• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Däck

:confused: Hej Ursula vet inte vad din son jobbar med men duktig på att gasa är ha"n i varje fall .
Jag har kört en massa olika fordon under mitt liv allt från personbilar , trailers och tradare med släp dessutom ganska långa och krävande transporter men har aldrig lyckats köra slut på ny däck inom en 1,5 månaders period .
Sen frågar "vindhem" om det finns någon norr om Göta Kanal som kör på något som han kallar "Blanddäck" .
Jo jag gör det jag har skrivit om det i en tidigare tråd också , men jag kan upprepa det igen , jag kör en boggiebil på 4,5 tons totalvikt med Nokian Hakkapelitta M+S Cargo odubbat på driven och vanliga Michelinare på boggien .
Funkar alldeles utmärkt för mig och har så gjort under många år , att däcken är odubbade beror på att vi vistas några månader neråt Spanien till på vintrarna och det är inte lovligt att åka på dubbdäck nere i Europa .
Även sommartid hemma i Västernorrland kör jag på M+S däcken fram har aldrig upplevt det som något problem .
Kan ju bero på att vi sällan har en medeltemp på mer än 18-20+ grader sommartid .
Men som också Gunnar skrev i ett av inläggen var och en får väl välja den däckskombination som han eller hon finner vara bäst , och jag tycker mig ha funnit en bra kombination för just min del .
;) Rulla Lungt
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jappe skriver

"Att Däckbranschens Informationsråd ger sådana råd förvånar mig inte alls. Branschen vill ju sälja så många däck som möjligt och bytena två gånger per år ger ju också pengar.

Partsinlaga i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt snarare än opartisk information för bilister, tycker jag."

Jappe kan du visa mig någon test att vinterdäck utan dubb är att föredra på sommaren. För egen del sätter jag säkerheten främst, framför vilket som blir billigast för mig.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Däck

Givetvis tror jag inte att "vinterdäck utan dubb är att föredra på sommaren".

Däremot tycker jag att Michelin Agilis M+S duger gott året runt. Jag har läst så många konstiga testresultat i mitt liv så jag föredrar att göra testandet själv, vilket jag har gjort nu med nämnda däck och jag är mycket nöjd med deras prestanda året runt.

Skönt är det också att slippa krånglet att byta däck två gånger om året!
Jag vill gärna påpeka att när det gäller däck så är jag mycket noga med kvaliteten och jag brukar byta däck långt innan mönsterdjupet blir "olagligt"!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Vill bara påpeka att Michelin Agilis finns i både sommar- och vinterutförande.

På vår husbil använder vi följande, några år gamla, däck:

Sommar: Agilis 81

Vinter: Agilis 81 Snow-Ice

Däcken ser nästan likadana ut (om man bortser från dubbarna i vinterdäcken), men har helt olika gummiblandningar, avpassade för sommar- respektive vinterbruk.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Kan inte se att någon påstått att åretrunt däck skulle vara bättre än sommardäck ,men det funkar utan några som helst problem.
Dessutom med alla lågprisdäck som säljes i Sverige som inte är avsedda för annat än den asiatiska marknaden finns det nog sommardäck som är sämre än åretrunt däck.
Dessutom ska man inte ha en sådan övertro på däcken som räddare i en olycka,erfarenhet,framförhållning och framför allt att anpassa hastighet och avstånd till rådande trafiksituation skulle rädda oändligt mycket mer liv i trafiken.
Givetvis vill däckhandlarna sälja så mycket däck som möjligt,det är ju det dom lever på.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Däck

Är det nån med lite mindre husbil som har monterat på däck som inte är C-däck? Vår husbil har en totalvikt på 3000kg. och belastningsindex 98 klarar 750kg/styck. det skiljer ju en del i pris verkar det som och är även lite lättare att hitta på tex. blocket. Men är det lämpligt att montera sådana däck istället?? Man hamnar ju precis på gränsen viktmassigt. Det finns ju vissa "vanliga" däck med högre belastningsindex också verkar det som.
Har inga vinterdäck nu och funderar på dubbfritt året runt i stället.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Däck

Ja 750 kg X 4 = 3000 kg, men har du verkligen samma belastning på båda axlarna?
Calle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Du kan inte titta enbart på totalvikten, utan också på de tillåtna axelbelastningarna.

Vår bil har totalvikten 3200 kg, och följande axelbelastningar:
Fram: 1690 kg
Bak: 1510 kg

Alltså behövs däck med en bärighet på minst 845 kg (i praktiken LI = 102; 850 kg) till vår bil.

Vår bil rullar på 205/70R15C, som har LI 104 eller 106 (beroende på fabrikat). Personbilsdäck med samma dimension (205/70R15) har LI 95 eller 96.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jo man vet väl vad som rekomenderas och visst skulle man kunna köpa vanliga sommardäck och nya vinterdäck och sen har det gått 3 år och vinterdäcken har gått 400 mil då säger däckhandlarna att dom blir torra och hårda så då skall man byta igen ....

