• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktester Året-runt-däck - Spinnoff-tråd

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja se däcktester med olika underlag.
-Asfalt Grov/fin asfaltväg.
-grusväg
-isväg
-snöbelagd väg
-saltad väg is/snö/kombination.

Just sista delen tycker jag ,man bör utreda mer då vägbanan blir glashal med salt.
Egen upplevelse är att på saltade vägar i Sthlm så blir gatorna riktigt hala, med vinterdäck i olika prisklasser.
Men, vid resor till bl.a. Sälen så har man märkt att väggreppet är riktigt bra på osaltade, isiga vägar, även med snö ovanpå isen. Greppet finns där. Temperaturerna var väldigt snarlika vid upplevelserna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tidigare hade helårsdäck märkningen M+S, de är inte godkända efter 1 dec. 2024, utan då krävs "AlptoppSnöflinga" som märkning kan vara bra att tänka på inför ett ev. byte till helårsdäck.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Aha, först nästa år. Jag fick för mig att det var i år. Kanon, då kan man susa på ett tag till:)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Som alltid...dubbdäck där det finns risk för ishalka. Detta oberoende av PB typ. Jag bor i Stockholmsområdet och det skulle inte falla mig in att köra dubbfritt här.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja se däcktester med olika underlag.
-Asfalt Grov/fin asfaltväg.
-grusväg
-isväg
-snöbelagd väg
-saltad väg is/snö/kombination.

Just sista delen tycker jag ,man bör utreda mer då vägbanan blir glashal med salt.
Egen upplevelse är att på saltade vägar i Sthlm så blir gatorna riktigt hala, med vinterdäck i olika prisklasser.
Men, vid resor till bl.a. Sälen så har man märkt att väggreppet är riktigt bra på osaltade, isiga vägar, även med snö ovanpå isen. Greppet finns där. Temperaturerna var väldigt snarlika vid upplevelserna.
Håller med dig. Salt är ett fördärv i många situationer. Kan göra nytta vid riktig ishalka. Annars blir det bara problem.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
OT! Här i södra Skåne saltas gärna snötäcket bort i stället för att ploga. Blir först en jäkla gegga. Återfryser det sedan blir de riktigt halt. Tack o lov har vi oftast inte så kallt. Men massor av salt på snö är kasst. Funkar bra tillsammans med grus i korsningar..., efter plogning! Vid riktig ishalka är saltet nödvändigt, men gärna då också tillsammans med sand eller grus.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Som alltid...dubbdäck där det finns risk för ishalka. Detta oberoende av PB typ. Jag bor i Stockholmsområdet och det skulle inte falla mig in att köra dubbfritt här.
Tänk så olika man kan vara, skulle aldrig falla mig in att köra däck med dubb i 08-området. Den dagen det är svartis eller riktigt dåligt före, stannar man hemma.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tänk så olika man kan vara, skulle aldrig falla mig in att köra däck med dubb i 08-området. Den dagen det är svartis eller riktigt dåligt före, stannar man hemma.
Jag gillar att inte låta vädret hindra mig. Det händer att det är dåligt före här i 08 området en vecka eller två.

Inte tänker jag sitta hemma bara för att få välja dubbfritt.

Skulle aldrig tänk den tanken ens
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Detta med däck verkar vara en hel vetenskap som jag inte vet så mycket om eller har studerat. Men jag vill minnas att jag läste någonstans för säkert flera år sedan att dubbade däck hade sämre grepp på torr asfalt än odubbade. Kan det vara rätt?

Här i Småland är det inte ovanligt att man kommer ut på grusvägar och vilka däck skall man ha där? Olika vid olika väderlek också?

//Michael, medlem
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta med däck verkar vara en hel vetenskap som jag inte vet så mycket om eller har studerat. Men jag vill minnas att jag läste någonstans för säkert flera år sedan att dubbade däck hade sämre grepp på torr asfalt än odubbade. Kan det vara rätt?



//Michael, medlem
Det är rätt.
Jag har en omgång rejält dubbade vinterdäck till personbilen.
Det känns som den glider i t. ex. rondeller på våt asfalt.
Jag gillar dom inte alls, om det inte är hård packad snö.
Och hur ofta är det de här i Skåne.
Bilen har tidigare gått i Dalarna. Och jag är ekonomisk, annars kunde jag bytt till dubbfria.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag gillar att inte låta vädret hindra mig. Det händer att det är dåligt före här i 08 området en vecka eller två.

Inte tänker jag sitta hemma bara för att få välja dubbfritt.

Skulle aldrig tänk den tanken ens
som sagt, vi tänker olika.
Dubben hjälper till vid ren is som underlag, men inte speciellt mycket.
och det brukar bli kaos, en förmiddag eller två, innan plogbilen har varit framme och röjt undan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är rätt.
Jag har en omgång rejält dubbade vinterdäck till personbilen.
Det känns som den glider i t. ex. rondeller på våt asfalt.
Jag gillar dom inte alls, om det inte är hård packad snö.
Och hur ofta är det de här i Skåne.
Bilen har tidigare gått i Dalarna. Och jag är ekonomisk, annars kunde jag bytt till dubbfria.
Det går att dra bort dubbarna om man vill
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tidigare hade helårsdäck märkningen M+S, de är inte godkända efter 1 dec. 2024, utan då krävs "AlptoppSnöflinga" som märkning kan vara bra att tänka på inför ett ev. byte till helårsdäck.
Ett tillägg: detta gäller fordon under 3500kg. Tunga fordon har andra däckregler.
 
Toppen