• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktester Året-runt-däck - Spinnoff-tråd

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sjuka priser på dessa Michelin däck.

Hittar inte tvåan, men ettan finns i mina mått, helt vansinnigt påslag för ett märke. :eek:

Visa bilaga 231186
Cross climate 2 finns nog bara för pb 1.
Priset har verkligen stuckit iväg.Screenshot_20231029-102948~2.png
Samma pris hos däck 365.
Där gav jag 4058 kr för 2 däck inkl. frakt nov 2020.
Ungefär samma pris nov. 2019, då jag bytte en axel per gång.
Redan då tyckte jag priset låg på smärtgränsen.
Jag nöjde mig med last index 118. Och för tre år sedan fanns inte camping däcket, bara c däck.
För övrigt är jag nöjd med däcken då det passar vårt nyttjande av husbilen med övervintringsresor söderut.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Körde på något utanför Lund däcket sprack. Hade reservhjul michelin. Köpte nytt i tyskland som reserv skall köpa ett till sen.
 

Bilagor

  • IMG_0001.pdf
    684,1 KB · Visningar: 52

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
I generella däcktest då kommer helårsdäck hyggligt ur, men de är så klart inte lika bra som sommardäck på sommaren - de är mjukare i gummiblandningen och mer uppskurna än det rena sommardäcket - sämre stabilitet, bromsförmåga och slitstyrka - och på vintern är de inte lika uppskurna/mjuka som riktiga vinterdäck där du får skilja på nordiska och kontinentala (vi glömmer dubbdäck - det är nått annat igen). De kan dock vara en helt OK kompromiss för en husbil som inte kör så fort och så långt och kanske någon enstaka resa på vintern. Michelin vet vad dom pysslar med och har ju ersatt det gamla Agilis Camper med Cross Climate - de vill säkert tjäna pengar, men samtidigt är det nog en rimlig kompromiss om du inte ska till fjällen. Min husbil står över vintern och jag kommer inte att köra på helårsdäck. Bromsförmågan, stabilitet och slitstyrkan på ett sommardäck är egenskaper som jag söker. Och sen igen - håller dom 6 år ska dom ändå bytas - så kanske.
Däcktester - du hittar hur många som helst i tyska biltidningar - har du Readly har du väldigt mycket att läsa på.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I generella däcktest då kommer helårsdäck hyggligt ur, men de är så klart inte lika bra som sommardäck på sommaren - de är mjukare i gummiblandningen och mer uppskurna än det rena sommardäcket - sämre stabilitet, bromsförmåga och slitstyrka - och på vintern är de inte lika uppskurna/mjuka som riktiga vinterdäck där du får skilja på nordiska och kontinentala (vi glömmer dubbdäck - det är nått annat igen). De kan dock vara en helt OK kompromiss för en husbil som inte kör så fort och så långt och kanske någon enstaka resa på vintern. Michelin vet vad dom pysslar med och har ju ersatt det gamla Agilis Camper med Cross Climate - de vill säkert tjäna pengar, men samtidigt är det nog en rimlig kompromiss om du inte ska till fjällen. Min husbil står över vintern och jag kommer inte att köra på helårsdäck. Bromsförmågan, stabilitet och slitstyrkan på ett sommardäck är egenskaper som jag söker. Och sen igen - håller dom 6 år ska dom ändå bytas - så kanske.
Däcktester - du hittar hur många som helst i tyska biltidningar - har du Readly har du väldigt mycket att läsa på.
Angående slitage, på mina sommar däck som är 9år samt rullat knappt 6000mil har jag 6m.m. mönster kvar nu på alla 6 däcken!
Jag kommer troligen inte att slita ut helårsdäck på 6år (?)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Angående slitage, på mina sommar däck som är 9år samt rullat knappt 6000mil har jag 6m.m. mönster kvar nu på alla 6 däcken!
Jag kommer troligen inte att slita ut helårsdäck på 6år (?)
Min är framhjulsdriven. Kör snällt - tycker jag själv - framhjulen kommer att hålla 2.500-3.000 mil - bytt fram bak, men tror att det är byte inom 6 år.
 
Toppen