• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcktester Året-runt-däck - Spinnoff-tråd

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.797
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2027
Jag skulle vilja se däcktester med olika underlag.
-Asfalt Grov/fin asfaltväg.
-grusväg
-isväg
-snöbelagd väg
-saltad väg is/snö/kombination.

Just sista delen tycker jag ,man bör utreda mer då vägbanan blir glashal med salt.
Egen upplevelse är att på saltade vägar i Sthlm så blir gatorna riktigt hala, med vinterdäck i olika prisklasser.
Men, vid resor till bl.a. Sälen så har man märkt att väggreppet är riktigt bra på osaltade, isiga vägar, även med snö ovanpå isen. Greppet finns där. Temperaturerna var väldigt snarlika vid upplevelserna.
 
Tidigare hade helårsdäck märkningen M+S, de är inte godkända efter 1 dec. 2024, utan då krävs "AlptoppSnöflinga" som märkning kan vara bra att tänka på inför ett ev. byte till helårsdäck.
 
Aha, först nästa år. Jag fick för mig att det var i år. Kanon, då kan man susa på ett tag till:)
 
Som alltid...dubbdäck där det finns risk för ishalka. Detta oberoende av PB typ. Jag bor i Stockholmsområdet och det skulle inte falla mig in att köra dubbfritt här.
 
Jag skulle vilja se däcktester med olika underlag.
-Asfalt Grov/fin asfaltväg.
-grusväg
-isväg
-snöbelagd väg
-saltad väg is/snö/kombination.

Just sista delen tycker jag ,man bör utreda mer då vägbanan blir glashal med salt.
Egen upplevelse är att på saltade vägar i Sthlm så blir gatorna riktigt hala, med vinterdäck i olika prisklasser.
Men, vid resor till bl.a. Sälen så har man märkt att väggreppet är riktigt bra på osaltade, isiga vägar, även med snö ovanpå isen. Greppet finns där. Temperaturerna var väldigt snarlika vid upplevelserna.
Håller med dig. Salt är ett fördärv i många situationer. Kan göra nytta vid riktig ishalka. Annars blir det bara problem.
 
OT! Här i södra Skåne saltas gärna snötäcket bort i stället för att ploga. Blir först en jäkla gegga. Återfryser det sedan blir de riktigt halt. Tack o lov har vi oftast inte så kallt. Men massor av salt på snö är kasst. Funkar bra tillsammans med grus i korsningar..., efter plogning! Vid riktig ishalka är saltet nödvändigt, men gärna då också tillsammans med sand eller grus.
 
Som alltid...dubbdäck där det finns risk för ishalka. Detta oberoende av PB typ. Jag bor i Stockholmsområdet och det skulle inte falla mig in att köra dubbfritt här.
Tänk så olika man kan vara, skulle aldrig falla mig in att köra däck med dubb i 08-området. Den dagen det är svartis eller riktigt dåligt före, stannar man hemma.
 
Tänk så olika man kan vara, skulle aldrig falla mig in att köra däck med dubb i 08-området. Den dagen det är svartis eller riktigt dåligt före, stannar man hemma.
Jag gillar att inte låta vädret hindra mig. Det händer att det är dåligt före här i 08 området en vecka eller två.

Inte tänker jag sitta hemma bara för att få välja dubbfritt.

Skulle aldrig tänk den tanken ens
 
Detta med däck verkar vara en hel vetenskap som jag inte vet så mycket om eller har studerat. Men jag vill minnas att jag läste någonstans för säkert flera år sedan att dubbade däck hade sämre grepp på torr asfalt än odubbade. Kan det vara rätt?

Här i Småland är det inte ovanligt att man kommer ut på grusvägar och vilka däck skall man ha där? Olika vid olika väderlek också?

//Michael, medlem
 
Detta med däck verkar vara en hel vetenskap som jag inte vet så mycket om eller har studerat. Men jag vill minnas att jag läste någonstans för säkert flera år sedan att dubbade däck hade sämre grepp på torr asfalt än odubbade. Kan det vara rätt?



//Michael, medlem
Det är rätt.
Jag har en omgång rejält dubbade vinterdäck till personbilen.
Det känns som den glider i t. ex. rondeller på våt asfalt.
Jag gillar dom inte alls, om det inte är hård packad snö.
Och hur ofta är det de här i Skåne.
Bilen har tidigare gått i Dalarna. Och jag är ekonomisk, annars kunde jag bytt till dubbfria.
 
Jag gillar att inte låta vädret hindra mig. Det händer att det är dåligt före här i 08 området en vecka eller två.

Inte tänker jag sitta hemma bara för att få välja dubbfritt.

Skulle aldrig tänk den tanken ens
som sagt, vi tänker olika.
Dubben hjälper till vid ren is som underlag, men inte speciellt mycket.
och det brukar bli kaos, en förmiddag eller två, innan plogbilen har varit framme och röjt undan.
 
Det är rätt.
Jag har en omgång rejält dubbade vinterdäck till personbilen.
Det känns som den glider i t. ex. rondeller på våt asfalt.
Jag gillar dom inte alls, om det inte är hård packad snö.
Och hur ofta är det de här i Skåne.
Bilen har tidigare gått i Dalarna. Och jag är ekonomisk, annars kunde jag bytt till dubbfria.
Det går att dra bort dubbarna om man vill
 
Tidigare hade helårsdäck märkningen M+S, de är inte godkända efter 1 dec. 2024, utan då krävs "AlptoppSnöflinga" som märkning kan vara bra att tänka på inför ett ev. byte till helårsdäck.
Ett tillägg: detta gäller fordon under 3500kg. Tunga fordon har andra däckregler.
 
Tillbaka
Toppen