• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Barn springer ut framför bilen. En cyklist kör på en sten och faller ut i gatan. Plötslig vattenplaning. Vilt på vägen, kanske älg, eller vildsvin. Mötande kommer över på din körbana. Träd faller över vägen. Korsande fordon missar stopplikt, eller rött ljus. Det här händer inte alla. Men en hel del av oss har varit med om dessa eller liknande händelser både en och två gånger. Då anser man ganska fort att broms- och undanmanöversegenskaperna hos ett däck är guld värda! Jag kan ha en viss förståelse för resonemangen och stundtals bortförklaringarna, kring året-runt däck. Själv vill jag alltid ha maximalt grepp, även på min relativt otympliga husbil.
Maximalt grepp?? Står du alltid stilla?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Barn springer ut framför bilen. En cyklist kör på en sten och faller ut i gatan. Plötslig vattenplaning. Vilt på vägen, kanske älg, eller vildsvin. Mötande kommer över på din körbana. Träd faller över vägen. Korsande fordon missar stopplikt, eller rött ljus. Det här händer inte alla. Men en hel del av oss har varit med om dessa eller liknande händelser både en och två gånger. Då anser man ganska fort att broms- och undanmanöversegenskaperna hos ett däck är guld värda! Jag kan ha en viss förståelse för resonemangen och stundtals bortförklaringarna, kring året-runt däck. Själv vill jag alltid ha maximalt grepp, även på min relativt otympliga husbil.
Ifall man har hög prioritet på säkerhet i en husbil byggd på en transportbil, så är det fler faktorer än däck som spelar in.
Många väljer ju Fiat som bas när man skaffar en husbil, men då har man tummat rejält på flera säkerhetsfaktorer.
Man borde då istället t.ex. valt en Ford Transit som bas, som är mer än dubbelt så säker. Inga däck i världen kan kompensera detta.

Screenshot_20231026-132605.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall man har hög prioritet på säkerhet i en husbil byggd på en transportbil, så är det fler faktorer än däck som spelar in.
Många väljer ju Fiat som bas när man skaffar en husbil, men då har man tummat rejält på flera säkerhetsfaktorer.
Man borde då istället t.ex. valt en Ford Transit som bas, som är mer än dubbelt så säker. Inga däck i världen kan kompensera detta.

Visa bilaga 231140
Vad är källan till detta? Sedan handlar ju detta om att stanna kanske 5 meter tidigare med "rätt däck" istället för sämre, och inte köra på/över någon,
inte krocksäkerheten i det enskilda chassiet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ifall man har hög prioritet på säkerhet i en husbil byggd på en transportbil, så är det fler faktorer än däck som spelar in.
Många väljer ju Fiat som bas när man skaffar en husbil, men då har man tummat rejält på flera säkerhetsfaktorer.
Man borde då istället t.ex. valt en Ford Transit som bas, som är mer än dubbelt så säker. Inga däck i världen kan kompensera detta.

Visa bilaga 231140
Det blev bättre resultat 2022

 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Oj oj oj, om jag berättade vilket tillverksningsår jag har på mina bakdäck (sommardäck Continental)
då bleve jag nog polisanmäld :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att återvända till trådens ämne, lite med glimten i ögat! :)

Riktiga sommardäck har överlägsna egenskaper vid temperaturer över +5 grader. Bromsar bättre, slits mindre, rullar lättare. Styr bättre
Lämplig användning 1:a Maj till sista September.

Riktiga vinterdäck har överlägsna egenskaper under +5 grader. Bromsar bättre, driver bättre, styr bättre. lämplig användning Ca 1:a november till 30:e Mars.

Allrounddäck har inga överlägsna egenskaper utom att man slipper köpa andra däck, och att man slipper byten. Lämplig? användning
1:a Oktober till 31:e Oktober och 1:a April till 30:e April.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att återvända till trådens ämne lite med glimten i ögat! :)

Riktiga sommardäck har överlägsna egenskaper vid temperaturer över +5 grader. Bromsar bättre, slits mindre, rullar lättare. Styr bättre
Lämplig användning 1:a Maj till sista September.

Riktiga vinterdäck har överlägsna egenskaper under +5 grader. Bromsar bättre, driver bättre, styr bättre. lämplig användning Ca 1:a november till 30:e Mars.

Allrounddäck har inga överlägsna egenskaper utom att man slipper köpa andra däck, och att man slipper byten. Lämplig? användning
1:a Oktober till 31 Oktober och 1:a April till 30:e April.
Och mest beroende på väglaget.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sen finns det ju åretruntdäck som är bäst på regnvåta vägar så dom skulle då varit bäst denna sommar! Det skiljer ju en hel del mellan dom olika märkena, vissa är mycket bra sommardäck men då blir dom urusla till vintern och tvärtom. Glöm inte bort att dom är gjorda för heta somrar och milda vintrar!
För en norrlänning så är dom nog bara lämpliga om man ska till Spanien men en skåning så kan säsongen kanske bli 11 månader lång.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Komfort gillar jag!
Sommardäck har hårdare gummi och ger mer oljud.
Jag kör på vinterdäck enl tysk norm, med mjukt gummi, året runt. Lite hårdare gummi än svenska dito, men tyst och behaglig gång. Och naturligtvis med däcktryck enligt däcktillverkaren.
Åretruntare har också mjukare gummi än sommardäck och lägre ljudnivå.
Nu dags för byte igen och jag funderar på Nankang All Season Van AW-8 225/75 R16 121/120R.
Jag kör bara på sommarväglag.
Skulle jag köra på vintern, så blir det dubbade däck.
 
Toppen