättningar men det är ju kanske att gå till överdrift. Det är alltid svårt att välja däck, kanske ett kvalitetsdäck är bättre under 4 säsonger än lågprisdäck för vinter eller sommarbruk. Det finns ju däcktester som påvisat att detta, förvisso för ganska många år sedan men har för mig att Teknikens värd gjorde detta test men som sagt för många år sedan. Här finns ju lite att läsa i en ny test "Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck - vti.se.

Sedan så när vi pratar om husbilar så hoppas jag att de flesta inte kör med dem som med en Porsche, tyvärr så har jag ju upplevt några sådana fall men de är sällsynta.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag var lite trött när jag ögnade igen och här stod ju faktiskt att det sämsta godkända åretruntdäcket var sämre än bästa sommardäcket.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns vissa krav för vinterdäck men tyvärr finns det ingen direkt koll, det är tillverkaren som godkänner sina egna däck.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sant men den kommer fhv bli mindre, egentligen så skulle det ju vara minst 4 olika däckuppsättningar men det är ju kanske att gå till överdrift. Det är alltid svårt att välja däck, kanske ett kvalitetsdäck är bättre under 4 säsonger än lågprisdäck för vinter eller sommarbruk. Det finns ju däcktester som påvisat att detta, förvisso för ganska många år sedan men har för mig att Teknikens värd gjorde detta test men som sagt för många år sedan. Här finns ju lite att läsa i en ny test "Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck - vti.se.

Sedan så när vi pratar om husbilar så hoppas jag att de flesta inte kör med dem som med en Porsche, tyvärr så har jag ju upplevt några sådana fall men de är sällsynta.

Toppen