• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

Sv: Däck

Är det någon som har koll på skillnaden i bromssträcka mellan "vanliga sommardäck" och exempelvis Michelin agilis M+S på sommarvägar? Säkerheten främst.

Med vänlig hälsning.

Publikanen

Senast ändrad:
Sv: Däck

Nu har jag läst på om Michelins nya däck Agilis X-ICE North som tydligen kom ut på marknaden så sent som i oktober 2009. Samtidigt introducerades Agilis Alpin.

Från pressmeddelandet:
"Nya dubbdäcket MICHELIN Agilis X-ICE North ger bättre kontroll och mer komfortabel körning på isigt underlag genom starkt reducerad spårkänslighet och utmärkt progressivitet i kurvtagning. Däcket har 25 procent bättre dragförmåga på snö, jämfört med tidigare modeller i serien. Andra nyheter är fler lameller i däcket, ytterligare två dubbrader samt förbättrad dubbförankring som ger hela 30 procent längre dubblivslängd och bättre körekonomi."

Se mer info här: http://www.cisionwire.se/michelin-nordic-ab/michelin-lanserar-tva-nya-vinterdack-for-latta-lastbilar-

Det ser ju riktigt bra ut. För mig blev det Agilis X-ICE North utan dubbar p.g.a. att det var leveranssvårigheter beträffande Agilis Alpin. De båda däcker verkar vara likvärdiga.
V-backen

Tillbaka
Toppen