Jag har agilis m+s däck och i somras när vi var i Italien när det var både 30 och 40 grader på marken så gick däcken bra med min körning , visst kanske däcken slits ner och har sämre grepp men "handen på hjärtat" hur många är det som pressar husbilens väghållning och bromsar mer än 30% av vad den klarar av och visserligen om man skulle behöva göra en bromsning eller en älgtestväjning så skulle jag tro att det är mera reaktionstiden samt "personen" bakom ratten som begränsar prestandan .
Jag såg en filmsnutt på ett älgtest där dom fick upp husbilen på 2 däck och det skulle jag inte vilja sitta bakom ratten .

Jag kommer fortsätta köra med en omgång M+S däck och ha dom fräscha .
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Vill bara påpeka att Michelin Agilis finns i både sommar- och vinterutförande.

På vår husbil använder vi följande, några år gamla, däck:

Sommar: Agilis 81

Vinter: Agilis 81 Snow-Ice

Däcken ser nästan likadana ut (om man bortser från dubbarna i vinterdäcken), men har helt olika gummiblandningar, avpassade för sommar- respektive vinterbruk.

Vill förtydliga vårt tidigare inlägg.

Agilis 81 är M&S-märkt, men för detta däck ska beteckningen tolkas "Mud and Sand". Det är alltså ett renodlat, relativt grovmönstrat, sommardäck.

Endast följande 3 Agilis-däck är godkända för vinterbruk i Sverige:
Snow-Ice
Alpin
X Ice North

En förteckning över samtliga i Sverige godkända vinterdäck hittar du här: http://www.stro.se/winter/vinter091001.pdf

Vi har även skrivit om M+S-märkningen, och en del annat, i tråden "Vad betyder däckdimensionerna?"
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Det finns mycket att läsa om M+S-märkning, bland annat detta:

Finns inga allrounddäck. Antingen är det ett vinterdäck märkt M+S, eller ett sommardäck märkt M+S som inte är godkänt för vinter i sverige då märkningen betyder Mud and Sand i USA, Australien m.m.

Och detta:

Vart en skrivning i tidningen för ett par år sen om en som smällt som L200 med originaldäck i halkan. Hon fick inte ut ett öre på försäkringen då däcken inte va godkända i Sverige som vinterdäck, trots att dom vart märkta med M+S...


Vinterdäck definieras av Vägverket (VVFS 2003:22, 3§) som "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'. (Citat från STRO:s förteckning över Sverige-godkända vinterdäck; se tidigare länk.)

Enbart M+S-märkningen räcker alltså inte för att däcket ska räknas som vinterdäck. Sedan en tid tillbaka ska nya vinterdäck dessutom vara försedda med symbolen "snöflinga" eller "bergstopp".

Så här skriver slutligen Transportstyrelsen på sin hemsida:

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Däck

Ingrid 0 Pålle.
Tack för detta inlägg med denna produktfakta, hoppas att hela detta inlägg läses
av många och med tyngndpunkt på de tre första raderna.

Mvh Rune.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Däck

På min Valp har jag 35 tums terrängdäck som är m+s märkta,dom är hårda som hockeypuckar i kylan vi har i Småland nu.
Utan 4-hjulsdrift drar det inget vidare...
Givetvis ska man ha rätt sorts däck med rätt gummiblandning på vintern på sin husbil.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Jag blev faktiskt lite orolig när jag läste detta inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t38227-2/#post265821 som Ingrid & Pålle skrev.
Detta med däck är en djungel som mycket annat och det är absolut inte lätt att välja rätt bland alla erbjudanden, förslag och beskrivna däcksupplevelser.
Jag har dubbfria Agilis X-ICE North som är godkända för vinterväglag. Tänker försöka köra på dem året runt. Visar det sig att de blir alltför mjuka och sladdriga sommartid så får det bli andra sulor.
V-backen ;)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Jag visste inte riktigt vilken typ av Agilis som satt på.
Dålig koll med andra ord. Jag hade bara beställt utan att verkligen kontrollera vad jag fick.
V-backen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Upplevelsen med mina Agilis M+S däck i sommras i Italen då jag mätte upp +46 grader var att dom gick väldigt bra samma sak när vi åkte hem från Sälen då det var -25 grader .
Jag gjorde ju inga älgväjar test men dom gick "kanonbra".
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Beställde Bridgestone sommardäck till husbilen hösten -08 (kommer inte ihåg beteckningen). När jag hämtade bilen på kvällen märkte jag att den var betydligt svajigare än med de gamla Michelin Camping. Visade sig att gummiverkstaden lagt på Blizzak dubbfria vinterdäck. De var alldeles för mjuka vilket resulterade i slingrig gång. Dessa byttes direkt till Bridgestone sommardäck som gick tystare och minst lika stabilt som Michelin Camping.
Obs! Vi åker ej vintertid, men ville ändå ge inputen om hur Blizzak upplevs på husbil.
 
Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Är det någon som har koll på skillnaden i dieselförbrukning mellan "vanliga sommardäck" och exempelvis Michelin agilis M+S på sommarvägar?

/Per
 
Toppen